Stoppen met studie
zaterdag 4 november 2017 om 10:56
Hoi iedereen,
Sinds dit jaar doe ik geneeskunde, maar ik vind het toch heel erg tegenvallen. Hiermee doel ik niet op de hoeveelheid en moeilijkheid, maar ik merk dat het me toch allemaal veel minder interesseert dan verwacht. Het is niet super oninteressant, maar ik ben zeker niet erg geboeid/nieuwsgierig. Bovendien merk ik ook dat ik steeds meer de behoefte heb om een sociale/maatschappelijke studie te doen, wat ook niet meehelpt.
Nogmaals, de hoeveelheid is veel maar wel behapbaar. Het kost echter nog steeds veel tijd en ik vind het niet leuk genoeg op dit moment om hier tijd deze hoeveelheid tijd aan te besteden.
Heb inmiddels ook met de studieadviseur gepraat en zij zei eerlijk dat hetgeen wat ik diep van binnen zoek, niet heel erg aan bod komt in de opleiding.
Mijn moeder vindt dat het nu nog veel te vroeg is om te oordelen en wil liever dat ik het jaar afmaak. Hoe kijken jullie daar tegen aan? of zijn er mensen die hetzelfde hebben ervaren (met een andere studie)?
Sinds dit jaar doe ik geneeskunde, maar ik vind het toch heel erg tegenvallen. Hiermee doel ik niet op de hoeveelheid en moeilijkheid, maar ik merk dat het me toch allemaal veel minder interesseert dan verwacht. Het is niet super oninteressant, maar ik ben zeker niet erg geboeid/nieuwsgierig. Bovendien merk ik ook dat ik steeds meer de behoefte heb om een sociale/maatschappelijke studie te doen, wat ook niet meehelpt.
Nogmaals, de hoeveelheid is veel maar wel behapbaar. Het kost echter nog steeds veel tijd en ik vind het niet leuk genoeg op dit moment om hier tijd deze hoeveelheid tijd aan te besteden.
Heb inmiddels ook met de studieadviseur gepraat en zij zei eerlijk dat hetgeen wat ik diep van binnen zoek, niet heel erg aan bod komt in de opleiding.
Mijn moeder vindt dat het nu nog veel te vroeg is om te oordelen en wil liever dat ik het jaar afmaak. Hoe kijken jullie daar tegen aan? of zijn er mensen die hetzelfde hebben ervaren (met een andere studie)?
zaterdag 4 november 2017 om 11:03
Ik heb een jaar geneeskunde gedaan en ben gestopt, dus ik weet hoe het voelt 
Wat vind je nu niet leuk, en waar ben je naar op zoek?
Ik heb zelf niet echt spijt van het stoppen, maar ik denk wel dat als ik had doorgezet ik in latere jaren er wel meer plezier in zou hebben gekregen. Het eerste jaar was zo verschrikkelijk theoretisch en allemaal info die ik nooit weer zou gaan gebruiken. Werkte niet echt motiverend.
Wat vind je nu niet leuk, en waar ben je naar op zoek?
Ik heb zelf niet echt spijt van het stoppen, maar ik denk wel dat als ik had doorgezet ik in latere jaren er wel meer plezier in zou hebben gekregen. Het eerste jaar was zo verschrikkelijk theoretisch en allemaal info die ik nooit weer zou gaan gebruiken. Werkte niet echt motiverend.
zaterdag 4 november 2017 om 11:08
Het klinkt alsof je eigenlijk je keus al hebt gemaakt. Je zou je propedeuse af kunnen maken als je je daar goed bij voelt of kunnen wachten tot je zeker weet wat je wel wil doen zo dat je niet nog een keer ergens aan begint waar je niet gelukkig van wordt. Verder gaan alleen omdat je moeder dat wil lijkt me geen goede reden. Waarom ben je in eerste instantie aan deze opleiding begonnen?
zaterdag 4 november 2017 om 11:09
Weet je al welke studie je anders zou willen doen? Dan zou ik kijken of je daar in februari nog kan instromen. Als je echt geen enkele motivatie meer hebt kan je net zo goed stoppen, maar als ik jou was zou ik proberen om inderdaad het jaar af te maken of anders in elk geval de statistiek vakken en andere algemene vakken te volgen. Als je die nu al haalt kan je daar bij je volgende studie waarschijnlijk vrijstelling voor krijgen (vooral als je dat aan dezelfde universiteit doet).
Als je gaat stoppen, zou ik proberen iets van vrijwilligerswerk te doen in de richting die je interesseert, indien mogelijk. Dan kom je erachter of dat werkveld je inderdaad leuk lijkt zodat je niet weer een verkeerde studiekeuze maakt, en wat ervaring komt tijdens de opleiding sowieso wel van pas.
Als je gaat stoppen, zou ik proberen iets van vrijwilligerswerk te doen in de richting die je interesseert, indien mogelijk. Dan kom je erachter of dat werkveld je inderdaad leuk lijkt zodat je niet weer een verkeerde studiekeuze maakt, en wat ervaring komt tijdens de opleiding sowieso wel van pas.
zaterdag 4 november 2017 om 11:10
Het is echt een misvatting dat je moet doorzetten op een pad dat je niet wil. Je zou beter nu meteen je energie kunnen stoppen in het vinden van iets dat je echt leuk vindt. Doe je dat niet dan gaat er tijd, kosten en motivatie verloren in een studie waar je niet gemotiveerd voor bent.
Als je nu verder zoekt kun je snel een nieuwe weg vinden die je wel in wil en die je wel gaat opleveren wat je zoekt. Succes!
Als je nu verder zoekt kun je snel een nieuwe weg vinden die je wel in wil en die je wel gaat opleveren wat je zoekt. Succes!
zaterdag 4 november 2017 om 11:13
Een studie is in het 1e jaar nooit in de meest interessante fase. Je moet eerst een brede basiskennis opdoen, zodat je in latere jaren een keuze kan maken in vakken/onderwerpen/stages die beter bij jouw interesses passen.
Als je de studie aankunt, zou ik dus zeker nog even volhouden.
Edit: Niet eens met luiwammes dus. Je krijgt nog voldoende kansen om je huidige studie te personaliseren. Maar je moet dan wel eerst die basiskennis opdoen.
Als je de studie aankunt, zou ik dus zeker nog even volhouden.
Edit: Niet eens met luiwammes dus. Je krijgt nog voldoende kansen om je huidige studie te personaliseren. Maar je moet dan wel eerst die basiskennis opdoen.
anoniem_353349 wijzigde dit bericht op 04-11-2017 11:15
Reden: Edit
Reden: Edit
21.70% gewijzigd
zaterdag 4 november 2017 om 11:14
zaterdag 4 november 2017 om 11:20
Ik sta hier eigenlijk van te kijken, dat dit kan. Het is zo enorm moeilijk om tot deze studie toe gelaten te worden. Hoe is de selectie dan verlopen? Op sommige universiteiten hoef je alleen maar heel hoog op je bmat te scoren, op anderen moet je een heel traject door, inclusief pre-university vanaf 5 vwo. Dan heb je toch wel een behoorlijk beeld lijkt mij? Wat kun je met geneeskunde nog meer dan dokter worden? Er zijn toch ook wel andere masters waar je in kunt stromen lijkt mij? Aan de andere kant, als je geen van je vakken leuk vindt schiet het ook niet op natuurlijk, hoewel je elke periode weer andere vakken hebt natuurlijk. Ik neem aan dat je nu nog voornamelijk methodologie, introductie tot..., statistiek etc hebt, dus veel vakken die je op elke andere studie ook hebt, misschien kun je zelfs nu nog wel switchen, mits het niet op de Erasmus is, want daar moet je 60 ECT in 1 jaar halen. Maar als het 42 of 45 is zou het misschien nog wel kunnen.
zaterdag 4 november 2017 om 11:21
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik heb geneeskunde gekozen, omdat ik echt iets voor de maatschappij wilde betekenen en biologie op de middelbare heel erg leuk vond. Het biologische gedeelte en met name het medisch gerelateerde en anatomisch gerelateerde interesseert me nu echter het minst.
Omdat er nog niet veel open dagen waren dit jaar, weet ik niet een specifieke studie. Wel weet ik dat ik meer de sociologische kant op wil of het onderwijs in wil. Daarom zou ik ook zeker doorgaan tot februari, omdat ik anders wel erg lang niks doe (behalve werken en uitzoeken wat ik echt wil).
Over dat het eerste jaar heel breed is en over het halen van bepaalde vakken: bij mijn opleiding heb je de inleidende biologische vakken alleen t/m half november, daarna zijn het toch al echt de ziektes/medicijnen zoals je ze moet kennen na afloop van je bachelor. De opbouw vanaf half november geeft min of meer een beeld weer wat betreft theorie van de komende 3 jaar. Bovendien is er vrij weinig keuze, waardoor het naar je eigen hand zetten van de studie niet echt mogelijk is.
Bovendien heb ik niet specifieke vakken zoals statistiek/celbiologie/scheikunde etc, waardoor ik hier ook geen vrijstelling voor kan halen waarschijnlijk. Alles is namelijk geïntegreerd tot 1 grote mengelmoes.
Over de toelating: omdat ik op vwo vrij goed scoorde, kwam ik in Rotterdam eigenlijk vrijwel direct binnen. Ik hoefde geen toetsen/vrijwilligerswerk/trajecten etc. te volgen. Alleen een motivatiebrief. Het geen wat me toen echter heel interessant leek, blijkt in de praktijk toch tegen te vallen als je er dagelijks mee bezig was.
Ik heb geneeskunde gekozen, omdat ik echt iets voor de maatschappij wilde betekenen en biologie op de middelbare heel erg leuk vond. Het biologische gedeelte en met name het medisch gerelateerde en anatomisch gerelateerde interesseert me nu echter het minst.
Omdat er nog niet veel open dagen waren dit jaar, weet ik niet een specifieke studie. Wel weet ik dat ik meer de sociologische kant op wil of het onderwijs in wil. Daarom zou ik ook zeker doorgaan tot februari, omdat ik anders wel erg lang niks doe (behalve werken en uitzoeken wat ik echt wil).
Over dat het eerste jaar heel breed is en over het halen van bepaalde vakken: bij mijn opleiding heb je de inleidende biologische vakken alleen t/m half november, daarna zijn het toch al echt de ziektes/medicijnen zoals je ze moet kennen na afloop van je bachelor. De opbouw vanaf half november geeft min of meer een beeld weer wat betreft theorie van de komende 3 jaar. Bovendien is er vrij weinig keuze, waardoor het naar je eigen hand zetten van de studie niet echt mogelijk is.
Bovendien heb ik niet specifieke vakken zoals statistiek/celbiologie/scheikunde etc, waardoor ik hier ook geen vrijstelling voor kan halen waarschijnlijk. Alles is namelijk geïntegreerd tot 1 grote mengelmoes.
Over de toelating: omdat ik op vwo vrij goed scoorde, kwam ik in Rotterdam eigenlijk vrijwel direct binnen. Ik hoefde geen toetsen/vrijwilligerswerk/trajecten etc. te volgen. Alleen een motivatiebrief. Het geen wat me toen echter heel interessant leek, blijkt in de praktijk toch tegen te vallen als je er dagelijks mee bezig was.
zaterdag 4 november 2017 om 11:38
Dat is achteraf eigenlijk jammer zeg dat je op grond van je cijfers gelijk binnen kwam. Maar als je toch al in Rotterdam rond loopt, dan hoef je toch niet tot een Open Dag te wachten. Je kunt toch gewoon wat colleges binnen lopen van bijvoorbeeld psychologie en sociologie (weet van dat laatste niet of dat daar gegeven wordt). Andere universiteit kun je ook wel binnen lopen hoor. Vraag een oud klasgenoot van je vwo of je een keer mee mag. Mijn dochter doet psychologie en het vriendje van een studiegenoot is ook al gestopt en zit nu elke keer bij zijn vriendin in het hoorcollege, niemand zegt er wat van. Ok je kunt natuurlijk geen werkcolleges doen en geen tentamens, maar wel een leuk beeld krijgen.HiephoiRdam schreef: ↑04-11-2017 11:21Bedankt voor de reacties tot nu toe.
zaterdag 4 november 2017 om 12:01
Als je voor 1 februari stopt krijg je nog collegegeld terug. Verder scheelde dat destijds ook gebruik van de basisbeurs voor de rest van het jaar, maar die is afgeschaft. Het enige voordeel dat er nu nog is, is dat je minder OV-kaart rechten op maakt.
Ook hoef je je OV kaart niet terug te betalen mocht je uiteindelijk besluiten om niet verder te studeren.
https://duo.nl/particulier/opleiding-st ... e-jaar.jsp
Ook hoef je je OV kaart niet terug te betalen mocht je uiteindelijk besluiten om niet verder te studeren.
https://duo.nl/particulier/opleiding-st ... e-jaar.jsp
zaterdag 4 november 2017 om 12:16
Als je toch al op de uni rondloopt zou ik gewoon de opleidingcoordinator oid. van een studie die je wel interessant lijkt benaderen en kun je wellicht even overleggen. Op een open dag krijg je toch geen beeld van hoe het er werkelijk aan toe gaat.HiephoiRdam schreef: ↑04-11-2017 11:21Omdat er nog niet veel open dagen waren dit jaar, weet ik niet een specifieke studie. Wel weet ik dat ik meer de sociologische kant op wil of het onderwijs in wil. Daarom zou ik ook zeker doorgaan tot februari, omdat ik anders wel erg lang niks doe (behalve werken en uitzoeken wat ik echt wil).
En bij een college zitten is toch altijd wel mogelijk, alsof ze daadwerkelijk controleren of iedereen die in de zaal zit wel de opleiding volgt.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zaterdag 4 november 2017 om 14:07
Ik zou ook goed bedenken wat je met je studie wil bereiken. Een studie duurt maar een beperkt aantal jaren. Het beroep van arts is volgens mij heel anders dan wat je in de eerste jaren leert. Zeker als je bijvoorbeeld huisarts wordt, dan moet je volgens mij ook flink wat social skills hebben en toepassen.
Het is fijn als een studie leuk is, maar uit ervaring weet ik dat geen enkele studie 100% leuk is óf precies lijkt op wat je er later mee kunt worden.
Het is fijn als een studie leuk is, maar uit ervaring weet ik dat geen enkele studie 100% leuk is óf precies lijkt op wat je er later mee kunt worden.
zaterdag 4 november 2017 om 14:45
Het is zeker waar dat een studie niet 100% leuk is, echter is er een verschil of je maar af en toe een vak niet leuk vindt, of dat je toch wel 70% niet leuk vindt. Verder zijn de uitwijkmogelijkheden bij veel universitaire studies redelijk groot, waardoor je veel verschillende mogelijkheden hebt, waardoor voor mij een leukere studie toch net belangrijker is. Als je de studie niet leuk genoeg vindt (en nee ik weet dat 100% leuk absoluut niet realistisch is, maar meer dan de helft mag toch wel), maak je er immers nooit één af.
Als arts moet je zeker sociale skills hebben, daar krijgen we binnen de opleiding nu en ook later (beperkt) onderwijs in. Echter merk ik dat ik juist op dat vlak en het sociale de diepte in zou willen gaan. We krijgen hier ook in latere jaren echter beperkt les in en dat is waarom ik heel erg twijfel of een andere studie niet beter past
Als arts moet je zeker sociale skills hebben, daar krijgen we binnen de opleiding nu en ook later (beperkt) onderwijs in. Echter merk ik dat ik juist op dat vlak en het sociale de diepte in zou willen gaan. We krijgen hier ook in latere jaren echter beperkt les in en dat is waarom ik heel erg twijfel of een andere studie niet beter past
zaterdag 4 november 2017 om 14:54
zaterdag 4 november 2017 om 18:21
Precies, ik zou alleen met geneeskunde doorgaan als je motivatie erg groot is. Het is helemaal niet erg om iets te proberen en dat het dan tegenvalt.Promethium schreef: ↑04-11-2017 14:54Zo te horen vind je de studie gewoon in praktijk niet zo leuk als je gedacht had. Geneeskunde is een erg lange studie als je het niet leuk vindt. Hoe eerder je stopt, hoe beter, want als je voor februari stopt, gaat niet je hele jaar stufi verloren.
Ik had destijds ook gekozen voor een studie op basis van het vak dat ik op de middelbare het leukst vond (Frans), maarde studie viel tegen. Voor februari gestopt en veel gewerkt in de tussentijd.
Ik heb daarna ook sociologie gedaan, erg leuk!
zondag 5 november 2017 om 12:17
EUR heeft met ingang van dit collegejaar de nominaal = normaal regeling afgeschaft voor geneeskunde, dus de 60 ECTS regel is verleden tijd.lattemachiato schreef: ↑04-11-2017 11:20Ik sta hier eigenlijk van te kijken, dat dit kan. Het is zo enorm moeilijk om tot deze studie toe gelaten te worden. Hoe is de selectie dan verlopen? Op sommige universiteiten hoef je alleen maar heel hoog op je bmat te scoren, op anderen moet je een heel traject door, inclusief pre-university vanaf 5 vwo. Dan heb je toch wel een behoorlijk beeld lijkt mij? Wat kun je met geneeskunde nog meer dan dokter worden? Er zijn toch ook wel andere masters waar je in kunt stromen lijkt mij? Aan de andere kant, als je geen van je vakken leuk vindt schiet het ook niet op natuurlijk, hoewel je elke periode weer andere vakken hebt natuurlijk. Ik neem aan dat je nu nog voornamelijk methodologie, introductie tot..., statistiek etc hebt, dus veel vakken die je op elke andere studie ook hebt, misschien kun je zelfs nu nog wel switchen, mits het niet op de Erasmus is, want daar moet je 60 ECT in 1 jaar halen. Maar als het 42 of 45 is zou het misschien nog wel kunnen.
Dat de selectie slecht werkt, is al jaren bekend. Ik ken iemand die aan de EUR is afgewezen en het aan dr VU wel mocht proberen en het heel goed doet. Je wordt niet geselecteerd op of je geschikt bent voor de studie geneeskunde maar op of je bij de universiteit zou passen.
zondag 5 november 2017 om 13:01
Dat is zeker waar, we zitten nu met 80 mensen uit 2016/2017 weer in dit schooljaar.KatrynDuk schreef: ↑05-11-2017 12:14Als je het niks vindt stop er dan mee. Het kost alleen maar geld als je door gaat met een studie waar je nu al van weet dat je er helemaal niks mee wilt doen.
Heel veel mensen van EUR geneeskunde jaar 1 2016/2017 zijn trouwens gestopt. Dus schaam je er niet voor.
Over dat andere, ik denk inderdaad achteraf gezien dat de selectie niet werkt. Rotterdam heeft, kort door de bocht gezegd, vooral gekeken naar of je het aan kon en goede resultaten kon leveren en niet of de studie echt met je matcht qua inhoud en interesse.
zondag 5 november 2017 om 13:53
Geneeskunde is, ook al is er een numerus fixus, natuurlijk ook maar gewoon een studie. Een standaard percentage mensen dat stopt is ingecalculeerd, de decentrale selectie is er gelukkig ook niet om zoveel mogelijk mensen af te laten studeren. In het verleden ging dat om bijna 10% eerstejaars, dus je bevindt je in goed gezelschap, TO.
Mijn advies zou zijn: denk eerst eens kritisch over de medische kant: wil je dat? Sociaal zijn er altijd enorme mogelijkheden, de vraag is of je dat vanuit medisch perspectief wilt doen.
Kijk naar je toekomstperspectief, zoek of je op andere plaatsen beter af bent en maak dan een keuze. En als je nog geen beeld hebt van hoe het straks, minder theoretisch is? Loop dan eens mee met een co of arts-assistent. Wil je zien hoe je sociaal bezig kunt als arts? Loop mee met een consultatiebureau arts, of een vertrouwensarts van Veilig Thuis. Sociale dokters zijn goud waard, je moet dan alleen wel dokter willen zijn..
Mijn advies zou zijn: denk eerst eens kritisch over de medische kant: wil je dat? Sociaal zijn er altijd enorme mogelijkheden, de vraag is of je dat vanuit medisch perspectief wilt doen.
Kijk naar je toekomstperspectief, zoek of je op andere plaatsen beter af bent en maak dan een keuze. En als je nog geen beeld hebt van hoe het straks, minder theoretisch is? Loop dan eens mee met een co of arts-assistent. Wil je zien hoe je sociaal bezig kunt als arts? Loop mee met een consultatiebureau arts, of een vertrouwensarts van Veilig Thuis. Sociale dokters zijn goud waard, je moet dan alleen wel dokter willen zijn..
zondag 5 november 2017 om 14:48
ik ben ooit begonnen met een studie fysiotherapie. Na een paar maanden kwam ik er al achter dat ik het medische wel leuk vond, maar dat ik het niets vond om de hele dag aan mensen te zitten. Ik ben ergens in december/januari gestopt en ik vind het nog steeds een goede beslissing. de tijd tot het nieuwe schooljaar heb ik gebruikt om rustig aan te doen, na te denken over wat ik echt wilde en daar meer informatie over te krijgen.
uiteindelijk ben ik een technische studie gaan doen, en met succes afgerond.
kortom, als je echt weet dat dit niet je richting is, stop dan niet meer extra tijd in deze studie maar heel veel tijd in het uitzoeken van wat je wel wil. Eventueel met een tussenjaar (ga werken?) zodat je fris en fruitig aan een andere studie kunt beginnen.
uiteindelijk ben ik een technische studie gaan doen, en met succes afgerond.
kortom, als je echt weet dat dit niet je richting is, stop dan niet meer extra tijd in deze studie maar heel veel tijd in het uitzoeken van wat je wel wil. Eventueel met een tussenjaar (ga werken?) zodat je fris en fruitig aan een andere studie kunt beginnen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
But today is all that matters