Werk & Studie alle pijlers

Scriptie / Thesis / ... Topic

30-07-2019 17:11 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het verleden was hier een soortgelijk topic, maar ondertussen al verouderd.
Wie o wie is nog bezig aan zijn scriptie/thesis/... hoe je het ook maar noemen wilt?
Hier kunnen we hopelijk wat motivatie vinden en elkaar steunen!

Ik ben zelf volop literatuuronderzoek aan het doen, maar het vinden van motivatie lukt de ene keer al beter dan de andere ;). Tegen 8/2020 zou alles (incl. onderzoek) af moeten zijn.
Het is niet mijn eerste thesis, dat helpt wel al, maar het blijft niet mijn favoriete hobby :).

En jullie?
Kezia schreef:
04-08-2019 12:55
Was dat HBO of WO? Op mijn HBO waren studiepunten 4 jaar geldig. Dus je kon 1 jaar uitlopen zonder problemen. Maar als je dus in een 6de jaar je scriptie schreef, moest je de studiepunten van het eerste jaar opnieuw halen...
Het kwam voor mij ook als een complete verassing. Maar misschien langer houdbaar omdat mensen nu miss tussendoor moeten sparen? Ivm leenstufi? Iemand meer kennis hiervan?
rooiemens schreef:
04-08-2019 17:47
Het kwam voor mij ook als een complete verassing. Maar misschien langer houdbaar omdat mensen nu miss tussendoor moeten sparen? Ivm leenstufi? Iemand meer kennis hiervan?
Juist hartstikke fijn. Persoonlijk vind ik dat iedereen op zijn eigen tempo een opleiding moet kunnen doen. De een heeft nou eenmaal wat langer nodig (ik ;-) ) dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
rooiemens schreef:
04-08-2019 17:47
Het kwam voor mij ook als een complete verassing. Maar misschien langer houdbaar omdat mensen nu miss tussendoor moeten sparen? Ivm leenstufi? Iemand meer kennis hiervan?
Wat ik ervan weet is dat studiepunten tegenwoordig formeel alleen mogen vervallen wanneer de kennis / vaardigheden aantoonbaar verouderd zijn. In de praktijk is dat heel lastig hard te maken. Vroeger werd er vaak wel een bepaalde grens gesteld, om studenten een beetje op te laten schieten, maar dat mag dus niet meer zomaar.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Yoehoehoehoe schreef:
01-08-2019 22:32
Ik zou graag meeschrijven! Sta op dit moment op het punt om óf te stoppen óf door te gaan (en dus afmaken) met mijn HBO opleiding. Ik ben bijna 1.5 jaar lang bezig geweest met mijn afstudeer onderzoek en uiteindelijk iom de begeleider de knoop doorgehakt om niet meer met door te gaan met het onderwerp waar ik toen mee bezig was. Nu al mijn moed bij elkaar geraapt en ik ben er bijna over uit dat ik per aankomende september weer aan een nieuw (en makkelijker) onderwerp ga beginnen.
Heel goed! Ik begeleid veel studenten die langer bezig zijn, en de ervaring leert dat een frisse start soms wonderen kan doen. En de afgelopen anderhalf jaar zijn niet weggegooid. Dos van dat je sowieso gegroeid bent, heb je ook ervaring opgedaan met onderzoek doen, ook al heeft het niet het effect gehad dat je wilde.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
In plaats van naar mijn toetsenbord te staren alsof mijn scriptieplan vanzelf verschijnt, heb ik vandaag aan een ander onderzoek gewerkt. Ik heb een assessment tool gemaakt voor mijn vorige scriptie en daarmee ben ik nu meerdere pilots aan het doen om normeringen te kunnen maken. Heel leuk maar het kost veel tijd. Omdat ik geen geld hiervoor krijg, moet alles in mijn eigen tijd (hierdoor verlies ik mijn prioriteiten een beetje uit het oog).

Heeft een van jullie een tip om dat scriptieplan te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me!

Hoop in september/oktober klaar te zijn met mijn scriptie!

Tot nu toe verloopt het redelijk goed... behalve dat mijn begeleider vanuit school zijn feedback constant herziet waardoor mijn PVA telkens werd afgekeurd. Gelukkig nu eindelijk goed gekeurd :)
Alle reacties Link kopieren
niekchic schreef:
04-08-2019 21:31
In plaats van naar mijn toetsenbord te staren alsof mijn scriptieplan vanzelf verschijnt, heb ik vandaag aan een ander onderzoek gewerkt. Ik heb een assessment tool gemaakt voor mijn vorige scriptie en daarmee ben ik nu meerdere pilots aan het doen om normeringen te kunnen maken. Heel leuk maar het kost veel tijd. Omdat ik geen geld hiervoor krijg, moet alles in mijn eigen tijd (hierdoor verlies ik mijn prioriteiten een beetje uit het oog).

Heeft een van jullie een tip om dat scriptieplan te schrijven?
Houdt dit een literatuuronderzoek en onderzoeksvoorstel in?
Mij helpt het om het in stapjes op te delen. En er gewoon voor gaan, dus een overzicht maken van wat je moet doen.
Bv. 1) inhoudsopgave, 2) zoeken literatuur , 3) lezen literatuur en samenvatten belangrijke elementen , ...
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar weekjes en dan is mijn scriptie helemaal klaar. Ik ben er al veel te lang mee bezig en ik denk dat dit zonder te overdrijven het ergste is wat ik in mijn leven heb gedaan. Ik haat school van uit het diepste van mijn hart maar heb het toch nodig om te komen waar ik wil komen. Nog even een paar happen en dan heb ik de zure appel op.
Alle reacties Link kopieren
Nog even doorbijten DeMassias!! Daarna ben je er voor altijd vanaf
Alle reacties Link kopieren
niekchic schreef:
04-08-2019 21:31
In plaats van naar mijn toetsenbord te staren alsof mijn scriptieplan vanzelf verschijnt, heb ik vandaag aan een ander onderzoek gewerkt. Ik heb een assessment tool gemaakt voor mijn vorige scriptie en daarmee ben ik nu meerdere pilots aan het doen om normeringen te kunnen maken. Heel leuk maar het kost veel tijd. Omdat ik geen geld hiervoor krijg, moet alles in mijn eigen tijd (hierdoor verlies ik mijn prioriteiten een beetje uit het oog).

Heeft een van jullie een tip om dat scriptieplan te schrijven?
Wat ik bij veel studenten terugzie, is dat ze een onderzoek zien als één hele grote berg waar ze overheen moeten, in plaats van een heleboel kleine taken die gedaan moeten worden. Mijn tip: maak het niet te groot. Die eerste stap voelt soms alsof je van hier naar de maan moet, maar maak het klein. Wat is het állereerste dat je moet doen? Een studiehandleiding lezen? Een hoofdstukindeling maken? Een artikel zoeken? een boek aanvragen? Iemand spreken? Een bepaalde vraag beantwoord krijgen? Maak het zo klein mogelijk. En wanneer je dat gedaan hebt, kijk je terug en vraag je je af wat je er aan gehad hebt. Had je een vraag die nu beantwoord is? Of heb je iets gelezen dat je elders moet verifiëren? Heb je een thema gevonden dat je nu verder kunt uitwerken? Zo zoek je stap voor stap je weg, steeds een afwisseling tussen actie en onderzoeksmatige reflectie.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
05-08-2019 08:12
Houdt dit een literatuuronderzoek en onderzoeksvoorstel in?
Mij helpt het om het in stapjes op te delen. En er gewoon voor gaan, dus een overzicht maken van wat je moet doen.
Bv. 1) inhoudsopgave, 2) zoeken literatuur , 3) lezen literatuur en samenvatten belangrijke elementen , ...
Dit dus ;-D

En wat ik als aanvulling nog zou zeggen: probeer de vragen te formuleren waar je een antwoord op wilt hebben. Geen 'officiële' onderzoeksvragen, maar oriënterende vragen die je helpen om je zoekproces te sturen. Die vragenlijst kun je steeds weer bijstellen. Soms blijkt iets niet relevant te zijn, soms heb je iets gelezen dat weer nieuwe vragen oproept.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Mijn grootste issue is denk ik om overzicht te krijgen over wat er allemaal moet gebeuren. Als ik naar mijn begeleider stap dan zegt ze: “ik kan je niet helpen, dit is jouw proces”. Misschien dat ik ook een beetje bang voor haar ben...dus ik ben heel blij met alle tips die ik hier krijg!
Alle reacties Link kopieren
En laten we er een productieve dinsdag van maken!!
Alle reacties Link kopieren
niekchic schreef:
06-08-2019 10:41
En laten we er een productieve dinsdag van maken!!
Inderdaad! Ik heb nog een hele lijst van gekopieerde stukken uit artikels die ik nu mooi uitgeschreven in NL onder het juiste puntje rangschik. Daarna dan nog een geheel van maken, hoop dat het vooruit gaat! Zit nu op pagina 11 van 27 uit deze lijst, hoop toch zéker op pagina 20 te geraken vandaag.
Alle reacties Link kopieren
niekchic schreef:
06-08-2019 10:40
Bedankt voor de reacties. Mijn grootste issue is denk ik om overzicht te krijgen over wat er allemaal moet gebeuren. Als ik naar mijn begeleider stap dan zegt ze: “ik kan je niet helpen, dit is jouw proces”. Misschien dat ik ook een beetje bang voor haar ben...dus ik ben heel blij met alle tips die ik hier krijg!
Het is heel gewoon om nog geen overzicht te hebben, sterker nog, dat is heel goed. Anders zou je precies weten wat je ging doen en had je je 'onderzoeksmind' niet nodig.

Uiteindelijk is een onderzoeksplan niet alleen een plan, maar ook in zekere zin een verslag, maar dan van een vooronderzoek. Je moet dus eerst je onderzoek starten om dat overzicht te kunnen krijgen.

En een kleine troost: iedereen vindt dit begin lastig, alsof je met je hoofd in de mist rondloopt ;-D
Tjezus, wat vals
niekchic schreef:
06-08-2019 10:41
En laten we er een productieve dinsdag van maken!!
Jaa! Ik ga eindelijk beginnen aan mijn interview (na 6 weken wachten)!

Succes allemaal vandaag!
Alle reacties Link kopieren
HIer al een productieve dag achter de rug!
Begonnen aan pagina 10/27 waarvan ik info moest verwerken en zit nu op 18/26 (wat geschrapt). Wilde tot 20 gaan vandaag, maar denk dat ik het gewoon even af maak !
Alle reacties Link kopieren
Heb het gisteren nog gehaald. :-D
Nu alles in 1 mooie tekst gieten, dan heb ik vanavond eindelijk wat tastbaar resultaat dat er 'klaar' uit begint te zien! Komt helaas nog wel wat bij nog (bronnen goed zetten, vragenlijst maken, ...) maar toch al een grote stap!

Jullie ook succes gewenst! Ik ben vroeg opgestaan zodat ik er nu al aan kan beginnen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
04-08-2019 18:20
Wat ik ervan weet is dat studiepunten tegenwoordig formeel alleen mogen vervallen wanneer de kennis / vaardigheden aantoonbaar verouderd zijn. In de praktijk is dat heel lastig hard te maken. Vroeger werd er vaak wel een bepaalde grens gesteld, om studenten een beetje op te laten schieten, maar dat mag dus niet meer zomaar.
klopt, maar in de praktijk is het vrij makkelijk hard te maken (of in elk geval, in mijn vakgebied). Dus wij laten ook nog steeds punten na een tijd vervallen want de kennis is dan echt verouderd.
Alle reacties Link kopieren
2 van de 5 stukjes uitgeschreven :cheer: Ja, ik hou van concrete cijfers, dan kan ik beter zien hoe ik vorder haha :-D .
Heb mezelf voorgenomen vandaag ook al de bronnen goed te zetten.
Dan kan ik het zeker morgen doorsturen naar de promotor om het na te laten kijken gezien de deadline dichter komt.

@Mevrouwjack, jij begeleidt ook studenten, hoeveel tijd vind je dat jij zeker moet krijgen om na te kijken nog?

Edit 14u: 4 van de 5 klaar ! Bronnen komt in orde vandaag, al hoop ik stiekem ook het praktisch helemaal af te werken al vandaag ;)
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
07-08-2019 10:55
2 van de 5 stukjes uitgeschreven :cheer: Ja, ik hou van concrete cijfers, dan kan ik beter zien hoe ik vorder haha :-D .
goed bezig! Ik hou ook van concrete resultaten :)
Ik heb besloten eerst mijn onderzoek af te maken en daarna vol met de scriptie aan de gang. Ik denk dat ik morgenavond wel klaar ben met dat onderzoek. Ben nu bezig met de analyse van de laatste resultaten en een beetje zooien met R voor statistiek en grafieken en daarna is het af (dit is dus ook mega concreet)

Voor het weekend wil ik iig begonnen zijn met het scriptie-gebeuren
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
07-08-2019 10:55


@Mevrouwjack, jij begeleidt ook studenten, hoeveel tijd vind je dat jij zeker moet krijgen om na te kijken nog?
Wij kijken in principe alleen complete stukken na om echt te beoordelen, dus geen losse hoofdstukken of conceptstukken. Wel nemen we vaak samen in begeleidingsgesprekken een deel van een plan of verslag door. Ik lees en beoordeel dan niet, maar bespreek de gedachtegang en structuur e.d. met de student.

Als ik dus een stuk lees is het echt om te beoordelen. en dan geldt hier een nakijktijd van 3 weken. Ik probeer dat zeker bij onderzoekplannen een stuk sneller te doen, omdat anders het proces snel stil ligt. Ik werk veel met studenten die vertraagd zijn, en een tijdje stil liggen kan killing zijn voor de motivatie. Meestal probeer ik max. twee weken aan te houden voor mezelf. Veel sneller is lastig, omdat ik naast het lezen en de formulieren e.d. ook alles nog met de tweede beoordelaar moet bespreken.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Hoe lukt het bij jullie?
Hier deel 1 ingediend én heel goede commentaar van promotor. Al veel gedaan voor deel 2 ook, dus gaat hopelijk vlot gaan volgend jaar!
Alle reacties Link kopieren
Het is al even stil in het topic maar ik vind het tijd voor nieuw leven.
Mijn onderzoeksvoorstel is goedgekeurd :yes:

Nu ben ik mijn survey aan het aanpassen zodat ik deze uit kan gaan zetten. Daarna ga ik ook nog feedback op de eerste 3 hoofdstukken van de scriptie verwerken.

Dit was mijn laatste stukje uitstelgedrag voor vandaag en ik ga nu aan de slag ;)

Hoe gaat het bij de rest? Ik heb wat mensen gezien die nu ongeveer klaar wilden zijn, is dat gelukt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven