Werk & Studie alle pijlers

Studie aan de Open Universiteit

10-02-2007 16:44 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die een studie doen/gedaan hebben aan de OU?

Ik zit er zelf aan te denken om een Master te gaan doen in de Management wetenschappen en ik zou erg graag willen horen of op deze manier studeren wel of niet bevalt, hoe het niveau is etc

Alle info welkom!

Gr. Nika
Ik studeer aan de Open Universiteit, maar dan een Bachelor.

Waar je vooral rekening mee moet houden is dat je hele goede zelfdiscipline nodig gaat hebben, want wanneer je studeert heb je dat vooral nodig. Daarnaast moet je op zich goed vanaf papier kunnen begrijpen wat er staat, want in beginsel heb je geen colleges of een docent die je door het boek heen werkt. Je kunt altijd met vragen bij docenten terecht en via BlackBoard kun je ook met andere studenten van een specifiek vak discussieren over zaken waar je niet uit komt.

Ik vind zelf het materiaal meestal erg goed, duidelijk ook op zelfstudie gericht. Soms heb je alleen werkboeken ontwikkeld door de OU, soms ook zit er een regulier tekstboek bij, afhankelijk van het vak.

Tentamens heb je in allerlei soorten en maten, hangt ook weer van het vak af in welke tentamenvorm het gegoten is: systentamen (zelf inplanbaar) vs regulier tentamen (vaste data, 's avonds) vs opdrachten (zelf inplanbaar meestal). Daarnaast kan een tentamen uit mc vragen bestaan of open vragen, kan een tentamen open boek of gesloten boek zijn.

Ik weet niet of je nog iets heel specifieks wilt weten? Belangrijkste is dat je de tijd ervoor vrij maakt en dat je de zelfdiscipline hebt, dan kom je al behoorlijk ver!

Studiecentra zitten door heel Nederland.
Niveau is denk ik wel te vergelijken met een reguliere universiteit. Er zijn vakken waar echt veel mensen voor zakken, het resultaat wordt je niet zomaar cadeau gedaan.
Thanks voor je reactie!

Ik kan redelijk goed studeren, dus ik hoop dat ik wel de dicilipe kan opbrengen ja om ook daadwerkelijk het te doen. En het snappen, ja daar heb ik dus mijn grote vraagteken bij...

Moet als afgestudeerde HBO'er een schakelprogramma volgen en volgens mij zijn dat best pittige modules... Maar jah, tis zoals je zegt: je krijgt het niet cadeau he?

Ik heb nog wel wat vraagjes ja ;) :

Hoeveel uur ben jij per week kwijt aan studie?

Hoe is het contact met medestudenten? Je schreef al over Blackboard, maar verder ook nog wel of niet?

Heb je oefententamens tot je beschikking zodat je kunt zien hoe ze vragen formuleren?

Wat doe je precies bij Studiecentra (behalve de tentamens)?

Hoe zit het met stages?

Ik zat er zelf aan te denken om gewoon eerst eens een losse module te proberen om te zien of ik de dicipline en het niveau aankan...
Hoeveel uur ben jij per week kwijt aan studie?

Ik ben perfectionistisch aangelegd en stop meer tijd in de studie dan nodig. Ik ben per week denk ik een uur of 15 kwijt? Ik zit in ieder geval op het standaard tempo per jaar dat de OU voor deeltijdstudenten aanhoudt (6 modules). Je mag dan ook gewoon sneller/langzamer gaan, dat bepaal je helemaal zelf.

Hoe is het contact met medestudenten? Je schreef al over Blackboard, maar verder ook nog wel of niet?

Het is ook maar net wat je er zelf van maakt denk ik. Via Blackboard leer je vaak wel een aantal mensen kennen qua naam en met sommigen e-mail ik nu ook af en toe. Verder is het afhankelijk van of je naar bijeenkomsten gaat waar je ook weer studenten tegen komt. De meeste bijeenkomsten (soort van colleges, maar niet voor alle vakken zijn ze er) zijn vrijwillig, dus je hoeft ze niet te volgen. En je kunt natuurlijk ook kiezen voor een studievereniging, daar kom je vanzelf ook met mensen in contact.

Heb je oefententamens tot je beschikking zodat je kunt zien hoe ze vragen formuleren?

Normaal gesproken stelt de OU 2 oefententamens per vak ter beschikking via Blackboard. Vaak kun je via via nog wel ander materiaal bijregelen, maar dat vindt de OU minder leuk ;)

Wat doe je precies bij Studiecentra (behalve de tentamens)?

Studiecentra is voor vragen, voor bijeenkomsten, voor eventueel computers, voor docenten (alhoewel de meesten telefonisch spreekuur hebben), voor inzien materiaal.... Ik kom er zelf alleen met tentamens en met bijeenkomsten (als ik die volg).

Hoe zit het met stages?

Voor zover ik weet zijn er geen stages, tenzij je zelf iets voor je afstuderen zou regelen. Maar goed, ik ben alleen bekend met mijn studierichting. Wij hebben wel praktijkgerichte vakken er tussen zitten en ik geloof de meeste andere studies ook. Maar echt een stage... nee. Maar dat had ik ook niet op de reguliere universiteit. Je kunt kijken bij de samenstelling van een master of bachelor wat alle losse onderdelen zijn die je moet afronden.

Ik zat er zelf aan te denken om gewoon eerst eens een losse module te proberen om te zien of ik de dicipline en het niveau aankan...

Goed plan! Heb ik zelf toen ook gedaan en ik was daar toen wel enthousiast over en ben doorgegaan. Modules zijn heel makkelijk los te bestellen, al moet je bij sommigen opleidingsstudent zijn of bepaalde voorkennis hebben. Dus je moet even kijken welke voor jou interessant is.

Maar meeste tijd plan ik dus zelf in en spendeer ik thuis eraan. Doe niet heel veel moeite om in contact met andere studenten te komen behalve dan via blackboard en mail af en to.
Is er ook iemand die ervaring heeft met een studie psychologie?

Ik heb een HBO-diplmoma maatschappelijk werk en dienstverlening. Het lijkt mij interessant om psychologie (of orthopedagogiek maar die heeft de O.U . volgens mij niet) te gaan studieren. Probleem is echter dat ik geen wiskunde in mijn pakket heb. Ik lees overal het advies om daar eerst in bij te scholen. Is er iemand die hier ervaring vanuit de prakijk in heeft?
Whow kiks super bedankt voor je uitgebreide antwoord!! Kan ik een hoop mee.

15 uur per week is goed te doen.

Mijn enige onzekerheid is dat ik het met alleen zelfstudie niet kan bevatten, dan ik iemand nodig heb om erover te praten (mede student of docent)....

Maar de enige manier om erachter te komen is door te beginnen! Ik ga binnenkort even naar een studiecentrum hier in de buurt toe om de modules in te kijken die ik moet volgen en dan kies ik een losse om te volgen.

Gracias!!

Aniek, ik heb geen idee. Misschien dat hier nog meer mensen zitten die Psychologie aan de OU doen?
Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die aan de OU willen gaan studeren. Ik ben bijna klaar met mijn HBO en wil graag naar de universiteit voor mijn master. Ik ben me nu een beetje aan het orienteren of in aan de OU ga studeren of aan een reguliere universiteit (in deeltijd).

Ik lees dus met belangstelling mee!
quote:

Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die aan de OU willen gaan studeren. Ik ben bijna klaar met mijn HBO en wil graag naar de universiteit voor mijn master. Ik ben me nu een beetje aan het orienteren of in aan de OU ga studeren of aan een reguliere universiteit (in deeltijd).

Ik lees dus met belangstelling mee!

Leuk! Weet je al welke master je wilt gaan doen?

Ik zat ook te kijken naar een reguliere uni en dan in deeltijd maar ik vond dat allemaal zo prijzig.. en met de OU kan je zelf bepalen wanneer je welke module doet (en dus ook wanneer je ervoor moet betalen)..
Ik heb ook de keuze gehad tussen deeltijd aan een reguliere universiteit of aan de Open Universiteit. Beiden hebben hun voor- en hun nadelen, het is dus ook maar net wat je zoekt.

Voor mij speelden een paar factoren een belangrijke rol om voor de OU te kiezen:

- Studiecentra door het hele land, dus niet afhankelijk van waar ik woon (reguliere universiteit in mijn huidige stad, maar ik wil(de) verhuizen)

- Je kunt makkelijk zelf je eigen tempo bepalen

- Als het niet bevalt kun je ook heel makkelijk weer stoppen

- Vrijwel geen (verplichte) colleges op verplichte momenten

Volgens mij kun je bij een reguliere universiteit sneller klaar zijn in deeltijd, maar je zit dan dus meer vast aan een bepaald tempo. Komt er iets tussen in je privé leven, dan is dat een stuk minder handig. Reguliere universiteiten hebben echter verder vaak wel meer voorzieningen, maar op zich kan ik ook gewoon terecht bij bijvoorbeeld de bibliotheek van de VU.

Bij een reguliere universiteit zul je meer contact uren hebben met docenten en met medestudenten, bij de OU zal dat meer digitaal via internet verlopen.

Zo zijn er gewoon diverse voor- en nadelen te verzinnen en zul je voor jezelf moeten nagaan wat de mogelijkheden zijn, even een voor- en nadelenlijstje opstellen van die mogelijkheden en op basis daarvan gewoon een keuze maken!
up
Hoi allemaal!

Nika: Bedankt voor het zoeken naar het andere topic! Er stond me idd nog iets van bij dat hier ooit een topic over was.Ik heb er zelfs nog op gereageerd.. Vrees dat ik niet goed genoeg gekeken heb toen ik deze opende. Dus bedankt!

Hoe gaat t eigenlijk met jouw studie? Ben je nog gaan studeren aan de OU of ben je wat anders gaan doen?

Kiks: Bedankt voor je uigebreide antwoorden! Je helpt me er echt mee! Ik ga bij die open dag lekker al het materiaal doorbladeren en die mensen helemaal het hemd van het lijf vragen ;) 

Hoe gaat t nu eigenlijk met jouw studie? Weet je al of je doorgaat na je propedeuse of ga je wat anders studeren? Hoe lang ben je nu bezig?

Het aanbevolen studietempo is geloof ik zo'n zes modulen per jaar. Is dat niet heel weinig? Of misschien ben ik wel te optimistisch hmm...

Bedankt iig voor het meedenken!

groetjes LL
quote:

Hoe gaat t nu eigenlijk met jouw studie? Weet je al of je doorgaat na je propedeuse of ga je wat anders studeren? Hoe lang ben je nu bezig?

Het aanbevolen studietempo is geloof ik zo'n zes modulen per jaar. Is dat niet heel weinig? Of misschien ben ik wel te optimistisch hmm...

Bedankt iig voor het meedenken!

groetjes LL

Hier wordt net de studie weer opgepakt na een onderbreking van een maand en daarvoor ook een langzamer tempo het half jaar ervoor. Ik ga eerst mijn propedeuse bemachtigen en daarna zie ik wel waar ik uit kom.

Ik ben bijna 2.5 jaar bezig nu en dan zou ik dus over een paar maanden mijn propedeuse moeten hebben bij 6 modules per jaar. Maar dat gaat me niet lukken, die tijd wil ik er nu even niet meer instoppen (ik zit net in een nieuwe baan dus ik ben overdag ook alleen maar aan het leren). Sowieso heb ik ook nog 2 andere modules liggen van een andere studierichting, dus ik denk dat ik altijd nog wel iets zal blijven studeren in wat voor vorm dan ook! (heb ook  vakken bij LOI gedaan, heb Volksuniversiteit gedaan, particuliere cursussen... altijd bezig met leren!)

6 modules per jaar is denk ik naast een redelijk fulltime job of naast een parttime job incl. kids wel een redelijk normaal tempo denk ik. Er zijn een paar bolleboosjes die sneller gaan onder dezelfde omstandigheden en er zijn ook mensen die fulltime studeren aan de OU. 1 module staat voor 100 uur. Zelf vind ik het erg lastig om met twee vakken tegelijk bezig te zijn omdat je dan steeds weer van het ene vak moet omschakelen naar het andere, wat gewoon ook weer tijd kost. Dus ik doe het vak voor vak voornamelijk.

Maar qua studietempo.... gewoon beginnen met het eerste vak (als je besluit dit te gaan doen) en dan zie je vanzelf wel waar je op uit komt qua tempo. En daarna: je weet wanneer de tentamendata zijn, je weet welke modules je in sys kunt doen, dus dan kun je voor jezelf een planning opstellen wanneer je wat wilt behalen en daarin je eigen gewenste tempo meenemen.
Ik denk er ook over om aan een studie aan de OU te beginnen.

Het wordt of Managementwetenschappen of Psychologie. Ik ga in ieder geval naar de informatieavond in juni. Ik heb trouwens gelezen dat wanneer je al een HBO-of WO-studie hebt afgerond, je dan een toeslag van 50 euro betaalt voor elke module. Dat vind ik eerlijk gezegd belachelijk!
Het is zelfs een paar euro meer nog, geloof ik. Inderdaad niet echt leuk..... zo tikt het bedrag behoorlijk snel aan.

