Werk & Studie alle pijlers

Studeren in Antwerpen

03-07-2013 21:04 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Ik heb aan de Hogeschool Antwerpen gestudeerd, nu Artesis.

Mijn ervaring, cultuurverschillen zijn groter dan je denkt, en vooral is het schoolsysteem héél anders. Ik vind het onderwijs daar zelf wel beter, en ik heb ervaring met zowel HBO/Universiteit in NL als Hogeschool in België.

Waar zit die school van Thomas More? Dat is toch wat vroeger Lessius was? Op welke campus kom je terecht?

Op kamers heb ik daar nooit gedaan, maar ook dat werkt wel anders dan hier geloof ik. Veel meer bij een hospita (ofwel kotmadam) dan iets anders.

En wat wil je over Antwerpen weten? Ik vind Antwerpen heerlijk. Ik wil je best een keer een rondleiding geven

Als je nog meer wilt weten of wilt mailen ofzo; marelsmarels@gmail.com.

Ik vergeet namelijk altijd topics te blijven checken
668, the neighbour of the Beast
Het gaat er veel schoolser aan toe dan in Nederland.

Antwerpen is verder 'n heel leuke stad. Ben ook wel 'ns bij 'n klasgenoot geweest die op kot zat, maar dat was goor! Zullen ook ongetwijfeld goeie kamers zijn, maar mijn eerste indruk was slecht. Gelukkig woon ik vlak bij Antwerpen en had ik net m'n rijbewijs toen ik daar ging studeren, dus ik reed gewoon dagelijks op en neer.
Waar heb jij gestudeerd dan Nien?

Ik in Merksem

Ik heb het naar Antwerpen eerst altijd met de trein gedaan, later met de brommer, dus ook nooit op kot geweest.

En inderdaad, veel schoolser, veel theoretischer, maar wel veel grondiger ook, vind k.

Ik ben persoonlijk wel voor het Belgische systeem, al heb ik nog steeds elk jaar eind juni nog plaatsvervangend last van examenstress
668, the neighbour of the Beast
Ik ben naar SISA geweest in Antwerpen zelf (vlakbij Londenbrug) daar heb ik grafische vormgeving en fotografie gedaan.
Ik deed dus 'n praktijkopleiding maar daarnaast waren vakken als geschiedenis, wiskunde, frans, aardrijkskunde e.d. allemaal verplicht.
.
Ik had binnen 'n half jaar m'n eerste witte baan na m'n opleiding. En heb in totaal bijna 20 jaar in mijn eigen branche gewerkt in Nederland. Maar anno nu ligt de grafische op z'n gat. Bijna geen vacatures. Dus wellicht wel heel verstandig dat je nog wat anders gaat proberen.
Bij mijn opleiding was het ongeveer 50/50 tussen Belgen en Nederlanders op school.
We studeren heel veel Nederlanders in Antwerpen en de rest van België en die gaan bijna allemaal naar huis in het weekend.

Ik heb zelf niet in Antwerpen gestudeerd maar in Gent. Het cultuurverschil is inderdaad groter dan je denkt maar ik vind het verschil wel vaak moeilijk uit te leggen. Ook de taal kan soms tegenvallen. Als ik af en toe van oud klasgenoten iets op Facebook zie dan heb ik soms geen flauw idee wat er staat.

Opleidingen zijn inderdaad veel en veel schoolser. Beetje middelbare school idee met een docent die heel het boek door werkt en dan in januari en juni heb je examens. Dit zijn echt 2 maanden waarin het sociale leven echt op zijn gat ligt.

Ik had de mazzel dat ik in een klas terecht kwam die ons als Nederlander heel goed opnamen en echt in ons geïnteresseerd waren. Maar ik ken ook iemand die in Antwerpen studeerde waar bij hun in de klas echt een scheiding is tussen Nederlanders en Belgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven