Werk & Studie alle pijlers

Studeren in Amsterdam

12-06-2011 17:15 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
He allemaal, eerste berichtje (spannend! ;))

Ik ga in september in Amsterdam studeren en ken daar uiteraard nog niemand. Ik heb al gewerkt en een andere studie gedaan dus ik ben een beetje bang dat ik een beetje buiten de boot val bij de eerstejaars aangezien ik 23 ben en iets "verder" ben in sommige dingen (relaties, manier van stappen, studeerstijl etc). Weet iemand of er een studentenvereniging is waar meer ouderejaars zijn oid? Of heeft iemand andere ideeen of tips voor plekken, cafes etc?

Thanx!
quote:bakspray schreef op 12 juni 2011 @ 17:15:

ik ben een beetje bang dat ik een beetje buiten de boot val bij de eerstejaars aangezien ik 23 ben en iets "verder" ben in sommige dingen (relaties, manier van stappen, studeerstijl etc).

Ik val zelfs met mijn 36 jaar nog niet buiten de boot tussen de studerende 20-ers in Amsterdam. Dus daar hoef je niet bang voor te zien.

Tips over studentenverenigingen heb ik dan weer niet. Veel plezier met je studie. Wat ga je doen?
ik ben 37 en ook ik val niet buiten de boot hoor, heb klasgenoten die ouder zijn dan mij, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

op mijn werk is het wat anders, maar inmiddels komt daar verandering in en gaan collega's massaal pw 4 doen hihi
Ik ga mijn psychologiestudie daar vervolgen, heb het eerste jaar in Tilburg gedaan maar ik kon niet echt aarden in Brabant. Ik heb superzin om in Amsterdam te wonen en studeren

In tilburg had ik trouwens wel 'last' van het verschil tussen de eerstejaars en mijzelf.. misschien moet ik ook niet teveel verwachten in het begin ofzo.
quote:[message=9299138,noline]bakspray schreef op 12 juni Ik heb superzin om in Amsterdam te wonen en studeren

Dat kan ik me voorstellen. Het is hier én leuk wonen én leuk studeren. Heb je al een kamer?

Wel een aanrader is misschien de introductieweek volgen. Leer je gelijk andere studenten (en de stad) kennen. Ik kan me niet voorstellen dat daar alleen maar 18-jarige guppies komen.
Ja, kamertje naast t Vondelpark

Helaas moet ik werken in Amersfoort tijdens de introweek, dat is wel balen. Maar de introweek in Tilburg bijvoorbeeld vond ik echt gruwelijk: vlaggen verven en waterspelletjes zijn denk ik niet echt mijn ding, ik ga liever met een groepjes de terrasjes etc verkennen
quote:bakspray schreef op 12 juni 2011 @ 17:41:

Ja, kamertje naast t Vondelpark

Helaas moet ik werken in Amersfoort tijdens de introweek, dat is wel balen. Maar de introweek in Tilburg bijvoorbeeld vond ik echt gruwelijk: vlaggen verven en waterspelletjes zijn denk ik niet echt mijn ding, ik ga liever met een groepjes de terrasjes etc verkennen

Bofferd ben je met dat kamertje!

En nee, ik zou dar ook geen trek in hebben. In mijn tijd (lees: jaren '90 ) was dat wel anders.
Haha, over intro's gesproken. Die in Nijmegen was echt een hel. 10 dagen lang en alleen maar stomme spelletjes doen. Heb met wat intro-genootjes flink wat afgeklaagd over hoe stom de intro wel niet was. Gelukkig zijn we door dat gezamenlijke gezanik heel close geworden, haha!
Volgens mij is studeren in Amsterdam van alle leeftijden. Enne, die intro week zou ik toch nog even over nadenken. Het kan ook zijn dat er nog meer geen zin hebben en je snel samen op een terras belandt..
Hmm goed punt, nouja, van de VU is de introweek een week eerder dan die van de UvA. Zou ik als VU student met de UvA intro mee kunnen doen? Ik denk dat ik ook wel pech had in Tilburg, beetje timide muisjes. Ik voelde me een beetje een moederkloek haha!
Je hebt als UvA student toch niets aan een intro van de VU? Behalve dat deze niet voor jou is bestemd en je er dus niet aan kan deelnemen, het is een compleet andere uni. dus zul je niets aan de intro hebben.

Denk aan het aansluiten bij een studievereniging, geen studentenvereniging, daar zitten alle leeftijden door elkaar en hoor je niet bij een bepaald 'jaar'. Verder zijn er veel commissie en organisaties waar je aan kunt deelnemen, en waar niet alleen hele jonge eerstejaars zullen zijn. Veel plezier en succes met de studie!
In Utrecht en Tilburg ging de intro meer om de stad dan de uni en daar gaat het me ook een beetje om. Maar idd wel een andere studievereniging.
Ik ga in september ook studeren en ben er ook een beetje bang voor dat ik een beetje buiten de boot val met mn 27 jr, koophuis etc. Maar ik zie wel..introductieweek sla ik sowieso over. Ben dan nog fulltime aan het werk.
Ik zit bij een leuke kleine vereniging in Amsterdam waar ook nog wel 'oudere' leden lid worden. Natuurlijk ook wel 18-jarigen, maar we hebben er ook die richting de 30 gaan. Heel gemengd, weinig poespas en regeltjes. Veel verschillende activiteiten, die iedereen zelf organiseert, maar als iemand alleen af en toe langs wil komen is dat ook prima.

Er zijn geen jaar groepen of disputen, wel veel commissies met verschillende activiteiten. We hebben trouwens ook een aantal leden die psychologie VU/UVA doen.

Als je wil kan ik je een mailtje sturen met naam etc en dan laat ik je weten wanneer de intro is. Dan zijn er open avonden kun je gewoon langskomen om te kijken. Je mag ook wel eerder komen kijken als je dat leuk vind (en geen zin hebt om in een hele nieuwe periode te komen), maar de zomeravonden kunnen wel eens heel rustig zijn ivm vakanties.

Mijn ervaring met de intree week is dat je de stad best leert kennen en je de 'verengings activiteiten' kunt overslaan, omdat dat soort dingen niet verplicht zijn. Maar die spellen/workshops zijn vaak gepland tijdens een tour door de stad (speutocht vorm oid), waardoor je die dan dus ook mist.

Dat hoefde voor mij niet zo, maar ik vond het zelf wel prettig om alvast wat mensen van de studie te leren kennen. Aan de andere kant krijg je bij de werkgroepen nog zoveel introductie rondes dat je daar ook echt wel snel mensen leer kennen. De meeste mensen die aan de intree week meedoen zijn 'nieuwe' studenten die vers van het middelbaar onderwijs komen, een jaartje iets anders hebben gestudeerd of er een poosje tussenuit zijn geweest.
Ah kijk, dat klinkt goed Ik ben inderdaad op zoek naar een wat kleinere studentenvereniging. Lijkt me leuk als je me wat mailt: bakspray@gmail.com
Ok ik ga je strakjes even mailen (heb mij post wat aangepast nav mijn eigen ervaring in de intree week).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven