Werk & Studie alle pijlers

Studie aan de Open Universiteit

10-02-2007 16:44 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die een studie doen/gedaan hebben aan de OU?

Ik zit er zelf aan te denken om een Master te gaan doen in de Management wetenschappen en ik zou erg graag willen horen of op deze manier studeren wel of niet bevalt, hoe het niveau is etc

Alle info welkom!

Gr. Nika
Over het algemeen zijn de discussiegroepen bedroevend slecht bezocht. Althans, dat is mijn ervaring.

En het is inderdaad balen dat je toeslag betaalt als je al HBO/WO geschoold bent, maar misschien is dat ook een soort van compensatie van een studiebeurs voor diegenen die nog geen HBO/WO opleiding afgerond hebben?
quote:kiks76 schreef op 22 mei 2009 @ 16:32:

Over het algemeen zijn de discussiegroepen bedroevend slecht bezocht. Althans, dat is mijn ervaring.

die indruk krijg ik ook, wel jammer. Niet dat ik nu voortdurend wil integreren met studiegenoten, maar af en toe is het best leuk om even met iemand te babbelen die met hetzelfde bezig is.

En het is inderdaad balen dat je toeslag betaalt als je al HBO/WO geschoold bent, maar misschien is dat ook een soort van compensatie van een studiebeurs voor diegenen die nog geen HBO/WO opleiding afgerond hebben? Ik zou eerder die mensen die nog niet eerder een hbo/wo studie hebben gedaan korting geven dan een toeslag heffen voor de mensen die dat wel hebben gedaan.

Maar goed, ik ga de studiekosten wel opgeven bij de belasting volgend jaar, dus dat scheelt dan weer een beetje
quote:mizuki schreef op 22 mei 2009 @ 13:40:

Melanthe, ik ben van plan binnenkort te starten met Onderwijskunde. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt!Ha, Mizuki, leuk! Ik ben echt nog maar net begonnen, dus kan er nog niet heel veel over zeggen, maar wat ik tot nu toe aan lesmateriaal gezien heb leek me interessant. Heb er zin in!
Zijn er ook mensen hier op het forum die met de studie Milieu-Natuurwetenschappen bezig zijn?

Ik heb al WO in een natuurwetenschappelijke richting, maar het lijkt me interessant om me meer te verdiepen in milieu zaken. Dus ben benieuwd naar de inhoud van de diverse cursussen.
Zou het niet mogelijk zijn te verzwijgen dat je al een bul op zak hebt, was mijn evil gedachte toen ik de berichten hierboven las?
...alhoewel dat natuurlijk niet kan als je ook vrijstellingen hebt aangevraagd omdat je al een bul hebt
Dat kunnen ze gewoon checken, lijkt me. Bij IB.
hoi, kwam toevallig deze topic tegen. ik ben ook aan het twijfelen en wil aan ou psychologie studeren. zag dat boeket dit al tijdje doet. hoe gaat het met je studie?? heb je tips e.d.??

en begrijp ik het goed dat je bij studiecentra ook terecht kan voor lectuur?
Ik studeer aan de OU, maar niet psychologie. Echter zijn de nodige tips redelijk generiek over alle studies heen. Tenzij je uiteraard inhoudelijk over de stof wat wilt horen .

Voor elke studie van de OU hebben ze een kennismakingstraject, wat doorgaans het vak inhoudt wat redelijk globaal een overzicht geeft van alle aspecten in het vakgebied. En die aspecten ga je dan verderop in de studie verder uitdiepen in andere vakken. Bij rechten werkt het in ieder geval zo en voor wat ik weet van het boek dat in ieder geval voorheen bij Psychologie gebruikt werd bij de introductie modules, gold het daar ook.

Ik weet niet precies wat je met lectuur bedoelt, maar ik neem aan wetenschappelijke boeken op het gebied van psychologie. Laat ik het zo zeggen: als er al lectuur aanwezig is op een studiecentrum, wat niet onder de gebruikte boeken van de vakken valt, dan zal dat niet veel zijn. Je kunt op het studiecentrum wel gewoon al het materiaal bekijken van de diverse vakken van de studies. Studiecentra hebben doorgaans uitgebreide openingstijden, je kunt de tijden op hun website terugvinden.

Wel heb je de mogelijkheid om een bibliotheekpas aan te vragen bij een reguliere universiteit in de buurt. Ik heb dat bijvoorbeeld ooit bij de VU in Amsterdam gedaan toen ik nog onder het studiecentrum in Amsterdam viel, en daar kreeg ik op vertoon van mijn OU inschrijving een pasje voor een jaar in hun bibliotheek (gratis). Voor wat ik weet moet dat door heel Nederland gelden bij reguliere universiteiten al heb ik in het verleden wel eens gehoord dat bij sommige universiteiten daar nogal moeilijk over gedaan kan worden.

Dus, voornaamste tip: begin met het kennismakingstraject, dan kun je zowel kijken of studeren op een dergelijke manier iets voor je is, als kijken of psychologie het vakgebied voor je is.
Wat die UB-pas betreft, daar doen ze in Leiden inderdaad een beetje moeilijk over. Het kan wel, maar ze waren niet enthousiast. Gelukkig heb ik als alumna van de UL sowieso recht op een leven lang gratis UB-lidmaatschap, dus was het zo geregeld. (maar ik riep dus heel trots 'en ik heb ook een OU-pas, als dat helpt' waarop de man moeilijk begon te kijken en zei dat mijn bul beter was)
Ja ja, gisteren heb ik het startpakket (basiscursus recht) besteld bij de OU. Ben reuze benieuwd.
Bij de reguliere universiteiten hebben ze ook 'les' in een oefenrechtbank bij de studie rechtsgeleerdheid, word dit door de OU ook gedaan in die bijeenkomsten of zijn dergelijke praktijkvakken er niet?
quote:mizuki schreef op 22 mei 2009 @ 13:40:

Melanthe, ik ben van plan binnenkort te starten met Onderwijskunde. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt!Mizuki, ben je inderdaad begonnen met onderwijskunde? Het heeft bij mij even stil gelegen, maar ik ben nu weer druk aan de slag. Was benieuwd of jij nu ook met ONWK bezig bent. (vandaar dat ik je net, geloof ik, een 'vriendenverzoek' heb gestuurd via Viva, omdat ik niet weet of je dit topic nog bekijkt)
quote:jennipher schreef op 04 september 2009 @ 10:41:

Bij de reguliere universiteiten hebben ze ook 'les' in een oefenrechtbank bij de studie rechtsgeleerdheid, word dit door de OU ook gedaan in die bijeenkomsten of zijn dergelijke praktijkvakken er niet?De "praktische" vakken zijn denk ik met name Juridische Vaardigheden 1, 2 en 3. Maar ik zie daarbij alleen maar dat JV3 wel over het babbelen gaat, maar dan het formuleren naar een niet-jurist toe. Dus niet de oefenrechtbank praktijk.
quote:Bombshell schreef op 03 september 2009 @ 13:03:

Ja ja, gisteren heb ik het startpakket (basiscursus recht) besteld bij de OU. Ben reuze benieuwd. Laat je weten wat er allemaal in het startpakket zit en wat je er van vind? Ben benieuwd...!
Op de website van de OU (niet altijd even logisch ingedeeld) kun je ook informatie vinden over de inhoud van vakken. Ook kun je een (gratis) papieren studiegids aanvragen met deze informatie.
Wat ik me afvraag is over wat voor eigenschappen moet je beschikken om rechten te doen?
Wat voor eigenschappen?

Lastig te beantwoorden denk ik.

Sowieso is het handig om interesse in het rechtssysteem te hebben. Je zult verbanden tussen regels moeten kunnen zien en regels op een casus weten toe te passen. Je zult feiten uit een casus moeten kunnen distilleren die relevant zijn.

En heel erg belangrijk is ook dat je redelijk foutloos en correct Nederlands beheerst. En dat je de juiste woorden weet te gebruiken. Het staat ook wel eens op tentamens genoemd dat je ook op taalgebruik beoordeeld wordt, naast je inhoudelijke kennis.
Heeft het OU trouwens geen bacheloropleiding voor onderwijskunde? Ik zag wel verschillende cursussen en de masteropleiding maar het is me niet duidelijk of dit nu willekeurige cursussen zijn of dat je ze kan combineren tot een propedeuse onderwijskunde.
Hoi Jennipher,

nee, de OU heeft alleen een Master Onderwijskunde (waarvoor ze bepaalde toelatingseisen hanteren) en een Kort Hoger Onderwijsprogramma (waarvoor je geen voorkennis hoeft te hebben). En losse cursussen uiteraard. Als je de Master wilt doen, maar je hebt niet de juiste vooropleiding/voorkennis, dan kun je een (deel van het) schakelprogramma doen.

Ik doe nu het Kort Hoger Onderwijsprogramma voor Onderwijskunde, maar omdat ik zelf vond dat ik over een aantal dingen niet genoeg wist, doe ik ook twee modules uit het schakelprogramma.
Bombshell is denk ik direct de boeken ingedoken Ben nog wel steeds benieuwd naar hoe het haar bevalt. Uiteraard is ze nog geen 2 weken bezig, maar bij Schoevers (jaaaaren geleden) wist ik binnen een week al dat het een soort verijdelde LOI-instelling is

Ik overweeg (in deeltijd) Kunstgeschiedenis (uni van Utrecht) of Psychologie aan de OU te gaan doen. Als iemand daar ervaring mee heeft.... roept u maar! Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ha, daar ben ik weer. Ik ben inderdaad meteen de boeken ingedoken.

Sja, voor zover ik kan beoordelen ziet het er professioneel uit wat ik binnen heb gekregen. Ik heb een tekstboek (Inleiding tot de studie van het Nederlands recht) ontvangen + een werkboek (basiscursus recht). Beide boeken van goed niveau schat ik in.

Daarbij zat ook het boek "doelgericht studeren" met allerhande tips hoe je je studie het beste kunt aanpakken oftewel een cursus over studievaardigheden voor beginnende OU-studenten.

De indruk die ik tot nu toe van de OU heb, is dat het een professionele instelling is met in ieder geval het verschil dat je geen colleges zult bijwonen. Daar tegenover kun je dus eens in de zoveel weken naar een bijeenkomst in één van de studiecentra gaan. En binnenkort ga ik inderaad naar een bijeenkomst om te kijken hoe en wat.

Verder heb ik geen vergelijkingsmateriaal m.b.t. een "reguliere" universiteit, maar tot zover ben ik positief. Regelmatig krijg ik mail van de OU m.b.t. m'n studierichting met allerlei informatie. Onlangs heb ik bijvoorbeeld ook een mail ontvangen met de vraag of ik behoefte heb aan contact n.a.v. tentamens of over de verloop van de studie.

Het is gewoon zoals het gezegd wordt, op afstand studeren, waar het heel erg neerkomt op zelfdiscipline. Vooral omdat je je eigen tempo zo goed als zelf kunt bepalen.

Ik ben dan wel net begonnen, maar ik denk in ieder geval dat de OU zeker geen veredelde LOI-instelling is.

En nu ga ik weer in m'n boeken neuzen.

Wat jammer dat het zo stil is op dit topic! Misschien kunnen we het een beetje nieuw leven inblazen?

Ik studeer ook aan de OU, doe nu een schakelprogramma en begin daarna aan een master. Ik ben nog niet zo lang bezig en heb pas 1 tentamen gedaan (met succes). Mijn indruk van de OU is tot nu toe redelijk goed. De studieopdrachten vind ik soms meer HBO dan WO, maar ik begrijp dat ze bedoeld zijn om je aan te zetten tot verder denken en het verkrijgen van inzicht. Het studiemateriaal vind ik van goede kwaliteit.

Wat ik mis zijn de contacten met andere studenten. Dat is voor mij het grootste verschil met de reguliere universiteit. Naar colleges ging ik niet zo vaak, maar in werkgroepen, op feestjes en andere bijeenkomsten kom je elkaar toch tegen. Nu zat ik in m'n uppie op het studiecentrum, was de enige die dit tentamen ging doen. En ik miste toen toch wel de kletspraatjes. 'Oh, ik heb echt niet goed geleerd...ik ga het nooit halen.'. En achteraf 'wat had jij bij vraag 3?'. Ik heb gezien dat er wel een groep actieve studenten is in mijn regio, ik denk dat ik me daarbij aan ga sluiten. Want het is toch wel leuk om dingen te delen!

Is er hier ook iemand die z'n bachelor/master al heeft afgerond bij de OU? Ben benieuwd!
hallo HEMAlover,

Mag ik vragen wat je vooropleiding is omdat je meteen met een master bent begonnen?

Ik heb ooit SPH gedaan en kan zo als ik het begrijp voor 16 modules vrijstelling krijgen en blijven er dus 26 modules over.

Welke afstudeerrichting heb je gekozen en welk 'einddoel' heb je voor ogen?

groet ellen.
Op de een of andere manier zit ik altijd wel even te kletsen met iemand zo vlak voor een systentamen of een regulier tentamen. Meestal wel mensen die een andere studie doen, maar juist dat is ook wel interessant. Horen waarom mensen voor een bepaalde studie gekozen hebben en hoe ze het ervaren.

Tijdens het reguliere tentamen zitten mensen die hetzelfde tentamen doen altijd wel achter elkaar ingedeeld. De kletspraatjes waar jij het over hebt hemalover, ervaar ik meestal inderdaad ook niet echt tenzij ik tot 10 uur wacht met het inleveren van het tentamen en dan tegelijk met nog een aantal mensen het gebouw uit loop .

Wat wellicht ook nog een tip is, is lid te worden van een studievereniging. Vaak zijn er wel een aantal per studierichting, van Rechten weet ik dat ze minimaal een studievereniging in Amsterdam en in Utrecht hebben zitten. Daar worden vaak ook bijeenkomsten, lezingen, excursies, etc. georganiseerd, waar je vanzelf ook in contact kunt komen met medestudenten.

Zelf heb ik me nog steeds nergens bij aangesloten, maar ik ken wel een aantal medestudenten die dat wel gedaan hebben en die zijn over het algemeen toch wel positief daarover.

Kijk van te voren wel even naar de website van zo'n studievereniging om te kijken wat ze zoal op de agenda hebben staan en hoe actief ze in de praktijk ook echt zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven