Werk & Studie alle pijlers

Sneu wel

26-02-2016 08:54 506 berichten
De casus: een meneer bij een klant heeft een goed betaalde baan. Veel denkwerk, belangrijke rol. Het bedrijf zit in de problemen als hij vertrekt. Zijn werk kan niet over genomen worden zonder overdracht. Niemand is ontevreden, ook zijn werkgever niet. Hooguit wat ongerust over die afhankelijkheid, maar ja, het is nu eenmaal echt ingewikkeld wat hij doet.

En nu gaan we zijn werk volledig automatiseren. Noch hij, noch zijn werkgever weten dat. We gaan het gewoon doen, en dan pas vertellen. We zijn er 100% zeker van dat niemand gelooft dat het kan, maar ook dat onze oplossing wordt overgenomen als we die werkend demonstreren.

Goed voor ons. Goed voor het bedrijf. Sneu voor deze man.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 12:05:

[...]

Interessant dat je dat er in leest.

Ik weet wat ik ga doen, dat staat al in de OP. Ik verdedig, volgens mij, niets. En ik kom al vele, vele jaren op dit forum. Ik weet dat het de laatste plaats is om te bezoeken als je applaus zoekt. Voor nuttige kritiek, nieuwe inzichten, en stompzinnig afzeiken is dit forum erg geschikt. Ik zoek de eerste twee, en de derde kan ik wel hebben.

Maar waar zoek je dan een antwoord op (verwijzen naar de OP heeft geen zin, want het is niet voor niets, dat je die vraag keer-op-keer krijgt).

Is het puur: wat zouden jullie doen?, dan kun je met een polletje toe. Dat doe je niet, dus blijkbaar zoek je meer dan een Ja/Nee-antwoord
quote:Crique schreef op 26 februari 2016 @ 12:09:

Serieus?

Jouw bedrijf heeft tijd om gratis en ongevraagd een hele applicatie te ontwikkelen die een werknemer die bijzonder ingewikkeld werk doet (en misschien op loyaliteit kan rekenen) te vervangen? In de hoop dat die werkgever daarvan gediend is en dat ding afneemt, met alle kinderziektes, onderhoudskosten en ontslagregelingen die erbij horen?

En jullie kunnen die applicatie in een vloek en een zucht ontwikkelen zonder de medewerking van de te vervangen werknemer, hoewel die over kennis zou beschikken die zo uniek is dat hij zich bijna onvervangbaar heeft gemaakt?

En dan heb je ook nog tijd over om op nota bene het Viva-forum een hele dag aan de morele consequenties van je vooralsnog fictieve casus te besteden?

Wat een bijzondere en unieke manier van ondernemen. Kun je je tijd niet beter besteden aan iets waarvan je wel weet dat het iets gaat opleveren (acquisitie van een echte opdracht, bijvoorbeeld) in plaats van dit soort tijdrovende ongerichte projectielen af te vuren?Stel dat ik me afvraag hoe ik moet ondernemen, dan zal ik het je laten weten, akkoord? Kan jij in de tussentijd misschien even de casus lezen.
quote:zand-korrel schreef op 26 februari 2016 @ 12:15:

Is er een mogelijkheid voor de werknemer om op de een of andere manier met het , door jou ontwikkelde systeem, te werken?

Of is hij dan echt overbodig?

Misschien heb je het al gezegd, dan heb ik daar overheen gelezen.Hij is, tenminste in zijn huidige functie, dan echt overbodig.
quote:Dubbs schreef op 26 februari 2016 @ 12:16:

[...]

Wat denigrerend toch weer, erbij halen dat 'ze', de loyale hardwerkende 40+, zitten te slapen.

Het is niet zo heel makkelijk hoor om te groeien of om een andere baan met groeikansen te vinden. Je kunt als werknemer behoorlijk klem komen te zitten in je eigen expertise gebied, en je dat prima realiseren.

Dat heeft niks met slapen te maken maar alles met bezuinigingen en banen die niet voor het oprapen liggen in je vakgebied. Tel daar bij op de automatisering die ook mensen op deze manier overbodig maakt en je zit gewoon klem.

Maar om daarvan te maken dat ze dan maar niet hadden moeten slapen en ze weten zelf niet eens hoe kwetsbaar ze zijn, vind ik echt te ver gaan.Het is bijzonder boeiend hoe jij stelselmatig, niet bepaald alleen in dit topic, mijn woorden negatief uitlegt en de aanval zoekt. Of er zelfs vrijwel het tegengestelde in leest van wat er staat.
quote:Broedkippetje schreef op 26 februari 2016 @ 12:16:

[...]

Maar het concept 'praten met de werkgever over de mogelijke gevolgen en de problemen daarvan voor die werknemer' is toch een beetje een no-brainer?

En iets wat volgens mij ook door meerdere mensen is geopperd?

Maar jij liet merken dat een gesprek niet mogelijk was omdat werkgever niet in een mogelijke oplossing zou geloven en omdat de werknemer de boel zou gaan traineren.

Maar nu zie je opeens mogelijkheid om de gevolgen wel te bespreken zonder de klant op het spoor te brengen dat jullie die oplossing aan het maken zijn.

Wat regelmatig is geopperd is met de klant en/of de medewerker te gaan praten over de oplossing. Dat is geen optie hier.

De suggestie van Nummerzoveel vind ik wel een boeiende: met de werkgever in gesprek over de gevolgen, zonder al over de oplossing te praten. Ingewikkelder, maar niet onmogelijk.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 12:27:

[...]

Het is bijzonder boeiend hoe jij stelselmatig, niet bepaald alleen in dit topic, mijn woorden negatief uitlegt en de aanval zoekt. Of er zelfs vrijwel het tegengestelde in leest van wat er staat.oke, kleine spiegel: je roept dat ook wel een beetje over jezelf af, door woordkeus en stelligheid. Maar je mag deze post gerust negeren hoor.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 12:24:

[...]

Stel dat ik me afvraag hoe ik moet ondernemen, dan zal ik het je laten weten, akkoord? Kan jij in de tussentijd misschien even de casus lezen.

Jouw 'casus' komt op mij eerder over als huiswerk voor een cursusje dan als serieus ondernemerschap.

En je arrogante manier van reageren op mensen die de moeite nemen om aan jouw huiswerk mee te werken is helemaal tenenkrommend.
quote:lilalinda schreef op 26 februari 2016 @ 12:29:

[...]

oke, kleine spiegel: je roept dat ook wel een beetje over jezelf af, door woordkeus en stelligheid. Maar je mag deze post gerust negeren hoor.

Ik lees hem echt totaal anders dan jou geloof ik :-)

Vind hem vooral duidelijk.
quote:Brnzv schreef op 26 februari 2016 @ 12:17:

Wat "lijkt" wordt veroorzaakt door de inhoud van jouw reacties, en kan je dus helpen.

Maar als antwoord op je vraag. Wat zou ik doen?

Mij eens zeer achter de oren krabben over hoe ethisch je bezig bent door zonder toestemming van je klant in zijn data te gaan zitten neuzen om ongevraagd een applicatie te bouwen die grote gevolgen kan hebben voor de betreffende man die nu het proces beheert, ter meerdere eer en glorie voor jezelf.

Vanzelfsprekend is jouw interpretatie van wat ik schrijf mede veroorzaakt door wat ik schrijf. Maar ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen dat interpretatie niet geheel, en wellicht zelfs grotendeels niet, wordt bepaald door de feitelijke boodschap?

Zo lijk jij in je antwoord nu vooral je morele oordeel over mij te willen vellen, goeddeels op basis van eigen aannames en onjuiste interpretaties. Maar is dat ook zo?
Wat ik zou doen?

Ik zou het doen ja. Jij bent verantwoordelijk voor jouw bedrijf en mensen. Je opdrachtgever voor die van haar. En de opdrachtgever kan er ook voor kiezen jullie aanbod straks niet aan te nemen. Of wel aan te nemen en iets met deze medewerker te bedenken. Het dilemma is straks aan hen.
quote:Brnzv schreef op 26 februari 2016 @ 12:20:

Don't get me wrong, je initiatief om een toekomstbestendige oplossing te maken voor je klant, is ondernemend en meedenkend.

Je benadering vind ik minder.

Ik ben niet bang dat ik je ernstig misversta.

En om ieder misverstand te voorkomen: ik heb dit topic geopend, wetende dat er negatieve oordelen zouden komen. Die komen op dit forum altijd. Deels door een kennelijke vijandigheid van sommige mensen, deels door onvermogen abstract te denken en/of de eigen ervaringen buiten een casus te houden, deels omdat iemand meent dat het geven van een oordeel aan de orde is. Ik heb daar geen enkele moeite mee. Dat wat ik wel zoek, komt ook. En die oordelen, ach, die mag iedereen natuurlijk hebben.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 12:29:

[...]

Wat regelmatig is geopperd is met de klant en/of de medewerker te gaan praten over de oplossing. Dat is geen optie hier.

De suggestie van Nummerzoveel vind ik wel een boeiende: met de werkgever in gesprek over de gevolgen, zonder al over de oplossing te praten. Ingewikkelder, maar niet onmogelijk.

Volgens mij bedoelden een heleboel mensen met 'praten' juist: praten over die gevolgen.

Want dat is ook het probleem wat je noemde in je OP.

En volgens mij noemde Nummerzoveel nou niet specifiek om over die gevolgen te praten zonder al over de oplossing te praten, althans dat laatste lees ik niet in haar post. Sterker nog, ze schrijft: 'doe dit niet achter huh rug om'.

Blijkbaar heb jij ineens een Eureka-momentje maar voor mij komt die redelijk uit de lucht vallen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 februari 2016 @ 12:22:

[...]

Misschien moet je het topic, en dan vooral de reacties van Jolly, nog eens goed lezen.In dit specifieke geval denk ik niet dat dat enig nut zou hebben. Verdere toelichting kan ik niet geven, zonder een ban te riskeren.
Ik heb niet alles gelezen maar... Het is toch een algemeen verschijnsel dat sommige medewerkers overbodig worden door technologische vooruitgang?

Ik heb een collega die vroeger de post inboekte. Hij kan ook niets anders (verstandelijk beperkt) dus we moeten nu klusjes voor hem zoeken voor als hij de drie binnengekomen brieven heeft geregistreerd. Bij een 'echt' bedrijf zouden ze zo'n medewerker niet houden. Dat vind ik logisch maar ik heb er verder geen waardeoordeel voor.

In het geval van TO zou het mooi zijn als het bedrijf kijkt of deze medewerker nog van nut is voor het bedrijf. Lijkt me dat je een slimme loyale kracht liever houdt. En anders is het jammer.
Ik vind het wel mooi dat dit dilemma hier besproken wordt.
quote:Crique schreef op 26 februari 2016 @ 12:30:

[...]

Jouw 'casus' komt op mij eerder over als huiswerk voor een cursusje dan als serieus ondernemerschap.

En je arrogante manier van reageren op mensen die de moeite nemen om aan jouw huiswerk mee te werken is helemaal tenenkrommend.Ja duh, narcist. Zei ik toch.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 12:27:

[...]

Het is bijzonder boeiend hoe jij stelselmatig, niet bepaald alleen in dit topic, mijn woorden negatief uitlegt en de aanval zoekt. Of er zelfs vrijwel het tegengestelde in leest van wat er staat.Och ja, ga je weer op de man spelen? Is ook niet voor het eerst hè? Zodra men niet jubelt over jouw 'fantastische' ideeën en kijk op de wereld laat je deze eigenschap zien.
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 februari 2016 @ 12:23:

[...]

De tijden zijn veranderd en iedereen is tegenwoordig verantwoordelijk voor de ontwikkeling van zijn/haar eigen carriere en arbeidsmarktpositie. Ik ken zat 60+ers die zich dat realiseren en hiermee voortvarend aan het werk zijn gegaan, dus waarom zou dat 40+ers niet lukken?Probleem is meer dat Dubbs het mij kennelijk kwalijk neemt dat ik vertel wat ik waarneem: dat veel 40+ers dat niet doen. Ik zei dat, niet alleen omdat het mijn feitelijke waarneming is, maar vooral om aan te geven waarom ik het onterecht vind om iemand te verwijten dat hij in een dergelijke situatie terecht komt. Maar Dubbs leest nooit zo goed wat ik schrijf, het enkele feit dat ik het schrijf is al genoeg voor een giftige reactie.
quote:lilalinda schreef op 26 februari 2016 @ 12:24:

[...]

Maar waar zoek je dan een antwoord op (verwijzen naar de OP heeft geen zin, want het is niet voor niets, dat je die vraag keer-op-keer krijgt).

Is het puur: wat zouden jullie doen?, dan kun je met een polletje toe. Dat doe je niet, dus blijkbaar zoek je meer dan een Ja/Nee-antwoordIk heb dat in de OP inderdaad niet specifiek aangegeven, wel in een reactie op de eerste keer dat de vraag gesteld werd. Ik ben op zoek naar visies, meningen, etc., die mij kunnen helpen mijn eigen visie op de situatie goed te vormen.
quote:lilalinda schreef op 26 februari 2016 @ 12:29:

[...]

oke, kleine spiegel: je roept dat ook wel een beetje over jezelf af, door woordkeus en stelligheid. Maar je mag deze post gerust negeren hoor. dat ik dat mag lijkt me een open deur. Dus bedoel je iets met die toevoeging. Had je de indruk dat ik je negeer? Of dat ik kritiek negeer?
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 12:39:

[...]

Ik heb dat in de OP inderdaad niet specifiek aangegeven, wel in een reactie op de eerste keer dat de vraag gesteld werd. Ik ben op zoek naar visies, meningen, etc., die mij kunnen helpen mijn eigen visie op de situatie goed te vormen.Maar je hebt al aangegeven dat je gaat doen wat in je OP staat. Waar heb je onze visie dan nog voor nodig?
quote:Crique schreef op 26 februari 2016 @ 12:30:

[...]

En je arrogante manier van reageren op mensen die de moeite nemen om aan jouw huiswerk mee te werken is helemaal tenenkrommend. hoe iets op jou over komt kan ik niet helpen, maar het is absoluut boeiend om te lezen. Mag ik vragen op welke grond je tot je conclusie komt?
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 12:40:

[...]

dat ik dat mag lijkt me een open deur. Dus bedoel je iets met die toevoeging. Had je de indruk dat ik je negeer? Of dat ik kritiek negeer?ik bedoel vooral dat we dan off-topic gaan
quote:zand-korrel schreef op 26 februari 2016 @ 12:31:

[...]

Ik lees hem echt totaal anders dan jou geloof ik :-)

Vind hem vooral duidelijk. dat maakt het juist boeiend om beide reacties te krijgen. Ik ben blij met iedere reactie, die iets verder gaat dan pure vijandigheid zonder basis.
quote:Broedkippetje schreef op 26 februari 2016 @ 12:35:

[...]

Volgens mij bedoelden een heleboel mensen met 'praten' juist: praten over die gevolgen.

Want dat is ook het probleem wat je noemde in je OP.

En volgens mij noemde Nummerzoveel nou niet specifiek om over die gevolgen te praten zonder al over de oplossing te praten, althans dat laatste lees ik niet in haar post. Sterker nog, ze schrijft: 'doe dit niet achter huh rug om'.

Blijkbaar heb jij ineens een Eureka-momentje maar voor mij komt die redelijk uit de lucht vallen.

kan hoor. Misschien heb ik een aantal mensen niet goed begrepen, omdat nogal eens werd aangegeven dat ik met de betrokkene moet praten omdat dat nodig zou zijn voor de kwaliteit van de te leveren oplossing.

Hoe dan ook, als iemand zich daardoor tekort gedaan zou voelen, dan spijt me dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven