Werk & Studie alle pijlers

Studiebelasting WO

29-03-2018 12:58 14 berichten
Ik ben benieuwd hoeveel uur WO-studenten ongeveer kwijt zijn aan contacturen en zelfstudie. Volgens mij is de norm 40 uur, maar mijn dochter (eerstejaars) is er wel meer tijd aan kwijt. Ze heeft sowieso 18 contacturen, maar is daarnaast ook nog wel 3-5 uur per dag bezig, en in tentamenperiodes langer. De cijfers zijn er gelukkig ook naar, maar ze durft geen gas terug te nemen omdat ze per se al haar studiepunten wil halen. Wordt de studiebelasting minder in latere jaren?
Gemiddeld 4 uur per dag x 5 werkdagen is 20 + 18 = 38
Weekenddagje erbij nog paar uurtjes = ongeveer 40.
Ik zie de belasting niet zo.

En tentamens is gewoon ff knallen
konijn82 schreef:
29-03-2018 13:00
Gemiddeld 4 uur per dag x 5 werkdagen is 20 + 18 = 38
Weekenddagje erbij nog paar uurtjes = ongeveer 40.
Ik zie de belasting niet zo.

En tentamens is gewoon ff knallen
Ik had de weekenddagen meegeteld. Dus 7x4 + 18.
Dat verschilt toch sowieso per studie? Ik ben er nooit zo heel veel tijd aan kwijt geweest. Twee studies gedaan die heel verschillend waren van opzet. Bij de eerste was het colleges bijwonen en dan voor de tentamenweek de boeken lezen (dat laatste was dus een paar dagen veel uur). Bij de tweede waren het veel kleinere brokjes en hoewel het de bedoeling was dat je dan iedere week wat deed, was dat voor mij niet zo nodig, of ik was er heel snel mee klaar.

In hogere jaren kreeg ik een ander soort vakken met meer maakwerk, dus dat kostte dan wel iets meer tijd. Maar ook daar gold: ik las snel, begreep snel en schreef snel. Bovendien kon ik zelf kiezen hoeveel (en welke) vakken per blok ik deed. Zelfs met een extra vak per blok kon ik nog 20-40 uur per week naast de tweede studie werken, en >20 uur naast de eerste studie sporten.

Dus het hangt er van af wat ze doet...
Ik was er zelf veel minder tijd aan kwijt. Had maar 8 college-uren per week (2 vakken per "blok" waarvan elk vak bestond uit een hoorcollege en een werkcollege, van 2 uur per bijeenkomst) en ik heb gemiddeld denk ik 20 uur per week besteed aan lezen/schrijven/voorbereiden. In tijden dat er een grote scriptie geschreven diende te worden wat meer, maar tegen die tijd hadden we soms ook geen college meer.
De soort studie zal idd meespelen. Ze doet een cultuurstudie waarbij ze in 1,5 jaar de taal moet beheersen op een niveau om in die taal wetenschappelijk onderwijs te kunnen volgen. Ze is op 0 begonnen, dus daar gaat al veel tijd in zitten. Daarnaast regelmatig boekbesprekingen en essays, waarvoor ze veel moet lezen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het wisselt per studie. Beta-studies en studies met veel proeven en praktijkonderzoek/proeven hebben over het algemeen meer contacturen dan bijvoorbeeld letterenstudies, omdat je daar weer meer moet lezen (roman, gedichten/toneelstuk en een stapel secundaire literatuur per week per vak was normaal bij mijn opleiding).

Het kan ook zijn dat je dochter niet efficiënt leert. Wellicht zit daar nog een stukje winst?
Ik kan me voorstellen dat ze dan in het begin ook veel tijd kwijt is aan woordjes/rijtjes leren en zo. Die woordjes zullen wel blijven, maar lezen en zo zal wel sneller gaan in hogere jaren, neem ik aan.
MinkeDeWit schreef:
29-03-2018 13:21
De soort studie zal idd meespelen. Ze doet een cultuurstudie waarbij ze in 1,5 jaar de taal moet beheersen op een niveau om in die taal wetenschappelijk onderwijs te kunnen volgen. Ze is op 0 begonnen, dus daar gaat al veel tijd in zitten. Daarnaast regelmatig boekbesprekingen en essays, waarvoor ze veel moet lezen.
Ja, daar gaat gigantisch veel tijd in zitten! Ik doe een HBO opleiding die voor 50% bestaat uit talen, en na 3 jaar Franse les ben ik er nog niet vloeiend in. Kan me niet voorstellen dat in 1,5 jaar te moeten doen.
intothewild schreef:
29-03-2018 13:25
Ja, daar gaat gigantisch veel tijd in zitten! Ik doe een HBO opleiding die voor 50% bestaat uit talen, en na 3 jaar Franse les ben ik er nog niet vloeiend in. Kan me niet voorstellen dat in 1,5 jaar te moeten doen.
Ik vind het ook knap :-) Het is een Aziatische taal dus ook geen normale letters.
Dat idee had ik al van die Aziatische taal (Leiden?). Degenen die ik weet die het gehaald hebben hadden bijna allemaal de afkomst van de studie. De kaaskoppen (zogezegd) zijn op een enkeling na afgehaakt vanwege de achterstand qua taal. Hopelijk gaat het je dochter beter af.
Tijdens mijn bachelor had ik in mijn 1e jaar maar 12 contacturen per week en misschien besteedde ik zo'n 15 uur per week aan het lezen van de literatuur / het maken van opdrachten / voorbereiden presentaties. Maar ik deed een talenstudie van een taal die je al in het middelbaar onderwijs kreeg ;)

En een weekje voor de toetsweek ging ik pas fulltime studeren met redelijke cijfers als resultaat (7,5 +/-)

Maar ik had ook klasgenoten die 40+ studeerden per week om dezelfde resultaten te behalen.

Om je vraag te beantwoorden, in jaar 2 en 3 verschilden het per periode. Voor mijn minorvakken hoefde ik bijvoorbeeld weinig te doen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Erizon schreef:
29-03-2018 14:07
Dat idee had ik al van die Aziatische taal (Leiden?). Degenen die ik weet die het gehaald hebben hadden bijna allemaal de afkomst van de studie. De kaaskoppen (zogezegd) zijn op een enkeling na afgehaakt vanwege de achterstand qua taal. Hopelijk gaat het je dochter beter af.
Er zitten geen native speakers in haar jaar. Inmiddels is wel al ongeveer 40% afgevallen, maar dat schijnt niet ongebruikelijk te zijn (ook bij andere studies).
Bij mij werd het juist meer. Eerste jaar gemiddeld 25 uur per week denk ik, daarna 30 en in de master rond de 40. Komt wel bij dat de focus verschoof van “leren” naar “toepassen en schrijven” en dat laatste kost meer tijd maar vond ik zelf minder intensief. Ook heb ik zowel de bachelor als de master cum laude gehaald, ik denk dat mijn klasgenoten met zesjes maar de helft van de tijd kwijt waren. En het zal sowieso heel erg per student verschillen.

Wat ik wel gemerkt heb is dat veel tijd besteden aan de basisvakken in het eerste jaar heel handig is tijdens de rest van je studie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven