Werk & Studie alle pijlers

Stagevergoeding

07-12-2019 15:29 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke stages in de zorg voor de opleiding persoonlijke begeleider specifieke doelgroepen heeft een stagevergoeding?
Hebben.

Ik vermoed dat dat per organisatie verschilt.
Alle reacties Link kopieren
Niet iedere organisatie doet aan vergoedingen. Grotere bedrijven vaak wel, denk aan Abrona of het Leger des Heils etc.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn twee cao's die voor ziekenhuizen en academische ziekenhuizen. Daarin staan vergoedingen vastgelegd voor zowel BBL als stage (mbo en hbo opleidingen). Stagevergoeding is overigens geen vetpot 300 euro per maand (en daar betaal je eventueel ook nog belastingen over)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
2 caos?
Alle reacties Link kopieren
In de cao gehandicaptenzorg star een paragraaf over stages. 310 euro bruto bij 36 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de medewerkers die náást hun gewone werkzaamheden ook nog de moeite nemen een stagiair op te leden, meer in aanmerking komen voor een extra vergoeding...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
In de zorg zijn stagevergoedingen vastgelegd in de diverse CAO's.
Volgens mij krijg je in de zorg bijna altijd een stagevergoeding.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-12-2019 16:02
Ik denk dat de medewerkers die náást hun gewone werkzaamheden ook nog de moeite nemen een stagiair op te leden, meer in aanmerking komen voor een extra vergoeding...
Weer een antwoord van jouw zijde om even je eigen meningen te laten blijken, maar inhoudelijk de vraag niet beantwoordt. Wat moet TO hiermee?

Interpreteren als: schaam je dat je überhaupt een stagevergoeding zou willen, de medewerkers die jou moeten begeleiden zijn al zo overwerkt (terwijl dat niet TO haar schuld is) dat jij daardoor geen stagevergoeding zou mogen verwachten? Nice.
Alle reacties Link kopieren
In de zorg krijg je meestal wel iets van een vergoeding, maar voor jouw specifieke opleiding durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Dalarna schreef:
07-12-2019 16:13
Weer een antwoord van jouw zijde om even je eigen meningen te laten blijken, maar inhoudelijk de vraag niet beantwoordt. Wat moet TO hiermee?

Interpreteren als: schaam je dat je überhaupt een stagevergoeding zou willen, de medewerkers die jou moeten begeleiden zijn al zo overwerkt (terwijl dat niet TO haar schuld is) dat jij daardoor geen stagevergoeding zou mogen verwachten? Nice.
Van mij mag een stagiair best een kleine vergoeding hebben. Maar het is toch raar dat mensen die náást hun normale werk, vaak extra tijd steken in het opleiden van een stagiair, daar niks voor krijgen? Terwijl het vaak wél extra inspanning inhoudt van die werknemers. Dus waarom die ook niet een 200 extra per maand betalen ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-12-2019 16:26
Van mij mag een stagiair best een kleine vergoeding hebben. Maar het is toch raar dat mensen die náást hun normale werk, vaak extra tijd steken in het opleiden van een stagiair, daar niks voor krijgen? Terwijl het vaak wél extra inspanning inhoudt van die werknemers. Dus waarom die ook niet een 200 extra per maand betalen ofzo?
Omdat het gewoon een onderdeel van je werk is.
Alle reacties Link kopieren
310 bruto in de maand. Zie CAO gehandicaptenzorg.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-12-2019 16:30
Omdat het gewoon een onderdeel van je werk is.
Voor de meeste mensen is het helemaal geen gewoon onderdeel van hun werk, het opleiden van stagiairs. Hun werk is: de boekhouding doen bij een bedrijf, of de marketing doen bij een bedrijf. Niet het opleiden van scholieren. Wij hebben regelmatig stagiairs op bijv. financieel vlak, die komen dan een half jaar meelopen op de boekhouding. En we hebben een geweldige medewerkster die er heel goed in is hen alle ins en outs van de financiële administratie van een bedrijf bij te brengen. Maar dat is niet haar werk. Integendeel, als ze een half uur bezig is om een stagiair iets uit te leggen, blijft haar eigenlijke werk gewoon liggen. En moet ze alle zeilen bijzetten om én haar werk af te krijgen én genoeg aandacht aan die stagiair te geven, zodat die ook wat leert. Waarom zou zo iemand dan geen "opleidingsvergoeding" mogen ontvangen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-12-2019 16:26
Van mij mag een stagiair best een kleine vergoeding hebben. Maar het is toch raar dat mensen die náást hun normale werk, vaak extra tijd steken in het opleiden van een stagiair, daar niks voor krijgen? Terwijl het vaak wél extra inspanning inhoudt van die werknemers. Dus waarom die ook niet een 200 extra per maand betalen ofzo?
Ik zat als stagiaire bij een gemeente. Daar zag ik inderdaad dat het kleine team dat mij moest begeleiden zwaar overwerkt was, daardoor heb ik weinig van hen gevraagd (voelde me bezwaard). Gelukkig was ik een zelfstandige stagiaire die veel zelf oppakte en ook redelijk kwaliteit afleverde, maar met meer begeleiding had ik er meer van kunnen leren.

Maar in de zorg, en zeker in de speciale doelgroepenbranche, moet je wel goede begeleiding hebben en vooral vanuit het veld. Hoort er gewoon bij, hoe kan je anders verwachten dat je toekomstige collega's hun werk naar behoren gaan doen. De praktijk verschilt teveel met de theorie in deze. Je begeleidt die studenten ook een beetje voor jezelf en je organisatie, die komen bij jou werken op een later moment; dan wil je graag dat ze al wat inhoudelijke praktijkervaring hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dalarna schreef:
07-12-2019 16:46
Ik zat als stagiaire bij een gemeente. Daar zag ik inderdaad dat het kleine team dat mij moest begeleiden zwaar overwerkt was, daardoor heb ik weinig van hen gevraagd (voelde me bezwaard). Gelukkig was ik een zelfstandige stagiaire die veel zelf oppakte en ook redelijk kwaliteit afleverde, maar met meer begeleiding had ik er meer van kunnen leren.

Maar in de zorg, en zeker in de speciale doelgroepenbranche, moet je wel goede begeleiding hebben en vooral vanuit het veld. Hoort er gewoon bij, hoe kan je anders verwachten dat je toekomstige collega's hun werk naar behoren gaan doen. De praktijk verschilt teveel met de theorie in deze. Je begeleidt die studenten ook een beetje voor jezelf en je organisatie, die komen bij jou werken op een later moment; dan wil je graag dat ze al wat inhoudelijke praktijkervaring hebben.
Waar het hoe dan ook op neerkomt, is dat je van de mensen die een stagiair moeten begeleiden, een extra inspanning vraagt náást hun eigen werk. Dus waarom zouden die er geen extra vergoeding voor mogen krijgen, en een stagiair wel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik kreeg €80,- per maand aan stagevergoeding. Maar ik zit ook niet in de zorgsector.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-12-2019 16:53
Waar het hoe dan ook op neerkomt, is dat je van de mensen die een stagiair moeten begeleiden, een extra inspanning vraagt náást hun eigen werk. Dus waarom zouden die er geen extra vergoeding voor mogen krijgen, en een stagiair wel?
Omdat het begeleiden van stagiaires in veel organisaties niet is ingepast als extra inspanning naast het eigen werk, maar gewoon onderdeel uitmaakt van het 'eigen werk'. In praktijk kan ik daarom begrijpen dat een kleine ondernemer geen tijd heeft voor een meelopende stagiaire, maar een grote organisatie zou dit gewoon moeten kunnen inpassen, tenzij er wellicht al personeelsproblemen zijn (wat vaak zo is).
pejeka schreef:
07-12-2019 16:02
Ik denk dat de medewerkers die náást hun gewone werkzaamheden ook nog de moeite nemen een stagiair op te leden, meer in aanmerking komen voor een extra vergoeding...
Tja. Er zijn ook genoeg Erkende Leerbedrijven die stagiaires inzetten als (goedkope) volwaardige werkkracht, of als afvoerputje voor de kutklussen die niemand wil doen. En dan is een kleine vergoeding voor de stagiaire best op zijn plaats lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Dalarna schreef:
07-12-2019 17:01
Omdat het begeleiden van stagiaires in veel organisaties niet is ingepast als extra inspanning naast het eigen werk, maar gewoon onderdeel uitmaakt van het 'eigen werk'. In praktijk kan ik daarom begrijpen dat een kleine ondernemer geen tijd heeft voor een meelopende stagiaire, maar een grote organisatie zou dit gewoon moeten kunnen inpassen, tenzij er wellicht al personeelsproblemen zijn (wat vaak zo is).
Maar het IS dus geen onderdeel van het eigen werk. Je bent aangenomen om boekhouder te zijn, of om secretaresse te zijn, of om binnendienstmedewerker te zijn, NIET om opleider te zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mijn dochter krijgt overigens iets van 130 euro per maand, voor drie dagen per week. Zij doet maatschappelijke zorg. En met al die moeite om haar te begeleiden valt het best wel mee, inmiddels begeleidt zij de BBL-leerlingen (die een volwaardig salaris krijgen) :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2019 17:05
Mijn dochter krijgt overigens iets van 130 euro per maand, voor drie dagen per week. Zij doet maatschappelijke zorg. En met al die moeite om haar te begeleiden valt het best wel mee, inmiddels begeleidt zij de BBL-leerlingen (die een volwaardig salaris krijgen) :rofl:
Ook de wereld op z'n kop! Doet ze HBO?
Dalarna schreef:
07-12-2019 17:07
Ook de wereld op z'n kop! Doet ze HBO?
Nee, MBO 4.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2019 17:02
Tja. Er zijn ook genoeg Erkende Leerbedrijven die stagiaires inzetten als (goedkope) volwaardige werkkracht, of als afvoerputje voor de kutklussen die niemand wil doen. En dan is een kleine vergoeding voor de stagiaire best op zijn plaats lijkt me.
Ik ben ook helemaal niet tegen een kleine vergoeding voor de stagiairs, maar ik denk dat werknemers, die náást hun eigen werk, tijd vrijmaken om de stagiairs wat te leren, ook een vergoeding mogen krijgen. Want ook zij leveren een extra inspanning naast hun gewone werk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-12-2019 17:04
Maar het IS dus geen onderdeel van het eigen werk. Je bent aangenomen om boekhouder te zijn, of om secretaresse te zijn, of om binnendienstmedewerker te zijn, NIET om opleider te zijn.

Bij ons IS het WEL onderdeel van het werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven