Werk & Studie alle pijlers

Stagiair met Asperger

12-04-2012 11:59 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel lang getwijfeld of ik hier een topic voor moest openen, maar toch besloten om dit te doen.

Sinds september vorig jaar heb ik 3 dagen in de week een stagiair onder mijn hoede met het syndroom van Asperger. Mijn leidinggevende is eindverantwoordelijke voor deze stage.

Op zijn opleiding hebben ze ook een speciale klas voor leerlingen met een rugzak en vanuit school zou hij dan ook extra begeleiding moeten krijgen.

Hij doet erg zijn best en in de praktijk heb ik ook vrijwel niets op hem aan te merken. Hij is betrokken bij alles wat hier gebeurt en hij probeert mee te gaan in het dagelijkse reilen en zeilen hier op de afdeling. Over 2 en een halve maand zit zijn stage er op en hoop ik voor hem dat hij zijn diploma kan ophalen.

Echter loop ik tegen 2 dingen aan: afspraken die gemaakt zijn, worden vaak niet nagekomen. Als ik hem hier op aanspreek bied hij zijn excuses aan en belooft beterschap. Andere punt zijn de theorie opdrachten die hij als examenopdracht eind juni moet inleveren! Over het gehele jaar moet hij er 9 opleveren, maar tot nu toe heeft hij er 2 met grote moeite gemaakt en nog 2 concepten liggen, die ik voor hem corrigeer. Ook hier komt hij gemaakte afspraken van deadlines niet na.

Met mijn leidinggevende (die geen dagelijks zicht heeft over het functioneren van de stagiair) heb ik al talloze gesprekken gehad hoe dit op te lossen, maar hij maakt zich er niet druk om en ziet het probleem niet. De opdrachten mogen niet zonder zijn toestemming naar buiten gebracht worden. Ik heb aangegeven dat het wellicht een idee is om bij de begeleidende docent een lichtje op te steken, maar dat vind leidinggevende geen goed plan en wil dit (als het echt nodig is) dan via de ambulant begeleider proberen.

Ik begin er moedeloos van te worden omdat ik er veel tijd in steek en hem de begeleiding probeer te geven die hij nodig heeft om zijn stage tot een goed einde te brengen.
En als ie geen 'asperger' had gehad? Wat had je dan met hem gedaan?

Feitelijk vind je nu dat je hem moet matsen, omdat ie een etiket heeft?

Hij kan zich toch niet de rest van zijn (werkende) leven verschuilen achter zijn labeltje, beter dat iemand hem nu, in de veilige omgeving van een stage, zegt waar het op staat.
Het wel of niet nakomen van afspraken heeft niet echt met autisme te maken lijkt mij. Hij hoeft geen voorkeursbehandeling te krijgen omdat hij toevallig autisme heeft.
Ik vraag me ook af wat je met hem had gedaan als hij geen asperger zou hebben (of wanneer je het dus iig niet zou weten).

Flower, het wel of niet nakomen van afspraken kan overigens wel te maken hebben met z'n asperger, vind dat autisme vaak erg kort over een kam geschoren worden.

TS heeft het erover dat als ze hem aanspreekt op het feit dat er geen afspraken worden nagekomen hij vervolgens z'n excuses aanbied en beterschap belooft maar ik vraag mij dus af of TS dan ook heeft gevraagd wat de reden is waarom hij telkens weer die afspraken niet na komt? Probeer er mee in gesprek te gaan en probeer erachter te komen of er iets hem in de weg ziet (iets wat wel duidelijk aan z'n asperger kan liggen). Mensen met asperger zijn heel handig in het aanleren van z.g.n. trucjes, ze passen zich zo een soort van aan dat ze aardig normaal kunnen functioneren in de maatschappij en je eigenlijk maar bar en bar weinig ervan merkt. Alleen ondertussen worstelen ze dus wel erg vaak met hele lastige strubbelingen, krabbelen terug en verdwijnen soms zelfs het liefst.

Ofwel TS ik zou in jou geval echt proberen dieper in gesprek te gaan met de stagiair, probeer erachter te komen waarom die examen opdrachten zo lang duren (durft hij bv. geen hulp te vragen? ;) ) tevens als waarom hij toch keer op keer die afspraken niet nakomt wat gaat er precies mis dat hij keer op keer ermee in de fout gaat? Probeer ook uit te leggen dat het nu op een stagebedrijf nog aardig makkelijk door de vingers gezien word, maar dat straks in het 'echte leven' wel anders is dan betekent het vaak ontslag. Ik raad je overigens niet aan om met beschuldigende vinger te wijzen ofzo, dat werkt vaak averechts (sluiten ze zich nog meer van je af).

Succes ermee, lastige kwestie! ;)
Begrijpt je stagiair wat er van hem verwacht wordt qua afspraken? Begrijpt hij de stof/materie? Die zijn duidelijk en niet anders te interpreteren?

Als dat het geval is, dan moet je hem gewoon kunnen aanspreken op het niet nakomen van afspraken.
Ik zou duidelijk zijn tegen hem. Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat onduidelijke hint geven niet werkt bij hem. Maar wanner je duidelijk noemt dat hij 9 opdrachten heeft, die over 2,5 maand klaar moeten zijn en jij er pas 2 gezien/goedgekeurd hebt, dus dat hij nog wat te doen heef, zou het moeten lukken, lijkt me. En je kunt vragen of (samen) een planning maken hem helpt. En vragen waar hij hulp bij nodig heeft en van wie (van de extra begeleider van school, 'gewoon' van school, van jou...)

Mensen met Asperger zijn op het sociale vlak vaak wat onhandig. Dus dichtklappen en zijn excuus aanbieden wanneer hij zijn afspraak niet nagekomen is, is voor hem waarschijnlijk alles. Zich in jou verplaatsen en voelen dat het voor jou onhandig is wanneer hij zich niet aan een gemaakte afspraak houdt, is iets wat hij waarschijnlijk niet kan.

Je laatste zin, heb je het daar met hem al eens over gehad? Of je hem ook daadwerkelijk de begeleiding geeft die hij nodig heeft?

Hij zou bijv. ook best heel faalangstig kunnen zijn...

Veel succes in ieder geval!
Eens met bovenstaande (dat zijn autisme niet per se reden is om hem te matsen), en:

Waarmee zit je nu precies? Maak je nu niet van zijn probleem heel erg jouw probleem? Stel hij zou zijn stage niet halen vanwege het niet inleveren van opdrachten e.d. Jammer hoor, maar hij is toch degene die daar last van heeft?

Daarnaast: lief dat je zoveel tijd in hem steekt, maar daar heeft hij niet om gevraagd, dat doe je uit eigen initiatief. Geen reden dus om daarvoor iets terug te verlangen.
En inderdaad wat Simone zegt, vraag het aan je stagiaire. Die weet waarschijnlijk beter dan jij of ik of er iets achterligt en wat dat is.
Je zou wel kunnen vragen of hij moeite heeft met plannen en hem aanbieden daarbij te helpen. En heel erg duidelijk zijn helpt veel.

@simone156: Ik ben goed bekend met autisme.

En natuurlijk kan het er in zekere zin mee te maken hebben, maar als er te veel rekening mee gehouden wordt komt iemand er later misschien toch mee in de problemen en dat zou erg vervelend zijn.
misschien toch SAMEN een duidelijke tijdplanning inzichtelijk maken.en aantal evaluatiemomenten er in verwerken,zodat hij ondersteuning kan krijgen om de belangrijke opdrachten op tijd in te leveren.

daadwerkelijk samen aan de schriftelijk opdrachten,werken kan ook een optie zijn.(hij werkt,jij steunt/stimuleert op positieve wijze)
Het zich niet houden aan afspraken en de opdrachten niet doen of niet op tijd kan zeker met zijn Asperger te maken hebben.

Overzicht bewaren, hoofd- en bijzaken kunnens scheiden is voor hem waarschijnlijk heel lastig. En daardoor vastlopen is een veel voorkomend probleem.

Ik zou contact opnemen met de ambulant begeleider om dit te bespreken. Dit zodat zij hem kan helpen en duidelijke afsrpaken met hem kan maken en hem daar tussendoor bij helpen. Dit wel vooraf met de stagiaire bespreken.

Lief dat je zo je best voor hem doet!
quote:schouderklopje schreef op 12 april 2012 @ 12:15:

En inderdaad wat Simone zegt, vraag het aan je stagiaire. Die weet waarschijnlijk beter dan jij of ik of er iets achterligt en wat dat is.Of niet. Veel mensen met Asperger hebben niet een goed ontwikkeld vermogen om kritisch naar zichzelf te kijken.
Flower, dat is fijn dat je je wellicht ook 'beter' in personen kunt verplaatsen met autisme.

Zelf krijg ik heel vaak het idee dat het erg betweterig is, mensen die denken alles van autisme te weten en denken dat ze precies weten hoe elke autist denkt en dingen interpreteert. Vervolgens scheren ze dan alle autisten over 1 kam, wat gewoon erg jammer is want het is tevens een grote groep die ook allemaal echte individuen zijn. Let wel, ik veroordeel nu niemand hier op het forum hoor! Het is ook echt niet persoonlijk op iemand gericht, maar puur uit eigen ervaring gesproken. Zelf heb ik ook Asperger, een vader met klasiek Autisme een familielid en een bekende met PDD-NOS en heb ik bij een jongen in de klas gezeten die ook Asperger heeft (is alleen helaas gestopt met de opleiding en voor laborant gegaan, ik kon enorm goed met hem opschieten).

Wat mij daarin opvalt (en ik zelf ook wel tegen aan loop) is dat mensen die 'normaal' zijn heel vaak precies denken te weten wat autisme inhoud en hoe mensen denken. Als ik er met bv. mijn vader over praat is dat net zo, hij krijgt zelf enorm goede begeleiding en heeft daar wel echt baat bij maar zegt ook dat hij niet van meer mensen begeleiding wil hebben (dan word het een wir war voor hem).

Mensen met autisme zijn allemaal individuen, denken allemaal weer op hun eigen manier net als eigenlijk ieder 'normaal' mens. En daarbij loop je ook nog eens vaak tegen het probleem aan dat mensen met autisme min of meer de mensen die 'normaal' zijn als 'anders' zien en andersom ook weer. Niet met zulke eticketen, maar beetje heel kort gezegd komt het er eigenlijk wel op neer.

Noerie dat klopt dat dat vaak een struikelblok is (het echt goed kritisch naar jezelf kunnen kijken, hoor ik eigenlijk van iedereen in mijn omgeving die zelf iets van autisme heeft en herken het zelf ook wel), maar ik denk dat het ondanks dat wel goed is om dus in gesprek te gaan met deze stagiair, wellicht dat hij wel aan kan geven waar het mis gaat of wat voor hem moeilijk is namelijk. Ik denk dat geen enkel mens (ongeacht of deze nou autisme heeft of niet) het prettig vind als deze alleen een mededeling krijgt van goh dit en dit gaat mis ik ga in gesprek met je .... ? Daarbij kan het in gesprek gaan met deze stagiar hem ook juist helpen om beter naar zichzelf te kijken, ook heeft TS daarbij de kans om uit te leggen hoe 'andere' mensen denken en dat het voor hen ook erg vervelend is als dingen op zo'n manier gaan.
Eens met Simone. Daarom zou ik ook de ambulant begeleider inlichten (wel met medeweten van de stagiaire) omdat deze het beste weet hoe hiermee om te gaan en de staigiaire deze persoon al kent. En weet hoe dit aan te pakken.
X
Mijn ervaring als moeder van een kind met autisme:

Dat je zegt hij zich niet de afspraak niet is nagekomen, betekent niet zo veel. Hij weet niet wat hij van je moet verwachten. Het werkt beter als je je anticipeert, en je wensen zo concreet mogelijk maakt. Dus: morgen breng je om 2 uur twee nieuwe hoofstukken bij mij. Doe je dat niet, dan mag je niet xxx of krijg je straf xxx. Vooral kinderen met asperger kunnen soms goed praten, maar dat betekent niet dat ze jou begrepen hebben. Het is dus aan te raden om hem te vragen wat hij morgen moet doen, wanneer, hoe, en aan wie het moet geven.
Ik denk, dat hij dankzij zijn autisme erg veel moeite heeft met plannen. Vaak het plannen zelf niet zozeer, maar het houden aan je eigen planning.

Wellicht zou je nog eens met hem in gesprek kunnen gaan en proberen uit te vinden wat de reden er achter is, dat zijn opdrachten niet op tijd komen. Wellicht zou je hem wat extra kunnen begeleiden met betrekking op het plannen.
Liever dat de dood ons scheidt, dan de scheit ons dood.
quote:vffie schreef op 12 april 2012 @ 12:45:

Ik denk, dat hij dankzij zijn autisme erg veel moeite heeft met plannen. Vaak het plannen zelf niet zozeer, maar het houden aan je eigen planning.

Wellicht zou je nog eens met hem in gesprek kunnen gaan en proberen uit te vinden wat de reden er achter is, dat zijn opdrachten niet op tijd komen. Wellicht zou je hem wat extra kunnen begeleiden met betrekking op het plannen.Maar... is dit de taak van een stagebegeleider, of van de school/ambulant begeleider?
Heel veel studenten maken wanneer ze 9 opdrachten moeten maken in een half jaar, zeker 6 daarvan pas in de laatste week. Deadline werkers. Maar is dat erg?
X
quote:nettel schreef op 12 april 2012 @ 12:47:

[...]

Maar... is dit de taak van een stagebegeleider, of van de school/ambulant begeleider?

Dat gevoel krijg ik ook steeds bij dit verhaal. Harstikke fijn dat men zoveel moeite wil doen om zich in te leven in allerlei stoornissen, maar geloof me, dat gaat de gemiddelde werkgever ook niet doen.

Jouw taak is om hem bij zijn stage te begeleiden; niet bij zijn stoornis. Als je tegen problemen oploopt, moet je deskundig advies vragen. Hij heeft die begeleider niet voor niks!
quote:Aureel schreef op 12 april 2012 @ 13:11:

[...]

Dat gevoel krijg ik ook steeds bij dit verhaal. Harstikke fijn dat men zoveel moeite wil doen om zich in te leven in allerlei stoornissen, maar geloof me, dat gaat de gemiddelde werkgever ook niet doen.

Jouw taak is om hem bij zijn stage te begeleiden; niet bij zijn stoornis. Als je tegen problemen oploopt, moet je deskundig advies vragen. Hij heeft die begeleider niet voor niks!Tja, als iedereen er zo over zou denken dan zouden er heel veel Aspergers straks een uitkering krijgen terwijl ze anders, met een beetje extra begeleiding, wel gewoon zouden kunnen werken.
Wow! Bedankt voor alle reacties

Ik behandel deze stagiair net zoals elke andere stagiair. Matsen wil ik hem ook niet, omdat hij ook de gevolgen ook moet kunnen aanvaarden net als ieder ander of hij nu Asperger heeft of niet. Ik houd er wel rekening mee dat het misschien bij hem net even iets langer duurt.

Het vakgebied waarin ik werk, is voor juist voor mensen met autisme een ideale wereld omdat er over het algemeen weinig sociale interactie is. Ook buiten zijn stage om is hij hier thuis ook veel bezig. Hij heeft ook aan dat dit hem helemaal opslokt. Ik heb ook aangegeven dat dit geen excuus is.

Ik geef op maandag aan dat ik opdracht X woensdag op mijn bureau wil hebben, met de door mij aangebrachte correcties. Als ik aangeef dat als het die dag in orde is, en een Twix in het vooruitzicht stel, kan hij het wel. Het is een volwassen stagiair en ik wil hem niet op een kinderlijke manier belonen en straffen.

Toen hij hier net begon heb ik de materie met hem doorgenomen, omdat dit exact dezelfde materie is als wat ik destijds gehad heb. Dit staat trouwens ook wel erg cryptisch omschreven en ik heb eerlijk gezegd overwogen om dit in begrijpelijkere taal te beschrijven voor hem. Anderzijds heeft hij elke week een terugkomdag op de opleiding en contacturen met zijn mentor. Ik ging er ook vanuit dat zij dit stukje ook wel zouden begeleiden. Ook omdat mijn leidinggevende er zijn hand niet naar uitsteekt en ik ook nog eens van mijn afdelingshoofd te horen krijg dat deze stagiair goed begeleid moet worden voel ik me extra geroepen om hem te helpen. Dus dan maak ik er onbewust mijn probleem van.

Ik heb me voorgenomen om een strakke planning te maken en deze aanstaande maandag met hem door te nemen. Lukt dit niet, dan ga ik contact op nemen met zijn ambulant begeleidster.
quote:Noerie schreef op 12 april 2012 @ 13:25:

[...]

Tja, als iedereen er zo over zou denken dan zouden er heel veel Aspergers straks een uitkering krijgen terwijl ze anders, met een beetje extra begeleiding, wel gewoon zouden kunnen werken.Ik zeg toch niet dat hij geen begeleiding moet krijgen. Maar die begeleiding moet dus komen van een deskundige, niet van een algemeen stagebegeleider. Of die deskundige moet de stagebegeleider zodanig instrueren dat die er zelfstandig mee verder kan.
Begeleider inlichten dat is de persoon die hem kan ondersteunen in dingen waar hij moeite mee heeft.

Mijn zoon heeft pdd-nos en ook problemen met planning en het heeft veel aan zijn intern begeleider.Jij kunt deze dingen niet oplossen alleen erop ingaan op de juiste manier zodat hij leert omgaan met plannen en daar voor moet je bij de begeleider zijn.

Deze hulp is er voor hem omdat niet alles soepel loopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven