Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met uitstellen

10-01-2012 13:09 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal zat. Mijn uitstelgedrag komt me de neusgaten uit en ik wil dit niet meer. Ik zit nu vanaf 10 uur aan de studie en er is nog niets uit mijn handen gekomen. Aan de ene kant heeft dat te maken met perfectionisme. Waar moet ik beginnen en doe ik het wel goed? Aan de andere kant is het ook gewoon is gemakkelijker om andere leuke (totaal nutteloze) dingen te doen.

Maar niet alleen wat betreft studie vertoon ik dit gedrag. Ik stel het beantwoorden van mailtjes uit, 's ochtends opstaan stel ik het liefst zo lang mogelijk uit, huishoudelijke klusjes, studeren etc.

Ik ben het dus zat. Uitstellen levert me niets op, behalve stress en frustratie. Dus mijn plan is om dit negatieve gedrag om te zetten in iets positief. Niet uitstellen, maar aanpakken!

Wie doet er met me mee?
herkenbaar! enne...dit topic is stiekem ook vermijdend gedrag he?
Oh ik kan ook lui zijn, maar niet in alles en studie is daar 1 van.

Ook op mijn werk ben ik eerder iemand die teveel doet dan te weinig. Blijf gerust langer om dingen af te maken etc.

Ik ben wel lui in het huishouden bijvoorbeeld, dat vind ik niet leuk en vaak nutteloos werk. Maar mijn studie vind ik wel belangrijk. En daar

stagneer ik keer op keer.

En ik slaap ook graag uit, maar ben dan ook een typisch avondmens, dus dat is mijn ritme als

ik niet hoef te werken. Ik studeer ook liever 's middags en 's avonds dan 's ochtends.
Gemini, zó herkenbaar!! Geef mij maar gewoon lekker praktische taken om uit te voeren, hoe meer tegelijk hoe beter. Maar zodra ik een onderzoeksvoorstel moet schrijven.... (nu dus...) BRRRR!!!
quote:klaproosje22 schreef op 10 januari 2012 @ 13:53:

[...]

Waarschijnlijk ben je dan een ontspannen uitsteltype, maar volgens onderstaand artikel is dat een manier van denken die je jezelf hebt aangeleerd. Ik was een ontspannen sogger, nu ben ik een bange sogger. In de big picture is het duidelijk: gewoon bang zijn maar niet opgeven. Helaas is in de minuut tot minuut situatie het soggen zo'n gewoonte geworden dat ik het soms niet eens doorheb.

Mn wekker ging net, dus ik ga weer offline, poging nummer vijfhonderdduizend-en-twee. Succes iedereen! Ik kom hier nog wel eens kijken....
ooohhh.. herkenbaar!

Wat voor mij werkte:

-tijd afspreken: tot hoe laat 'moet' je je werk doen. Daarna beloning, bijv. even boodschap doen, internetten, tv kijken.

-reeele planning maken, en die erbij houden.

-samen met anderen werken

-niet teveel thuis werken, maar bijv. in de bieb van school / op je werk.

-en begin bij het begin (klinkt heel logisch, maar ik begon vaak door heeeeel veel informatie te verzamelen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag. Begin ieder stuk of hoofdstuk met een vraag: Wat ik wil weten? Waar gaat dit stuk over? Welk doel heeft dit? Dat geeft je kaders en hierdoor kun je makkelijker een planning maken.)
Nou Kastanjesz ik wil je niet bang maken, maar ik heb dat voorstel dus geschreven en ben nu al een jaar aan het kloten met mijn scriptie.

Ik schaam me kapot voor mijn omgeving. Ik kan het niet meer verantwoorden. Eerder kon ik nog eens zeggen dat ik een drukke maand had of andere smoezen. Maar dat kan nu niet meer. Ik vind het ook vervelend voor mijn vriend, die wil ook wel een keer verder met leven (lees twee salarissen -->vakanties etc).

Ik heb nu een week vrij genomen volgende week en dan moet het echt gebeuren. Ik weet dat als ik gewoon een uur of 5/6 per dag bezig ben dat ik het makkelijk in een dag of 5 af kan maken. Waarom doe ik het niet?

Ik kan me er niet toe aanzetten om iets op papier te zetten. Ik ben bang dat het 3 keer

niks is ik voel me dom enz.

Ik heb geen recht meer op extra begeleiding van de uni, omdat ik al te lang bezig ben. Dus ik sta er echt alleen voor en dat maakt me enorm onzeker.

Sorry dat ik je topic kaap TO, maar ik moet het echt even kwijt.

Ik weet het gewoon even niet meer. Normaal functioneer ik het best onder deadlines. Maar die zijn er nu niet. Behalve het vage idee dat het wel heel fijn zou zijn om mijn studie af te ronden en dat mijn omgeving het wel een keer verwacht. Maar op een of andere manier is dat niet genoeg en kan ik de knop niet omzetten.

Ik word er heel gestresst van, allemaal negatieve energie, waarom kwel ik mezelf hier zo mee?

Vandaag wilde ik ook weer iets doen. Heb uitgeslapen een beetje tv gekeken en geforumt. Het is echt te belachelijk voor woorden, maar ik heb nog niks gedaan.

Ik ga zo maar even boodschappen doen en daarna echt maar eens iets doen. Misschien maar met de kookwekker.
'Van uitstel komt afstel' riep mijn moeder vroeger als ik mijn huiswerk probeerde uit te stellen. Dat heb ik goed onthouden toen ik weer een opleiding ging volgen.

'Wat wil ik uitstellen maar kan ik ook afstellen'. was altijd de vraag als ik wilde leren. En dan schrapte ik een heleboel, huishoudelijke klussen, maar ook studie stof. In het ergste geval heb ik eens een tentamen ingeleverd zonder antwoord op vraag vier. Dat stukje interesseerde me niet zo en had ik niet goed geleerd, ik wist zeker dat ik de 80% goed norm had gehaald. En voilà weer een tentamen gehaald.
Ik herken jullie frustraties.. toen ik nog studeerde had ik er ook last van. Nu ik klaar ben (netjes binnen de tijd overigens) gaat het me een stuk beter af allemaal. Ik heb mezelf aangeleerd; s morgens bedenk ik wat ik allemaal moet en wil doen, en dan ga ik gelijk met dat lijstje in mijn hoofd aan de slag. Aan het eind van de dag voel ik me dan voldaan omdat alles op mijn lijstje afgevinkt is. Ik ga dus gelijk als ik iets in mijn hoofd heb, het ook doen.

Je mag ook best op je lijstje hebben; een half uurtje forummen, of een half uurtje lezen of een half uurtje....... maar doe het dan ook echt maar de tijd die je met jezelf afgesproken hebt..
Herkenbaar.... en 't forum is dan ook niet echt handig...
.
*Meldt zich*

Maar ging net mijn computer loskoppelen van internet en proberen echt even hard te werken... Kom vanavond wel weer terug om te vertellen hoe deze poging ging
quote:gemini2011 schreef op 10 januari 2012 @ 14:10:

Dit is 100% hoe het bij mij ook gaat. Ik wou al aanbieden dat we mailadressen uitwisselen zodat ik je kan schoppen, maar toen gedacht ik me dat dat voor mij soggen zou zijn...

Ik heb sinds mijn vorige post wel goed zitten werken, toch weer een beetje voortgang geboekt, das meer dan gister...
Ik heb voor mezelf nu een tijdstip afegsproken om te beginnen. Ik ga van 16u tot 18u iets doen. Ik kom me daarna wel weer melden.
Gemini, ik had jouw post kunnen schrijven, eerlijk waar. En ik krijg nu al weer buikpijn als ik er aan denk dat ik nu (nununu dus) geen enkel excuus meer heb om niet echt aan de slag te gaan en die scriptie er binnen een paar maanden uit te poepen.

En o, ik herken ook zo hard je schaamte naar je vriend/bekenden. Ik heb dat naar Kazman ook en misschien nog erger, omdat ik er dus voor betaald krijg....

Jammergenoeg kan ik hier ivm privacy (vooral qua werk) niet al te veel in details uitweiden, maar ik kom morgen zeker terug. tis de eerste dag sinds twee weken dat ik dan op kantoor ben, dus heel veel zal er niet gebeuren, maar ik hoop toch echt een plan van aanpak ofzo te maken.

Maar o man, o man o man, waar moet ik beginnen met mijn onderzoeksopzet? Aanleiding, probleemstelling, doelstelling.... brrrrr!! Heb hier ook drie boeken liggen over 'hoe schrijf ik een scriptie' maar dat helpt natuurlijk geen bal. "ik zal het toch wel niet kunnen"....

Gelukkig mag ik zo eerst Kazkind van het KDV halen en lekker even geen student maar moeder zijn
.
@Klaproosje, had je mijn eierwekkertip al geprobeerd? Misschien kun je tegen jezelf zeggen: om 10:30 zet ik de eierwekker aan voor 20min en begin ik aan mijn scriptie. Daarna mag de eierwekker 20 minuten aan voor forummen, of mailen, koffie, of wat dan ook.

Als doel voor morgen heb je dan, dat je minstens 3x je eierwekkertijd hebt gebruikt voor je scriptie. Vaker mag natuurlijk ook, maar wees zo realistisch mogelijk, zodat je niet morgenavond weer baalt van jezelf. En bedenk hoe veel weinig je vandaag hebt gedaan, en hoe veel je morgen kan doen, ook al zouden het maar 3x20 minuten zijn...

En dan voor mezelf... Ik heb als doel dat ik eerst eens uit ga werken wat ik vandaag in het gesprek van een uur met de opdrachtgever heb besproken. Doelstelling is, ben ik bang, nog echt ver weg, daar moet i kecht eerst nog meer informatie voor hebben. Of tenminste, ik heb wel een doelstelling, maar die is nog veeeeeeeels te algemeen en moet ernstig ingekaderd.
Klaproosje, niet snoozen werkt nog beter. Zet je wekker gewoon op de tijd dat je eruit moet. Meld je je even om kwart over 10 hier?

Kastanjez, je hebt dus al een doelstelling? Kun je niet gewoon aan de slag en komt de inkadering dan niet vanzelf? Gespreksverslagen uitwerken kan ook een uitsteltactiek zijn
Ga in therapie!
Hoi dames,

Wie gaat er vandaag weer hard aan het werk? Ik ben al om 9.00 begonnen en zit nu alweer te forummen! Dat kan niet!

Ik moet een artikel schrijven en ik heb één punt dat ik zelf als nieuw aanbreng, maar daar moeten dan nog iets van 3000 woorden omheen gebreid worden zonder dat ik het werk van anderen overschrijf...
Goedemorgen!

@Dubiootje, he, dat vind ik nou niet leuk dat je dat zegt, was ik juist zo trots met mijn doelen voor vandaag... Ik heb me nog nooit gerealiseerd dat uitwerken van een gespreksverslag (dat doe ik trouwens bijna nooit) ook een soort SOGgen is... Maar daar ga ik vandaag verder niet over nadenken, aangezien ik gewoon al blij ben als ik iets doe!

@allen, hoe is het? Er heeft zich hier nog niemand gemeld, hoop dat het topic niet nu al een stille dood sterft, want ik kan het wel gebruiken.

En ga nu maar eens aan mijn doelen voor vandaag werken!
@Syr, ik heb te lang over mijn stukje gedaan, want ik had jou nog niet gelezen. Lastig he, zo'n stuk tekst van 3000 woorden. Kun je tussendoelen maken of in paragrafen schrijven, zodat je af en toe iets af kunt hebben? Mijn idee van de kookwekker al geprobeerd?
ik heb hetzelfde probleem.

Ik denk dat het boek "willpower" goede tips bevat, ik heb erover gelezen in NRC next en Intermediair.

http://www.netwerkinbeweging.nl/communi ... /item/1484

http://www.nrcnext.nl/blo ... schappij-vol-keuzestress/
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik ben al een tijdje aan het soggen. Heb ook wel even gewerkt, ca 15 minuten, maar daar staat 10x zoveel sog tegenover.

Als ik eenmaal aan het werk ben moet ik mezelf niet laten afleiden, anders is het 1000x moeilijker om weer opnieuw geconcentreerd te raken. Dus ik ga nu maar even mijn internet uitzetten. Ik zie jullie straks wel weer!

Oh, en voor wie zich aangesproken voelt: SCHOP!
Mag ik ook meeschrijven?

@ klaproosje22: Ik herken me heel erg in wat jij schrijft!

Ik kan ook eindeloos uitstellen, en dan voornamelijk op studiegebied.

Ik ben al bedroevend lang met mijn scriptie bezig (Master, WO). Ik ben gewisseld van begeleider omdat ze mij zo'n beetje gedwongen heeft het over een bepaald onderwerp te doen, maar dat bleek dus niet te werken (er was ook niet echt een klik).

Nu heb ik een leuk, nieuw onderwerp en een onwijs fijne begeleider die ook deadlines met mij stelt. Dit werkt erg goed voor mij. Ik heb de inleiding al af (moet nog wel verbeterd worden) en as. zondag moet ik hoofdstuk 1 inleveren. Maar je raadt het al: er staat nog geen letter op papier. Wel heb ik al in mijn hoofd hoe het hoofdstuk eruit moet gaan zien, maar ik blokkeer gewoon. Ik ben echt bang om eraan te beginnen, beetje knoop ik mijn maag gevoel... Ik denk dat ik wel last van (lichte) faalangst heb, soms voel ik me gewoon niet slim genoeg terwijl ik gewoon in drie jaar mijn bachelor heb gehaald zonder herkansing of iets! En klaproosje wat jij schrijft over perfectionisme, dat herken ik ook heel erg! Pfff...

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik vandaag 1000 woorden moet schrijven... Ik kom later terug om een update te geven

@ haarklover: interessant artikel!

Succes allemaal vandaag!
Goedemorgen! Ik meld mij ook weer... Zit weer op mijn plekje in de UB en ga vandaag de tip van Kastanjez in de praktijk brengen. Dus ga zo (haha, dat klinkt alsof ik niet ga beginnen, maar bedoel na deze post dus) 20 minuten studeren en daarna mag ik even van mezelf koffie halen. Hoop echt dat het gaat werken zo!

@ Kastanjez: het is zeker niet de bedoeling dat dit topic een stille dood sterft! Verder inderdaad lekker aan de slag gaan vandaag. Wat heb je behalve het uitwerken van het verslag nog op de planning staan?

@ Syr: Er zit een verschil tussen dingen van anderen overschrijven en een analyse van anderen in je eigen woorden noteren en zo er blijk van geven dat je de stof beheerst. Als je literatuur gebruikt, ontkom je er niet aan om soms de analyse van een ander te gebruiken. Is het anders een idee om in je stuk duidelijk de huidige stand van zaken aan te geven zoals die uit de literatuur naar voren komt en dan je eigen punt daaraan toevoegen met argumentatie natuurlijk? Succes!

@ Allen: het is half 11, ik ga aan de slag! Succes!
Leuk, al die reacties! Ben nog niet helemaal in de buurt van mijn doelen gekomen, maar wel tevreden over mijn werkdag tot nu toe.

Ik merk dat ik heel erg geneigd ben om iedereen die post adviezen te geven, omdat ik daar zelf altijd veel aan heb, praktische tips van anderen. Als je er niks mee wilt, even goede vrienden natuurlijk he!!

@Indian Summer; voor mij zou een doel van 1000 woorden volledig onhaalbaar zijn, zou nóg niet weten waar ik moest beginnen. Ik begin vaak met de indeling van mijn hoofdstuk: inleiding, paragraag 1, aanleiding, 2, doelstelling 3, afbakening (ik noem maar wat) en probeer er dan een invuloefening van te maken.

Overigens werkt dat ook niet altijd, omdat ik dan soms veels te lang tussen de verschillende paragrafen heen en weer blijf scrollen, zonder echt iets áf te maken. Op een gegeven moment moet ik mezelf dan dus dwingen om paragraaf 1 en 2 nú af te schrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven