Werk & Studie alle pijlers

Studie aan de Open Universiteit

10-02-2007 16:44 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die een studie doen/gedaan hebben aan de OU?

Ik zit er zelf aan te denken om een Master te gaan doen in de Management wetenschappen en ik zou erg graag willen horen of op deze manier studeren wel of niet bevalt, hoe het niveau is etc

Alle info welkom!

Gr. Nika
@ kiks

PS

Gefeliciteerd trouwens met het behalen van je P!!!

Misschien helemaal niet de goeie plek en word ik streng verwezen naar het prikbord maar ik heb het vermoeden dat ik hier meer lezers tref: Ik ben op zoek naar studiemateriaal psychologie/sociale wetenschappen van de OU.

In eerste instantie om mn hersens weer eens aan het werk te zetten maar ook om te "proefstuderen" voor ik me meteen inschrijf bij de OU.

Ik heb nog wel een vraagje over het nodig hebben van een computer voor een studie aan de OU (sorry geen zin hele topic door te ploegen...)
Ik zou zoiets eerder op Markplaats zetten, wellicht dat je daar wat kunt vinden.

En anders gewoon een beginvak van de betreffende studie uitproberen? 2 modules a (wat is het tegenwoordig?) 223 euro = 446 euro (de exacte prijzen heb ik dus niet). Want in mijn geval heb ik voor het echte proefstuderen ook gewoon aansluitend een tentamen nodig omdat ik dan toch anders studeer, en dat gaat niet als ik alleen het materiaal zou hebben. Als het niet bevalt kun je het daar bij laten (je bestelt per 1 of meerdere modules) en gewoon niks meer bestellen. Bovendien kun je studiekosten van de belasting af trekken (alles boven de 500 euro is aftrekbaar).

Voor wat betreft een computer.... als ik het goed heb is het geen absolute noodzaak volgens de OU, maar zonder een computer en vooral zonder internet kun je het jezelf wel een stuk lastiger maken tijdens je studie. Het is toch een zelfstudie-verhaal waarbij er veel via internet terug te vinden en te discussieren is bij de OU (studienet) al is het voor het meest noodzakelijke aspect van de studie geen complete noodzaak..... Maar ja, ik zou het op lange termijn afraden om dit zonder computer te doen (en als die voor je studie is, kun je ook die van je belasting aftrekken, elk jaar 30%, 3 jaar lang als je het alleen voor je studie gebruikt).

Maar let dus op: de eerste 500 euro studiekosten zijn voor eigen rekening en alleen alles daarboven is aftrekbaar van de belasting.
quote:tijgermeisje schreef op 08 april 2009 @ 20:55:

Misschien helemaal niet de goeie plek en word ik streng verwezen naar het prikbord maar ik heb het vermoeden dat ik hier meer lezers tref: Ik ben op zoek naar studiemateriaal psychologie/sociale wetenschappen van de OU.

In eerste instantie om mn hersens weer eens aan het werk te zetten maar ook om te "proefstuderen" voor ik me meteen inschrijf bij de OU.

Ik heb nog wel een vraagje over het nodig hebben van een computer voor een studie aan de OU (sorry geen zin hele topic door te ploegen...)

er zijn een aantal gratis cursussen die je kan downloaden op de site van de OU. Geven wel een aardig beeld van het niveau van de stof. Tenminste, doe zelf slechts 3 modules (die aansluiten op mijn werk) en dat komt aardig overeen.

Verder zou ik ook Marktplaats proberen om materiaal te zoeken.

Een computer (met internetverbinding) heb je nodig. Absoluut en zonder twijfel. Je moet opdrachten maken, versturen etc. Had je dat op een typmachine willen doen ?
Ligt waarschijnlijk ook aan de studierichting, maar ik merk wel dat de OU zich in allerlei bochten wringt zodat je niet persé zelf een computer nodig hebt (je mag op het studiecentrum gebruik maken van de computer, tentamen antwoorden kunnen ook op papier bij het studiecentrum aangevraagd worden in plaats van te downloaden, etc.).

Dat van die gratis cursussen is inderdaad wel een aanrader. Formeel is dat geloof ik zo'n 1/4de van een echte module qua hoeveelheid stof en schijn je te kunnen vergelijken met de stof van een echte module.

Die gratis (sub)modules zijn hier te vinden:

http://www.opener.ou.nl/
Je leeft in 2009? Dan is het wel/niet hebben van een PC of het daarmee werken toch niet eens een issue meer als je wil gaan studeren?

Met allerlei kunst- en vliegwerk zal het misschien lukken zonder computer maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken?
Helemaal met je eens, mips. Ik zou het zonder computer zelf ook een stuk minder prettig vinden en het een stuk lastiger vinden. Maar officieel schijnt het vaak wel te kunnen. Aan te raden? Neuh....
quote:kiks76 schreef op 10 april 2009 @ 11:09:

Helemaal met je eens, mips. Ik zou het zonder computer zelf ook een stuk minder prettig vinden en het een stuk lastiger vinden. Maar officieel schijnt het vaak wel te kunnen. Aan te raden? Neuh....

t kan ook wel.

Mits je je postduif in goede conditie houdt en je kleitabletten tijdig bestelt. En papyrus kan je tenslotte zelf ook maken... Officieel kan het, aan te raden? Zeker niet

*denkt met weemoed terug aan de tijden van de flexibele floppy's en het met gejuich ontvangen van de nieuwe 486 pc... wow...vet ding... *
@tijgermeisje:

Voordat ik een module bij OU heb besteld ben ik eerst een aantal keer naar een studiecentrum van OU geweest en heb daar de stof bestudeerd, ze hebben daar namelijk alle boeken liggen en je kan daar ook gebruik maken van een pc. Ik heb gewoon gevraagd of het mocht en ze vonden het prima. Ze moedigden het juist aan!

Succes,

Marijke
Hoi,

Ik zit er ook aan te denken om een studie Recht (bachelor om mee te beginnen) te beginnen aan de OU. Omdat ik fulltime werk (en alleen woon), lijkt mij dit de beste keuze gezien het aantal uren dat je moet besteden aan je thuisstudie. Nu zal dat voor iedereen wel anders zijn, maar ik hou toch maar rekening met het gemiddelde van 15 uren per week.

Alleen weet ik even niet zo goed hoe ik het financieel moet aanpakken. De studie (en de mogelijkheden) heeft niet veel te maken met het werkveld waarin ik me begeef, hoewel het wel weer nauw met elkaar samenwerkt. Hmm, hoe leg ik dat beter uit?

Het bedrijf werkt samen met partners en ik ben dus meer geinteresseerd in het werkveld van de partners. Ja, zo dus.

Onlangs heb ik een gesprek gehad met een loopbaancoach en die beaamde dat mijn werkgever alleen studies zal vergoeden (al dan niet de A of B regeling) die echt wat voor het bedrijf kunnen betekenen. Valt wel wat voor te zeggen op zich.

Maar desondanks zal ik toch in gesprek gaan met PZ hoe ze mij op een andere manier kunnen helpen want er schijnen ook "potjes" te bestaan voor werknemers die willen kiezen voor een andere richtingen. Kwestie van vragen dus.

Maar ja, mochten ze dus echt niets voor me kunnen betekenen dan zal ik voor een andere creatieve oplossing moeten zorgen.

Buiten de financiele kwestie om, heb ik enorm veel zin om weer aan een studie te beginnen. Het is veels te lang geleden dat ik me hersenen weer op deze manier heb laten kraken en ik voel dat ik gewoon verder moet.

Ik heb een hartstikke leuke baan, maar ik weet ook dat ik meer wil uiteindelijk.

Het zal niet allemaal even gemakkelijk zijn, maar als ik het nooit probeer, weet ik het ook niet.

Er moet in ieder geval beweging in komen!
Hallo, wat leuk, dit topic.

Ik had al een tijdje geleden het plan om Rechten te gaan doen via de OU, maar vond het te duur. Deze armlastige docent kan dat niet betalen.

Maar nu lees ik dat alles boven de 500 EUR aftrekbaar is? Klopt dat echt?

Want dan wordt het weer interessant.
@Zamirah

Studiekosten zijn inderdaad af te trekken van de belasting. Er bestaat wel een drempel van 500€ die dus niet aftrekbaar is, maar alles daar boven wel. Scheelt toch weer, niet?!

Op de website van de belastingdienst kan je er meer over lezen.

Succes! Marijke
Ja dat klopt.
En je moet wel aantoonbaar een doel hebben om je te verbeteren op de arbeidsmarkt of iets dergelijks, anders mag je het ook niet aftrekken. Het beste kun je dat even nalezen bij de belastingdienst zelf.

Iemand die bijvoorbeeld 65 is, die zal relatief snel niet meer hard kunnen maken dat het voor de verbetering van zijn positie op de arbeidsmarkt is, zeg maar. Maar mensen voor wie er nog de nodige werkjaren in het verschiet zullen gaan liggen na het afronden van de studie, is dat wat aannemelijker te maken.

Je kunt overigens ook boeken en cursussen aftrekken die je volgt in het kader van je huidige werk en die je werkgever verder niet vergoedt. Het beste kun je alles even nalezen bij de belastingdienst zelf.
Dan vraag ik me af, of het in mijn geval mogelijk is....mijn huidige beroep ( docent) heeft niets te maken met een eventuele studie Rechten.
Maar dat is ook in mijn geval hoor. Mijn huidige beroep heeft ook niks te maken met mijn studie Nederlands recht. Dat hoeft ook niet, het mag ook een toekomstig beroep betreffen.

http://www.belastingdiens ... aftrek-34.html#P395_30071

Als je puur als hobby studeert, dan mag je het weer niet aftrekken. In mijn geval hoop ik nog eens mijn twee studierichtingen te kunnen combineren in mijn beroep maar het duurt nog wel een hele poos voordat ik de studie afgerond krijg (ik doe zo'n 5 modules per jaar momenteel).
Hmm, wat dat betreft zijn er wel mogelijkheden denk ik. Ik wil er namelijk ook echt wat mee gaan doen uiteindelijk.

Er is nog topic op Viva over studiekosten en belastingdienst, nl.:

Studiekosten en de belastingdienst

Wat misschien ook een beetje helpt is, dat je de kosten bij de OU in termijnen mag betalen.
Bedankt voor de duidelijke informatie in dit topic.

Het lijkt me echt hartstikke goed, de OU.

Ik ben dit jaar begonnen aan een HBO bachelor, in deeltijd. Ik vind het heel leuk en het gaat ook heel goed. Ik baal alleen ontzettend van de groepsopdrachten die we moeten doen. Ik vind dit voor de deeltijdvariant op z'n zachtst gezegd niet handig. En ik ben ook gewoon niet zo'n groepsmens. Studeer liever alleen. Natuurlijk is het altijd wel fijn om met een of twee mensen contact te hebben over studiezaken, maar echt projecten in een groep doen, mwwwaaa..

Bovendien zie ik de toegevoegde waarde voor de deeltijd ook niet zo; iedereen heeft een baan en werkt de hele dag al samen. Ik hoef dus niet zo nodig nog samen te leren werken. Die tijd heb ik wel gehad

Nu ben ik even aan het kijken naar alternatieven. De hogeschool waar ik mijn opleiding volg is wel een van de beste deeltijdaanbieders in de verre omtrek.

LOI en NTI spreken me niet aan, ik vind dat dit toch minder goed aangeschreven staat bij bedrijven.

De Open Universiteit krijgt echt hele goede beoordelingen en staat volgens mij ook bij werkgevers goed te boek.

Zo op het eerste gezicht ben ik ook echt onder de indruk; veel opleidingen, het ziet er professioneel uit.

De meeste reguliere universiteiten hebben qua deeltijd sowieso weinig aanbod.

Ik hik alleen enorm tegen de tijdsduur aan; 7 jaar voor de bachelor. Dat is wel enorm lang (niet zozeer voor een bachelor WO, want dat ben je aan tijd gewoon kwijt, maar meer 7 jaar van je leven.....zeg maar).

Kan iemand mij vertellen van hoeveel uren per week men uitgaat bij die 7 jaar? Is dat 15 uur per week?? En red je het dan ook met de uren die voor een module staan (120 uur ongeveer?)? Of ben je meer tijd kwijt dan ze aangeven?

Die ervaring heb ik bij mijn huidige studie namelijk wel. Terwijl ik op zich best makkelijk leer...
Ik zie dat ik sommige zinnen een beetje krom geformuleerd heb. Het is al laat, excuses (tenminste wel als je de hele avond achter je wiskundeboeken hebt gezeten.....;-))
Volgens mij kan het ook wel sneller, maar dat hangt er ook vanaf hoeveel je erbij werkt.
Ik kan ongeveer 20 uur per week aan een studie besteden...

Volgens mij zou ik er dan (volgens het langzaamste studietempo - per module staat 100 tot 120 uur, ik ga even uit van 120 uur. Is dit realistisch, of kom je dan nog tijd tekort??)

iets minder dan 5,5 jaar over doen?
Het ligt er gewoon echt aan hoe snel je studeert. Als je 20 uur per week studeert en daarbij ook nog eens in staat bent om de stof goed eigen te maken binnen gemiddelde tijd, dan zul je het sneller kunnen doen. Er zijn mensen die het naast een baan binnen een jaar of 3 a 4 doen, maar dat zijn denk ik wel de uitzonderingen.

Je moet er wel rekening mee houden dat een tentamen per jaar 3x gehouden wordt, in totaal worden tentamens van alle vakken verspreidt over 5 tentamen periodes (november, januari, april, juni, augustus). Dus het vereist vooraf wel een planning van jezelf wanneer je welk vak wilt doen.

Maar als je die tijd eraan besteedt, en je kunt goed genoeg de stof jezelf (zelfstandig!) eigen maken, je plant goed, dan kan het allemaal wel. Let wel op, bij sommige studies en sommige vakken moet er ook samengewerkt worden bij de OU!! Dus informeer eerst goed hoe dit zit voor de specifieke studie die jij wilt gaan volgen.
Ik heb zojuist het startpakket Nederlands Recht besteld! Ben 31 jaar, heb na mijn VWO een HBO-opleiding afgerond in een heel andere richting. Ik doe het omdat ik voor mijn werk best operationeel bezig ben (ben tekstschrijver) en mezelf wil blijven ontwikkelen. Ik weet dat het heel lang gaat duren, dat het duur is (ik betaal per module van 223 euro een toeslag van 53 euro omdat ik al een opleiding in het hoger onderwijs heb afgerond). Dat is balen, maar het betekent ook dat ik voor de vrije ruimte (5 modules) een vrijstellling krijg. Dus over 37 modules heb ik mijn B! :P Over een Master heb ik wel een idee: ik ben vooral geinteresseerd in intellectueel eigendom/auteursrecht en/of informatie/ict-recht. Dit heeft overigens weer best wel raakvlakken met mijn werkervaring. Of ik een Master aan een andere Uni wil/kan gaan doen, moet ik nog uitzoeken. Maar dan ben ik wel wat jaartjes verder. Ik ga mijn leven hierom ook niet 'stil' zetten. Ik heb een goede baan met een prima salaris en ook daarin groei ik. Ik doe het puur voor de verdieping en om mezelf ook na mijn 40-ste nog kansrijk te kunnen presenteren op de arbeidsmarkt. Ik bedoel, ik mag nu nog 34 jaar!
Ik ben net begonnen met onderwijskunde, helaas ook met de boete van 53 euro per module (hoezo 'toeslag' ). Heb er zin in en ben tot nu toe in elk geval erg te spreken over de service bij de OU. Zijn jullie actief in de discussiegroepen van jullie studie?
Melanthe, ik ben van plan binnenkort te starten met Onderwijskunde. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt!
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven