Werk & Studie alle pijlers

Studeren maar geen geld.

17-11-2019 23:43 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo beste Viva forumers,

Even ter introductie: ik ben momenteel 20 jaar oud. Ik heb vorig jaar na heel wat school vertraging i.v.m depressies en angst problemen, mijn VMBO-TL diploma gehaald.

Ik ben sindsdien niet verder gaan studeren omdat ik geen idee had wat voor opleiding ik wou doen. Nou heb ik sinds dit jaar passie ontdekt voor mode en kleding maken, en was ik van plan om volgend school jaar een MBO opleiding tot mode ontwerpster te starten. Om vervolgens door te stromen naar het HBO.

Er is alleen een probleem: er is geen geld. Mijn ouders kunnen niet meebetalen (moeder zit in de bijstand en vader in de schuldsanering waardoor we thuis met €240 per maand moeten leven), en ik kan op dit moment o.a door psychische problematiek en doordat ik een autisme spectrum stoornis heb, niet werken. Voor het eerste ben ik sinds een paar weken in behandeling bij de GGZ, maar daar word ook verwacht dat ik door de ernst van de problemen voorlopig niet in staat ben om te werken. Ook al had ik dit met alle liefde wel gedaan. Ik heb wat geld op mijn spaarrekening waar nog net kosten voor de boeken etc. mee kan betalen. Maar ik moet voor mijn opleiding ook een MacBook aanschaffen, waar gewoon geen geld voor is. Ik heb al voor tweedehands gekeken, maar zelfs dan kom je al snel boven de €1000 uit. Een windows laptop is helaas geen optie. Mijn oorspronkelijke plan was om de laptop in termijnen te betalen d.m.v aanvullende toeslagen/studie lening. Maar omdat ik geen vorm van inkomsten heb zijn er weinig winkels die daar mee akkoord gaan. Ik had als laatste red middel ook gekeken of ik evt. bij de gemeente waar ik woon, iets van een toeslag kon krijgen zodat ik net genoeg had om mijn laptop te kunnen bekostigen. Maar ik heb nergens recht op.

Ik zit met mijn handen in het haar. Ik had me er zo op verheugd om eindelijk te gaan studeren zoals de meeste mensen van mijn leeftijd. Na jaren open dagen bezocht te hebben en oneindig studie keuze testen te hebben gemaakt, had ik eindelijk een studie gevonden die mij leuk leek en waar ik oprecht denk dat ik er talent voor heb. Daar komt bij dat ik sinds ik mijn diploma heb gehaald, ik vrijwel geen sociale contacten/vriendinnen meer heb en al meer dan een jaar elke dag thuis zit en niet buiten kom. Een studie volgen was voor mij dan ook een ideale kans om hopelijk mijn leven weer een beetje op te pakken. Maar zoals het er nu uit ziet, gaat dat voorlopig niet gebeuren en heb ik nu geen duidelijke toekomst. Mijn leven staat op dit moment compleet stil. Ik vroeg mij af of mensen hier tips hadden of evt. een oplossing die ik over het hoofd heb gezien. Ik hoor het graag.
Alle reacties Link kopieren
De nieuwe opleiding begint volgend jaar september? Dan kan je prima parttime een baantje gaan zoeken tot die tijd en sparen. Van de hele dag thuis hangen is nog nooit iemand beter geworden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Je kan studiefinanciering krijgen van Duo, hoeveel dat is hangt af van hoeveel je ouders verdienen. Ga daar eerst eens informeren. Ik vraag me wel af hoe je in staat bent om een opleiding te volgen (en daarbij stage te moeten lopen) maar niet kunt werken?
Als laatste wil ik zeggen dat je ook geld kan lenen bij de overheid, niet fijn, maar als je nog thuis woont zal je niet extreem veel hoeven lenen. Succes, waar een wil is is een weg!
Op welke termijn denkt GGZ verbetering te kunnen zien?
Weken? Maanden? Jaren?

Kan therapie opgedreven worden zodat dingen eventueel sneller kunnen gaan?
(Bijvoorbeeld meerdaagse therapie?)


Heb je je studeerplannen ook al bij hen voorgelegd en zien zij het als realistisch als ze je nu aanraden om niet te werken?
Een opleiding kan immers ook zwaar zijn.


Bestaan er iets van thuis-cursussen die je al kan ontdekken?
Waarschijnlijk niet hetzelfde als op 't MBO, maar zo proef je al eens van 't werk en kan je misschien kijken of het écht iets voor jou is.
(Straks werk je je financieel in de nesten om toch maar naar 't MBO te kunnen ... blijkt de opleiding na 3 maanden toch je ding niet helemaal.)
Alle reacties Link kopieren
Vaak kan je via de opleiding wel iets regelen mbt de aanschaf van een laptop.
Duo gaat over studiefinanciering.
Misschien de gemeente eens benaderen, sociaal wijkteam dat je wel wil maar niet weet hoe.
De decaan van je middelbare school weet misschien nog wel wat.
je kan gewoon lenen bij duo
Alle reacties Link kopieren
je kan contact opnemen met de instantie waar je die opleiding wil gaan volgen.
Misschien komen zij dit soort zaken vaker tegen en hebben zij bijvoorbeeld een mogelijkheid dat je zo'n laptop dan binnen de muren van de opleiding mag gebruiken, of kunnen zij t.b.v. een beperkt aantal leerlingen een soort huur/leenovereenkomst afsluiten voor het gebruik van zo'n laptop.
(of zelf huren bij een bedrijf - weet niet of dat mogelijk is?)

Heb je die laptop straks ook elke dag echt nodig, of maar zo af en toe?
Als het alleen voor speciale opdrachten nodig is, kun je misschien af en toe een laptop lenen bij familie of buren?

Sta je al ingeschreven bij een MBO opleiding?
Je kunt vragen of je een paar keer, als gast, een paar lessen bij mag wonen.
Dan krijg je een goed beeld.

En wat hierboven ook al werd gezegd: je hebt nog zeker 9 maanden de tijd voordat het nieuwe opleidingsjaar start.
Dus tot die tijd elke mogelijkheid benutten om te werken.

Of besluiten om te gaan werken voor minimaal 30 uur per week en dan daarnaast in je vrije tijd een soortgelijke (parttime) opleiding gaan volgen.
Alle reacties Link kopieren
Als werken niet mogelijk is, is studeren dat dan wel?
Is er bij de ggz instelling niet iemand die kan meekijken naar wat mogelijk is op het gebied van (begeleid) werken of financiering? Bijvoorbeeld via het uwv? Veel ggz instellingen hebben wel iemand die daar de weg in weet en kan begeleiden.
Je plannen klinken wat hoog gegrepen, want een studie volgen wanneer je niet eens in staat bent om te werken? Studeren is ook werken. Als je psychische problemen zo groot zijn dat werken niet haalbaar is, dan heeft een studie buiten de deur ook geen kans van slagen. Ik zou niet weten waarom je het ene niet zou kunnen en het andere wel.
Ik zou toch wat kleiner inzetten en eerst eens een makkelijke thuisstudie proberen of een korte cursus/workshop buiten de deur.
Madeliefjees schreef:
18-11-2019 00:47
De nieuwe opleiding begint volgend jaar september? Dan kan je prima parttime een baantje gaan zoeken tot die tijd en sparen. Van de hele dag thuis hangen is nog nooit iemand beter geworden.
Lees jij überhaupt?

TO wat een rot situatie en ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt vast te zitten.
Het lijkt me goed ondersteuning te zoeken bij jouw probleem. Aangezien je al in behandeling bent kom je ook in aanmerking voor een trajectcoach, dat is iemand die samen met jou kijkt hoe jij je doel kan behalen op school/werkgebied of überhaupt weer de deur uit komen, in haalbare stappen. En ze kunnen al jouw vragen beantwoorden die je nu hebt.

Dit kan naast jouw behandeling lopen, je behandelaar moet het dan alleen goedkeuren. Maar lijkt me dat hij/zij ook graag ziet dat je geactiveerd wordt.
Het kan een IPS traject zijn bijvoorbeeld of andere trajecten die op hetzelfde neerkomen. Niet iedereen komt in aanmerking voor IPS.
Vraag je behandelaar naar deze mogelijkheden. En leg hem/haar uit wat je hier verteld.

Sterkte!
Waarom is een windows laptop geen optie?

Verder inderdaad informeren bij Duo.
Alle reacties Link kopieren
Zijn krantenwijken een optie?
Wel geld, beweging en buiten en niet direct 10tallen collega’s om je heen.

Het is vroeg opstaan, maar die rust die er dan is vind ik persoonlijk ook fijn.

Heb je al eens gemediteerd? Bij mediteren leer je je denken te verstillen waardoor je echte rust gaat ervaren. Probeer eens de Nederlandse app van meditation moments.
Veel oplossingen zijn al genoemd. Nog een andere: om iets met mode en kleding te doen is het echt niet nodig om een mbo opleiding te volgen. Je kunt ook in de leer gaan bij een naaister of cursussen doen. Met veel oefenen leer je het dan ook een kun je gelijk wat verdienen. Klein beginnen met leuke kussensloopjes en misschien eindig je ooit bij de bruidsjurken.

Lijkt me ook ideaal werk als je autisme hebt, lekker rustig op eigen tempo in je eentje.
https://shop.studywise.nl/mijn-school/
https://www.rocrivor.nl/studeren-bij-ri ... ie/laptop/

Zomaar twee voorbeeldjes want ik weet niet naar welke school je wil, maar als een macbook verplicht is zal je die met een gunstige betalingsregeling én waarschijnlijk korting via je school kunnen kopen.

Maar eens met de rest: als je nu de belasting van een bijbaantje niet aan kan, hoe kan je dan straks de belasting van een opleiding aan?
Misschien toch nu alvast proberen te gaan werken? Ik bedoel, als het echt te zwaar is kan je altijd weer stoppen. Maar dan kom je vast in een dagritme.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
18-11-2019 05:47
Waarom is een windows laptop geen optie?
Omdat bepaalde programma's alleen op de Mac draaien. Geldt voor heel veel grafische studies.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
18-11-2019 05:40
Je plannen klinken wat hoog gegrepen, want een studie volgen wanneer je niet eens in staat bent om te werken? Studeren is ook werken. Als je psychische problemen zo groot zijn dat werken niet haalbaar is, dan heeft een studie buiten de deur ook geen kans van slagen. Ik zou niet weten waarom je het ene niet zou kunnen en het andere wel.
Ik zou toch wat kleiner inzetten en eerst eens een makkelijke thuisstudie proberen of een korte cursus/workshop buiten de deur.
Dit natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
18-11-2019 06:12
Omdat bepaalde programma's alleen op de Mac draaien. Geldt voor heel veel grafische studies.
Welke programma’s dan? Ik heb een opleiding aan een grafische school gevolgd (20 jaar geleden) en dat ging prima op een pc.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
18-11-2019 05:48
Veel oplossingen zijn al genoemd. Nog een andere: om iets met mode en kleding te doen is het echt niet nodig om een mbo opleiding te volgen. Je kunt ook in de leer gaan bij een naaister of cursussen doen. Met veel oefenen leer je het dan ook een kun je gelijk wat verdienen. Klein beginnen met leuke kussensloopjes en misschien eindig je ooit bij de bruidsjurken.

Lijkt me ook ideaal werk als je autisme hebt, lekker rustig op eigen tempo in je eentje.

Ook daar heb je afspraken, deadlines
en veeleisende klanten, tenzij je niet-verkopende kussensloopjes blijft maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Persoonlijk denk ik niet dat je dit zelfstandig moet oplossen TO, het is veel te groots als ik je OP zo lees.

Hopelijk bespreek je mijn post met je behandelaar. Dan ga je op het juiste tempo, afgestemd op jouw wensen en behoeften, stappen maken.
Alle reacties Link kopieren
Studenten die vanwege een medische beperking niet bij kunnen verdienen, hebben recht op individuele studietoeslag. Daar zou je nog eens specifiek naar kunnen vragen bij de gemeente:

“Studietoeslag voor student met medische beperking overal € 300 per maand
Nieuwsbericht | 08-07-2019 | 15:55

Studenten die niet kunnen bijverdienen naast hun studie vanwege hun medische beperking krijgen binnenkort rond de € 300 studietoeslag per maand. Het gaat om studenten die ook studiefinanciering ontvangen. Het bedrag is op gelijke hoogte gesteld met de studieregeling in de Wajong2010 en is ook in lijn met de motie Raemakers.”
Alle reacties Link kopieren
En je kunt bij DUO een aanvullende beurs of toelage aanvragen. Ik zou nog even verder kijken naar de mogelijkheden. Misschien kan iemand je helpen om dit soort dingen uit te zoeken en aan te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen: ze is niet belastbaar! Dan lukt studeren dus ook niet.

Nu allemaal tips over hoe aan geld te komen levert op de lange termijn alleen maar gedoe op.
Madeliefjees schreef:
18-11-2019 00:47
De nieuwe opleiding begint volgend jaar september? Dan kan je prima parttime een baantje gaan zoeken tot die tijd en sparen. Van de hele dag thuis hangen is nog nooit iemand beter geworden.
Je doet je onderschrift wel eer aan zeg.
*Sjaan* schreef:
18-11-2019 07:03
Mensen: ze is niet belastbaar! Dan lukt studeren dus ook niet.

Nu allemaal tips over hoe aan geld te komen levert op de lange termijn alleen maar gedoe op.
Dit!
rafs schreef:
18-11-2019 06:15
Welke programma’s dan? Ik heb een opleiding aan een grafische school gevolgd (20 jaar geleden) en dat ging prima op een pc.
Dat was 20 jaar geleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven