Werk & Studie alle pijlers

Studie naast werk?

15-02-2017 13:44 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit al een tijdje te twijfelen om een studie HBO Bedrijfseconomie te volgen naast mijn huidige fulltime baan.

ik vroeg me af, zijn er meer mensen die studeren naast hun (fulltime) job ? Hoe gaat jullie dat af? Heb je nog wel tijd over voor leuke dingen?

Dank vast voor jullie reacties.
Ik heb dat wel gedaan, studeren naast mijn full time baan. Maar ik vond het geen succes. Ben uiteindelijk ook bij lange na niet nominaal afgestudeerd.
Ik doe een academische master. Studiebelasting 28 uur per week, en werk 28 per week. Ik neem nu 1 snipperdag per week, dus werk netto 20 uur. En 2 kleine kindjes, waardoor overdag studeren niet mogelijk is, tenzij ze bij de oppas zijn. Tijd voor mezelf? Nee, dat is minimaal. Ik plan 1 of 2 zondagen per maand vrij voor mijn gezin, dat zie ik maar als tijd voor mezelf ;)

De master duurt nog anderhalf jaar, dus ik moet nog even doorzetten. Gelukkig vind ik de studie enorm leuk, het is echt denuitdaging die ik zocht en ik haal er veel voldoening uit. En manlief neemt veel meer over in de huishouding sinds ik de studie doe, dus dat is wel zeker mogelijk ;) Deed hij dat niet, dan zou ik alle ballen niet hoog kunnen houden.

Maar ik denk dat het zonder kinderen prima te doen is, maar dat vraagt wel wat discipline en planning. Zou je niet een dag per week onbetaald verlof kunnen nemen? Dat geeft meer ruimte.
[quote]missmadame schreef op 15 februari 2017 @ 14:10:

Me92, dat lijkt mij een belangrijke voorwaarde: met kinderen is het als vrouw niet te doen om te werken/studeren. Ik zou vooraf ook hele goede afspraken met jouw partner maken over huishouden/koken etc. Het beste is (als je dat nog niet hebt) om een schoonmaakster te nemen.[/quote

Ik vind het met twee kleine kinderen en 36u werken ook prima te doen hoor. Ik doe wel een universitaire opleiding, gericht op werkenden (heb wrs over een paar weken mijn diploma). Het vergt inderdaad wat discipline en mijn partner staat erachter. Ik studeer in de avonduren wanneer de kinderen liggen te slapen en soms overdag in het weekend. Ik vind dat ik voldoende tijd heb voor de kinderen en ik ga regelmatig leuke dingen doen met mijn gezin en vrienden.
Ik spreek in algemeenheden, in mijn deeltijd opleiding was ik de enige vrouw in de klas, ik denk niet zonder reden. Maar goed in mijn beroepsgroep waren werkweken van 50 uur naast de opleiding normaal. Een aantal mannen had kinderen, maar daar werkte de vrouwen parttime en deden bijna alles, ze zagen hun kinderen nauwelijks en dan alleen voor leuke dingen. Nogmaals met een partner die het huishouden voor rekening kan het prima, anders niet.
quote:missmadame schreef op 15 februari 2017 @ 22:09:

Ik spreek in algemeenheden, in mijn deeltijd opleiding was ik de enige vrouw in de klas, ik denk niet zonder reden. Maar goed in mijn beroepsgroep waren werkweken van 50 uur naast de opleiding normaal. Een aantal mannen had kinderen, maar daar werkte de vrouwen parttime en deden bijna alles, ze zagen hun kinderen nauwelijks en dan alleen voor leuke dingen. Nogmaals met een partner die het huishouden voor rekening kan het prima, anders niet.

Jij zet jouw mening/ ervaring hier neer als een feit ( op basis van 1 gevolgde studie?), vandaar dat ik reageer, om ook een ander verhaal te laten horen.

Mijn partner doet echt niet alles in het huishouden/ met de kinderen, dat verdelen we, net als werk 50/50%.

Of een studie naast fulltime werk te doen is, is afhankelijk van verschillende factoren, maar er zijn dus ook vrouwen die een goede baan hebben 36u per week, twee kinderen en een studie ernaast prima te doen vinden ( en voldoende tijd hebben voor het gezin etc).
Ha TO,

Ik werkte 30 tot 40 uur en doe daarnaast twee deeltijd studies.

Ik vond het vreselijk zwaar, vooral om te moeten wisselen tussen werk-studie1-studie2 (alle drie totaal verschillend) en er was echt geen ruimte meer voor andere dingen. Zowel fysiek niet, maar ook in mijn hoofd was het echt bomvol.

Vanaf deze week ben ik terug naar 15 uur in werk. Een opluchting. Vanaf juli is de ene studie klaar en gaat de andere fulltime, weer een redelijk overzichtelijke situatie dus. Anders zou ik er persoonlijk aan onderdoor gaan.

Aanraden zou ik het zeker niet, maar in principe is het wel te doen. Moet je wel echt een flexibele werkgever hebben.
@mrs nou niet op basis van 1 studie laten we het daarop houden ;). Als je echt "maar" 36 uur werkt zal het best kunnen hoor, maar met kinderen is het erg pittig lijkt me. En je bent gek als je met een opleiding van 20 uur per week naast een werkweek van 36 uur akkoord gaat met een taakverdeling van 50/50 qua huishouden en kinderen, dat doet geen een man, maar goed dat is mijn mening.

Ik zeg alleen, het lijkt mij heel zwaar met kinderen. Zelf had ik een schoonmaakster en een partner die met veel gemor kookte etc, werkte ruim 45 uur in 4 dagen en kostte de studie me relatief weinig tijd ten opzichte van studiegenoten en dan nog vond ik het af en toe tegen vallen .
quote:mary57 schreef op 15 februari 2017 @ 13:50:

Het is zwaar, vergt veel discipline en er blijft minder tijd over voor sociale contacten, maar wel de moeite waard als het een studie is die je heel erg leuk vindt en waar je wat mee kunt.Dit.
filosofie appel
Ha TO,

Ik ben zwanger en werk en studeer. Nouja ik werkTE want inmiddels zit ik in de ziektewet dus nu loop ik alleen nog 28u stage en schrijf m'n scriptie af.

Zwangerschap valt me enorm zwaar, ik ben er hartstikke ziek van, dus het is niet makkelijk, maar het gaat wel. Gelukkig bijna klaar nu en dan kan ik met verlof

Na de geboorte van mijn zoontje ga ik niet meer werken, dat gaat gewoon niet samen; a) ik wil een beetje tijd voor hem hebben en b) ik wil een beetje een leuke en relaxte moeder zijn, niet een giga gestreste en oververmoeide. Ik denk echt dat én baan én studie én baby voor mij een onmogelijke opgave zou zijn waarbij ik op elk vlak tekort zou schieten. Ik doe dat dus niet.

Of baan en baby, of studie en baby, of baan en studie, dat lijken me de realistische opties. Alles bij elkaar is gewoon teveel denk ik. Voor mij iig, ik ken mezelf.

Of alleen werken en studeren gaat ligt helemaal aan de baan en de studie. Heb je een veeleisende baan met veel overuren dan is het veel moeilijker dan als je tijdelijk minder kunt gaan werken en wat extra vrije dagen over hebt of bij kunt kopen als je tentamens hebt.

Ik kon naast 28u stage en een scriptie schrijven niet nog 40 uur werken. Tot ik in de ziektewet kwam heb ik er 16u per week naast gewerkt, maar dat kon omdat mijn wg heel flexibel is.
@missmadame, wat een post/reactie vol met aannames en waarde oordelen (je bent gek als je...) weer. Maar prima, nogmaals, dat is jouw mening. Gelukkig kan het ook anders.
dubbel
Ik studeer zelf Chinees naast mijn job, wel niet op unief maar met een prof die ik per uur betaal. Ik leg de lat erg hoog (ook omwille van de kostprijs), waardoor het zwaar is. Maar ik doe het wel graag. Het moeilijkste vind ik als ik een drukke periode heb op het werk en thuis bekaf toekom. Dan durf ik wel ns een les af te zeggen.

Een vriendin van me doet een opleiding in avondschool na haar werk (waarvoor ze al 2u pendelt per dag + ze heeft een kind). Zij vindt het ook zwaar maar het is doenbaar en het is ook maar tijdelijk.

Kan je de link leggen tussen je studies en je job? Dat kan je opleiding al een stuk dragelijker maken, omdat je de theorie direct kan toepassen in de praktijk.
@bloody mary over wat voor een soort avond opleiding hebben we het dan?

een deeltijd HBO opleiding is toch wat anders dan een avond cursus of een lesje chinees waarvan je zelf al aangeeft dat je weleens afbelt.

Mij lijkt het een onmogelijke combinatie zeker als je als vrouw ook nog een kind wil in diezelfde tijd. (ik zou dan iig wel partime gaan werken)
Zij doet de lerarenopleiding.

Heb een tijd rechten gevolgd (was nodig voor mijn werk), ik pakte een paar vakken uit het curriculum en ging rechtstreeks door naar school na mijn werk. Absoluut geen aanrader, was heel zwaar, maar wel boeiend tegelijk. Zou het wel geen 3 jaar ofzo volgehouden hebben.
HBO deeltijd is 4 jaar (als je een snelle bent...) red je het niet..dan kan het zomaar uitlopen op een never ending story (of afhaken). En dan heeft het je en tijd en geld gekost en een hoop frustratie (en geen diploma).

En dan wil TO ook nog zwanger worden, dus en fulltime baan, en zwanger+ bevalling en baby en een deeltijd studie

Als ik zie hoe druk mijn partner is met zijn deeltijd HBO, iedere week 2x verplicht opdrachten inleveren! 2 avonden school (1x klassikaal, 1x achter de PC online)...iedere avond is hij er druk mee! weg sociaal leven hoor. echt helemaal weg. Met een beetje geluk lukt het op nog 2x per week uurtje naar de sportschool te gaan.

Dus wil TO succes behalen, dan zou ik kiezen voor af baan +studie, of baan + kind, of alleen studie + kind:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven