Stoppen onderwijs.
donderdag 28 maart 2019 om 18:03
Ik wil het niet meer: werken in het onderwijs. Ik ben jong, maar compleet uitgeblust. Ik wil niet zomaar stoppen tot ik iets anders heb bedacht. Ik ben bereid een andere studie te volgen, maar dan wel iets van NCOI, NTI of deeltijd. Heeft iemand anders ook het onderwijs verlaten? En wat ben je toen gaan doen?
donderdag 28 maart 2019 om 18:08
Ik wil eigenlijk gewoon echt weg uit het onderwijs. Ik zie niet in hoe het de komende jaren gaat veranderen (passend onderwijs, hoge verwachtingen, steeds meer op je bordje). Ik ben dus op zoek naar mensen die ook totaal iets anders zijn gaan doen. Maar wel bedankt voor je reactie en het meedenken
donderdag 28 maart 2019 om 18:16
Een vriendin van mij had eenzelfde probleem en wens. Zij werkt nu voor een commerciële opleider (denk: LOI) als ontwikkelaar. Ze schrijft dus lesmateriaal en coördineert het werk van docenten. Zelf geen leerling contact meer, kantoortijden en hele andere werkzaamheden. Dit kon zij rechtsreeks doen zonder ander diploma. Je schrijft dat je helemaal uit het onderwijs wilt maar is zoiets een optie?
donderdag 28 maart 2019 om 18:18
Dat lijkt me inderdaad ook erg leuk! Ik maak dagelijks zelf materiaal, dus waarom niet mijn (volledige) baan ervan maken? Ik ga eens Googlen, bedankt!arcobaleno schreef: ↑28-03-2019 18:16Een vriendin van mij had eenzelfde probleem en wens. Zij werkt nu voor een commerciële opleider (denk: LOI) als ontwikkelaar. Ze schrijft dus lesmateriaal en coördineert het werk van docenten. Zelf geen leerling contact meer, kantoortijden en hele andere werkzaamheden. Dit kon zij rechtsreeks doen zonder ander diploma. Je schrijft dat je helemaal uit het onderwijs wilt maar is zoiets een optie?
donderdag 28 maart 2019 om 18:26
niet quoten ivm herkenbaarheid, haal het later weg:
Ik ben uit het onderwijs gestapt (basisonderwijs), volg nu wel onderwijswetenschappen master. Daarnaast werk ik natuurlijk ook, dit doe ik bij een financiële instelling als adviseur. Dit is een prima baan waar ik weinig stress van heb, goed van kan rondkomen (betaald ongeveer hetzelfde als onderwijs) en je hebt er geen specifieke diploma's voor nodig behalve WFT's.
Ik ben onderwijswetenschappen gaan studeren omdat ik graag binnen het bedrijfsleven me bezig wil houden met het opleiden van medewerkers, of bijvoorbeeld verandermanagement. Hierdoor is mijn PABO diploma niet voor niets geweest (want; geeft toegang tot universiteit) maar ik ben wel een hele andere kant uit gegaan. Voor mij nooit meer voor de klas!
Ik ben uit het onderwijs gestapt (basisonderwijs), volg nu wel onderwijswetenschappen master. Daarnaast werk ik natuurlijk ook, dit doe ik bij een financiële instelling als adviseur. Dit is een prima baan waar ik weinig stress van heb, goed van kan rondkomen (betaald ongeveer hetzelfde als onderwijs) en je hebt er geen specifieke diploma's voor nodig behalve WFT's.
Ik ben onderwijswetenschappen gaan studeren omdat ik graag binnen het bedrijfsleven me bezig wil houden met het opleiden van medewerkers, of bijvoorbeeld verandermanagement. Hierdoor is mijn PABO diploma niet voor niets geweest (want; geeft toegang tot universiteit) maar ik ben wel een hele andere kant uit gegaan. Voor mij nooit meer voor de klas!
donderdag 28 maart 2019 om 18:26
Hee, wat leuk ditarcobaleno schreef: ↑28-03-2019 18:16Een vriendin van mij had eenzelfde probleem en wens. Zij werkt nu voor een commerciële opleider (denk: LOI) als ontwikkelaar. Ze schrijft dus lesmateriaal en coördineert het werk van docenten. Zelf geen leerling contact meer, kantoortijden en hele andere werkzaamheden. Dit kon zij rechtsreeks doen zonder ander diploma. Je schrijft dat je helemaal uit het onderwijs wilt maar is zoiets een optie?
donderdag 28 maart 2019 om 18:33
@Stephje:
Bedankt voor je reactie. Fijn voor jou dat je weet wat je wilt en ook al stappen hebt gezet. Misschien een heel domme vraag hoor, maar naar wat voor vacatures heb je gezocht? En hoe weet je dan dat je geen andere opleiding nodig hebt? Als docent zoek je natuurlijk naar heel specifieke vacatures en ik heb verder geen ervaring in andere sectoren.
Bedankt voor je reactie. Fijn voor jou dat je weet wat je wilt en ook al stappen hebt gezet. Misschien een heel domme vraag hoor, maar naar wat voor vacatures heb je gezocht? En hoe weet je dan dat je geen andere opleiding nodig hebt? Als docent zoek je natuurlijk naar heel specifieke vacatures en ik heb verder geen ervaring in andere sectoren.
donderdag 28 maart 2019 om 18:45
AngelEyes0192 schreef: ↑28-03-2019 18:33@Stephje:
Ik heb zelf bij een uitzendbureau aangeklopt, maar als ik bijvoorbeeld bij www.indeed.nl intyp 'financieel adviseur', dan staat er bij iedere vacature wat er van je wordt gevraagd. Ik vond zojuist bijvoorbeeld deze vacature:
https://blouwdruk.nl/vacature/
Dit is dus echt typisch zo'n functie waarbij je wel degelijk iets in je mars moet hebben, maar waarbij een bepaalde opleiding niet uitmaakt
Je zou kunnen kijken naar bepaalde traineeships in vakgebieden die je leuk vindt! Succes
donderdag 28 maart 2019 om 19:03
Man heeft eerst zijn master chemie gehaald, dan zijn diploma om les te mogen geven.
Na 5 jaar van tijdelijke job naar tijdelijke job in 't onderwijs hoppen was ie 't beu.
Hij is het labo / de chemie ingegaan met zijn master.
Je kan dus altijd es kijken of je iets kan met de vakken die je nu geeft.
Het is dat ze er quasi nergens naar vragen in zijn vak hier in België ... anders had ie het nog wel zien zitten om les te geven in avond-onderwijs of tweede-kans-onderwijs.
Na 5 jaar van tijdelijke job naar tijdelijke job in 't onderwijs hoppen was ie 't beu.
Hij is het labo / de chemie ingegaan met zijn master.
Je kan dus altijd es kijken of je iets kan met de vakken die je nu geeft.
Het is dat ze er quasi nergens naar vragen in zijn vak hier in België ... anders had ie het nog wel zien zitten om les te geven in avond-onderwijs of tweede-kans-onderwijs.
donderdag 28 maart 2019 om 19:19
Het is off-topic, maar is daar werk in in Belgie? Ik had op mijn helpdeskbaantje een collega uni Chemie afgestudeerd, maar geen werk. Is uiteindelijk de IT ingegaan. Dat was wel 8 jaar geleden.
donderdag 28 maart 2019 om 19:49
Hangt er natuurlijk vanaf wat je zoekt.
Heel veel banen zijn ook randje zwevend tussen bachelor en master.
En soms ook zwevend tussen chemie, biologie, biochemie, ...
Man zit in een labo.
Schoonzus heeft ook iets in die stijl gedaan en is wetenschappelijk medewerker aan een unief.
donderdag 28 maart 2019 om 21:10
Ik weet het eerlijk gezegd niet goed. Kan niet meer rationeel nadenken over de toekomst. Ik weet alleen dat ik dit absoluut niet meer wil. Ik heb tijdens mijn studententijd en in de schoolvakanties ook in winkels gewerkt en zelfs vrijwilligerswerk gedaan en heb mij daar altijd gewaardeerd gevoeld. Ik heb nu het gevoel alsof het nooit goed genoeg is. Dweilen met de kraan open. Nooit klaar. Meer eisen, meer meningen. Ik doe er niet meer toe als docent.
donderdag 28 maart 2019 om 21:23
Ik heb een aantal jaar voor de klas gestaan in het basisonderwijs, was dat heel erg zat en zocht meer flexibiliteit qua werktijden door prive omstandigheden. Kwam toen via via binnen als planner en intaker bij een kraamzorgorganisatie. Inmiddels ben ik een opleiding aan het doen en werk ik bij diezelfde organisatie als zorgcoördinator. Het salaris is iets minder, maar ik zou nooit meer terug willen. M’n werk is veel leuker, minder stress en voel me veel meer gewaardeerd
donderdag 28 maart 2019 om 21:28
Hoe bedoel je een bepaalde opleiding maakt niet uit: Noodzakelijke vakdiploma’s WFT Hypothecair krediet, vermogen en leven?Stephje123 schreef: ↑28-03-2019 18:45Ik heb zelf bij een uitzendbureau aangeklopt, maar als ik bijvoorbeeld bij www.indeed.nl intyp 'financieel adviseur', dan staat er bij iedere vacature wat er van je wordt gevraagd. Ik vond zojuist bijvoorbeeld deze vacature:
https://blouwdruk.nl/vacature/
Dit is dus echt typisch zo'n functie waarbij je wel degelijk iets in je mars moet hebben, maar waarbij een bepaalde opleiding niet uitmaakt
Je zou kunnen kijken naar bepaalde traineeships in vakgebieden die je leuk vindt! Succes![]()
donderdag 28 maart 2019 om 22:02
Wow! Die lerarenbeurs is echt iets fantastisch. Ik zag mijn hele spaarrekening al leeglopen.. ik betwijfel alleen of mijn werkgever mij studieverlof gaat geven wanneer ik ergens voor leer wat mij uiteindelijk doet stoppen in het onderwijs, en dus bij hun school. Maar bedankt voor de tip. Ik ga me er eens in verdiepen!
donderdag 28 maart 2019 om 22:42
Ik heb net mijn laatste dag voor de klas achter de rug. Volgende maand start ik in een beleidsfunctie op het gebied van onderwijs. Overigens heb ik in het verleden (voordat ik in het onderwijs ging werken) ook al als beleidsadviseur gewerkt. Dus dat maakte het wat makkelijker om weer binnen te komen.
Ik heb in de afgelopen maanden verschillende gesprekken gevoerd voor een functie als beleidsadviseur op het gebied van onderwijs. In alle gevallen vonden ze het fijn om iemand met praktijkervaring in het onderwijs te spreken. Dus ik zou eens naar vacatures bij o.a. gemeenten kijken (als het je wat lijkt). En laat je niet afschrikken als je niet aan de functie-eisen voldoet.
Ik ben een zij-instromer die weer uitstroomt. En dat vind ik heel jammer. Maar als ik dit nog jaren doe, ben ik bang dat ik zuur wordt... Dus tijd om te gaan.
Ik heb in de afgelopen maanden verschillende gesprekken gevoerd voor een functie als beleidsadviseur op het gebied van onderwijs. In alle gevallen vonden ze het fijn om iemand met praktijkervaring in het onderwijs te spreken. Dus ik zou eens naar vacatures bij o.a. gemeenten kijken (als het je wat lijkt). En laat je niet afschrikken als je niet aan de functie-eisen voldoet.
Ik ben een zij-instromer die weer uitstroomt. En dat vind ik heel jammer. Maar als ik dit nog jaren doe, ben ik bang dat ik zuur wordt... Dus tijd om te gaan.