Werk & Studie alle pijlers

Studie aan de Open Universiteit

10-02-2007 16:44 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die een studie doen/gedaan hebben aan de OU?

Ik zit er zelf aan te denken om een Master te gaan doen in de Management wetenschappen en ik zou erg graag willen horen of op deze manier studeren wel of niet bevalt, hoe het niveau is etc

Alle info welkom!

Gr. Nika
Ja research lijkt me erg interessant, alleen ik weet niet of het helemaal mijn wereldje is. Ik werk nu veel voor onderzoekers (ben nu secretaresse) en het zijn leuke mensen hoor, maar het is een raar wereldje met rare omgangsvormen.

De master Arbeids en organisatiepsychologie spreekt me ook wel aan en dat zou ook wel meer in het verlengde van mn huidige werk liggen.

Twijfel is er dus nog bij mij, over óf en wát ik er mee ga doen, maar ik twijfel helemaal niet meer of ik de hele studie wil gaan doen, dat staat voor mij wel vast. Een belangrijke motivatie voor mij is ook wel om mijn niveau met een diploma te kunnen aantonen. (heb nu alleen VWO afgerond, 2 universitaire studies begonnen maar ook weer gestopt het eerste jaar)

Het lezen gaat inderdaad vlot hoor als het onderwerp je interesseert. Maar omdat het best een brede studie is zul je ook vakken hebben die je wat minder boeien, daar moet je je toch ook doorheen werken.

Wat voor'n werk doe je nu, als ik vragen mag? Moleculaire biologie sluit wel aan bij de afdeling waar ik nu werk (Humane Genetica), er is bij ons veel vraag naar HBO'ers in die richting.
De tekst is misschien niet heel moeilijk geschreven (ik ben qua teksten ook wel wat gewend met mijn rechtenstudie), maar vergeet niet dat je meer moet doen dan lezen. Het is wel de bedoeling dat je datgene wat je hebt gelezen wel kunt reproduceren. Lezen is meestal niet zo moeilijk, studeren daarentegen is vaak lastiger. En dan kunnen 800 pagina's op A4-formaat toch wel moeilijk zijn.

Ik ben dus nu net begonnen met Inleiding psych. naast mijn fulltime baan en het kost me zeker wel veel tijd. Maar ik vind het ook echt interessant.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de bijeenkomsten? Ik overweeg namelijk om binnenkort naar zo'n bijeenkomst te gaan.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Brenda_L, ik werk zelf op een biomedisch genetica afdeling, dus dat lijkt heeeel erg op waar jij nu werkt!!! Haha! Zelf werk ik in een academisch ziekenhuis ergens in het midden van het land, jij? Misschien kennen wij elkaar wel??? Haha!

Waren die 2 universitaire opleidingen toch niet wat je er van had verwacht? Waren het totaal andere studies dan psychologie? Heb je nu toch je roeping gevonden, al twijfel je nog?

Trouwens, het onderzoekwereldje trekt mij ook niet, daarom ben ik na de HBO niet verder gaan studeren, want dan moet je bijna altijd promoveren en daar had ik helemaal geen zin in. Heb er ook helemaal niks mee en vind het veel leuker om met mensen te werken, daarom denk ik dat ik psychologie heel leuk ga vinden (en het zit ook in de familie want mijn moeder en zusje hebben ook psychologie gedaan).

Lasagne, ja het blijft natuurlijk niet bij lezen. Het is lezen, samenvatten, uit je hoofd leren en de tentamens oefenen. Er gaat behoorlijk wat tijd inzitten denk ik. Bovendien moet ik het ook zien te combineren met een gezin (kinderen van vriend zijn om de week bij ons), en natuurlijk wil ik daarnaast sporten, training geven en een sociaal leven...

Pffft... ik word al moe als ik het terug lees...

Maar ik wil het!
Haha, het zal toch niet je? Dat we in hetzelfde ziekenhuis werken? Is Nijmegen midden van het land, nah ja, ik werk in Nijmegen dus.

Het studeren is inderdaad wel méér dan alleen lezen, ik lees en vat het hoofdstuk tegelijk samen, daar doe ik dan een middag of twee avonden over. Dan doe ik nog de opdrachten, maar niet heel uitgebreid en de oefentoets. Gaat het bij jou wel goed Lasagna?

Ik heb verder geen ervaring met die bijeenkomsten, trekt me ook niet zo.

1 van mijn eerdere studies had wel wat overlap met deze studie, was kunstmatige intelligentie en heb daar wel vakken als biologische psychologie en cognitieve psychologie gehad, dus dat scheelt een heleboel in het leren. Ga ook proberen om vrijstelling te krijgen voor biopsy en voor een deel van mn vrije ruimte.

Ik denk trouwens niet dat ik nu mijn roeping heb gevonden, ik geloof daar niet in. Achteraf vind ik het ook zo stom dat je als je 18 bent je moet bedenken wat je de rest van je leven wil doen. Ik geloof daar dus niet in en laat de dingen liever gewoon gebeuren. Als iemand ooit had gezegd dat ik secretaresse zou worden had ik er niks van geloofd.
Hoi dames,

Ik studeer al een aantal jaar psychologie aan de OU. In het begin ging het heel langzaam: 1 a 2 modules per jaar. Dat kwam omdat ik opzag tegen de lange duur van de studie: ong. 7 jaar en de slechte arbeidsmarktperspectieven. Toen ik echter een baantje in de GGZ kon krijgen heb ik er meer vaart achter gezet en nu haal ik ong. 8 modules per jaar.

Ik vind de studie leuk maar het is zwaar naast werk. Het lezen gaat wel maar het stampen voor de tentamens naast werk is lastig. Ik werk nu 28 uur per week als inval groepsbegeleider bij diverse psychiatrische klinieken. 28 uur is net te doen, 24 uur zou ideaal zijn.

Ik heb bij Inleiding in de psychologie wel de bijeenkomsten gevolgd maar die voegden niet zo heel veel toe. Het ging ook over studeren bij de OU. Hoe je dat volhoudt en hoe je werk en studie kunt combineren. De stof vind ik niet zo moeilijk en vakken die ik niet interessant vind leer ik mbv uittreksels.

Verder nog vragen ;) ?
Sneeuwvlokkie, dat klinkt als een druk programma! Lekker rustig beginnen, dan zie je vanzelf hoe het gaat. En als het niet bevalt, kun je zo weer stoppen (dat is wat ik steeds tegen mezelf zeg).

Jesper, dat wat jij zegt over die bijeenkomsten dat verwacht ik eigenlijk ook. Het lijkt mij prima te doen met zelfstudie, maar aan de andere kant lijkt het mij ook wel leuk om wat andere mensen te spreken die hiermee zijn begonnen. Misschien moet ik gewoon één keer gaan om even te kijken.

Is het trouwens verplicht om alle taken te maken bij inleiding psych? Ik namelijk de taken bij het eerste hoofdstuk een beetje onzin en tijdverspilling. Ik vat het hoofdstuk zelf al samen en heb daar dus niet zo veel zin in. Maar ik kan zo snel niet vinden of het verplicht is.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
@lasagne: Ik ben lid geworden van de plaatselijke studentenvereniging. Ik ga naar lezingen en borrels. Dat is erg gezellig en je doet er ook nog interessante informatie op over vakken en tentamens die je nog moet doen. De bijeenkomsten leveren ong. hetzelfde op maar zijn idd geen must.

Ik weet niet precies welke taken je bedoelt: bedoel je die behorend bij het digitale werkboek? Ze zijn niet verplicht maar vaak geven ze een goed beeld van belangrijke onderwerpen en vormen ze een korte samenvatting van de leerstof. Ik maak de vragen niet maar bekijk ze wel samen met de gegeven antwoorden.
Haha Brenda_L, wij werken niet in hetzelfde ziekenhuis! Ik werk in Utrecht. Zou wel heul erg toevallig zijn geweest...

En studeren jullie nog met dit mooie weer? Je kunt denk ik wel lekker buiten zitten en lezen/leren met dit weer?

Hee Jesper, leuk dat jij die studie ook doet! Jij werkt dus 28 uur, is dat dan 4 x 6 uur? Zelf werk ik nu 4 x 9 maar als ik die studie wil ga doen ga ik denk ik 3 x 9 of 3 x 8 werken. Aangezien jij zegt dat 24 uur ideaal is... Ik ga erover nadenken.

Nou, ik ga verder genieten van het prachtige weer!
quote:Sneeuwvlokkie schreef op 19 april 2010 @ 16:49:

En studeren jullie nog met dit mooie weer? Je kunt denk ik wel lekker buiten zitten en lezen/leren met dit weer?

Hee Jesper, leuk dat jij die studie ook doet! Jij werkt dus 28 uur, is dat dan 4 x 6 uur?

Ik werk de ene week 3 dagen en de andere week 4 dagen. De werkweken van 3 dagen zijn het lekkerst. Liever studeren dan werken. En je hebt er meer tijd voor.

En met mooi weer zit ik met mijn boeken op het balkon in de zon! Of zelfs aan het zwembad. Twee vliegen in een klap.
anoniem_12299 wijzigde dit bericht op 19-04-2010 18:26
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Zijn er eigenlijk bij Psychologie bepaalde vakken die jullie moeilijk vonden/vinden?
Ik wil misschien de focusopleiding Voeding en Gezondheid gaan doen aan de OU, alleen een focusdiploma, heeft dat nog wat waarde of stelt het niet veel voor? Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik zou graag een master willen doen in de voeding maar die worden alleen voltijd aangeboden en dat wordt financieel te duur. Ik hoop echt dat er ooit een master in de voeding in deeltijd of via de OU wordt ontwikkeld, dan ga ik het wel doen!
quote:Sneeuwvlokkie schreef op 23 april 2010 @ 22:27:

Zijn er eigenlijk bij Psychologie bepaalde vakken die jullie moeilijk vonden/vinden?Iemand vertelde me over een neurologie vak. Dat is dus ordinair stampwerk met termen waar je bepaald geen context bij kunt verzinnen (zoek bijvoorbeeld de namen van de acht hersenzenuwen maar eens op, een simpele vraag uit een medisch secretaresse opleiding). Dit, naast Methoden en Technieken, overtuigde me er toch wel van dat ik met Rechtswetenschappen de juiste keuze heb gedaan so far. Ik moet het van logica hebben, zeg maar, niet van stampwerk.
Ik denk dat er in zo'n brede opleiding altijd wel vakken zijn die je minder liggen of die je moeilijker vind om te leren. Het voordeel bij de OU is wel dat de meeste vakken maar 4,3 ECTS zijn dus je bent er dan ook weer redelijk snel van af...
quote:mamzelle schreef op 24 april 2010 @ 10:54:

[...]

Iemand vertelde me over een neurologie vak. Dat is dus ordinair stampwerk met termen waar je bepaald geen context bij kunt verzinnen (zoek bijvoorbeeld de namen van de acht hersenzenuwen maar eens op, een simpele vraag uit een medisch secretaresse opleiding). Dit, naast Methoden en Technieken, overtuigde me er toch wel van dat ik met Rechtswetenschappen de juiste keuze heb gedaan so far. Ik moet het van logica hebben, zeg maar, niet van stampwerk.

Ik heb psychologie aan de ´gewone´ universiteit gestudeerd. Ik vond eigenlijk alle vakken vrij makkelijk. Ik had wel een paar vakken waar ik het onderwerp wat minder interessant van vond en daardoor mijn gedachten er wat minder goed bij kon houden, daar wordt het vak wel wat lastiger van.

Ik weet nog wel dat er veel mensen (meiden) bij mij zaten die erg veel moeite hadden met data-analyse en bio-&neuropsychologie. Maar als je ook maar een beetje aanleg hebt voor technische/wiskundige vakken dan stelt dat ook weinig voor.

Voor mensen die hier totaal geen aanleg voor hebben: ook dan is het wel te leren, maar dan kost het wat meer tijd en moeite.
Hallo,

Bij Psychologie heb je ook een aantal cursussen in het Engels.

Is dit ook moeilijker om te bestuderen?

En de tentamens zijn dan ook in het Engels?
Mijn volgende cursus is Engels (sociale psychologie) maar het zag er niet heel moeilijk uit. Tja, dat is wel een beetje maar net wat je gewend bent natuurlijk. Als je nooit Engels spreekt/leest is het wel lastiger. En ook al kan je het aardig spreken dan nog zal het lezen altijd wel langzamer gaan dan in het Nederlands lezen.

Maar je kan de cursus in je eigen tempo doen dus dan kan je er wat langer over doen en wat meer woorden opzoeken etc.
En hoe bevalt statistiek dan? En hoe hebben jullie je vrije punten ingevuld?
Ik verwachtte veel problemen met statistiek en neuropsychologie (over de hersenen en hun invloed op ons functioneren). Maar ik heb er veel tijd aan besteed en heb de tentamens dan ook ruim behaald.

Met het engels had ik in het begin wat moeite maar met een goed woordenboek en wat oefening gaat het daarna toch een stuk gemakkelijker. Behalve als ik moe ben. Ik vond het wel handig: twee studies in een klap. Mijn engels is vloeiend geworden.

Ik heb al een academische studie afgerond dus ik kan de vrije ruimte overslaan omdat ik die al ingevuld heb met de oude studie. Anders zou ik vakken kiezen die ik interessant vind en die het liefst in de lijn van de studie liggen
Hallo,

Weet iemand van jullie hoe vaak het gebeurt dat het programma van een opleiding verandert en dat bepaalde vakken komen te vervallen of vervangen worden door andere vakken?

Ik wil graag de bachelor psychologie gaan volgen bij de OU. Echter: op dit moment ben ik bezig met een HBO-opleiding en het lijkt me verstandig deze eerst af te ronden. Ik begin na de zomer aan het 3e jaar (en moet dus nog twee jaar studeren).

Over 2 jaar kan ik dus pas veel tijd gaan besteden aan de studie psychologie.

Toch zit ik er nu aan te denken om alvast een paar modules te gaan volgen (te beginnen met het startpakket). Naar verwachting zullen dit echter maximaal 5 modules worden in de komende twee jaar.

Hoe groot is het risico dat over een paar jaar het programma wijzigt en mijn behaalde modules hun geldigheid verliezen?
Hi

even dit topic weer omhoog halen.

Ik wil graag een opleiding rechten gaan doen, ik zit te twijfelen tussen deeltijd HBO of een aantal modules via de OU(door de hogeschool geopperd). Daarnaast heb ik ook nog een leergang HBO recht bij Scheidegger gevonden... kortom, veel informatie en ik vind het lastig om te beslissen.

Ik heb inmiddels een studiegids van de OU binnen maar vind het allemaal niet heel duidelijk qua kun je een aantal modules doen ipv een volledige opleidng? Of valt dat onder cursus?

Ook zag ik de focus opleiding. Iemand daar ervaring mee?

En hoe kijken werkgevers tegen OU aan? Ik wil dit gaan doen om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Bedankt voor de informatie!
Up voor Dalton
Ik vroeg me af of mensen ook ervaring hebben met de workshops die via www.ou.nl/studiecoach worden aangeboden.
Hoi mede-geïnteresseerden!

Op het moment doe ik de afstand studie Toegepaste Psychologie via het NTI, maar omdat ik uiteindelijk een master wil afronden, denk ik eraan over te stappen naar OU.

Ik lees hier dat een aantal van jullie ook deze opleiding volgen en statistieken krijgen. Dat zie ik niet in het vakkenpakket zitten en het baart mij zorgen dat in een universitair pakket die vakken ontbreken. Deze vind je op alle psychologie opleidingen bij reguliere uni's namelijk wel.

Ik wil juist overstappen naar de OU omdat ik op die manier een schakelprogramma hoop te vermijden wanneer ik op een reguliere uni aan een master begin. Het lijkt me ik dat zonder de basis statistiek vakken alsnog een schakel traject moet volgen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of ben ik toch echt scheel en zitten statistieken wel degelijk in het pakket van de bachelor psychologie aan OU?
Hoi Dotty,

Je kijkt niet scheel maar het zit wel in het studie. Kijk maar bij bijvoorbeeld de vakken Onderzoekspracticum Kwantitatieve data analyse en non-parametrische data analyse.

Misschien handig om de studiegids op te vragen, dan kun je rustig de inhoud van de vakken lezen.
Ik heb eerst een paar modules privé aan de OU gedaan (al in 1991...) maar dat bleef liggen tot ik in 2005 mee kon doen aan een traject via mijn werk. Vroegâh was vrijstelling voor modules op basis van iets anders dan een andere voltooide HBO- of WO-studie totaal onmogelijk maar inmiddels kon ik via EVC toch een leuk aantal modules vrijgesteld krijgen. Heb nu een soort scheefgegroeide studie want ik heb mastermodules gedaan voor het KHO-certificaat dat ik gehaald heb maar tegelijkertijd heb ik de propedeuse nog niet eens helemaal af; ik moet nog 3 modules waarvan ik er mogelijk 1 vrijgesteld krijg.

Al met al lig ik al weer een jaar of 3 stil en zou ik eigenlijk best die paar laatste modules van de propedeuse willen halen en dan doorgaan tot in elk geval de bachelor. Maar het is best heel zwaar, de stof is meestal erg goed verzorgd maar het niveau is vaak erg hoog. En discipline is niet (altijd) mijn sterkste kant

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven