Stoppen met uitstellen
dinsdag 10 januari 2012 om 13:09
Ik ben het helemaal zat. Mijn uitstelgedrag komt me de neusgaten uit en ik wil dit niet meer. Ik zit nu vanaf 10 uur aan de studie en er is nog niets uit mijn handen gekomen. Aan de ene kant heeft dat te maken met perfectionisme. Waar moet ik beginnen en doe ik het wel goed? Aan de andere kant is het ook gewoon is gemakkelijker om andere leuke (totaal nutteloze) dingen te doen.
Maar niet alleen wat betreft studie vertoon ik dit gedrag. Ik stel het beantwoorden van mailtjes uit, 's ochtends opstaan stel ik het liefst zo lang mogelijk uit, huishoudelijke klusjes, studeren etc.
Ik ben het dus zat. Uitstellen levert me niets op, behalve stress en frustratie. Dus mijn plan is om dit negatieve gedrag om te zetten in iets positief. Niet uitstellen, maar aanpakken!
Wie doet er met me mee?
Maar niet alleen wat betreft studie vertoon ik dit gedrag. Ik stel het beantwoorden van mailtjes uit, 's ochtends opstaan stel ik het liefst zo lang mogelijk uit, huishoudelijke klusjes, studeren etc.
Ik ben het dus zat. Uitstellen levert me niets op, behalve stress en frustratie. Dus mijn plan is om dit negatieve gedrag om te zetten in iets positief. Niet uitstellen, maar aanpakken!
Wie doet er met me mee?
dinsdag 10 januari 2012 om 13:21
Wat ik heb gedaan met mijn scriptie: Kort op elkaar volgende afspraken gemaakt met mijn scriptiebegeleider. Week 1 hoofdstuk 1, week 3 hoofdstuk 2 etc. Hij ging ze dan nog niet lezen en beoordelen, maar het werkte wel voor mij om een stok achter de deur te hebben en het af te maken.
Over die andere zaken: Geen idee. Ik heb op een gegeven moment bedacht dat ik me er niet meer schuldig over ging voelen. Dat is ook een oplossing
Over die andere zaken: Geen idee. Ik heb op een gegeven moment bedacht dat ik me er niet meer schuldig over ging voelen. Dat is ook een oplossing
dinsdag 10 januari 2012 om 13:27
dinsdag 10 januari 2012 om 13:39
O ja Klaproosje, ik wil in je groepje!!
(en dit is eigenlijk slechts deels grappig bedoeld... )
Heb zojuist een gesprek gehad voor mijn scriptieonderwerp en moet er nu de komende maanden full time mee aan de bak (is betaald studeren, dus ik heb écht geen excuus!!!). Krijg graag tips en motivatie uit dit topic want ook ik ben een perfectionist met faalangst. Als íemand niet lui is, ben ik het, alleen dat komt dus niet zo over... (boehoe)
Mijn tip die écht werkt voor mij: zet je eierwekker! In het begin deed ik dat een kwartier, nu 20 minuten. Zolang dat ding loopt, doe ik echt niks anders dan dat wat ik me heb voorgenomen te doen. Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoeveel ik dan ineens doe in zo'n korte tijd!
(en dit is eigenlijk slechts deels grappig bedoeld... )
Heb zojuist een gesprek gehad voor mijn scriptieonderwerp en moet er nu de komende maanden full time mee aan de bak (is betaald studeren, dus ik heb écht geen excuus!!!). Krijg graag tips en motivatie uit dit topic want ook ik ben een perfectionist met faalangst. Als íemand niet lui is, ben ik het, alleen dat komt dus niet zo over... (boehoe)
Mijn tip die écht werkt voor mij: zet je eierwekker! In het begin deed ik dat een kwartier, nu 20 minuten. Zolang dat ding loopt, doe ik echt niks anders dan dat wat ik me heb voorgenomen te doen. Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoeveel ik dan ineens doe in zo'n korte tijd!
dinsdag 10 januari 2012 om 13:39
dinsdag 10 januari 2012 om 13:41
Plus dat rommel en klusjes die gedaan moeten worden erg afleiden van wat je eigenlijk wil doen (of moet doen). Als je gaat werken, zorg dan dat je geen afleiding hebt: geen rommel in het zicht, telefoon uit, geen outlook- of andere herinneringen, zorgen dat je zo nodig wat te eten en drinken bij de hand hebt en naar de wc bent geweest, dat het niet te warm of te koud is, dat je je spullen bij de hand hebt. Er gaat heel veel tijd en concentratie verloren met dat soort dingen, zeker als je toch al niet erg gemotiveerd bent
Het boek Gebruik je hersens is ook erg nuttig. Hierin staan de meeste inzichten over leren, organiseren, doelen stellen enz. op een rijtje.
Het boek Gebruik je hersens is ook erg nuttig. Hierin staan de meeste inzichten over leren, organiseren, doelen stellen enz. op een rijtje.
Ga in therapie!
dinsdag 10 januari 2012 om 13:45
dinsdag 10 januari 2012 om 13:46
dinsdag 10 januari 2012 om 13:53
quote:MissMartine schreef op 10 januari 2012 @ 13:47:
oh ik ben wel lui denk ik.
ik heb in elk geval angst nodig, deadlines enzo, om iets ook daadwerkelijk af te maken. en die heb ik nu wat weinig.
Waarschijnlijk ben je dan een ontspannen uitsteltype, maar volgens onderstaand artikel is dat een manier van denken die je jezelf hebt aangeleerd.
http://www.studiemeesters.nl/welk-type-sogger-ben-jij/
oh ik ben wel lui denk ik.
ik heb in elk geval angst nodig, deadlines enzo, om iets ook daadwerkelijk af te maken. en die heb ik nu wat weinig.
Waarschijnlijk ben je dan een ontspannen uitsteltype, maar volgens onderstaand artikel is dat een manier van denken die je jezelf hebt aangeleerd.
http://www.studiemeesters.nl/welk-type-sogger-ben-jij/