Werk & Studie alle pijlers

Studie: iemand ideeen?

04-11-2012 20:55 14 berichten
Voor een paper moet ik onderzoek doen over een rechtssociologisch onderwerp. Ik mag helemaal zelf weten wat het precieze onderwerp is.

Voor de duidelijkheid: rechtssociologie onderzoekt/bekijkt de invloed van het recht op de samenleving en andersom.

Nu zit ik zelf heel erg te denken om iets te doen met rechtspleging (dus gerechtsuitoefening) of een onderzoek naar gelijke behandeling, bijvoorbeeld de gelijke behandeling tussen mannen en vrouwen. Maar hoe/wat/verder? Ik weet het even niet meer.

Verder dan dit kom ik even niet. Mijn inspiratie is na dit weekend echt helemaal op, heeft iemand een leuk idee voor een onderzoeksvraag?
Alle reacties Link kopieren
Recht op gelijke behandeling bij werk, en hoe dit in de werkelijkheid tot uiting komt? Moet je denk ik wel een specifieke sector/beroep kiezen om het een beetje behapbaar te houden..
Ik zat met een vriendin eens na te denken over dat kinderen in Nederland automatisch de achternaam krijgen van de vader (toch?),terwijl je als vader zijnde eigenlijk nooit zeker weet of je wel de vader bent (tenzij je dit laat onderzoeken). Terwijl we toch altijd zeker weten dat een vrouw de moeder is aangezien het kind daar uit komt:P

Misschien kun je daar een onderzoeksvraag omheen bedenken? Of zit ik helemaal in de verkeerde hoek?
Ik spreek toch geen Chinees?!
Gelijke behandeling van mannen als pedagogisch medewerker. Er bestaan veel vooroordelen en mogelijk heeft dit invloed op de rechtspraak??
Onzinvol, (leuke naam ) ik zat zelf ook in die richting te denken. Maar dan moet ik dat inderdaad wel meer afbakenen anders is het onderzoek niet te doen.

-tinkerbell- ik heb echt geen verstand van dit onderwerp. Maar rechtssociologie gaat over de invloed tussen het recht en de samenleving. Dus dan zou je de invloed van het feit dat het kind meteen de achternaam van de vader krijgt moeten onderzoeken. Maar eerlijk gezegd zie ik zo niet echt wat ik dan precies moet onderzoeken. Maar afgezien hiervan vind ik het wel een heel interessante vraag!

Plofkipje, dat vind ik een hele leuke!! Het is natuurlijk ook best een actueel onderwerp nu met Robert M.

Bedankt voor jullie inbreng dames, hier kan ik zeker wat mee.

Ik zit nu te denken in de richting van gelijke behandeling tussen mannen en vrouwen als pedagogisch medewerker (worden vrouwen eerder aangenomen ondanks dat de solliciterende mannen en vrouwen dezelfde kwaliteiten en opleidingen hebben?) of de gelijke behandeling tussen uitzendkrachten en mensen met een vast contract.

Wat nu nog rest is de uitvoering
Volgens mij doen wij dezelfde studie! Ik heb hetzelfde probleem. Al vind ik ook totaal niets interessant van de stof die we tot nu toe hebben gehad. Dus meer suggesties zijn altijd welkom
Gelijke behandeling tijdens sollicitatie waarin een kandidaat zwanger is lijkt me ook heel interessant om uit te zoeken:) Wettelijk gezien dezelfde rechten, maar volgens mij wordt in 9 van de 10 gevallen zo'n kandidaat afgewezen (ongeacht de kwaliteiten)
Wat betrefr sollicitaties, mannen worden in de zorg eerder aangenomen als het gaat om gehandicaptenzorg wanneer er geen of weinig mannen in een team zitten...

Maar mannen als peuter- of kleuterleider?? Dat ligt ineens gevoelig...
Tinkebel: je krijgt helemaal niet automatisch je vaders naam. Daarvoor moeten de ouders of getrouwd zijn, of erkenning regelen tijdens en na de zwangerschap. Anders krijgt het kind gewoon de achternaam van de moeder.
Ja oke, ik bedoel ook eignelijk wel als je getrouwd bent ja. Maar de wet gaat er dan maar zo vanuit dat de echtgenoot de vader is, alsof vrouwen nooit vreemdgaan;)
Ik spreek toch geen Chinees?!
Ik weet niet precies welke studie je doet. Ik gok gewoon rechten.

Wat vind je ervan om je te verdiepen in sociale rechtshulp?

bv. afschaffing van sociaal raadslieden in sommige grote steden

Of onderzoek de gevolgen van de verhoging van toepassingsgebied van de kantonrechter.
Tinkerbell; haha ja indd dat komt nog wel eens voor
Je kan idd de gelijke behandeling bij het aannemen van mannelijke pedagogische medewerkers specificeren door te onderzoeken of er verschil zit tussen het aantal mannen dat werd aangenomen voor en na de 'ontdekking' van Robert M.

Vraag me overigens wel af hoe je dat gaat onderzoeken. Voor een paper lijkt me dat je niet veel tijd hebt en afhankelijk bent van literatuur.
Vanessademilaan, dat is inderdaad ook mijn 'zorg'. Het is wel de bedoeling dat je ook zelf een klein onderzoekje doet (als in een enquête of een interview) maargoed zo'n heel onderzoek is natuurlijk veel te veel werk. Dus probeer mijn onderwerp daar wel op af te stemmen

Boekenlegger, dat zijn ook interessante onderwerpen! Bedankt voor je inbreng

Plofkipje, ik snap wat je bedoelt. Lijkt me ook interessant maar vraag me af of ik daar qua onderzoek echt iets van kan vinden.

Onzinvol, ook heel interessant! En er is ook veel over te vinden op internet (zelfs een heel onderzoek door de Commissie Gelijke Behandeling met heel veel cijfers)!!

Nu twijfel ik tussen gelijke behandeling mensen met een vast contract en uitzendkrachten en de gelijke behandeling tussen mannen en zwangere vrouwen/kinderwens bij een sollicitatie.

Bedankt voor de input! Ik ga aan de slag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven