Slechte beoordelingen
woensdag 5 december 2018 om 21:36
Ik ben docent (volwassenenonderwijs) . Vandaag kreeg ik van mijn leidinggevende te horen wat mijn gemiddelde beoordeling door de studenten het afgelopen jaar was. Een 7,8, terwijl de andere docenten gemiddeld een 8,8 kregen. Vorig jaar had ik een 9,4. LG wil over 2 weken een gesprek met mij waarom ik onder het gemiddelde zit en hoe we dit kunnen verbeteren (eerder kan niet, al gevraagd).
Ik ben enorm geschrokken en heb gevraagd welke klassen het waren (ik geef heel veel klassen les). LG heeft een aantal klassen genoemd. Ook kreeg ik het aanvullende commentaar van 1 student te lezen. Daardoor kon ik herleiden wie dit was. Dit was een student die woedend was dat ik hem heb laten zakken. Hij haalt er iets persoonlijk bij (noem ik hier niet vanwege herkenbaarheid) waardoor ik volgens hem niet competent ben om examens te beoordelen. Goed, dat was dus 1 wraak(re)actie. Maar dat verklaart de andere slechte beoordelingen niet.
Ik heb helemaal teruggezocht wat er in die klassen gebeurd is. Van sommige klassen kan ik het enigszins begrijpen, van andere helemaal niet. Er was zelfs een slechte beoordeling van mijn favoriete klas, die met zijn allen afscheid van me hebben genomen en ontzettend baalden dat ze na de zomer mij niet meer als docent hadden. Ik begrijp niet waarom die mij zo slecht hebben beoordeeld.
Ik ben heel verdrietig, en ik snap het niet. Ik weet ook niet wat voor consequenties dit voor mij gaat hebben (freelancer). Ik ben dus ook bang.
Ik heb geen vrienden. Is weer een heel ander verhaal. Maar ik kan mijn verhaal nu dus bij niemand kwijt. Ik voel me een totale mislukking: geen vrienden, ontevreden studenten en straks ook geen werk meer. Ik wou dat ik iemand had die tegen me kon zeggen dat ik wél deug en dat het allemaal wel weer goed komt.
Ik ben enorm geschrokken en heb gevraagd welke klassen het waren (ik geef heel veel klassen les). LG heeft een aantal klassen genoemd. Ook kreeg ik het aanvullende commentaar van 1 student te lezen. Daardoor kon ik herleiden wie dit was. Dit was een student die woedend was dat ik hem heb laten zakken. Hij haalt er iets persoonlijk bij (noem ik hier niet vanwege herkenbaarheid) waardoor ik volgens hem niet competent ben om examens te beoordelen. Goed, dat was dus 1 wraak(re)actie. Maar dat verklaart de andere slechte beoordelingen niet.
Ik heb helemaal teruggezocht wat er in die klassen gebeurd is. Van sommige klassen kan ik het enigszins begrijpen, van andere helemaal niet. Er was zelfs een slechte beoordeling van mijn favoriete klas, die met zijn allen afscheid van me hebben genomen en ontzettend baalden dat ze na de zomer mij niet meer als docent hadden. Ik begrijp niet waarom die mij zo slecht hebben beoordeeld.
Ik ben heel verdrietig, en ik snap het niet. Ik weet ook niet wat voor consequenties dit voor mij gaat hebben (freelancer). Ik ben dus ook bang.
Ik heb geen vrienden. Is weer een heel ander verhaal. Maar ik kan mijn verhaal nu dus bij niemand kwijt. Ik voel me een totale mislukking: geen vrienden, ontevreden studenten en straks ook geen werk meer. Ik wou dat ik iemand had die tegen me kon zeggen dat ik wél deug en dat het allemaal wel weer goed komt.
donderdag 6 december 2018 om 08:27
De behoefte van de leerlingen is een diploma halen. Daarvoor hebben ze kennis nodig. Die kennis kunnen ze bij TO in de les verwerven, in combinatie met thuisstudie (huiswerk). Zij moet haar lessen niet aanpassen. Die leerlingen, of ze nu meerderjarig zijn of niet, moeten de illusie loslaten dat ze met niks doen wel een diploma kunnen halen.
Ook jongvolwassenen moeten volwassen genoeg zijn om zich te realiseren dat je niet veel leert als je je huiswerk niet maakt en mandagochtend nog halfstoned of halfdronken in de les zit.
donderdag 6 december 2018 om 08:33
Welnee, wat een armoe. Een diploma is een dom papiertje. Mijn behoefte is altijd geweest om kennis en vaardigheden te verwerven.elske1975 schreef: ↑06-12-2018 08:27De behoefte van de leerlingen is een diploma halen. Daarvoor hebben ze kennis nodig. Die kennis kunnen ze bij TO in de les verwerven, in combinatie met thuisstudie (huiswerk). Zij moet haar lessen niet aanpassen. Die leerlingen, of ze nu meerderjarig zijn of niet, moeten de illusie loslaten dat ze met niks doen wel een diploma kunnen halen.
Als de mensen in je klas alleen voor het papiertje komen, dan heb je wel een kutbaan.
donderdag 6 december 2018 om 08:34
Het langetermijndenken is nog niet helemaal ontwikkeld bij die jonkies. Iets in de hersenen.
donderdag 6 december 2018 om 08:44
Dit.Marana-- schreef: ↑06-12-2018 08:12Waarom ga je dan toch niet gewoon B doen? De helft van de klas heeft wel het huiswerk gedaan en kan B dus wel bijbenen. De rest leert dan dat ze het nodig hebben voor je les en komt vanzelf tot inzicht. Als ze in de les extra aandacht vragen kun je dat dus afkappen met 'dat staat in de stof die je als huiswerk had, lees dat eerst maar door'.
Ik zou er als leerling die wel zijn huiswerk maakt een beetje chagrijnig van worden als de leerkracht toch weer alle stof in de les gaat behandelen. Dat hadden ze mooi thuis kunnen doen. Ze zijn volwassenen, het is hun eigen verantwoordelijkheid om de stof te beheersen.
Ik zou je daar dan dus minder op beoordelen, hoe leuk je verder ook bent misschien als leerkracht.
donderdag 6 december 2018 om 09:30
@TO, volgens mij is er onderzoek gedaan naar docentenbeoordelingen en blijkt daaruit dat de docenten die het beste beoordeeld worden helemaal niet de docenten zijn waar leerlingen het meeste leren.
Dus het kan zijn dat je een knettergoede docent bent waar je leerlingen heel veel van leren, maar die ze toch geen 8 geven.
Dus het kan zijn dat je een knettergoede docent bent waar je leerlingen heel veel van leren, maar die ze toch geen 8 geven.
donderdag 6 december 2018 om 09:42
Ik ben wel benieuwd. Weet je ongeveer waar ik dat kan vinden?Kaaaaaaaatje schreef: ↑06-12-2018 09:30@TO, volgens mij is er onderzoek gedaan naar docentenbeoordelingen en blijkt daaruit dat de docenten die het beste beoordeeld worden helemaal niet de docenten zijn waar leerlingen het meeste leren.
donderdag 6 december 2018 om 10:49
Ik heb vroeger als leerling te maken gehad met zo'n systeem. in kleine details zijn er verschillen.
In het geval van dit topic wordt de score bepaald door het aantal punten die studenten aan de leraar/lerares geven. Alle docenten bij elkaar geven een gemiddelde. Zij die daar onder zitten scoren blijkbaar te laag, ook al is het cijfer een 6 of hoger (hier dus 7,8).
Ik had op HAVO een proefwerk Spaans. Het cijfer was een onvoldoende, hoewel ik dacht dat ik het proefwerk redelijk gemaakt had. Heel veel leerlingen hadden een zes. Een paar hadden een hoger cijfer, en een paar een lager cijfer. Dat kwam later in de klas ter sprake. Wat zei de docent? "Ik heb van elke leerling het aantal fouten opgeschreven. Die aantallen ben ik gaan middelen. Het gemiddeld aantal fouten wordt gelijkgesteld aan een 6. Wie meer fouten heeft, heeft een onvoldoende. Wie minder fouten heeft, heeft een cijfer tussen de 6 en de 10. Jij zit onder het gemiddelde, Hans, dus heb jij een onvoldoende." En ik dacht nog zo, dat ik de stof aardig heb geleerd.
Bij andere vakken kon het gebeuren dat veel leerlingen een goed cijfer haalden. Dat cijfer was niet gebaseerd op het gemiddeld aantal fouten dat de leerlingen maakten, maar gebaseerd op het aantal fouten dat je zelf maakte. Van te voren werd vastgesteld hoe zwaar een fout woog (hoe meer gewicht, hoe meer puntenaftrek in geval van fout), terwijl het van te voren uiteraard niet bekend is hoe de leerlingen zouden scoren.
hans66 wijzigde dit bericht op 06-12-2018 11:00
13.98% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
donderdag 6 december 2018 om 10:56
Ik zou me ook aan het plan houden. Aan het begin vragen of er nog onduidelijkheden waren in het huiswerk, dat behandelen en dan verder gaan met wat je van plan was. De goedwillende studenten zijn nu de dupe van degenen die te weinig doen. Daar moet je wat aan veranderen. Aan het begin van het studiejaar je methodiek uitleggen en je daar ook aan houden.
Ik vind het bij volwassenenonderwijs niet nodig om te controleren of het huiswerk is gedaan. Mensen doen zo'n studie voor zichzelf. Streng beoordelen vind ik wel rechtvaardig trouwens.
Ik vind het bij volwassenenonderwijs niet nodig om te controleren of het huiswerk is gedaan. Mensen doen zo'n studie voor zichzelf. Streng beoordelen vind ik wel rechtvaardig trouwens.
donderdag 6 december 2018 om 13:21
De helft zit er om kennis te vergaren (en die maken altijd hun huiswerk) en de helft zit er voor het papiertje. En die hebben inderdaad de illusie dat ze alleen maar aanwezig moeten zijn om te slagen. En hoe zeer ik aan het begin ook duidelijk maak dat degenen die het huiswerk wél maken, ook degenen zijn die voor het examen slagen, dat lijkt niet tot ze door te dringen. Ze denken dat zij wel de uitzondering op de regel zijn.
Voor de goede orde: ze zakken dus niet omdát ze het huiswerk niet maken. Ze zakken omdat op het examen blijkt dat ze de stof niet goed begrijpen en de vaardigheden niet kunnen toepassen. En dát komt omdat ze dat ellendige huiswerk niet hebben gemaakt.
Maar misschien moet ik het meer loslaten. Ik wil alleen niet dat ik straks een slagingspercentage van 50‰ of minder heb, want dan word ik dáár weer op afgerekend.
En inderdaad, een 7,8 is een prima cijfer, maar het is dus lager dan de anderen. Dus van de goeden ben ik wel de slechtste. Althans, volgens die cijfers.
Voor de goede orde: ze zakken dus niet omdát ze het huiswerk niet maken. Ze zakken omdat op het examen blijkt dat ze de stof niet goed begrijpen en de vaardigheden niet kunnen toepassen. En dát komt omdat ze dat ellendige huiswerk niet hebben gemaakt.
Maar misschien moet ik het meer loslaten. Ik wil alleen niet dat ik straks een slagingspercentage van 50‰ of minder heb, want dan word ik dáár weer op afgerekend.
En inderdaad, een 7,8 is een prima cijfer, maar het is dus lager dan de anderen. Dus van de goeden ben ik wel de slechtste. Althans, volgens die cijfers.
donderdag 6 december 2018 om 13:49
Die mensen die hun huiswerk niet maken, gaan echt niet allemaal zakken. Dat is een aanname die in jouw hoofd zit. Die gaan er gewoon op het einde nog keihard tegenaan zodat ze slagen. Jij moet goed onderwijs geven, en als goed onderwijs geven ten koste gaat van degenen die zich aan het programma houden, doe jij toch iets verkeerd.Lavenderblue schreef: ↑06-12-2018 13:21
Misschien hebben de mensen die hun huiswerk altijd maken jou wel een laag cijfer gegeven omdat je teveel tijd geeft aan de mensen die dat niet doen. Ik zou daar ook de schurft aan hebben.
Misschien dat je dat ter lering uit dit topic kunt halen? Stick to the plan Murdoch.
donderdag 6 december 2018 om 14:00
En als je elke les begint met een voorbeeld van een examenvraag over dat gedeelte van de stof dat huiswerk was? Dringt het dan door?Lavenderblue schreef: ↑06-12-2018 13:21De helft zit er om kennis te vergaren (en die maken altijd hun huiswerk) en de helft zit er voor het papiertje. En die hebben inderdaad de illusie dat ze alleen maar aanwezig moeten zijn om te slagen. En hoe zeer ik aan het begin ook duidelijk maak dat degenen die het huiswerk wél maken, ook degenen zijn die voor het examen slagen, dat lijkt niet tot ze door te dringen. Ze denken dat zij wel de uitzondering op de regel zijn.
donderdag 6 december 2018 om 14:24
Ik heb een tijdje lesgegeven. Ik heb n par collega’s gehad die een trucje bedachten: zij deelden de twee lessen voor de beoordeling uit. Geheeeeeel toevallig. Dus de les van de beoordeling en die daarvoor hadden ze dan toevallig iets mee voor de pauze, en de les van de beoordeling deelden ze vlak voor t invullen van de evaluatie uit.
De blokken dat ze uitdeelden in bepaalde klassen kregen ze hogere cijfers dan de klassen en blokken dat ze t niet deden.
Dus hoeveel zon evaluatie nou zegt....
De blokken dat ze uitdeelden in bepaalde klassen kregen ze hogere cijfers dan de klassen en blokken dat ze t niet deden.
Dus hoeveel zon evaluatie nou zegt....
Een zebra is geen paard met strepen
donderdag 6 december 2018 om 14:32
Ja maar ja, als het plan is dat ze in groepjes aan de slag moeten, zijn er dus óf drie groepjes die niks doen omdat ze niks hebben voorbereid (en die schrijven dus in het commentaar dat IK geen programma heb voorbereid, omdat ik geen alternatieve opdracht voor ze heb), óf ze liften mee met en schrijven over van de mensen die zich wel hebben voorbereid.ninanoname schreef: ↑06-12-2018 13:49Die mensen die hun huiswerk niet maken, gaan echt niet allemaal zakken. Dat is een aanname die in jouw hoofd zit. Die gaan er gewoon op het einde nog keihard tegenaan zodat ze slagen.
Nee, dat is geen aanname van mij. Dat is wat ik keer op keer zie gebeuren. Van de vijf die geen huiswerk maken, haalt eentje het examen.
Misschien hebben de mensen die hun huiswerk altijd maken jou wel een laag cijfer gegeven omdat je teveel tijd geeft aan de mensen die dat niet doen. Ik zou daar ook de schurft aan hebben.
Nee, ik besteed geen aandacht meer aan de niet-huiswerkmakers. Althans, ik benoem het wel, maar ga dan aan de slag met degenen die het wel hebben gedaan.
Misschien dat je dat ter lering uit dit topic kunt halen? Stick to the plan Murdoch.
donderdag 6 december 2018 om 14:56
Ha Lavenderblue,
Ik leef me je mee. Toevallig heb ik ook onlangs de resultaten van een leerling-enquête gekregen, en was daar ook behoorlijk overstuur van. Mijn situatie is iets anders dan die van jou, ik geef les op een middelbare school in de onderbouw. Ik werd geïnstrueerd om twee groepen door te geven voor de enquête; de klas waar het lesgeven naar mijn gevoel het best gaat, en een klas waar het lesgeven het slechtst gaat. Op de een of andere manier is de 'verdeling' zo gevormd, dat 2 leerlingen uit mijn goede klas een beoordeling hebben gegeven, en 21 leerlingen uit mijn slechte groep. Ik kwam uit op voldoendes, maar lag bij veel onderdelen onder de benchmark.
Weet je, zo'n beoordeling zegt lang niet alles. Jouw studenten geven een cijfer op basis van eigen stemming en humeur. Heb je inderdaad woorden gehad met iemand, dan 'pakt' diegene jou zo terug. Zegt dit dat je geen goede docente bent? Ik denk het niet, want afgerond ben je nog steeds een 8! Zo te zien vinden de studenten niet, dat je onvoldoende bekwaam bent.
Ik begrijp je angst, echt waar. Dus ik hoop, dat ik jou kan geruststellen - door mijn ervaring met je te delen over het gesprek met mijn afdelingsleider. Natuurlijk wilde hij weten, waarom ik onder de benchmark zit. Ik ben er niet op afgerekend. Hij heeft mij gevraagd hoe ik de groepen ervoer, welke omstandigheden hebben plaats gevonden, hoe ik het zelf regel en hij heeft zijn eigen ervaringen vertelt n.a.v. een lesbezoek. Indien jouw chef dat nog niet heeft gedaan, zou ik je aanraden, dat eens aan hem/haar voor te stellen.
Veel succes en kop op! Niet met de pakken neer zitten, want dat is nergens voor nodig! Zelfs jouw studenten geven aan dat je een prima juf bent!
Ik leef me je mee. Toevallig heb ik ook onlangs de resultaten van een leerling-enquête gekregen, en was daar ook behoorlijk overstuur van. Mijn situatie is iets anders dan die van jou, ik geef les op een middelbare school in de onderbouw. Ik werd geïnstrueerd om twee groepen door te geven voor de enquête; de klas waar het lesgeven naar mijn gevoel het best gaat, en een klas waar het lesgeven het slechtst gaat. Op de een of andere manier is de 'verdeling' zo gevormd, dat 2 leerlingen uit mijn goede klas een beoordeling hebben gegeven, en 21 leerlingen uit mijn slechte groep. Ik kwam uit op voldoendes, maar lag bij veel onderdelen onder de benchmark.
Weet je, zo'n beoordeling zegt lang niet alles. Jouw studenten geven een cijfer op basis van eigen stemming en humeur. Heb je inderdaad woorden gehad met iemand, dan 'pakt' diegene jou zo terug. Zegt dit dat je geen goede docente bent? Ik denk het niet, want afgerond ben je nog steeds een 8! Zo te zien vinden de studenten niet, dat je onvoldoende bekwaam bent.
Ik begrijp je angst, echt waar. Dus ik hoop, dat ik jou kan geruststellen - door mijn ervaring met je te delen over het gesprek met mijn afdelingsleider. Natuurlijk wilde hij weten, waarom ik onder de benchmark zit. Ik ben er niet op afgerekend. Hij heeft mij gevraagd hoe ik de groepen ervoer, welke omstandigheden hebben plaats gevonden, hoe ik het zelf regel en hij heeft zijn eigen ervaringen vertelt n.a.v. een lesbezoek. Indien jouw chef dat nog niet heeft gedaan, zou ik je aanraden, dat eens aan hem/haar voor te stellen.
Veel succes en kop op! Niet met de pakken neer zitten, want dat is nergens voor nodig! Zelfs jouw studenten geven aan dat je een prima juf bent!
donderdag 6 december 2018 om 15:02
Is het een idee om dan gedifferentieerd les te geven. Dus op twee niveaus? De grote groep gaat met deel B aan de gang, de andere groep gaat het huiswerk maken. Als je dat opneemt in je handleiding hebben de mensen die niets doen later ook geen poot om op te staan achteraf?Lavenderblue schreef: ↑06-12-2018 14:32Ja maar ja, als het plan is dat ze in groepjes aan de slag moeten, zijn er dus óf drie groepjes die niks doen omdat ze niks hebben voorbereid (en die schrijven dus in het commentaar dat IK geen programma heb voorbereid, omdat ik geen alternatieve opdracht voor ze heb), óf ze liften mee met en schrijven over van de mensen die zich wel hebben voorbereid.
Een zebra is geen paard met strepen
donderdag 6 december 2018 om 15:16
Ik vind het echt lastig hoor, lavenderblue. Ik denk toch dat daar ergens de kruks zit. Ik ben geen docent en heb geen didactische vaardigheden, mijn man helpt onze dochter met haar huiswerk, dus ik weet hier geen oplossing voor.
Om je slagingspercentage hoogte houden zul je toch beide groepen moeten bedienen. Dat je daar op wordt afgerekend vind ik namelijk wel logisch. Maar ik snap ook dat je liever wilt dat de studenten hun huiswerk maken zodat je in de les de diepte in kunt gaan met de hele groep.
Om je slagingspercentage hoogte houden zul je toch beide groepen moeten bedienen. Dat je daar op wordt afgerekend vind ik namelijk wel logisch. Maar ik snap ook dat je liever wilt dat de studenten hun huiswerk maken zodat je in de les de diepte in kunt gaan met de hele groep.
donderdag 6 december 2018 om 15:41
Supersushi schreef: ↑06-12-2018 14:56Ha Lavenderblue,
Op de een of andere manier is de 'verdeling' zo gevormd, dat 2 leerlingen uit mijn goede klas een beoordeling hebben gegeven, en 21 leerlingen uit mijn slechte groep. Ik kwam uit op voldoendes, maar lag bij veel onderdelen onder de benchmark.
Begrijp ik nou dat er conclusies worden getrokken door je LG op basis van 2 ingevulde enquetes in die goede klas?
Dat slaat toch nergens op. Dat zijn veel te weinig meetpunten. Dat is als 2 keer de temperatuur meten, toevallig beide keren in de winter, en dan denken dat het in Nederland altijd vriest. En vaak zijn mensen die ontevreden zijn ook nog gemotiveerder om een enquete in te vullen om hun gal te spuwen.
Maar goed ik schrik weer ‘s wat ik hier over het onderwijs hoor. Ik heb toch veel respect voor onze onderwijzers dat ze dit allemaal maar volhouden.
Maar er zijn allerlei trucjes om veel hogere beoordelingen te krijgen. Er is een hele bak onderzoek hierover, ik zou daar schaamteloos gebruik van maken. Zo krijgen verdachten hogere straffen bij de rechtbank net voor de lunch of aan het einde van de dag. Dan is de rechter chagrijnig want hongerig of moe.
Dus enquete aan het begin van de dag als ze nog fris en fruitig zijn, of net na de lunch. En inderdaad trakteren op zoete meuk, dan hebben ze een sugar rush en zijn ze vrolijker. U vraagt, wij draaien, dat idee