Werk & Studie alle pijlers

sollicitatie vraag

10-04-2011 19:38 10 berichten
Ik heb al een aantal jaar dezelfde baan. Is nog steeds leuk alleen is de uitdaging een beetje weg. Ik heb een vast contract. Nu wil ik solliciteren op een andere baan. Alleen ben ik bang dat ze bij mijn huidige werkgever gaan informeren. Maar als deze baan toch niks word wil ik gewoon bij me baan blijven die ik nu heb.

Met andere woorden is het gebruikelijk dat er op basis van een sollicitatiebrief contact met me huidige werkgever word opgenomen? Als ik een gesprek krijg kan ik zelf aangeven dat ik liever niet heb dat mijn baas weet dat ik iets anders zoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd aangegeven pas referenties van huidige werkgever te verstrekken op het moment dat het er echt concreet uitziet dat ik zou worden aangenomen(bijvoorbeeld na 2 succesvolle gespreken, waarin o.a. de arbeidsvoorwaarden zijn doorgenomen) nog nooit problemen mee gekregen. Ik heb altijd uitgelegd dat ik de goede werkrelatie met werkgever niet wilde verknallen mocht het niets worden.
Voor zover ik weet gebeurd dat niet, behalve als jij daar toestemming voor geeft door aan te geven dat je huidige werkgever een referentie is.
Een huidige werkgever benaderen is echt zeer ongebruikelijk als de sollicitant daar niet eerst zelf toestemming voor heeft gegeven.
Je kunt ook in je C.V. de naam van je werkgever weglaten ivm privacy (ze zien toch dat je er tot "op heden" werkt.)

Wanneer je zou worden uitgenodigd, kun je dat toelichten als je dat wilt. Het is niet ongebruikelijk om de naam van de huidige werkgever niet te vermelden. Succes!
escorgot wijzigde dit bericht op 10-04-2011 19:48
Reden: tiepvout
% gewijzigd
Heej bedankt voor de reacties

ik denk dat ik er maar voor ga!
Ik heb door de jaren heen heel veel sollicitatiegesprekken gehad en ik heb wel geleerd dat wat je denkt wat niet gebruikelijk is, in de realiteit niet zo ongebruikelijk blijkt te zijn . Als je zeker wilt zijn dat je huidige werkgever niet wordt benaderd (om wat voor reden dan ook), dan zou ik deze bij voorbaat niet op je CV vermelden. In het gesprek komt dit vanzelf wel ter sprake.
quote:paloma schreef op 10 april 2011 @ 20:20:

Ik heb door de jaren heen heel veel sollicitatiegesprekken gehad en ik heb wel geleerd dat wat je denkt wat niet gebruikelijk is, in de realiteit niet zo ongebruikelijk blijkt te zijn . Als je zeker wilt zijn dat je huidige werkgever niet wordt benaderd (om wat voor reden dan ook), dan zou ik deze bij voorbaat niet op je CV vermelden. In het gesprek komt dit vanzelf wel ter sprake.Inderdaad... ik weet dat ze bij mij op mijn huidige werk gewoon een rondje gaan bellen of die en die toevallig bij dat bedrijf in dienst is, en hoe die persoon is als werknemer... Niet netjes vind ik. En bij eigen personeel zouden ze zodra bekend is dat diegene aan het solliciteren is direct de privileges afnemen.
Klaar mee
Wat je beter zou kunnen doen is een van je vorige werkgevers bellen waarvan je weet dat je daar een goede referentie van krijgt en daar vragen of je die mag opgeven als referentie in de cv. Dan heeft het bedrijf waar je solliciteert in ieder geval een referentie, en neemt de kans dat ze je huidige baas bellen natuurlijk wel af.

Succes!
In je CV melden: "referentie op aanvraag" en dan pas de referenties geven op het moment dat er ook echt een concrete aanbieding loopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven