Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie motivatie topic

26-06-2019 13:52 909 berichten
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren is stom. Werkloos thuis zitten nog stommer.

In overleg met mijn werkgever heb ik een vaststellingsovereenkomst getekend. Nu zit ik al een paar weken thuis, maar ik vind solliciteren echt heel moeilijk. Ik ben op zoek naar iemand die ook in dit schuitje zit om elkaar te motiveren en uit te dagen om zo de komende (hopelijk korte) periode door te komen.

Wie schrijft mee?
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 26-06-2019 13:59
Reden: spellingsfout
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wolkje75 schreef:
07-08-2020 09:12
Klopt, thanks ik ben nogal een ongeduldige af en toe.
Snap ik, is ook lastig, je wilt dit soort dingen zsm weten....ik ben ook zo haha
Wat een frustrerend proces, dit hele sollicitatiegebeuren. Al die afwijzingen zijn een flinke les in nederigheid. Vorige week heb ik bij een bedrijf een tweede gesprek gehad en ik had er een heel positief gevoel over. Het was echt een leuk gesprek, het klikte tussen mij en de twee mensen aan de andere kant van de tafel. En zojuist heb ik een afwijzing ontvangen. Dat zij het ook als een leuk gesprek hebben ervaren, maar dat ze twijfelen of de branche waarin zij werken wel past bij wie ik ben. Ik snap niet zo goed wat ze daar mee bedoelen, maargoed. Dit zag ik even niet aankomen.

Ik kruip maar weer achter de laptop vandaag om weer sollicitatiebrieven te versturen.
Wat ontzettend balen Vogelkip, zeker als het zo'n goed gesprek was. En dat je met dit weer nog de motivatie vindt om weer achter de laptop te kruipen.. You go!
Alle reacties Link kopieren
Vervelend vogelkip, ik ervaar momenteel hetzelfde. Lastig al die afwijzingen maar probeer de moed er een beetje in te houden.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren is echt afschuwelijk....ik ben erg jaloers op mensen die gewoon gescout worden op linkedin, zonder daar iets voor te moeten doen...hoe heerlijk moet het zijn, niet eens op zoek zijn naar werk en het werk komt naar je toe?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend vogelkip. Vooral met een reden waar je eigenlijk niks mee kan.

Mijn man heeft ook zo'n functie waarbij ze gewoon hem benaderen.

Ik zit te wachten op terugkoppeling voor sollicitatie al weet ik dat die pas na 25 augustus komt.
Alle reacties Link kopieren
Nog succesverhalen hier? Voor alles een eerste keer maar heb nog nooit zoveel afwijzingen gehad als momenteel maar goed volgende week een 2e gesprek dus blijf de moed erin houden. Hoop dat de rest wat meer succes heeft :-D
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
14-08-2020 16:23
Nog succesverhalen hier? Voor alles een eerste keer maar heb nog nooit zoveel afwijzingen gehad als momenteel maar goed volgende week een 2e gesprek dus blijf de moed erin houden. Hoop dat de rest wat meer succes heeft :-D
Mijn 7 maanden contract loopt volgende maand af en ik heb een jaarcontract gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
01-08-2020 20:48
Zou die manager met wie het niet klikte je direct leidinggevende zijn geworden? Is dat dan wel iemand die je als manager wilt? Of zou het dan een frustratie-oefening worden waaraan je nu op het nippertje bent ontsnapt, ze wilden niet voor niks nog een gesprek met die persoon erbij. Wellicht ben je echt ontsnapt. Ik hoop voor je dat je snel iets anders tegenkom waar je minstens zo enthousiast over bent!
Daar heb je een goed punt in.
Kan ook dat die manager iets te goede verhalen over haar had gehoord van de rest en bang was voor concurrentie.
Dat de HR manager openlijk aangeeft het er niet mee eens te zijn, geeft wel aan dat deze persoon waarschijnlijk meerdere issues heeft.
Ontsnapping waarschijnlijk, ja.
zonmuis wijzigde dit bericht op 14-08-2020 18:17
12.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wolkje75 schreef:
07-08-2020 09:12
Klopt, thanks ik ben nogal een ongeduldige af en toe.
Kan inderdaad zijn dat de keuze moeilijk is, en ze het liever uitstellen naar maandag zodat ze het weekend nog hebben.
Of een collega was ziek en ze hadden het te druk met hun werk overnemen.

Kan van alles zijn :)

EDIT: ik zie nu pas dat dit van vorige week was. Is het nog wat geworden?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
14-08-2020 17:22
Mijn 7 maanden contract loopt volgende maand af en ik heb een jaarcontract gekregen.
minni wat gooooed :cheer: :hug:

voor iedereen die struggelt met solliciteren, het komt echt goed!!!!!!, ik was van Aug2019-feb2020 werkeloos werd in maart weer werkeloos kutcorona maar heb sinds kort eindelijk een nieuwe baan.
ik heb vaak genoeg huilend/vloekend/scheldend achter mijn pc gezeten, jullie kunnen het :cheer2: :thumbsup:

@vogelkipje dat had ik ook bij mijn een na laatste sollicitatie had een goede klik dacht ik ben binnen, nope een week later toch afgewezen.. :nope:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Zo'n stronthekel aan vacatures waar geen sluitingsdatum bij staat. Wat een verspilling van tijd, ben zo een paar uur bezig om een brief te schrijven + passende CV.

Ik denk dat ik maar niet meer moet solliciteren op vacatures die langer dan 2 weken open staan, schijnt vrij kansloos te zijn in deze oververhitte sector.
Potpourri schreef:
17-08-2020 14:06
Zo'n stronthekel aan vacatures waar geen sluitingsdatum bij staat. Wat een verspilling van tijd, ben zo een paar uur bezig om een brief te schrijven + passende CV.

Ik denk dat ik maar niet meer moet solliciteren op vacatures die langer dan 2 weken open staan, schijnt vrij kansloos te zijn in deze oververhitte sector.
Wat ik nog vervelender vind zijn de vacatures waar "een marktconform salaris" wordt geboden.
Zeg gewoon wat je te bieden hebt, dan hoef ik ook niet de moeite te doen om te bellen, en/of te solliciteren en er tijdens het sollicitatiegesprek achter te komen dat het salaris zwaar onderbetaald is voor een mbo+/hbo functie.
Theamuts schreef:
17-08-2020 14:25
Wat ik nog vervelender vind zijn de vacatures waar "een marktconform salaris" wordt geboden.
Zeg gewoon wat je te bieden hebt, dan hoef ik ook niet de moeite te doen om te bellen, en/of te solliciteren en er tijdens het sollicitatiegesprek achter te komen dat het salaris zwaar onderbetaald is voor een mbo+/hbo functie.

Ja dit dus!! Meestal betekent een marktconform salaris: onderbetaald. En 'prima secundaire arbeidsvoorwaarden' staat gelijk aan het wettelijke minimum aan vakantiedagen.
Alle reacties Link kopieren
Pfff ik heb daarstraks een vreemd sollicitatiegesprek gehad. Er werd oa gevraagd wat mijn ouders, broertje en vriend qua werk doen en er werd aangegeven dat structueel overwerk verwacht wordt. Ik heb zo'n onbehaaglijk gevoel eraan over gehouden dat ik zojuist meteen gebeld heb en mezelf teruggetrokken heb uit de sollicitatie procedure.
Viviette schreef:
18-08-2020 16:47
Pfff ik heb daarstraks een vreemd sollicitatiegesprek gehad. Er werd oa gevraagd wat mijn ouders, broertje en vriend qua werk doen en er werd aangegeven dat structueel overwerk verwacht wordt. Ik heb zo'n onbehaaglijk gevoel eraan over gehouden dat ik zojuist meteen gebeld heb en mezelf teruggetrokken heb uit de sollicitatie procedure.

Wat vreemd! Heel goed dat je jezelf hebt terug getrokken. Goed dat ze het in ieder geval van tevoren aangeven dat ze structureel overwerk verwachten. Mijn antwoord zou zijn dat we dan niet bij elkaar gaan passen.

Heb je niet gevraagd waarom ze willen weten wat je familie voor werk doet? Daar hebben zij toch niks mee te maken?

Vervelend zo'n gesprek zeg!
Alle reacties Link kopieren
Rouge__ schreef:
16-08-2020 17:27
minni wat gooooed :cheer: :hug:

voor iedereen die struggelt met solliciteren, het komt echt goed!!!!!!, ik was van Aug2019-feb2020 werkeloos werd in maart weer werkeloos kutcorona maar heb sinds kort eindelijk een nieuwe baan.
ik heb vaak genoeg huilend/vloekend/scheldend achter mijn pc gezeten, jullie kunnen het :cheer2: :thumbsup:

@vogelkipje dat had ik ook bij mijn een na laatste sollicitatie had een goede klik dacht ik ben binnen, nope een week later toch afgewezen.. :nope:
Dankjewel, toch wel blij ;-)
Hoe is het op jouw werk? Wat doe je nu precies?
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
19-08-2020 09:09
Wat vreemd! Heel goed dat je jezelf hebt terug getrokken. Goed dat ze het in ieder geval van tevoren aangeven dat ze structureel overwerk verwachten. Mijn antwoord zou zijn dat we dan niet bij elkaar gaan passen.

Heb je niet gevraagd waarom ze willen weten wat je familie voor werk doet? Daar hebben zij toch niks mee te maken?

Vervelend zo'n gesprek zeg!
Ik heb op de vraag niet echt antwoord gegeven. Ik stond zo versteld dat ik er verder op dat moment niet veel op gezegd heb. Toen ik belde om me terug te trekken werd er direct extreem bot gereageerd waarom ik tot die conclusie ben gekomen. Dat was voor mij de bevestiging dat het inderdaad de juiste keuze was. Nu zit ik ook wel in een vrije luxe positie aangezien ik solliciteer vanuit een vaste baan dus ik ga gewoon lekker verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Viviette schreef:
19-08-2020 20:37
Ik heb op de vraag niet echt antwoord gegeven. Ik stond zo versteld dat ik er verder op dat moment niet veel op gezegd heb. Toen ik belde om me terug te trekken werd er direct extreem bot gereageerd waarom ik tot die conclusie ben gekomen. Dat was voor mij de bevestiging dat het inderdaad de juiste keuze was. Nu zit ik ook wel in een vrije luxe positie aangezien ik solliciteer vanuit een vaste baan dus ik ga gewoon lekker verder kijken.
Wat heb je gezegd toen ze vroegen waarom je je terugtrok?
Hoi allemaal, mag ik hier meeschrijven? Ik lees al eeuwen mee op het viva forum maar heb nu toch maar eens een inlog aangemaakt.
Ik ben nu bijna een maand werkloos (contract niet verlengd), waarvan ik de eerste 3 weken eigenlijk vakantie had.. wel gesolliciteerd vanaf t moment dat ik wist dat ik werkloos werd (maand vooraf) en de afgelopen weken.. en gesprekken met recruiters enzo. Ook voorgesteld voor een functie. Maar tot nu toe enkel afwijzingen. Terwijl ik de afgelopen 15 jaar eigenlijk meestal wel werd uitgenodigd als ik ergens solliciteerde. Sinds deze week is het stil (recruiters hebben denk ik door dat ze me niet snel ergens aan de slag krijgen en lopen niet meer zo hard) en nu word ik echt GEK van het werkloos zijn, solliciteren, linkedin, uwv, piekeren, piekeren, piekeren.. bleehhhh! Hoop op een beetje lotgenotencontact hier!? Hoe houden jullie de moed erin?
Trapeze, ik herken je frustratie direct. Het scheelt wel dat ik nu nog een baan heb, dus ik voel de druk iets minder dan jij denk ik. Maar de kans is groot dat ik binnen een half jaar mijn ga verliezen door Corona. Daarbij wilde ik al een andere richting op, maar het is echt heel moeilijk om iets te vinden. Veel afwijzingen ja, superdemotiverend.

Volgende week heb ik een kennismakingsgesprek bij een bedrijf. Ze hebben me een overzichtje gestuurd van de volledige sollicitatieprocedure. Daar staat in dat, als er na het kennismakingsgesprek nog steeds wederzijdse interesse is, ik een 8 uur durend assessment moet maken. Ik snap best het belang van een proefopdracht, maar 8 uur?! De bedoeling is dat ik dat vanuit huis doe, en dan contact met 'collega's' opneemt tussendoor voor feedback en dergelijke, zodat ze gelijk kunnen zien hoe ik daarmee omga. Het gaat om een bestaande klus die ze momenteel hebben, dus in feite werk ik een dag gratis voor ze. Hoe staan jullie hier in? Ik vind het echt absurd dat ze dat durven vragen. Het is niet per se een rode vlag, want via via zijn wat mensen in mijn omgeving bekend met dit bedrijf en het staat te boek als een goede werkgever. Het gaat alleen echt tegen m'n principes in om gratis een dagje werk te verrichten.
* dubbel
anoniem_64a07e9384330 wijzigde dit bericht op 27-08-2020 09:21
98.97% gewijzigd
Pfoeh ja, ik heb ook weleens 8 uur op een gezeten om allerlei opdrachten en testen te maken, maar dat was wel een fictieve case. Misschien zou ik iets echts juist wel leuker vinden; kan ik zelf ook beter zien wat het werk écht inhoudt en hoe de collega’s zijn. Maar wel heel intensief zeg!
rumforviva schreef:
27-08-2020 09:16
Pfoeh ja, ik heb ook weleens 8 uur op een gezeten om allerlei opdrachten en testen te maken, maar dat was wel een fictieve case. Misschien zou ik iets echts juist wel leuker vinden; kan ik zelf ook beter zien wat het werk écht inhoudt en hoe de collega’s zijn. Maar wel heel intensief zeg!

Vind je het een redelijk verzoek? Het gaat om een junior functie (wo niveau) dus geen hoogdravende functie of iets dergelijks. Misschien ligt het aan mij, want ik ben nogal principieel en soms werkt dat tegen me. Ik vraag me af in hoeverre dit een normaal verzoek is, want mijn eerste ingeving is om ze te vertellen hoe ik denk over werkgevers die menen het recht te hebben de kostbare tijd van hun sollicitanten te kunnen claimen.
vogelkip schreef:
27-08-2020 09:24
Vind je het een redelijk verzoek? Het gaat om een junior functie (wo niveau) dus geen hoogdravende functie of iets dergelijks. Misschien ligt het aan mij, want ik ben nogal principieel en soms werkt dat tegen me. Ik vraag me af in hoeverre dit een normaal verzoek is, want mijn eerste ingeving is om ze te vertellen hoe ik denk over werkgevers die menen het recht te hebben de kostbare tijd van hun sollicitanten te kunnen claimen.
Je zou het ook positief kunnen benaderen: voor jou een ideale kans om te zien of het werk en de collega's bij je passen. En ze zullen dit vast niet door meerdere kandidaten laten doen (denk aan de druk op de bestaande collega's) dus het heeft ook wel nut voor beide kanten. Ik ben ook redelijk principieel ingesteld, maar ik denk dat ik dit wel zou doen. Als ik tenminste zelf toekomst zou zien bij deze werkgever en de baan echt leuk zou vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven