Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met uitstellen

10-01-2012 13:09 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal zat. Mijn uitstelgedrag komt me de neusgaten uit en ik wil dit niet meer. Ik zit nu vanaf 10 uur aan de studie en er is nog niets uit mijn handen gekomen. Aan de ene kant heeft dat te maken met perfectionisme. Waar moet ik beginnen en doe ik het wel goed? Aan de andere kant is het ook gewoon is gemakkelijker om andere leuke (totaal nutteloze) dingen te doen.

Maar niet alleen wat betreft studie vertoon ik dit gedrag. Ik stel het beantwoorden van mailtjes uit, 's ochtends opstaan stel ik het liefst zo lang mogelijk uit, huishoudelijke klusjes, studeren etc.

Ik ben het dus zat. Uitstellen levert me niets op, behalve stress en frustratie. Dus mijn plan is om dit negatieve gedrag om te zetten in iets positief. Niet uitstellen, maar aanpakken!

Wie doet er met me mee?
Herkenbaar. Ik ben al eeuwen bezig met mijn scriptie door dit gedrag.

Dus als iemand een tip heeft behalve 'gewoon doen'. Dan houd ik me van harte aanbevolen.
Haha, dus dan begin je ter studie ontwijkend gedrag maar een topic? Hoe herkenbaar?
Wat ik heb gedaan met mijn scriptie: Kort op elkaar volgende afspraken gemaakt met mijn scriptiebegeleider. Week 1 hoofdstuk 1, week 3 hoofdstuk 2 etc. Hij ging ze dan nog niet lezen en beoordelen, maar het werkte wel voor mij om een stok achter de deur te hebben en het af te maken.

Over die andere zaken: Geen idee. Ik heb op een gegeven moment bedacht dat ik me er niet meer schuldig over ging voelen. Dat is ook een oplossing :-)
.
Ik wil wel meedoen maar ik heb nu geen tijd.

Begin eens met een paar boeken te lezen over effectiviteit, zoals The seven habits of highly effective people van Stephen Covey.
Ga in therapie!
Je bent dus gewoon lui?

Maar serieus: maak een stappenplan en beloon jezelf voor iedere stap die je af hebt (wat dan goede beloningen zijn mag je zelf invullen)
Is je huis op orde?
Ga in therapie!
stel geen grote eisen aan jezelf.

Werk max 10 minuten aan iets, zet de kookwekker en houdt je aan die tijd. Als die tijd om is, kun je wat anders gaan doen. Stel haalbare doelen voor jezelf en vraag anderen om je achter je broek aan te zitten.
[.
Regels opstellen (bijv: 1x in week muziek luisteren en sites zoals facebook bekijken)

Dan op ten duur verveel jij je, en wil je iets doen etc. etc.
Ik moet ook nog een opdracht maken voor school.. Moet morgen af

Zooooo geen zinnnnn
Internagelaktisch
O ja Klaproosje, ik wil in je groepje!!

(en dit is eigenlijk slechts deels grappig bedoeld... )

Heb zojuist een gesprek gehad voor mijn scriptieonderwerp en moet er nu de komende maanden full time mee aan de bak (is betaald studeren, dus ik heb écht geen excuus!!!). Krijg graag tips en motivatie uit dit topic want ook ik ben een perfectionist met faalangst. Als íemand niet lui is, ben ik het, alleen dat komt dus niet zo over... (boehoe)

Mijn tip die écht werkt voor mij: zet je eierwekker! In het begin deed ik dat een kwartier, nu 20 minuten. Zolang dat ding loopt, doe ik echt niks anders dan dat wat ik me heb voorgenomen te doen. Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoeveel ik dan ineens doe in zo'n korte tijd!
Ik ken het. Alsof ik mezelf gehypnotiseerd heb klik ik iedere keer de internetbrowser open, of ga filmpjes kijken, of zitten dagdromen. Eigenlijk alles wat je achter een bureau kunt doen zonder iets te DOEN. Als ik 1 ding aan mezelf kon veranderen....
Plus dat rommel en klusjes die gedaan moeten worden erg afleiden van wat je eigenlijk wil doen (of moet doen). Als je gaat werken, zorg dan dat je geen afleiding hebt: geen rommel in het zicht, telefoon uit, geen outlook- of andere herinneringen, zorgen dat je zo nodig wat te eten en drinken bij de hand hebt en naar de wc bent geweest, dat het niet te warm of te koud is, dat je je spullen bij de hand hebt. Er gaat heel veel tijd en concentratie verloren met dat soort dingen, zeker als je toch al niet erg gemotiveerd bent

Het boek Gebruik je hersens is ook erg nuttig. Hierin staan de meeste inzichten over leren, organiseren, doelen stellen enz. op een rijtje.
Ga in therapie!
En inderdaad, een coach en/of groepje mensen die je steunen, werken heel goed!
Ga in therapie!
Getting things done
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik ben ook niet lui!

Jammer dat dat gelijk weer een van de eerste reacties is.

Bij mij is het een combinatie van faalangst en perfectionisme die doorslaat in volledige ontkenning en SOG gedrag.

Daarnaast heb ik ook ADHD, dat werkt ook niet mee voor de concentratie (understatement) en uitstelgedrag.
http://www.studietips.lei ... imemana/p-gadgets-alg.htm

wat tips en trucs
oh ik ben wel lui denk ik.

ik heb in elk geval angst nodig, deadlines enzo, om iets ook daadwerkelijk af te maken. en die heb ik nu wat weinig.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik mezelf vandaag nog een uitziekdag heb gegeven. Morgen ga ik weer naar kantoor en aan de slag.

Vandaag moet er nog wel een belangrijke mail de deur uit... Ga het bestand dat daarbij moet nu eerst maar eens even afmaken.
.
quote:MissMartine schreef op 10 januari 2012 @ 13:47:

oh ik ben wel lui denk ik.

ik heb in elk geval angst nodig, deadlines enzo, om iets ook daadwerkelijk af te maken. en die heb ik nu wat weinig.

Waarschijnlijk ben je dan een ontspannen uitsteltype, maar volgens onderstaand artikel is dat een manier van denken die je jezelf hebt aangeleerd.

http://www.studiemeesters.nl/welk-type-sogger-ben-jij/
Ik ga ook stoppen met uitstellen. Morgen.
Ghehe, ik zit op deze smoezenpagina te kijken, en wat zie ik daar staan? Ik kan alleen maar onder druk werken Plus nog vele anderen die me akelig bekend voorkomen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven