Werk & Studie alle pijlers

Stagevergoeding

07-12-2019 15:29 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke stages in de zorg voor de opleiding persoonlijke begeleider specifieke doelgroepen heeft een stagevergoeding?
pejeka schreef:
07-12-2019 16:53
Waar het hoe dan ook op neerkomt, is dat je van de mensen die een stagiair moeten begeleiden, een extra inspanning vraagt náást hun eigen werk. Dus waarom zouden die er geen extra vergoeding voor mogen krijgen, en een stagiair wel?
Omdat de medewerker gewoon per uur betaald wordt..
Ik kreeg in mn werk gewoon uren voor de begeleiding. Die werkte ik dus minder op de groep
pejeka schreef:
07-12-2019 17:04
Maar het IS dus geen onderdeel van het eigen werk. Je bent aangenomen om boekhouder te zijn, of om secretaresse te zijn, of om binnendienstmedewerker te zijn, NIET om opleider te zijn.
Ik vind ook eigenlijk dat het veel te gemakkelijk is om zo'n bordje Erkend Leerbedrijf op je deur te mogen plakken. Op zijn minst zul je dan een paar medewerkers in dienst moeten hebben die het gewoon leuk vinden om mensen op te leiden, en dat kunnen bewijzen. Want dat opleiden is inderdaad vaak liefdewerk oud papier en je kunt niet van ieder personeelslid verwachten dat ie daar zin in heeft.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 17:14
0.38% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2019 17:05
Mijn dochter krijgt overigens iets van 130 euro per maand, voor drie dagen per week. Zij doet maatschappelijke zorg. En met al die moeite om haar te begeleiden valt het best wel mee, inmiddels begeleidt zij de BBL-leerlingen (die een volwaardig salaris krijgen) :rofl:
Ik kreeg 40 gulden per maand en daar werkte ik fulltime een onregelmatig rooster voor met nacht, slaap en weekenddiensten, incl. Feestdagen. En dat 10 maanden lang, was gewoon zo.
Het ligt inderdaad aan de CAO van de organisatie. Die schrijft voor of er al dan niet stagevergoeding wordt gegeven. CAO GGZ en Gehandicaptenzorg wel. CAO Ziekenhuiswezen niet dacht ik. In de zorg krijgen veel stage organisaties overigens een subsidie per jaar per stagiair voor de begeleiding.
anoniem_51326 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 17:17
Reden: Autocorrectie
1.69% gewijzigd
nerdopviva schreef:
07-12-2019 17:12
Bij ons IS het WEL onderdeel van het werk.
Bij ons ook
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2019 17:13
Ik vind ook eigenlijk dat het veel te gemakkelijk is om zo'n bordje Erkend Leerbedrijf op je deur te mogen plakken. Op zijn minst zul je dan een paar medewerkers in dienst moeten hebben die het gewoon leuk vinden om mensen op te leiden, en dat kunnen bewijzen. Want dat opleiden is inderdaad vaak liefdewerk oud papier en je kunt niet van ieder personeelslid verwachten dat ie daar zin in heeft.
Mijn bedrijf is ook een erkend leerbedrijf en we hebben elk jaar stagiairs op met name de financiële administratie en in de techniek. Die worden ook degelijk begeleid, onder de hoede van een ervaren medewerker en léren ook echt iets. Maar de werknemers die dat doen, krijgen dat dus wel extra op hun bordje. Dus vandaar dat ik dacht: waarom de stagiair wél een vergoeding geven en die medewerker, die ervoor zorgt dat die leerling een gedegen stuk kennis meekrijgt, náást zijn eigen werk, daar géén extraatje voor geven?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Sudrì schreef:
07-12-2019 17:14
Ik kreeg 40 gulden per maand en daar werkte ik fulltime een onregelmatig rooster voor met nacht, slaap en weekenddiensten, incl. Feestdagen. En dat 10 maanden lang, was gewoon zo.
Ik kreeg als stagiaire op een basisschool, honderd jaar geleden, helemaal niks. En na drie weken hadden ze al door dat ik niet helemaal achterlijk was al was ik pas eerstejaars, dus dan bleef de leerkracht gerust de hele ochtend weg terwijl ik de lesjes afdraaide, volgens het rooster dat ik per ongeluk had gevonden in de la van de meester.
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2019 17:19
Ik kreeg als stagiaire op een basisschool, honderd jaar geleden, helemaal niks. En na drie weken hadden ze al door dat ik niet helemaal achterlijk was al was ik pas eerstejaars, dus dan bleef de leerkracht gerust de hele ochtend weg terwijl ik de lesjes afdraaide, volgens het rooster dat ik per ongeluk had gevonden in de la van de meester.
Is nog steeds zo. Alleen je lio krijg je betaald.
pejeka schreef:
07-12-2019 17:18
Mijn bedrijf is ook een erkend leerbedrijf en we hebben elk jaar stagiairs op met name de financiële administratie en in de techniek. Die worden ook degelijk begeleid, onder de hoede van een ervaren medewerker en léren ook echt iets. Maar de werknemers die dat doen, krijgen dat dus wel extra op hun bordje. Dus vandaar dat ik dacht: waarom de stagiair wél een vergoeding geven en die medewerker, die ervoor zorgt dat die leerling een gedegen stuk kennis meekrijgt, náást zijn eigen werk, daar géén extraatje voor geven?
Als het goed is (maar dat is het bij jou op het bedrijf blijkbaar niet) wordt de leermeester voor de uren die hij besteedt aan het begeleiden van stagiaires vrijgesteld van ander werk. En als het goed is (maar dat is nou eenmaal niet altijd het geval) gaat de stagiaire na verloop van tijd de anderen ook werk uit handen nemen.
Het staat als verpleegkundige of verzorgende in je beroepscode vastgelegd dat dit bij je beroep hoort, dus het lijkt me wel een taak die bij je hoort zonder extra vergoeding.

Bij de rijksoverheid kreeg ik 450 euro per maand netto. En ik werd niet als extra handjes in gezet om alle gaten in het rooster op te vullen. Ik vond het een hele fijne leerplek en het betaalt lekker (ook als werknemer overigens!)
Dochter hier loopt 2 dagen per week stage bij GGZ. Crisisdienst, vnl zelfmoordgevallen en zwaar doorgedraaide mensen.
En krijgt daarvoor 90 euro per maand.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Sudrì schreef:
07-12-2019 17:21
Is nog steeds zo. Alleen je lio krijg je betaald.
Oh ik vond het ook niet erg hoor. Ik hou er toch niet zo van om de hele tijd op mijn vingers te worden gekeken :proud:

En dat ik niet betaald kreeg vond ik ook niet erg. Ik had stufi tenslotte.
pejeka schreef:
07-12-2019 17:12
Ik ben ook helemaal niet tegen een kleine vergoeding voor de stagiairs, maar ik denk dat werknemers, die náást hun eigen werk, tijd vrijmaken om de stagiairs wat te leren, ook een vergoeding mogen krijgen. Want ook zij leveren een extra inspanning naast hun gewone werk.
Mijn stagebegeleidster (zorg) had een contract van 36 uur. 1,5 uur per week mocht zij wegschrijven onder begeleiding stagiair. Na een aantal maanden stagelopen nam ik steeds meer werk van haar en collega's over en draaide ik zelfstandig een caseload. Daarnaast hoef je toch niet verplicht een stagiaire te begeleiden als je dat zelf niet wil..?
Wie wat wil die moet wat.
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2019 17:21
Als het goed is (maar dat is het bij jou op het bedrijf blijkbaar niet) wordt de leermeester voor de uren die hij besteedt aan het begeleiden van stagiaires vrijgesteld van ander werk. En als het goed is (maar dat is nou eenmaal niet altijd het geval) gaat de stagiaire na verloop van tijd de anderen ook werk uit handen nemen.
De meeste stagiaires blijven te kort om zelfstandig een functie te gaan uitvoeren. Dus ja, kleine klusjes zelfstandig uit handen nemen (en nee, dan bedoel ik niet de waardeloze klusjes) lukt pas na een paar maanden meedraaien, en zelfs dán moet je er nog een wakend oog op houden vaak. Dus als ze na 10 weken of een half jaar weer vertrekken (afhankelijk van het soort stage), is hun zelfstandige bijdrage meestal miniem en leggen ze vooral een beslag op de tijd van de vaste medewerkers, die hen ofwel moeten inleren en inwerken, en daarna zeker nog moeten controleren. En laten we wel zijn: in de meeste bedrijven moet het begeleiden van stagiairs "erbij" worden gedaan, niet dat je daar uren voor vrijgesteld wordt, want het normale werk zal toch gedaan moeten worden en als je iemand vrijstelt voor 10 uur per week, wie gaat dan het werk doen dat daardoor blijft liggen?
pejeka schreef:
07-12-2019 17:31
En laten we wel zijn: in de meeste bedrijven moet het begeleiden van stagiairs "erbij" worden gedaan, niet dat je daar uren voor vrijgesteld wordt, want het normale werk zal toch gedaan moeten worden en als je iemand vrijstelt voor 10 uur per week, wie gaat dan het werk doen dat daardoor blijft liggen?
Als je dat niet geregeld hebt moet je dus dat bordje niet aan je deur willen hangen.
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2019 17:23
Oh ik vond het ook niet erg hoor. Ik hou er toch niet zo van om de hele tijd op mijn vingers te worden gekeken :proud:

En dat ik niet betaald kreeg vond ik ook niet erg. Ik had stufi tenslotte.
Nou ja, ik kon een jaar niet werken. Gelukkig woonde ik nog bij mijn ouders, kon ik het prima redden op mijn basisbeurs, had ik ervoor goed gepaard en kon ik met de brommer naar mijn stage.

Nu met het huidige leenstelsel lijkt het me vrij kansloos.
Tijdens mijn opleiding pbsd heb ik altijd stage vergoeding gekregen van +-€200 per maand, ik heb in de Cao vvt en cao GHz stage gehad.

Voel je niet bezwaard om ernaar te vragen.
En Pejeka, in de zorg is het een onderdeel van het werk, iedereen heeft randtaken naast het echte verzorgen/begeleiden. Zoals boodschappen bestellen, aandachtfunctionaris in een bepaald stuk, onderhoud van apparatuur en leveranciers en dus ook iemand heeft het begeleiden van stagiaires.

Leuk dat je de zelfde opleiding als ik gedaan heb doet, ik ben 3.5 jaar klaar en nu aan het werk in de branche
pejeka schreef:
07-12-2019 16:45
Voor de meeste mensen is het helemaal geen gewoon onderdeel van hun werk, het opleiden van stagiairs. Hun werk is: de boekhouding doen bij een bedrijf, of de marketing doen bij een bedrijf. Niet het opleiden van scholieren. Wij hebben regelmatig stagiairs op bijv. financieel vlak, die komen dan een half jaar meelopen op de boekhouding. En we hebben een geweldige medewerkster die er heel goed in is hen alle ins en outs van de financiële administratie van een bedrijf bij te brengen. Maar dat is niet haar werk. Integendeel, als ze een half uur bezig is om een stagiair iets uit te leggen, blijft haar eigenlijke werk gewoon liggen. En moet ze alle zeilen bijzetten om én haar werk af te krijgen én genoeg aandacht aan die stagiair te geven, zodat die ook wat leert. Waarom zou zo iemand dan geen "opleidingsvergoeding" mogen ontvangen?
Stom bedrijf waar jij werkt. Opleiden is vooruit denken. Bij ons zijn daar medewerkers voor die praktijkbegeleider zijn en die krjjgen daar dus extra tijd voor.
Sudrì schreef:
07-12-2019 17:34
Nou ja, ik kon een jaar niet werken. Gelukkig woonde ik nog bij mijn ouders, kon ik het prima redden op mijn basisbeurs, had ik ervoor goed gepaard en kon ik met de brommer naar mijn stage.

Nu met het huidige leenstelsel lijkt het me vrij kansloos.
Je kunt toch gewoon je lening aflossen?

Wat niet wegneemt dat ik vind dat er gewoon misbruik van je is gemaakt.
pejeka schreef:
07-12-2019 17:18
Ga in de OR ofzo
-Darkside- schreef:
07-12-2019 17:38
Stom bedrijf waar jij werkt. Opleiden is vooruit denken. Bij ons zijn daar medewerkers voor die praktijkbegeleider zijn en die krjjgen daar dus extra tijd voor.
In een commercieel bedrijf werkt dat natuurlijk niet. Je kan niet simpelweg tegen medewerkers zeggen dat ze gedurende een aantal maanden 10 uur per week hun werk moeten laten vallen terwijl er niemand is die het opvangt, of medewerkers dusdanig ruim inroosteren dat ze weliswaar genoeg armslag hebben om een stagiair te begeleiden, maar in periodes dat er even geen stagiairs zijn, dan maar 10 uur moeten gaan zitten niksen. In de meeste bedrijven is het gewoon zo dat die begeleiding op de schouders van medewerkers komt die gewoon een dagtaak hebben en daarnaast die stagiair naast zich hebben.
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2019 17:40
Je kunt toch gewoon je lening aflossen?

Wat niet wegneemt dat ik vind dat er gewoon misbruik van je is gemaakt.
Geen idee, toen was vergoeding sowieso niet standaard. Ik denk in die sector nog steeds niet of echt minimaal.
pejeka schreef:
07-12-2019 17:42
In een commercieel bedrijf werkt dat natuurlijk niet. Je kan niet simpelweg tegen medewerkers zeggen dat ze gedurende een aantal maanden 10 uur per week hun werk moeten laten vallen terwijl er niemand is die het opvangt, of medewerkers dusdanig ruim inroosteren dat ze weliswaar genoeg armslag hebben om een stagiair te begeleiden, maar in periodes dat er even geen stagiairs zijn, dan maar 10 uur moeten gaan zitten niksen. In de meeste bedrijven is het gewoon zo dat die begeleiding op de schouders van medewerkers komt die gewoon een dagtaak hebben en daarnaast die stagiair naast zich hebben.
Dat zeg ik, stom bedrijf.
Leeingen en stagiaires zijn er het hele jaar rond, dus de praktijkbegeleider heeft altijd wel iemand onder de hoede.
En als dat eens niet zo is dan kun je de beschikbare uren gewoon voor andere werkzaamheden inzetten. Of opsparen voor als er een nieuwe leerling komt. Ik moet gewoon zoveel uur per jaar maken. Maakt dus niet uit of ik de ene maand minder werk, dat haal ik wel weer in. En alles wat ik teveel werk neem ik als vakantie op of ik laat het uitbetalen. Ideaal.
lientje69 schreef:
07-12-2019 17:22
Dochter hier loopt 2 dagen per week stage bij GGZ. Crisisdienst, vnl zelfmoordgevallen en zwaar doorgedraaide mensen.
En krijgt daarvoor 90 euro per maand.
Wow. Ik ga 36 uur werken met deze doelgroep (geen (regelmatige) crisis maar wel GGZ problematiek) en krijg 800 euro pm.

Vorig jaar een dag, toen 180 pm.
10 uur per week is schromelijk overdreven ook.
De eerste week ben ik wel veel met zo'n leerling bezig, maar daarna kunnen ze vaak al heel zelfstandig aan de gang en kost het minimale moeite. Af en toe een gesprek of wat aftoetsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven