Werk & Studie alle pijlers

sollicitatie - minder uren dan in vacature staat

07-10-2020 16:17 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke... ik weet even niet wat handig is.
ik heb gesolliciteerd op een vacature voor een fulltime baan, maar wil maximaal 4 dagen werken. Ik ben uitgenodigd voor een gesprek, maar ben nu aan het dubben wanneer ik aan moet geven dat ik max 4 dagen wil werken. ik wil hun tijd niet verdoen met een gesprek dat geen nut heeft, maar ook mijn eigen glazen niet nu al ingooien.

wat zouden jullie doen en waarom?

aanvulling! het gaat om een vacature in het onderwijs. ik wil dus 4 ipv 5 dagen werken. constructies als 4x9 uur gaan dus niet wat worden helaas (dat had ik wel gewild!)

wanneer moet ik aangeven dat ik max 4 dagen wil werken

Totaal aantal stemmen: 137

vooraf telefonisch (25%)
in het gesprek (68%)
op het moment dat ik de baan heb (fingers crossed) (5%)
anders (2%)
hokus_pokus wijzigde dit bericht op 07-10-2020 16:42
17.36% gewijzigd
sneeuwwitje80 schreef:
07-10-2020 16:31
Maar het is wel zo dat vrouwen pas solliciteren als ze volledig aan de omschrijving en eisen voldoen
Nou dat is dus wel duidelijk van niet.
Alle reacties Link kopieren
aaah, wat een wisselende antwoorden. Achteraf gezien had ik moeten bellen.
probleem was dat ik zaterdag de vacature zag, zondag was de sluitingsdatum en het is een vacature voor het onderwijs dus bellen werd lastig.
Om diezelfde reden is 4x9 werken ook geen optie. zal de OP zo even aanvullen...

Ik dacht na het versturen van de sollicitatie: ik ga eerst afwachten of ze me uberhaupt willen uitnodigen, maar nu ik de mail heb gehad begin ik dus toch te twijfelen.
Ik denk dat ik morgen even bel.
.
anoniem_210941 wijzigde dit bericht op 07-10-2020 17:28
99.64% gewijzigd
Niq schreef:
07-10-2020 16:38
Ik vind trouwens dat je het van tevoren moet melden.
Mwoah. Kijk als het 40 uur is. Maar als het 36 uur is dan kan dit prima in 4 dagen.
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
07-10-2020 16:24
Meld je gewoon steeds ziek op de vijfde dag.
hehe, topidee! elke vrijdag ziek ;)
Bij ons is het niet onderhandelbaar. Iedereen wordt in eerste instantie fulltime aangenomen, geen uitzonderingen. Ik zou zeer onprettig verrast zijn geweest als pas in een gesprek duidelijk werd dat iemand niet fulltime wil werken (heb meerdere keren in sollicitatiecommissie gezeten). Dan ben je mensen hun tijd aan het verspillen.
Niq schreef:
07-10-2020 16:40
Nou dat is dus wel duidelijk van niet.
Een zwaluw maakt nog geen zomer. En deze zwaluw is al aan het terugkrabbelen.
Maar in een tekortsector als het onderwijs maak je waarschijnlijk wel kans.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons staan momenteel 4 vacatures uit voor fulltime banen. In het onderwijs.

We zouden een gat in de lucht springen als iemand voor vier dagen per week komt solliciteren. Die ene dag kan dan linksom of rechtsom wel opgelost worden.
Liever zekerheid voor vier dagen per week, dan hopen op iemand voor vijf dagen per week (en eigenlijk al weten dat dat hem niet gaat worden...)
Poppy_del_Rio schreef:
07-10-2020 16:44
Bij ons is het niet onderhandelbaar. Iedereen wordt in eerste instantie fulltime aangenomen, geen uitzonderingen. Ik zou zeer onprettig verrast zijn geweest als pas in een gesprek duidelijk werd dat iemand niet fulltime wil werken (heb meerdere keren in sollicitatiecommissie gezeten). Dan ben je mensen hun tijd aan het verspillen.
Zet je dit dan ook expliciet in de advertentie? Dat ze dus fulltime moeten werken en pas na x jaar/maanden minder. Volgens de wet mag je na een half jaar een aanvraag doen om minder te werken. Wel fijn als je dan van te voren weet dat werkgever deze niet zal honoreren.
Alle reacties Link kopieren
hokus_pokus schreef:
07-10-2020 16:41
aaah, wat een wisselende antwoorden. Achteraf gezien had ik moeten bellen.
probleem was dat ik zaterdag de vacature zag, zondag was de sluitingsdatum en het is een vacature voor het onderwijs dus bellen werd lastig.
Om diezelfde reden is 4x9 werken ook geen optie. zal de OP zo even aanvullen...

Ik dacht na het versturen van de sollicitatie: ik ga eerst afwachten of ze me uberhaupt willen uitnodigen, maar nu ik de mail heb gehad begin ik dus toch te twijfelen.
Ik denk dat ik morgen even bel.
Oh, in het onderwijs zou ik me er helemaal niet druk om maken. Daar is het heel normaal om geen fulltime aanstelling te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
07-10-2020 16:44
Bij ons is het niet onderhandelbaar. Iedereen wordt in eerste instantie fulltime aangenomen, geen uitzonderingen. Ik zou zeer onprettig verrast zijn geweest als pas in een gesprek duidelijk werd dat iemand niet fulltime wil werken (heb meerdere keren in sollicitatiecommissie gezeten). Dan ben je mensen hun tijd aan het verspillen.
Waarom is dat zo? Wat maakt dat deze baan per se in 40 uur uitgevoerd moet worden en echt niet in 32 kan?
Hoe gaan jullie om met verzoeken voor bijv. ouderschapsverlof?

Ben oprecht benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
07-10-2020 16:47
Bij ons staan momenteel 4 vacatures uit voor fulltime banen. In het onderwijs.

We zouden een gat in de lucht springen als iemand voor vier dagen per week komt solliciteren. Die ene dag kan dan linksom of rechtsom wel opgelost worden.
Liever zekerheid voor vier dagen per week, dan hopen op iemand voor vijf dagen per week (en eigenlijk al weten dat dat hem niet gaat worden...)
Nou ja, dat is in het onderwijs over het algemeen zo... vandaar dat ik ook maar heb gereageerd voor de sluitingstermijn.
ik werk nu 3 dagen en wil wel naar 4 maar niet naar 5.
sneeuwwitje80 schreef:
07-10-2020 16:47
Zet je dit dan ook expliciet in de advertentie? Dat ze dus fulltime moeten werken en pas na x jaar/maanden minder. Volgens de wet mag je na een half jaar een aanvraag doen om minder te werken. Wel fijn als je dan van te voren weet dat werkgever deze niet zal honoreren.

De termijn waarna je het kunt aanvragen, is inderdaad zes maanden, dat zal dus geen toeval zijn. Maar het wordt niet bepaald aangemoedigd. De cultuur is er niet echt naar. Overigens werk ik zelf al een aantal jaar 32 uur p/w, dus het kan wel.

In de vacatureteksten staat inderdaad dat er aanvankelijk niet korter kan worden gewerkt of iets van een dergelijke strekking.
vitamined schreef:
07-10-2020 16:47
Bij ons staan momenteel 4 vacatures uit voor fulltime banen. In het onderwijs.

We zouden een gat in de lucht springen als iemand voor vier dagen per week komt solliciteren. Die ene dag kan dan linksom of rechtsom wel opgelost worden.
Liever zekerheid voor vier dagen per week, dan hopen op iemand voor vijf dagen per week (en eigenlijk al weten dat dat hem niet gaat worden...)
Waarom nemen jullie daar geen zij-instromers voor aan?
Ik zet dat in mijn c.v. Beschikbaar voor zoveel uur. Redelijk bovenaan.

Dan is het duidelijk voor ze je uitnodigen.

Nu zou ik het zsm benoemen in dat gesprek. Volgende keer echt al benoemen op je c.v..
Procne schreef:
07-10-2020 16:52
Waarom is dat zo? Wat maakt dat deze baan per se in 40 uur uitgevoerd moet worden en echt niet in 32 kan?
Hoe gaan jullie om met verzoeken voor bijv. ouderschapsverlof?

Ben oprecht benieuwd.

De baan kan best in 32 uur worden uitgevoerd, maar het zit gewoon niet in het DNA van het bedrijf.

Ouderschapsverlof wordt gewoon toegekend, maar ik heb (misschien een logisch gevolg van de bedrijfscultuur) best weinig collega’s met kinderen. Zelf heb ik twee keer achter elkaar ouderschapsverlof opgenomen, omdat mijn kinderen heel weinig in leeftijd scheelden. Ik nam het 1 dag per week op en het is best een gedoe geweest destijds om het stil te leggen vanwege mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof voor de tweede. Dat hadden ze nog niet eerder meegemaakt :)
ViezeHond schreef:
07-10-2020 16:24
Meld je gewoon steeds ziek op de vijfde dag.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
07-10-2020 16:58
Ik zet dat in mijn c.v. Beschikbaar voor zoveel uur. Redelijk bovenaan.

Dan is het duidelijk voor ze je uitnodigen.

Nu zou ik het zsm benoemen in dat gesprek. Volgende keer echt al benoemen op je c.v..
Ja dat is een goeie! Pas ‘m direct aan
En zij vragen fulltime en dat wil jij perse niet, dus dat had je vooraf aan moeten geven.
Ik zou vooraf bellen, zeggen dat je heel erg veel interesse hebt maar hoopt dat 32 uur een optie is. En als dat absoluut onbespreekbaar is dat je dan hun tijd niet wil verdoen en het gesprek annuleren.

Of zoiets. Misschien is fulltime bij hen 36 uur en kun je over die 4 uur praten
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast me dat zoveel mensen vinden dat je het van tevoren moet zeggen. Het is onderwijs. Ze zijn al lang blij als ze iemand hebben.

Of je moet aan een kant van het land wonen waar geen tekort is. Aan deze kant van het land is het vrij dramatisch.
Als het bij een onderwijs stichting is dan kan het zijn dat ze natuurlijk op termijn weer een vacature hebben en ze dan aan je denken omdat deze wel binnen de uren valt die je zou willen werken. Ik zou bellen.
xynix schreef:
07-10-2020 17:10
Het verbaast me dat zoveel mensen vinden dat je het van tevoren moet zeggen. Het is onderwijs. Ze zijn al lang blij als ze iemand hebben.

Of je moet aan een kant van het land wonen waar geen tekort is. Aan deze kant van het land is het vrij dramatisch.
Het is wel netjes als je dat zegt. Daar doet krapte niets aan af...of het netjes is of niet toch?

In geval van TO is het geen opzet. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
07-10-2020 17:10
Als het bij een onderwijs stichting is dan kan het zijn dat ze natuurlijk op termijn weer een vacature hebben en ze dan aan je denken omdat deze wel binnen de uren valt die je zou willen werken. Ik zou bellen.
Precies, zelfs als ze je niet vast willen dan is het gesprek nog nuttig. Er zijn nu ook veel invallers nodig.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
07-10-2020 17:11
Het is wel netjes als je dat zegt. Daar doet krapte niets aan af...of het netjes is of niet toch?
Nee, dat is zo. Maar het geeft je wel meer onderhandelruimte.

Ik hoorde laatst van een docent die was aangenomen en gewoon de eerste dag niet op kwam dagen. o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven