Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met studie

04-11-2017 10:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Sinds dit jaar doe ik geneeskunde, maar ik vind het toch heel erg tegenvallen. Hiermee doel ik niet op de hoeveelheid en moeilijkheid, maar ik merk dat het me toch allemaal veel minder interesseert dan verwacht. Het is niet super oninteressant, maar ik ben zeker niet erg geboeid/nieuwsgierig. Bovendien merk ik ook dat ik steeds meer de behoefte heb om een sociale/maatschappelijke studie te doen, wat ook niet meehelpt.

Nogmaals, de hoeveelheid is veel maar wel behapbaar. Het kost echter nog steeds veel tijd en ik vind het niet leuk genoeg op dit moment om hier tijd deze hoeveelheid tijd aan te besteden.

Heb inmiddels ook met de studieadviseur gepraat en zij zei eerlijk dat hetgeen wat ik diep van binnen zoek, niet heel erg aan bod komt in de opleiding.

Mijn moeder vindt dat het nu nog veel te vroeg is om te oordelen en wil liever dat ik het jaar afmaak. Hoe kijken jullie daar tegen aan? of zijn er mensen die hetzelfde hebben ervaren (met een andere studie)?
Het lijkt alsof je al gekozen hebt, als je echter nog twijfelt: ik ben een geneeskundestudent die al verder zit.
Met geneeskunde kan je zeker de sociale sector of het onderwijs in. Echter is 6 jaar iets doen wat je niet leuk vindt natuurlijk lang.
Lijken de coschappen je wel leuk?
Bovendien zeg je dat vanaf half november de inhoud verandert, hou het dus zeker nog vol tot dan lijkt me?

Succes in het maken van je keuze. Ikzelf voel me soms ook anders dan andere studenten en wil dus ook niet het klassieke 'dokter zijn' pad opgaan.
Als de richting niet goed voelt dan stoppen en overstappen naar een andere studie die beter bij je gevoel en toekomstvisie past.

Heb zelf rechten gedaan, twijfelde ook na een half jaartje, maar onder druk van de thuisomgeving de studie toch afgemaakt.

En je raadt het al, ik heb nooit een baan gehad in die richting omdat ook de banen me simpelweg niet lagen.

Praat over afstuderen begin jaren 80, dus da's een al een tijdje geleden.

En dus nooit wat gedaan in die richting.
Wederom bedankt voor de reacties allemaal !
chentolove schreef:
05-11-2017 20:19
Het lijkt alsof je al gekozen hebt, als je echter nog twijfelt: ik ben een geneeskundestudent die al verder zit.
Met geneeskunde kan je zeker de sociale sector of het onderwijs in. Echter is 6 jaar iets doen wat je niet leuk vindt natuurlijk lang.
Lijken de coschappen je wel leuk?
Bovendien zeg je dat vanaf half november de inhoud verandert, hou het dus zeker nog vol tot dan lijkt me?

Succes in het maken van je keuze. Ikzelf voel me soms ook anders dan andere studenten en wil dus ook niet het klassieke 'dokter zijn' pad opgaan.
Ik weet nog niet zo goed wat ik van de coschappen moet vinden, aangezien ik er zeer wisselende verhalen over hoor. Wel weet ik dat ik het dan fijn vind dat je praktisch bezig bent.

Ik stop ook inderdaad niet nu al, aangezien ik heel erg twijfel, maar het nog steeds niet zeker weet.

Over de sociale sector, daar werd hier eerder inderdaad een goed punt gemaakt over het feit of de sociale sector vanuit medisch perspectief me aanspreekt. Daar ga ik zeker goed over nadenken.
anoniem051120171919 schreef:
05-11-2017 12:17
EUR heeft met ingang van dit collegejaar de nominaal = normaal regeling afgeschaft voor geneeskunde, dus de 60 ECTS regel is verleden tijd.

Dat de selectie slecht werkt, is al jaren bekend. Ik ken iemand die aan de EUR is afgewezen en het aan dr VU wel mocht proberen en het heel goed doet. Je wordt niet geselecteerd op of je geschikt bent voor de studie geneeskunde maar op of je bij de universiteit zou passen.
Oh dat wist ik niet, mijn zoon is eerstejaars aan de EUR, maar heel andere studie, daar geldt het nog wel.

Ik had echt gehoopt dat er wat in de selectie zou verbeteren. Onlangs had ik met een net afgestudeerde arts te maken, die vent had echt een sociale stoornis (hij wilde mijn oom op een dementie-afdeling laten opnemen, terwijl die gewoon doof is), wij als familie waren zo kwaad (niet alleen het feit van de misdiagnose, maar ook de manier waarop hij het bracht, de arrogantie, hij vond het gewoon grappig), dat ik opeens begreep dat mensen soms gewelddadig tegen artsen worden. Hij was net afgestudeerd (had hem gegoogeld), dus ik was redelijk geschokt, ik dacht echt met de nieuwe manier van selecteren, dat zulke mensen geen arts meer konden worden. Erg jammer dat er alleen naar cijfers wordt gekeken en niet naar persoonlijkheid en bijvoorbeeld naar werkzaamheden die je al op het gebied van zorg hebt gedaan (vrijwilligerswerk, vakantiewerk etc.).

En TO, inderdaad is psychiater niks? Mijn dochter wilde eigenlijk psychiatrie doen, maar heeft bewust voor psychologie gekozen en wil dan de neuro-psychologie richting in gaan. Die was heel stellig dat ze absoluut niet geneeskunde wilde gaan studeren, leek haar ook 3x niks. Maar het is nog een hele lange weg, dus ik denk dat het verstandiger is te switchen.
Psychiater heeft opzich wel mijn interesse. De opleiding bestaat echter uit veel meer dan dat, wat het voor mij moeilijk maakt.

Bedankt voor jullie tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven