Stoppen met stage
vrijdag 17 mei 2019 om 03:40
Hi Viva’ers, Vandaag is bij mij de emmer een beetje overgelopen. Ik wil graag stoppen met mijn afstudeerstage. (ik ben de enige afstudeer stagiair in de organisatie) Ik werk in een hele informele organisatie waar meer stagiaires dan werknemers werken. Sinds de baas een paar maanden op vakantie is wordt er helemaal niks meer gedaan. (We krijgen weinig stage taken dus er is veel vrije tijd). Er zijn alleen meiden en er wordt voortdurend gesmoesd (dat ik het net niet kan horen), heel hard gepraat, mensen vlechten elkaars haren, ondermijnen mijn werk (wanneer ze zien dat ik moet werken aan mijn scriptie (Extra hard praten), met taken die ik overneem wordt er met mijn ideeën vandoor gegaan en doen ze alsof het hun idee is. Ik heb het een tijdje lang volgehouden en ben bijna klaar. Maar ik wil hier gewoon weg. Ik kan me hier niet concentreren en moet wel hard aan de slag voor mijn scriptie. De andere baas merkt en zegt nergens iets van en nu probeert een andere stagiair zelfs een soort van me passief uit te dagen. Zoals mijn pennen pakken en het licht uitdoen als ik op de wc zit etcetera. Ik heb nog maar anderhalve maand te gaan, maar ik denk niet dat ik het volhoud. Het liefst wil ik nu stoppen. Wat kan ik het best doen? Groetjes
vrijdag 17 mei 2019 om 07:32
Word steeds mooier.Tonychocolonely schreef: ↑17-05-2019 07:30Ik heb een stage in het buitenland. Dus ik kan haar helaas niet zo gemakkelijk bereiken door 10 uur tijdsverschil.
vrijdag 17 mei 2019 om 07:39
Huh in je andere bericht zeg je toch dat je het hebt aangekaart?Tonychocolonely schreef: ↑17-05-2019 07:30Ik heb een stage in het buitenland. Dus ik kan haar helaas niet zo gemakkelijk bereiken door 10 uur tijdsverschil.
Of bedoel je via e-mail? Dan maakt die 10u tijdsverschil toch niet uit? Ze kan reageren wanneer ze wil
vrijdag 17 mei 2019 om 07:40
vrijdag 17 mei 2019 om 07:53
Ik heb mijn stage begeleidster vandaag gemaild. Dus ik verwacht nog een reactie. Alleen in Nederland is het nog erg vroeg natuurlijk
vrijdag 17 mei 2019 om 07:53
Zonde om te stoppen. En hoewel het wat extreem is, leert het je ook wel wat over het echte werkende leven.
Als je gepest wordt, is het handig om te kijken waarom je dan kennelijk wat oproept. Mijn ervaring is dat je soms geen idee hebt wat je oproept in je omgeving, omdat zij iets zien of voelen wat er helemaal niet is (maar wat je kennelijk onbewust uitstraalt). En dat verschilt ook per omgeving. Soms interpreteert 1 persoon iets verkeerd en weet dat meteen tot de nieuwe bedrijfswaarheid te draaien.
Gaandeweg leer je wat meer hoe je ervoor kunt zorgen dat je overkomt zoals je bent én ook dat het weinig zin heeft om tegen de bierkaai te vechten - als het niet gaat, dan gaat het niet en dan zijn er 100 andere plekken waar het wel gaat.
Dat gezegd hebbende: stick it out, die laatste paar weken. Meld je ergens een paar dagen ziek, neem een paar dagen vrij en de rest gewoon volhouden. Je bent bijna bij de eindstreep, zonde om nu al die kilometers terug te lopen omdat je de laatste kilometer niet meer vooruit wil.
Als je gepest wordt, is het handig om te kijken waarom je dan kennelijk wat oproept. Mijn ervaring is dat je soms geen idee hebt wat je oproept in je omgeving, omdat zij iets zien of voelen wat er helemaal niet is (maar wat je kennelijk onbewust uitstraalt). En dat verschilt ook per omgeving. Soms interpreteert 1 persoon iets verkeerd en weet dat meteen tot de nieuwe bedrijfswaarheid te draaien.
Gaandeweg leer je wat meer hoe je ervoor kunt zorgen dat je overkomt zoals je bent én ook dat het weinig zin heeft om tegen de bierkaai te vechten - als het niet gaat, dan gaat het niet en dan zijn er 100 andere plekken waar het wel gaat.
Dat gezegd hebbende: stick it out, die laatste paar weken. Meld je ergens een paar dagen ziek, neem een paar dagen vrij en de rest gewoon volhouden. Je bent bijna bij de eindstreep, zonde om nu al die kilometers terug te lopen omdat je de laatste kilometer niet meer vooruit wil.
vrijdag 17 mei 2019 om 07:57
Dankjewel dat je de tijd wilde nemen! Ik werk inmiddels al 5 jaar in de gehandicaptenzorg. Naast mijn studie als flexer en mensen vragen me vaak terug en zeggen vaak fijn Met me te kunnen samenwerken. Op mijn andere stages heb ik het ook altijd naar mijn zin gehad. Ik weet ook niet waarom het dit keer zo anders is is.-jolijn- schreef: ↑17-05-2019 07:53Zonde om te stoppen. En hoewel het wat extreem is, leert het je ook wel wat over het echte werkende leven.
vrijdag 17 mei 2019 om 08:06
Oké, dan mag je inderdaad van iedereen wat meer inzet verwachten.
vrijdag 17 mei 2019 om 08:10
Bedankt voor de tips. Een zaklamp is ook wel een aanrader zo ja haha
vrijdag 17 mei 2019 om 08:30
Super shit voor je dit. Goed dat je tot nu toe kalm bent gebleven, dat zal ook niet makkelijk zijn.
Als er zo weinig toezicht is, heeft iemand dan door welke uren jij daar zit? Want als straks de andere baas ook op vakantie is, zou ik zeker thuis gaan zitten, of in een bibliotheek oid. Als de andere stagaires daar via email over gaan klikken naar je baas geef je aan dat je je overeengekomen vrije dagen, die je niet gekregen hebt, nu gebruikt om elders te werken, en dat dat geen probleem zal zijn aangezien je nog steeds gewoon je werk afkrijgt.
Verder, een set noisecanceling headphones kopen en je op werk zoveel mogelijk afsluiten? Proberen anderen helemaal te negeren? Dan wordt het wellicht ook minder leuk om je te pesten.
Rotsituatie waar je in zit, maar probeer nog even vol te houden! Kun je anders nu een lang weekend nemen om even op te laden en bij te komen?
Als er zo weinig toezicht is, heeft iemand dan door welke uren jij daar zit? Want als straks de andere baas ook op vakantie is, zou ik zeker thuis gaan zitten, of in een bibliotheek oid. Als de andere stagaires daar via email over gaan klikken naar je baas geef je aan dat je je overeengekomen vrije dagen, die je niet gekregen hebt, nu gebruikt om elders te werken, en dat dat geen probleem zal zijn aangezien je nog steeds gewoon je werk afkrijgt.
Verder, een set noisecanceling headphones kopen en je op werk zoveel mogelijk afsluiten? Proberen anderen helemaal te negeren? Dan wordt het wellicht ook minder leuk om je te pesten.
Rotsituatie waar je in zit, maar probeer nog even vol te houden! Kun je anders nu een lang weekend nemen om even op te laden en bij te komen?
vrijdag 17 mei 2019 om 08:31
Niet stoppen hoor, en dan weer een half jaar verliezen. Echt zonde. Dat zou ik nooit doen voor een stel idioten om me heen. Dan maar even 6 weken ongelukkig zijn.
Zet een koptelefoon op, plas in het donker en probeer wat meer thuis en in weekenden te doen, je hoeft nog maar zo kort!
Een leerpunt voor de toekomst is misschien wel om te informeren hoe realistisch het is dat gemaakte afspraken ook in de praktijk worden gebracht en in hoeverre je daarmee afwijkt van de norm en of dat wellicht jaloezie of gedoe oplevert. Zoals nu met die stage- en scriptieuren.
Zet een koptelefoon op, plas in het donker en probeer wat meer thuis en in weekenden te doen, je hoeft nog maar zo kort!
Een leerpunt voor de toekomst is misschien wel om te informeren hoe realistisch het is dat gemaakte afspraken ook in de praktijk worden gebracht en in hoeverre je daarmee afwijkt van de norm en of dat wellicht jaloezie of gedoe oplevert. Zoals nu met die stage- en scriptieuren.
vrijdag 17 mei 2019 om 08:47
Echt niet stoppen! Zit je toevallig in Aruba? Ik heb daar ook mijn HBO stage gedaan en dit soort taferelen kwamen daar wel eens vaker voor. Omdat het zo'n eind van huis is kan je van school ook niet heel veel verwachten. Grote kans dat je buiten de boot valt omdat je te serieus bent en de rest alleen wil ouwehoeren maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn.
Zeker niet stoppen en de pesters laten winnen, daar ga je echt spijt van krijgen. Probeer er boven te staan en nog even 6 weken op je tanden te bijten.
Rotsituatie, heel veel sterkte!
Heb je in je vrije tijd daar trouwens wel leuke mensen om mee om te gaan?
Zeker niet stoppen en de pesters laten winnen, daar ga je echt spijt van krijgen. Probeer er boven te staan en nog even 6 weken op je tanden te bijten.
Rotsituatie, heel veel sterkte!
Heb je in je vrije tijd daar trouwens wel leuke mensen om mee om te gaan?
vrijdag 17 mei 2019 om 09:24
Niet stoppen hoor, je bent bijna klaar.
Het maakt het extra moeilijk dat je niet gewoon lekker bij huis bent.
Er zijn al een aantal goede tips gegeven.
Overigens vind ik het echt niet kunnen dat er bij een stagebedrijf geen leidinggevenden meer zijn terwijl er nog een heleboel stagiaires zijn die hun stage nog een aantal weken moeten doorlopen. Probeer daarom echt contact te krijgen met je opleiding. Die kan je nu vast wel bereiken, benadruk op de instelling dat er echt spoed bij is.
Het maakt het extra moeilijk dat je niet gewoon lekker bij huis bent.
Er zijn al een aantal goede tips gegeven.
Overigens vind ik het echt niet kunnen dat er bij een stagebedrijf geen leidinggevenden meer zijn terwijl er nog een heleboel stagiaires zijn die hun stage nog een aantal weken moeten doorlopen. Probeer daarom echt contact te krijgen met je opleiding. Die kan je nu vast wel bereiken, benadruk op de instelling dat er echt spoed bij is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.