Sollicitatie, wat zeg ik tegen m'n huidige baas?
donderdag 26 augustus 2010 om 17:02
Vanmiddag werd ik gebeld en uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Aanstaande maandag heb ik al een gesprek, om 13.00 uur. Mijn werktijden zijn van 8.00 tot 16.30 uur dus zo maar midden op de dag weg wordt lastig, moet wel een heel goed excuus hebben. Wat zouden jullie doen? Eerlijk zijn en zeggen dat ik een sollicitatie heb, proberen om een halve dag op te nemen (wordt moeilijk, gezien de drukte bij ons op het werk) of een 'smoes' verzinnen. Ben heeeeeeeeel erg slecht in liegen.
Ik ben bang, als ik het eerlijk vertel, ze behoorlijk gepikeerd zijn (terwijl ze zelf de eerste duw hebben gegeven naar al het personeel) en me de tijd die ik daar nog werk behoorlijk zuur kunnen maken.
Ik ben bang, als ik het eerlijk vertel, ze behoorlijk gepikeerd zijn (terwijl ze zelf de eerste duw hebben gegeven naar al het personeel) en me de tijd die ik daar nog werk behoorlijk zuur kunnen maken.
donderdag 26 augustus 2010 om 17:05
donderdag 26 augustus 2010 om 17:23
Je kunt als je niet wil liegen, zeggen dat je een belangrijke prive afspraak hebt. Dat er geen mogelijkheid is om die elders in de week te plannen en dat erg belangrijk voor je is. Als je er duidelijk bij zet dat het prive is, gaan ze waarschijnlijk niet verder doorvragen.
Als je het geen probleem vind om te liegen dan kun je evt. kinderen als smoes gebruiken (als je die hebt) .. Pietje heeft zijn schoolartsbezoek ofzo... Of zelf liegen over een bezoek aan arts..
Als ik jou was zou ik kijken of er een mogelijkheid is om eventueel de uren later in de week in te halen.
Als je het geen probleem vind om te liegen dan kun je evt. kinderen als smoes gebruiken (als je die hebt) .. Pietje heeft zijn schoolartsbezoek ofzo... Of zelf liegen over een bezoek aan arts..
Als ik jou was zou ik kijken of er een mogelijkheid is om eventueel de uren later in de week in te halen.
donderdag 26 augustus 2010 om 17:40
Het gaat inderdaad niet al te goed binnen het bedrijf (kleinschalig, een team van 15 en vanaf januari 2011 gaan onze 3! bazen aanzienlijk gekort worden). Er is onlangs een behoorlijk pittig gesprek geweest waarin letterlijk werd gezegd; 'als het je niet bevalt, dan rot je maar op'. En daar snel achteraan, 'maar dan ben je zwak'. Echt ongelooflijk, terwijl we allemaal keiharde werkers zijn.
De loodgieter o.i.d. had ik nog niet aan gedacht, thanks!
Mogelijkheid om eventuele uren in te halen bestaat niet, werk full time.
De loodgieter o.i.d. had ik nog niet aan gedacht, thanks!
Mogelijkheid om eventuele uren in te halen bestaat niet, werk full time.
donderdag 26 augustus 2010 om 18:11
Vragen aan het bedrijf waar je gaat solliciteren of het gesprek verzet kan worden naar vroeg in de ochtend of laat in de middag in verband met je huidige werkzaamheden, omdat het midden op de dag niet zo goed uit komt. Dan hoef je minder lang vrij te nemen: wat later beginnen of wat eerder weg.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 27 augustus 2010 om 18:35
Ik lees een paar keer de tip 'zeggen dat je naar een arts moet', maar dat zou ik echt nooit doen.
Dat je solliciteert is goed uit te leggen en daar hoef je je ook niet voor te verantwoorden naar je huidige baas toe, maar als je dat doet terwijl hij die uren doorbetaalt en dat niet van jouw verlofsaldo afgaat, wordt het toch een ander verhaal.
Ik zou voor de wasmachine gaan...
Veel succes!
Dat je solliciteert is goed uit te leggen en daar hoef je je ook niet voor te verantwoorden naar je huidige baas toe, maar als je dat doet terwijl hij die uren doorbetaalt en dat niet van jouw verlofsaldo afgaat, wordt het toch een ander verhaal.
Ik zou voor de wasmachine gaan...
Veel succes!
Ehm, even denken...
zaterdag 28 augustus 2010 om 09:54
Ik heb toch besloten om eerlijk te blijven, dan blijf ik het meest dichtbij mezelf. En ik dacht; wat dan, als ik een stempel krijg, m'n contract in januari niet wordt omgezet in vast? Ik wil gelukkig zijn en dat lukt me nu niet volledig.
Gisteren heb ik het gezegd, wel tegen de meest begripvolle baas, en het viel gelukkig mee. Krijg de ruimte om te solliciteren en als ik januari niets heb gevonden dan wil ze me zelfs weer een contract voor bepaalde tijd aanbieden. Niet dat ik het zou willen maar toch ....
Ben wel heel erg benieuwd hoe de komende tijd verloopt, ik ben er van overtuigd iets te vinden maar 't wordt zeker niet makkelijk.
Heel erg bedankt voor de tips! Ik kan mezelf met een rustig gevoel gaan voorbereiden op maandag!:)
Gisteren heb ik het gezegd, wel tegen de meest begripvolle baas, en het viel gelukkig mee. Krijg de ruimte om te solliciteren en als ik januari niets heb gevonden dan wil ze me zelfs weer een contract voor bepaalde tijd aanbieden. Niet dat ik het zou willen maar toch ....
Ben wel heel erg benieuwd hoe de komende tijd verloopt, ik ben er van overtuigd iets te vinden maar 't wordt zeker niet makkelijk.
Heel erg bedankt voor de tips! Ik kan mezelf met een rustig gevoel gaan voorbereiden op maandag!:)
maandag 30 augustus 2010 om 13:36
Heb je je gesprek al gehad? Hoe is het gegaan?
Ik ben sinds kort aan het solliciteren en hoop binnenkort een paar gesprekken te hebben. Ik ben niet van plan het te vertellen en wil een thuiswerksmoes te gaan gebruiken: ik werk dan en dan thuis want... de verwarmingsmonteur komt/de nieuwe wasmachine wordt bezorgd etc. Ook bruikbaar voor de korte termijn: ik werk vandaag thuis want de kat is ziek en kan niet alleen blijven/ik heb blaasontsteking en moet tussendoor ook nog even naar de dokter en apotheek etc. De uren dat je weg bent voor het gesprek haal je gewoon 's avonds in. En mocht je net dan gebeld worden door een collega dan is dat met deze smoezen ook prima verklaarbaar, want je was net toen even naar de dokter/aan het kijken bij de monteur. Het kost geen vrije dag, je werkt gewoon je uren en niemand stelt vragen. Voorwaarde is wel dat je baan zich leent om thuis te werken natuurlijk
Ik ben sinds kort aan het solliciteren en hoop binnenkort een paar gesprekken te hebben. Ik ben niet van plan het te vertellen en wil een thuiswerksmoes te gaan gebruiken: ik werk dan en dan thuis want... de verwarmingsmonteur komt/de nieuwe wasmachine wordt bezorgd etc. Ook bruikbaar voor de korte termijn: ik werk vandaag thuis want de kat is ziek en kan niet alleen blijven/ik heb blaasontsteking en moet tussendoor ook nog even naar de dokter en apotheek etc. De uren dat je weg bent voor het gesprek haal je gewoon 's avonds in. En mocht je net dan gebeld worden door een collega dan is dat met deze smoezen ook prima verklaarbaar, want je was net toen even naar de dokter/aan het kijken bij de monteur. Het kost geen vrije dag, je werkt gewoon je uren en niemand stelt vragen. Voorwaarde is wel dat je baan zich leent om thuis te werken natuurlijk
maandag 30 augustus 2010 om 14:16
Jammer dat ik hier veel lees: 'zeggen dat je naar de dokter gaat' en 'de wasmachine is kapot'. In deze gevallen heb je recht op verlof betaald door de baas (oa. calamiteitenverlof of verlof om naar de arts te gaan).
Vind dat persoonlijk niet zo netjes en zou eerder uitleggen bij het bedrijf waar je solliciteert dat je vanuit een baan solliciteert en dat je niet naar x-believen vrij kunt nemen. Vaak -dat is althans mijn ervaring- kun je zo'n afspraak naar het einde van de dag verzetten.
Ik ben heus niet roomser dan de paus, maar op deze manier zou ik mijn baas niet eerlijk in de ogen kunnen kijken.
@TO: goed om te horen dat je het gewoon naar je baas hebt uitgesproken! Hopelijk maken ze er dan geen misbruik van.
Altijd lastig zo'n situatie.
Vind dat persoonlijk niet zo netjes en zou eerder uitleggen bij het bedrijf waar je solliciteert dat je vanuit een baan solliciteert en dat je niet naar x-believen vrij kunt nemen. Vaak -dat is althans mijn ervaring- kun je zo'n afspraak naar het einde van de dag verzetten.
Ik ben heus niet roomser dan de paus, maar op deze manier zou ik mijn baas niet eerlijk in de ogen kunnen kijken.
@TO: goed om te horen dat je het gewoon naar je baas hebt uitgesproken! Hopelijk maken ze er dan geen misbruik van.
Altijd lastig zo'n situatie.
maandag 30 augustus 2010 om 15:39
Ach wat je ook als smoes gebruikt, op het moment dat je je baan opzegt valt bij iedereen wel het kwartje waarom je de laatste tijd zo veel vrij hebt genomen. Althans mijn collega's riepen toen allemaal "jaja, de dokter/monteur" met veelbetekende blik. Maar goed, dan ga je toch al weg, dus wat maakt het uit.