Sollicitatie eis filmpje
zondag 28 april 2019 om 10:58
Ik heb een leuke vacature gezien. Het is een gewone kantoorbaan, niks geks. Nu staat er bij de eisen dat je een brief, cv en een filmpje moet sturen waarin je je op een creatieve manier voorstelt.
Het is totaal niet relevant voor de functie maar waarschijnlijk zit er bij hr iemand in zijn vuistje te lachen en zich te verkneukelen om alle filmpjes die hij/zij krijgt. Ik heb hier zo'n hekel aan en ik ga dat ook niet doen. Echter wil ik wel graag solliciteren. Wat zouden jullie doen? In de brief zetten waarom je geen filmpje stuurt? Of gewoon net doen of je die eis niet hebt gezien? Of zouden jullie wel een filmpje maken?
Het is totaal niet relevant voor de functie maar waarschijnlijk zit er bij hr iemand in zijn vuistje te lachen en zich te verkneukelen om alle filmpjes die hij/zij krijgt. Ik heb hier zo'n hekel aan en ik ga dat ook niet doen. Echter wil ik wel graag solliciteren. Wat zouden jullie doen? In de brief zetten waarom je geen filmpje stuurt? Of gewoon net doen of je die eis niet hebt gezien? Of zouden jullie wel een filmpje maken?
zondag 28 april 2019 om 11:06
Vreselijk, dat soort gekkigheid. Ik zou bijna geneigd zijn een filmpje te maken waarin je de vraag stelt waarom het maken van een filmpje relevant is en dat je het daar graag over wil hebben tijdens het gesprek
Ik zou überhaupt niet solliciteren bij een bedrijf dat dergelijke eisen stelt, maar jij schrijft dat je toch wel graag wilt, dus dan zul je wel moeten. Net doen of je de eis niet gezien hebt heeft weinig zin denk ik. Er zullen genoeg malloten zijn die braaf een filmpje maken.
Ik zou überhaupt niet solliciteren bij een bedrijf dat dergelijke eisen stelt, maar jij schrijft dat je toch wel graag wilt, dus dan zul je wel moeten. Net doen of je de eis niet gezien hebt heeft weinig zin denk ik. Er zullen genoeg malloten zijn die braaf een filmpje maken.
Nothing happens for a reason
zondag 28 april 2019 om 11:07
zondag 28 april 2019 om 11:08
Vanuit mezelf gezien:
Ik zou niet solliciteren. Grote kans dat de organisatiecultuur en kernwaarden (iig hoe er uitvoering aan wordt gegeven) niet bij mij past. Sowieso als ik niet bereid ben om te doen wat ze vragen zonder goede onderbouwing, dan zou ik niet solliciteren. Ik ga er nl. van uit dat de vraag een doel heeft.
Vanuit de HR kant gezien:
Als je binnen mijn organisatie zou solliciteren, zou ik je sollicitatie waarschijnlijk direct afkeuren, tenzij er een hele goede reden in staat waarom je geen filmpje instuurt. Maar eigenlijk zou ik er al vanuit gaan dat je iemand bent die niet binnen mijn organisatie zou passen.
Maar goed, ik ben iemand die van dit soort dingen houdt. Een CV en brief zeggen mij zo goed als niets. Het geeft alleen maar aan dat je er papieren voor hebt en eventueel ervaring in hebt. Hoe je echt reageert, jezelf presenteert en past bij de organisatie en de medewerkers zie je pas IRL.
Ik zou niet solliciteren. Grote kans dat de organisatiecultuur en kernwaarden (iig hoe er uitvoering aan wordt gegeven) niet bij mij past. Sowieso als ik niet bereid ben om te doen wat ze vragen zonder goede onderbouwing, dan zou ik niet solliciteren. Ik ga er nl. van uit dat de vraag een doel heeft.
Vanuit de HR kant gezien:
Als je binnen mijn organisatie zou solliciteren, zou ik je sollicitatie waarschijnlijk direct afkeuren, tenzij er een hele goede reden in staat waarom je geen filmpje instuurt. Maar eigenlijk zou ik er al vanuit gaan dat je iemand bent die niet binnen mijn organisatie zou passen.
Maar goed, ik ben iemand die van dit soort dingen houdt. Een CV en brief zeggen mij zo goed als niets. Het geeft alleen maar aan dat je er papieren voor hebt en eventueel ervaring in hebt. Hoe je echt reageert, jezelf presenteert en past bij de organisatie en de medewerkers zie je pas IRL.
zondag 28 april 2019 om 11:12
GenieInABottle schreef: ↑28-04-2019 11:08Maar goed, ik ben iemand die van dit soort dingen houdt. Een CV en brief zeggen mij zo goed als niets. Het geeft alleen maar aan dat je er papieren voor hebt en eventueel ervaring in hebt. Hoe je echt reageert, jezelf presenteert en past bij de organisatie en de medewerkers zie je pas IRL.
IRL inderdaad, niet uit een ‘creatief’ filmpje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 28 april 2019 om 11:14
Dit. Wat een achterlijk gedoe zeg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zondag 28 april 2019 om 11:15
GenieInABottle schreef: ↑28-04-2019 11:08Hoe je echt reageert, jezelf presenteert en past bij de organisatie en de medewerkers zie je pas IRL.
Precies, je zegt het zelf al: IRL. Dat is dus iets anders dan een filmpje.
zondag 28 april 2019 om 11:17
Ik had het hier toevallig net over met een paar mensen van HR & Recruitment vrijdag. Die nemen het op zich wel serieus, maar kregen wel wat aparte content binnen. Kan me zo niet meer precies herinneren, maar er was er een die bleef maar refereren aan dat ze zo van pittig eten hield, en iemand die als ze een dier zou zijn een vliegend iets (sorry weet niet meer wat maar t vliegt normaal niet) en dan niet jagen op prooi maar op kennis, of zoiets.
Hello, can you hear me?
zondag 28 april 2019 om 11:17
Ik zou niet solliciteren. Hoe geweldig de baan ook, een organisatie die hr toestaat dit soort belachelijke eisen te stellen is niet een organisatie waar ik voor wil werken. Je creatief voorstellen, flikker een heel eind op zeg
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zondag 28 april 2019 om 11:19
De rijksoverheid? Lijkt me niet. Dit hoort niet bij hun selectie-instrumentarium: https://www.p-direkt.nl/informatie-rijk ... n-selectie
zondag 28 april 2019 om 11:20
GenieInABottle schreef: ↑28-04-2019 11:13Dat geldt voor jou. Ik haal heel veel uit een filmpje, meer dan uit een brief.
Ik plak niet goed op foto’s en video’s. IRL ben ik veel leuker/interessanter en praat ik met iedereen en weet ik me goed te verkopen.
Wat versta jij onder ‘jezelf op een creatieve manier voorstellen in een filmpje’? Wat zou iemand dan moeten doen, waar jij heel wat uit kunt halen?
himalaya wijzigde dit bericht op 28-04-2019 11:21
0.11% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 28 april 2019 om 11:20
Er is nogal veel overheid buiten de rijksdienstPoppy_del_Rio schreef: ↑28-04-2019 11:19De rijksoverheid? Lijkt me niet. Dit hoort niet bij hun selectie-instrumentarium: https://www.p-direkt.nl/informatie-rijk ... n-selectie
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zondag 28 april 2019 om 11:21
Tegenwoordig solliciteer ik heel vaak met een video. Veel leuker om te maken dan zo'n saaie brief en je kunt meer van jezelf laten zien. Niet dat ik hele buitenissige video's maak, maar ik steek er wel tijd in.
Het scheelt misschien dat ik fotograferen en video's maken en bewerken leuk vind. Dat laatste heb ik trouwens pas ontdekt toen ik met videosollicitaties begon.
Dus.....ipv het gelijk als belachelijk af te doen kun je er ook voor proberen open te staan. Wie weet vind je het heel leuk. Mocht je er toch mee aan de slag gaan kan ik je adobe premiere rush aanbevelen. Een heel handig programma als je eenvoudige bewerkingen wil doen.
Het scheelt misschien dat ik fotograferen en video's maken en bewerken leuk vind. Dat laatste heb ik trouwens pas ontdekt toen ik met videosollicitaties begon.
Dus.....ipv het gelijk als belachelijk af te doen kun je er ook voor proberen open te staan. Wie weet vind je het heel leuk. Mocht je er toch mee aan de slag gaan kan ik je adobe premiere rush aanbevelen. Een heel handig programma als je eenvoudige bewerkingen wil doen.
zondag 28 april 2019 om 11:22
Ik kan wél goed fotograferen, maar niet filmen, laat staan mezelf horen praten. Irl praat ik wel makkelijk.himalaya schreef: ↑28-04-2019 11:20Ik plak niet goed op foto’s en video’s. IRL ben ik veel leuker/interessanter en praat ik met iedereen en weet ik me goed te verkopen.
Wat versta jij onder ‘jezelf op een creatieve manier voorstellen in een filmpje’? Wat zou iemand dan moeten doen, waar jij heel wat uit kunt halen?
Ik zou dus geen goede vlogger zijn. Lijkt me dat ze zo'n jonge hippe vlogger zoeken ipv een serieuze kandidaat.
zondag 28 april 2019 om 11:25
Vind dat nogal overdreven veel moeite voor een sollicitatie.Jawlensky schreef: ↑28-04-2019 11:21Tegenwoordig solliciteer ik heel vaak met een video. Veel leuker om te maken dan zo'n saaie brief en je kunt meer van jezelf laten zien. Niet dat ik hele buitenissige video's maak, maar ik steek er wel tijd in.
Ik stak altijd veel moeite in een brief en een net CV en je mag al blij zijn dat je een onpersoonlijke afwijzing in je mail terugkrijgt.
Daar ga ik geen persoonlijke videoboodschappen voor insturen.
zondag 28 april 2019 om 11:25
Klopt, maar “de overheid” is voor mensen vaak de rijksoverheid, dus ik hoop maar dat dat in dit geval niet zo is.
zondag 28 april 2019 om 11:26
Ik weet niet hoe jong of onzeker TO is. Of ze het daarom niet zo leuk vindt.Jawlensky schreef: ↑28-04-2019 11:21Tegenwoordig solliciteer ik heel vaak met een video. Veel leuker om te maken dan zo'n saaie brief en je kunt meer van jezelf laten zien. Niet dat ik hele buitenissige video's maak, maar ik steek er wel tijd in.
Maar ik ben en niet jong en niet onzeker en ik vind het en niet leuk. En ook onzin.
Weet prima wat ik wel en niet fijn vind of waarmee ik wel of niet goed overkom. Of waarom ik het onzin vind.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 28-04-2019 11:28
5.75% gewijzigd
zondag 28 april 2019 om 11:26