Studeren maar geen geld.
zondag 17 november 2019 om 23:43
Hallo beste Viva forumers,
Even ter introductie: ik ben momenteel 20 jaar oud. Ik heb vorig jaar na heel wat school vertraging i.v.m depressies en angst problemen, mijn VMBO-TL diploma gehaald.
Ik ben sindsdien niet verder gaan studeren omdat ik geen idee had wat voor opleiding ik wou doen. Nou heb ik sinds dit jaar passie ontdekt voor mode en kleding maken, en was ik van plan om volgend school jaar een MBO opleiding tot mode ontwerpster te starten. Om vervolgens door te stromen naar het HBO.
Er is alleen een probleem: er is geen geld. Mijn ouders kunnen niet meebetalen (moeder zit in de bijstand en vader in de schuldsanering waardoor we thuis met €240 per maand moeten leven), en ik kan op dit moment o.a door psychische problematiek en doordat ik een autisme spectrum stoornis heb, niet werken. Voor het eerste ben ik sinds een paar weken in behandeling bij de GGZ, maar daar word ook verwacht dat ik door de ernst van de problemen voorlopig niet in staat ben om te werken. Ook al had ik dit met alle liefde wel gedaan. Ik heb wat geld op mijn spaarrekening waar nog net kosten voor de boeken etc. mee kan betalen. Maar ik moet voor mijn opleiding ook een MacBook aanschaffen, waar gewoon geen geld voor is. Ik heb al voor tweedehands gekeken, maar zelfs dan kom je al snel boven de €1000 uit. Een windows laptop is helaas geen optie. Mijn oorspronkelijke plan was om de laptop in termijnen te betalen d.m.v aanvullende toeslagen/studie lening. Maar omdat ik geen vorm van inkomsten heb zijn er weinig winkels die daar mee akkoord gaan. Ik had als laatste red middel ook gekeken of ik evt. bij de gemeente waar ik woon, iets van een toeslag kon krijgen zodat ik net genoeg had om mijn laptop te kunnen bekostigen. Maar ik heb nergens recht op.
Ik zit met mijn handen in het haar. Ik had me er zo op verheugd om eindelijk te gaan studeren zoals de meeste mensen van mijn leeftijd. Na jaren open dagen bezocht te hebben en oneindig studie keuze testen te hebben gemaakt, had ik eindelijk een studie gevonden die mij leuk leek en waar ik oprecht denk dat ik er talent voor heb. Daar komt bij dat ik sinds ik mijn diploma heb gehaald, ik vrijwel geen sociale contacten/vriendinnen meer heb en al meer dan een jaar elke dag thuis zit en niet buiten kom. Een studie volgen was voor mij dan ook een ideale kans om hopelijk mijn leven weer een beetje op te pakken. Maar zoals het er nu uit ziet, gaat dat voorlopig niet gebeuren en heb ik nu geen duidelijke toekomst. Mijn leven staat op dit moment compleet stil. Ik vroeg mij af of mensen hier tips hadden of evt. een oplossing die ik over het hoofd heb gezien. Ik hoor het graag.
Even ter introductie: ik ben momenteel 20 jaar oud. Ik heb vorig jaar na heel wat school vertraging i.v.m depressies en angst problemen, mijn VMBO-TL diploma gehaald.
Ik ben sindsdien niet verder gaan studeren omdat ik geen idee had wat voor opleiding ik wou doen. Nou heb ik sinds dit jaar passie ontdekt voor mode en kleding maken, en was ik van plan om volgend school jaar een MBO opleiding tot mode ontwerpster te starten. Om vervolgens door te stromen naar het HBO.
Er is alleen een probleem: er is geen geld. Mijn ouders kunnen niet meebetalen (moeder zit in de bijstand en vader in de schuldsanering waardoor we thuis met €240 per maand moeten leven), en ik kan op dit moment o.a door psychische problematiek en doordat ik een autisme spectrum stoornis heb, niet werken. Voor het eerste ben ik sinds een paar weken in behandeling bij de GGZ, maar daar word ook verwacht dat ik door de ernst van de problemen voorlopig niet in staat ben om te werken. Ook al had ik dit met alle liefde wel gedaan. Ik heb wat geld op mijn spaarrekening waar nog net kosten voor de boeken etc. mee kan betalen. Maar ik moet voor mijn opleiding ook een MacBook aanschaffen, waar gewoon geen geld voor is. Ik heb al voor tweedehands gekeken, maar zelfs dan kom je al snel boven de €1000 uit. Een windows laptop is helaas geen optie. Mijn oorspronkelijke plan was om de laptop in termijnen te betalen d.m.v aanvullende toeslagen/studie lening. Maar omdat ik geen vorm van inkomsten heb zijn er weinig winkels die daar mee akkoord gaan. Ik had als laatste red middel ook gekeken of ik evt. bij de gemeente waar ik woon, iets van een toeslag kon krijgen zodat ik net genoeg had om mijn laptop te kunnen bekostigen. Maar ik heb nergens recht op.
Ik zit met mijn handen in het haar. Ik had me er zo op verheugd om eindelijk te gaan studeren zoals de meeste mensen van mijn leeftijd. Na jaren open dagen bezocht te hebben en oneindig studie keuze testen te hebben gemaakt, had ik eindelijk een studie gevonden die mij leuk leek en waar ik oprecht denk dat ik er talent voor heb. Daar komt bij dat ik sinds ik mijn diploma heb gehaald, ik vrijwel geen sociale contacten/vriendinnen meer heb en al meer dan een jaar elke dag thuis zit en niet buiten kom. Een studie volgen was voor mij dan ook een ideale kans om hopelijk mijn leven weer een beetje op te pakken. Maar zoals het er nu uit ziet, gaat dat voorlopig niet gebeuren en heb ik nu geen duidelijke toekomst. Mijn leven staat op dit moment compleet stil. Ik vroeg mij af of mensen hier tips hadden of evt. een oplossing die ik over het hoofd heb gezien. Ik hoor het graag.
maandag 18 november 2019 om 07:19
Loekie12345 schreef: ↑18-11-2019 05:48Veel oplossingen zijn al genoemd. Nog een andere: om iets met mode en kleding te doen is het echt niet nodig om een mbo opleiding te volgen. Je kunt ook in de leer gaan bij een naaister of cursussen doen. Met veel oefenen leer je het dan ook een kun je gelijk wat verdienen. Klein beginnen met leuke kussensloopjes en misschien eindig je ooit bij de bruidsjurken.
Lijkt me ook ideaal werk als je autisme hebt, lekker rustig op eigen tempo in je eentje.
Kussensloopjes zijn inderdaad heel simpel en hebben verder niks met mode en kleding te maken. Patroontekenen leer je niet zomaar door bij iemand in de leer te gaan.
maandag 18 november 2019 om 07:44
Ja klopt, en in die tijd is er veel veranderd. Waaronder dat programma’s nog minder voor 1 soort systeem geschikt zijn. Toen was het prima op een pc te doen. Nu werken mijn grafische pakketten nog steeds goed op mijn pc.
maandag 18 november 2019 om 09:27
Nee maar wel bij een naaicursus.
Op een mbo krijg je ook wiskunde en Engels etc als vakken. Mocht het to echt om het naaiwerk gaan, dan kan ze zich beter daar op richten. Zeker aangezien ze allerlei studieberkingen heeft. Dan kun je het beste je richten op de dingen die je graag wilt leren en niet de verplichte bijkomstigheden voor het diploma.
maandag 18 november 2019 om 10:55
Dit.Hatchi schreef: ↑18-11-2019 05:40Je plannen klinken wat hoog gegrepen, want een studie volgen wanneer je niet eens in staat bent om te werken? Studeren is ook werken. Als je psychische problemen zo groot zijn dat werken niet haalbaar is, dan heeft een studie buiten de deur ook geen kans van slagen. Ik zou niet weten waarom je het ene niet zou kunnen en het andere wel.
Ik zou toch wat kleiner inzetten en eerst eens een makkelijke thuisstudie proberen of een korte cursus/workshop buiten de deur.
Ga gewoon werken, eenvoudig baantje naast je studie.
maandag 18 november 2019 om 11:13
Heb je al gekeken of je in aanmerking komt voor Wajong? Of komt je moeder dan in de problemen met haar bijstandsuitkering? (Dan bij je vader inschrijven).
Heb je een begeleider? Ga eens samen met diegene op onderzoek uit.
Verder moet iedereen in Nederland kunnen studeren. Voor mbo is dat gelukkig geen lening. Er zijn overigens ook bedrijven waar je MacBooks kan huren, vaak kan dat ook wel bij je ROC.
Heb je een begeleider? Ga eens samen met diegene op onderzoek uit.
Verder moet iedereen in Nederland kunnen studeren. Voor mbo is dat gelukkig geen lening. Er zijn overigens ook bedrijven waar je MacBooks kan huren, vaak kan dat ook wel bij je ROC.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 18 november 2019 om 11:21
TO, je kan bij DUO studiefinanciering aanvragen en als je ouders te weinig verdienen kan je in aanmerking komen voor een aanvullende beurs. Daarnaast is er nog de optie om een bedrag bij te lenen.
https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... dragen.jsp
Hier kan je de bedragen zien en bovenaan de pagina staat nog meer uitleg over studiefinanciering. Op deze manier zou studeren wel een optie moeten zijn.
https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... dragen.jsp
Hier kan je de bedragen zien en bovenaan de pagina staat nog meer uitleg over studiefinanciering. Op deze manier zou studeren wel een optie moeten zijn.
maandag 18 november 2019 om 11:27
Ik denk dat dit het meest reële advies is als je echt niet belastbaar bent qua regulier werk. Ga iets kleins doen waar geen prestatieverplichting aan vast hangt en waarmee je je niet ophangt aan allerlei schulden. Evt vrijwilligerswerk. Want ik ben wel eens met Madeliefjes dat iets op je niveau van je belastbaarheid doen, ook kan helpen qua herstel.Hatchi schreef: ↑18-11-2019 05:40Je plannen klinken wat hoog gegrepen, want een studie volgen wanneer je niet eens in staat bent om te werken? Studeren is ook werken. Als je psychische problemen zo groot zijn dat werken niet haalbaar is, dan heeft een studie buiten de deur ook geen kans van slagen. Ik zou niet weten waarom je het ene niet zou kunnen en het andere wel.
Ik zou toch wat kleiner inzetten en eerst eens een makkelijke thuisstudie proberen of een korte cursus/workshop buiten de deur.
maandag 18 november 2019 om 11:32
Dit klopt niet hoor. Je hebt recht op een Wajong uitkering als de problemen ook voor je 18e speelde (en nog een aantal andere eisen). Er hoeft geen 'einddatum' aan te zitten. Want je kan een Wajong uitkering krijgen tot en met je pensioen.
maandag 18 november 2019 om 11:35
Geen dingen roepen als je niet weet hoe het zit..
maandag 18 november 2019 om 11:43
Ik kan anno 2019 niet 1 grafisch programma opnoemen dat NIET voor PC beschikbaar is. Ik ken grote, internationale bureaus die met PC werken en grote, internationale bureaus die met Mac werken. Beide werken en presenteren hetzelfde, slechts op een ander systeem. Een mac is echt niet meer nodig. Alleen de beeldscherm kwaliteit is beter.
maandag 18 november 2019 om 11:54
Dit. En macbooks zijn prima tweedehands te vinden voor minder dan € 1.000Pergamon schreef: ↑18-11-2019 11:43Ik kan anno 2019 niet 1 grafisch programma opnoemen dat NIET voor PC beschikbaar is. Ik ken grote, internationale bureaus die met PC werken en grote, internationale bureaus die met Mac werken. Beide werken en presenteren hetzelfde, slechts op een ander systeem. Een mac is echt niet meer nodig. Alleen de beeldscherm kwaliteit is beter.
Maar ook eens met de rest dat een opleiding ook belasting oplevert, net als werken. En het dus de vraag is of TO dat wel kan.
maandag 18 november 2019 om 12:31
Pardon, ik denk dat ik dat wel beter weet dan de gemiddelde Viva’er
Bron UWV
Sinds 1 januari 2015 kunt u alleen nog een Wajong-uitkering krijgen als u nu en in de toekomst niet kunt werken.
Dus als er sprake is van een eindsituatie en dus geen verbetering van belastbaarheid tav werk te verwachten is. Dat is niet bij TO als ik het zo lees.
maandag 18 november 2019 om 12:42
To laat je alsjeblieft informeren door je behandelaar en hopelijk uiteindelijk een zij traject met een trajectcoach.
Zij zijn ook op de hoogte van de wet en regelgeving, welke uitkering er eventueel passend is en om jou stapje voor stapje op weg te helpen naar je doel. Je hoeft het niet alleen uit te zoeken. En advies aannemen van viva terwijl we jouw volledige situatie niet kennen, lijkt me niet handig.
Zij zijn ook op de hoogte van de wet en regelgeving, welke uitkering er eventueel passend is en om jou stapje voor stapje op weg te helpen naar je doel. Je hoeft het niet alleen uit te zoeken. En advies aannemen van viva terwijl we jouw volledige situatie niet kennen, lijkt me niet handig.
maandag 18 november 2019 om 12:49
Excuus, ik vatte eindsituatie op als “einddatum”. Maar het is inderdaad maar de vraag of TO helemaal nooit meer kan werken. Dat lijkt wat voorbarig, gezien ze pas net met behandeling start.blauwe_emmer schreef: ↑18-11-2019 12:31Pardon, ik denk dat ik dat wel beter weet dan de gemiddelde Viva’er
Bron UWV
Sinds 1 januari 2015 kunt u alleen nog een Wajong-uitkering krijgen als u nu en in de toekomst niet kunt werken.
Dus als er sprake is van een eindsituatie en dus geen verbetering van belastbaarheid tav werk te verwachten is. Dat is niet bij TO als ik het zo lees.
maandag 18 november 2019 om 12:56
Hmmm...klinkt niet echt alsof dit leidt tot succes.
Is net wel duidelijk waarom je wel zou kunnen studeren, maar niet werken? Wat houdt niet werken in? Ook geen krantenwijk, of eenvoudig productiewerk/afwaswerk/poetsen?
Wat is de verwachte termijn dat je wel weer zou kunnen werken?
Mochten er teveel vraagtekens zijn dan zou ik voorlopig proberen een wajong te krijgen, en wat vrijwilligerswerk/klusjes te doen. En als je vorderingen maakt in je gesteldheid, dan starten aan studie.
Is net wel duidelijk waarom je wel zou kunnen studeren, maar niet werken? Wat houdt niet werken in? Ook geen krantenwijk, of eenvoudig productiewerk/afwaswerk/poetsen?
Wat is de verwachte termijn dat je wel weer zou kunnen werken?
Mochten er teveel vraagtekens zijn dan zou ik voorlopig proberen een wajong te krijgen, en wat vrijwilligerswerk/klusjes te doen. En als je vorderingen maakt in je gesteldheid, dan starten aan studie.
maandag 18 november 2019 om 12:59
Herfstblaadje19 schreef: ↑18-11-2019 12:49Excuus, ik vatte eindsituatie op als “einddatum”. Maar het is inderdaad maar de vraag of TO helemaal nooit meer kan werken. Dat lijkt wat voorbarig, gezien ze pas net met behandeling start.
maandag 18 november 2019 om 13:02
Dat studeren vind ik al te hoog gegrepen, maar ‘even een baantje zoeken’ is, voor iemand met zulke ernstige problemen dat alleen binnen zitten nog een optie is, ook duizend stappen te ver vooruit.
TO moet in iedergeval geen geld gaan lenen voor wat dan ook, want hoe gaat ze die schulden terugbetalen als werken voorlopig geen optie is?
TO heeft pas net therapie volgens mij, dus ze kan het beste gaan overleggen met haar therapeuten. Met professionals kan ze een stappenplan gaan maken en gaan brainstormen over mogelijke activiteiten die haar weer in de maatschappij krijgen in plaats van op die reservebank te houden waar ze nu op zit.
maandag 18 november 2019 om 13:16
Ik zou me ook tot het UWV wenden voor begeleiding. Die kunnen dan ook mee denken in wat eventueel wel kan. GGZ roept vaak al snel dat men niet moet gaan werken, het is ook belangrijk wat je zelf wil. Bij het UWV kan je daar beter over sparren met een coach en kijken naar haalbaarheid.Qiyara schreef: ↑18-11-2019 05:41Lees jij überhaupt?
TO wat een rot situatie en ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt vast te zitten.
Het lijkt me goed ondersteuning te zoeken bij jouw probleem. Aangezien je al in behandeling bent kom je ook in aanmerking voor een trajectcoach, dat is iemand die samen met jou kijkt hoe jij je doel kan behalen op school/werkgebied of überhaupt weer de deur uit komen, in haalbare stappen. En ze kunnen al jouw vragen beantwoorden die je nu hebt.
Dit kan naast jouw behandeling lopen, je behandelaar moet het dan alleen goedkeuren. Maar lijkt me dat hij/zij ook graag ziet dat je geactiveerd wordt.
Het kan een IPS traject zijn bijvoorbeeld of andere trajecten die op hetzelfde neerkomen. Niet iedereen komt in aanmerking voor IPS.
Vraag je behandelaar naar deze mogelijkheden. En leg hem/haar uit wat je hier verteld.
Sterkte!
maandag 18 november 2019 om 13:21
Oh nee, ik bedoel absoluut niet het uwv! GGZ roept dat ook niet snel, ben ik het niet mee eens. Er zijn hele trajecten voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt binnen de ggz.blauwe_emmer schreef: ↑18-11-2019 13:16Ik zou me ook tot het UWV wenden voor begeleiding. Die kunnen dan ook mee denken in wat eventueel wel kan. GGZ roept vaak al snel dat men niet moet gaan werken, het is ook belangrijk wat je zelf wil. Bij het UWV kan je daar beter over sparren met een coach en kijken naar haalbaarheid.
TO als je tips wilt stuur me maar een privébericht.
maandag 18 november 2019 om 13:46
Heb jij een bord voor je kop of kun je niet lezen? TO schrijft dat ze net een behandeling is gestart en nog niet kan werken, dus zeker niet 'een jaartje keihard werken',
Verder zou ik ook maar even de Viva huisregels lezen: het is niet toegestaan de OP te quoten.