Overigens heeft men ook een KCOU-regeling, voor mensen die echt een superlaag inkomen krijgen die dan een enorme korting krijgen bij het bestellen van nieuwe modules.... ik vind dat een beetje krom in combinatie met die HBO/WO-toeslag. Geef dan ofwel korting en geen toeslag of doe dan toeslag en geen korting. Maar goed... er zal wel een goede reden achter zitten waarom die toeslag geldt.
Ik las over dit stukje en vroeg me iets af over de richting Rechten van de OU.

Ik heb geen voorkennis in deze richting en vroeg me dan ook af hoe je de jurisprudentie kunt begrijpen vooral als je geen ervaring ermee hebt.
Ik had ook geen voorkennis, maar vooral in de basiscursus rechten wordt daar nog wel wat aandacht aan besteed. Is het wel handig om naar de bijeenkomsten te gaan, want als je een goeie docent voor de klas hebt staan zal hij daar ook de nodige aandacht aan besteden.
quote:

Het is zelfs een paar euro meer nog, geloof ik. Inderdaad niet echt leuk..... zo tikt het bedrag behoorlijk snel aan.

Overigens heeft men ook een KCOU-regeling, voor mensen die echt een superlaag inkomen krijgen die dan een enorme korting krijgen bij het bestellen van nieuwe modules.... ik vind dat een beetje krom in combinatie met die HBO/WO-toeslag. Geef dan ofwel korting en geen toeslag of doe dan toeslag en geen korting. Maar goed... er zal wel een goede reden achter zitten waarom die toeslag geldt.

En als ik nou gewoon verzwijg dat ik al een HBO-diploma heb (en een WO-propaedeuse)? Vrijstellingen zal ik ws. toch niet krijgen vanwege een heel andere richting.
Is een risico, om het te verzwijgen. Geen idee hoe dat verder kan uitpakken.

Voor zover ik weet ben jezelf degene die hen die informatie verschaft en vinden ze die informatie niet elders. Maar mochten ze er achter komen dat je gefraudeerd hebt, dan kan ik me voorstellen dat dat vervelende consequenties oplevert.
Volgens mij heeft die 50 euro per module extra te maken met het feit dat je al eerder gestudeerd hebt op kosten van de overheid (die subsidieerd natuurljk nogal veel). Alleen ja.....als ik na mijn HBO besluit om een reguliere deeltijdstudie te gaan doen, komt daar toch ook niet extra geld bovenop??ik vind het ook heel raar en het tikt behoorijk aan..op 6 modules is dat toch weer ruim 300 euro!! ik vind dat nogal wat...Ik twijfel zelf over Rechten of Managementwetenschappen, maar bij dat laatste weet ik nooit zo goed wat ik me erbij voor met stellen.....
Ik lees nu al een tijdje mee bij dit topic omdat ik momenteel met dezelfde vragen zit. Ik wil een master rechten gaan doen maar twijfel tussen OU en een regulieren uni. Ik heb al een paar modules via de OU gedaan maar twijfel een beetje over het niveau. Ik heb het idee dat het wel gelijk is aan via een reguliere uni studeren, maar heb het gevoel dat werkgevers hier toch anders tegenaan kijken. Iemand hier ervaringen mee?
werkgevers vinden de OU volgens mij juist een pluspuntHet geeft aan de je enorm veel discipline en motivatie hebt omdat je alles zelf thuis moet doen! Het is niet te vergelijken met de LOI ofzo hoor, het is echt universitair niveau
Antoinette 81

Heb jij nooit geen moeite gehad met de jurisprudentie bij je studie Rechten aan de OU???
quote:

Is een risico, om het te verzwijgen. Geen idee hoe dat verder kan uitpakken.

Voor zover ik weet ben jezelf degene die hen die informatie verschaft en vinden ze die informatie niet elders. Maar mochten ze er achter komen dat je gefraudeerd hebt, dan kan ik me voorstellen dat dat vervelende consequenties oplevert.

Dat is waar, eerlijkheid duurt 't langst

Gelukkig kun je alle studiekosten boven de 500 euro aftrekken van de belasting, scheelt een stuk.
Ha Li_mara,

Mijn vooropleiding is MER. En daar heb ik al redelijk wat jurisprudentie voor moeten doornemen. En dat is iets wat je leert door het gewoon te doen. Al blijf ik er een hekel aan hebben. Maar als je de lesstof doorneemt staat daar ook vaak een uitleg in. En bij de oefentoetsen staat bijna altijd wel een vraag over de jurisprudentie die je moet bestuderen. Uit de antwoorden haal ik vaak de kern wel als ik die nog niet helemaal begrepen heb en anders google ik of raadpleeg een forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven