Studiekeuzeproblemen
donderdag 15 juni 2017 om 16:18
Hallo allemaal,
Ik moet voor komend jaar dus een HBO-studie hebben, maar weet absoluut niet wat ik moet studeren. De studies waar ik de voorkeur bij heb, hebben niet bepaald de leukste baanmogelijkheden. Mensen hebben me ook vaak genoeg verteld dat ik een studie moet kiezen die ik leuk vind, maar hetgeen wat je ermee kunt (baan dus) vind ik ook zeer belangrijk. Hiermee ga je immers door tot zeker je 67e.
Het probleem is nu dat ik wel studies voor ogen heb om te gaan studeren, maar de baanmogelijkheden vallen me zwaar tegen, maar misschien verwacht ik simpelweg ook (te!) veel van een baan en is het eenmaal niet leuk om te gaan werken(?) en moet ik maar 'gewoon' iets doen en dan zie ik vanzelf wel waar het schip strandt.
Hebben jullie misschien wat tips zodat ik toch nog een keuze kan maken voor een studie?
Doei!
Ik moet voor komend jaar dus een HBO-studie hebben, maar weet absoluut niet wat ik moet studeren. De studies waar ik de voorkeur bij heb, hebben niet bepaald de leukste baanmogelijkheden. Mensen hebben me ook vaak genoeg verteld dat ik een studie moet kiezen die ik leuk vind, maar hetgeen wat je ermee kunt (baan dus) vind ik ook zeer belangrijk. Hiermee ga je immers door tot zeker je 67e.
Het probleem is nu dat ik wel studies voor ogen heb om te gaan studeren, maar de baanmogelijkheden vallen me zwaar tegen, maar misschien verwacht ik simpelweg ook (te!) veel van een baan en is het eenmaal niet leuk om te gaan werken(?) en moet ik maar 'gewoon' iets doen en dan zie ik vanzelf wel waar het schip strandt.
Hebben jullie misschien wat tips zodat ik toch nog een keuze kan maken voor een studie?
Doei!
donderdag 15 juni 2017 om 16:27
Goed dat je je ook kijkt naar wat je met een studie kunt gaan doen.
Het advies: "kies gewoon een leuke studie" heb ik altijd erg stompzinnig gevonden.
Naar welke studies heb je gekeken en waarom wil je die toch liever niet doen? Misschien kunnen wij met je meedenken.
Het advies: "kies gewoon een leuke studie" heb ik altijd erg stompzinnig gevonden.
Naar welke studies heb je gekeken en waarom wil je die toch liever niet doen? Misschien kunnen wij met je meedenken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 15 juni 2017 om 16:33
Het is op zich goed om baankansen een beetje in de gaten te houden. Ik weet niet wat voor studies je op het oog hebt die geen leuke baankansen hebben? Als het gaat om een studie met weinig baankansen moet je ook in overweging nemen dat voordat jij gaat werken, we weer een aantal jaar verder zijn en het er heel anders kan uitzien. Als het erom gaat dat je het onderwerp van de studie wel leuk en interessant vind, maar de baanmogelijkheden je tegenspreken (al is het maar iets stoms als dat je het naar vind om de hele dag buiten te staan, en je baanmogelijkheden alleen maar buiten zijn) dan kun je kijken of je een meeloopdag kan regelen om te kijken of het je echt heel erg tegenstaat. Zo ja: misschien beter niet doen, maar misschien valt het je dan juist mee.
donderdag 15 juni 2017 om 16:34
Maak je hier alsjeblieft nog niet teveel zorgen om! Het is inderdaad een hele lastige beslissing, maar ik denk toch dat je moet kiezen voor iets wat je leuk vind! Ik koos voor iets waar ik baankans mee had, in plaats van iets wat ik leuk vond. Vervolgens ben ik na 2 maanden met die opleiding gestopt. Nu studeer ik Media, Informatie en Communicatie en heb het ontzettend naar mijn zin op school. De baankans bij deze opleiding ligt redelijk laag, maar ik ben er van overtuigd dat als je het écht wil en je best doet dat je zeker wel een baan krijgt later.
En onthoud dat veel mensen werk doen waar zij niet voor zijn opgeleid in de eerste instantie! En wie weet is de banenmarkt al weer helemaal veranderd zodra jij bent afgestudeerd.
En onthoud dat veel mensen werk doen waar zij niet voor zijn opgeleid in de eerste instantie! En wie weet is de banenmarkt al weer helemaal veranderd zodra jij bent afgestudeerd.
anoniem_284669 wijzigde dit bericht op 15-06-2017 16:36
Reden: Nog een toevoeging
Reden: Nog een toevoeging
6.11% gewijzigd
donderdag 15 juni 2017 om 16:40
Het is juist goed om hier al wel over na te denken, want als je iets heel specifieks wilt gaan doen, is overstappen niet altijd even makkelijk en een nieuwe/tweede studie doen, kan heel kostbaar zijn.Sofie1996 schreef: ↑15-06-2017 16:34Maak je hier alsjeblieft nog niet teveel zorgen om! Het is inderdaad een hele lastige beslissing, maar ik denk toch dat je moet kiezen voor iets wat je leuk vind! Ik koos voor iets waar ik baankans mee had, in plaats van iets wat ik leuk vond. Vervolgens ben ik na 2 maanden met die opleiding gestopt. Nu studeer ik Media, Informatie en Communicatie en heb het ontzettend naar mijn zin op school. De baankans bij deze opleiding ligt redelijk laag, maar ik ben er van overtuigd dat als je het écht wil en je best doet dat je zeker wel een baan krijgt later.
Daarnaast is er een groot verschil tussen kiezen voor een opleiding enkel omdat de kans op een baan goed is OF kiezen voor een opleiding waarbij de kans op een leuk/aansprekende baan groot is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 15 juni 2017 om 16:44
Hoi dianardianaf schreef: ↑15-06-2017 16:27Goed dat je je ook kijkt naar wat je met een studie kunt gaan doen.
Zit nu vooral te kijken naar vooral beta-studies, zoals elektrotechniek of biotechnologie. Probleem is echter dat ik met elektrotechniek het idee heb dat ik later op een kantoortje terecht kom waar ik bijvoorbeeld een 'mechanisch constructeur' word. Dit lijkt me ontzettend saai.
Met biotechnologie (heb deze studie ook eerder gevolgd, maar ben toch gestopt. Ik houd de optie echter nog wel open) is het volgende het probleem dat je:
- forensische onderzoek kunt gaan doen, maar hiervoor weinig baankans is,
- medisch laborant kun worden, waar ook vrij weinig baankansen zijn
- werk kunt doen omtrent planten (denk aan genetisch knutselen), maar dit vind ik erg saai
- de chemische industrie in kan, maar ik zie er tegenop om me leven door te moeten brengen in enorme fabrieken.
Zat misschien ook te denken aan civiele techniek, maar ik heb totaal geen interesse in hoe men Nederland ruimtelijk gaat inrichten...
donderdag 15 juni 2017 om 16:50
Hoi koffiehagedisKoffiehagedis schreef: ↑15-06-2017 16:45En als je andersom kijkt? Welke banen lijken je nu ècht leuk en welke studies leiden daarvoor op?
Die aanpak heb ik inderdaad ook genomen. Heb dit jaar VAVO-VWO gedaan in de hoop om apotheker te worden, dat lijkt me wel leuk namelijk. Probleem is echter dat ik dit jaar ben gezakt en ik niet ervan ben overtuigd dat het me volgend jaar wel gaat lukken om die diploma te halen.
Dus ja...
donderdag 15 juni 2017 om 16:51
Uiteraard is het goed om hier over na te denken. Maar ik bedoel alleen dat ze zich niet teveel zorgen moet maken. Ik heb mezelf toentertijd namelijk helemaal gek gemaakt. Dit is gewoon niet nodig.dianaf schreef: ↑15-06-2017 16:40Het is juist goed om hier al wel over na te denken, want als je iets heel specifieks wilt gaan doen, is overstappen niet altijd even makkelijk en een nieuwe/tweede studie doen, kan heel kostbaar zijn.
Daarnaast is er een groot verschil tussen kiezen voor een opleiding enkel omdat de kans op een baan goed is OF kiezen voor een opleiding waarbij de kans op een leuk/aansprekende baan groot is.
donderdag 15 juni 2017 om 17:02
Wat spreekt je zo aan in een baan als apotheker? Misschien zijn er banen op hbo-niveau waar vergelijkbare zaken in zitten? Bijvoorbeeld: als bezig zijn met medicatie je trekt zou hbo-BML misschien iets zijn, als het om klantcontact gaat zou je in de sociale hoek kunnen zoeken, als je graag een eigen bedrijf of zaak wilt is er in de economische hoek vast iets te vinden.
donderdag 15 juni 2017 om 17:08
Je kunt gewoon je P halen en dan door naar de opleiding farmacie. Zie hieronder een tekst van de opleidingseisen.
Ik zou voor je P wel een opleiding kiezen die hier wat mee te maken heeft. Ben je trouwens niet rijkelijk laat? Dacht dat je tegenwoordig al voor 1 mei ingeschreven moet staan, ook voor niet lotingsstudies.
"Het is mogelijk dat je wordt toegelaten met een HBO-propedeuse/-einddiploma, mits je voldoende natuurkunde, scheikunde en wiskunde tijdens de opleiding hebt gehad. De onderwijsinstelling van jouw keuze zal dit beoordelen."
Ik zou voor je P wel een opleiding kiezen die hier wat mee te maken heeft. Ben je trouwens niet rijkelijk laat? Dacht dat je tegenwoordig al voor 1 mei ingeschreven moet staan, ook voor niet lotingsstudies.
"Het is mogelijk dat je wordt toegelaten met een HBO-propedeuse/-einddiploma, mits je voldoende natuurkunde, scheikunde en wiskunde tijdens de opleiding hebt gehad. De onderwijsinstelling van jouw keuze zal dit beoordelen."
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
donderdag 15 juni 2017 om 17:12
Hetgeen dat me aansprak aan het beroep was eigenlijk dat je de potentie had om een vanuit iets kleins zoals een simpel pilletje een grote impact kunt hebben dat mensen kan helpen, iets in die richting. Het ligt een beetje abstract.Koffiehagedis schreef: ↑15-06-2017 17:02Wat spreekt je zo aan in een baan als apotheker? Misschien zijn er banen op hbo-niveau waar vergelijkbare zaken in zitten? Bijvoorbeeld: als bezig zijn met medicatie je trekt zou hbo-BML misschien iets zijn, als het om klantcontact gaat zou je in de sociale hoek kunnen zoeken, als je graag een eigen bedrijf of zaak wilt is er in de economische hoek vast iets te vinden.
Maar BML was, als ik mij dat goed herinner, een beetje vergelijkbaar met een studie die ik dit voorafgaande jaar heb gedaan - biotechnologie, hierbij kon je 'de rode' biotechnologie ingaan voor je major. Maar de baankansen waren hier niet zo heel goed werd tijdens de opleiding expliciet vermeld.
donderdag 15 juni 2017 om 17:18
Ik zou me niet altijd laten leiden door baankansen. Hoewel er studies zijn waar je echt zo goed als niet mee aan de bak komt, zijn er veel studies waar de banen misschien niet voor het oprapen liggen, maar er wel degelijk zijn. Veel hangt af van je inzet. Ga bij een opleidingscommissie, doe relevante zaken naast je studie. 'Niet heel goede baankansen' kan soms ook gewoon betekenen dat als je het echt wilt, je ervoor moet knokken en het dan wel degelijk lukt.
donderdag 15 juni 2017 om 17:32
Hoi Kia,-Kia-Ora- schreef: ↑15-06-2017 17:08Je kunt gewoon je P halen en dan door naar de opleiding farmacie. Zie hieronder een tekst van de opleidingseisen.
Ben inderdaad laat, maar dit ging ook zo met de studie biotechnologie en kon toch beginnen aan de studie. De 1 mei regeling was, als ik dat goed heb begrepen, vooral bedoeld om studenten te stimuleren om op tijd een studie te kiezen om studie-uitval e.d. te voorkomen. Aanmelden na 1 mei kan ook nog, maar dan moest je dus aan bepaalde eisen voldoen voor de studie. In het geval voor het HBO hoef ik me daar geen zorgen te maken (en wil ik dat ook niet), omdat mijn havo diploma met NG + natuurkunde wel ruimschoots voldoende is (als ik aanneem dat ze je beoordelen adhv cijfers).
Ik heb ook gekeken naar de mogelijkheid om met een P door te stromen naar uni, maar ik ben eens op een artikel gestuit waarin ze hebben vermeld dat mensen die deze route nemen in het algemeen niet heel veel succes hebben. Daarbij is het zo dat ik inmiddels 20 ben (jaja, ik weet het, 'zo oud en nog niet eens een studie(!)'... -,- ) en ik dan net zo goed een colloquium doctum (21+ regeling) kan afleggen.
donderdag 15 juni 2017 om 19:03
Je moet inderdaad ergens een middenweg vinden. Ik heb achteraf wel een beetje spijt van mijn studiekeuze omdat ik teveel geluisterd heb naar adviezen over wat 'verstandig' is in plaats van leuk. Nu ik eenmaal een paar jaar aan het werk ben, kom je er achter dat het voor 90% van de functies helemaal niet uitmaakt wát je hebt gestudeerd. De globale richting maakt natuurlijk uit, en het niveau van de opleiding, maar voor bijvoorbeeld een beleidsfunctie bij de overheid maakt het echt niet uit of je nou economie, geschiedenis, sociologie of bestuurskunde hebt gedaan. Dan kun je beter doen wat je leuk vindt. Voor 10% van de functies maakt het wél uit wat je hebt gedaan (advocaat, tandarts etc) en dan is het natuurlijk wel belangrijk om precies de juiste studie te gaan doen.dianaf schreef: ↑15-06-2017 16:40Het is juist goed om hier al wel over na te denken, want als je iets heel specifieks wilt gaan doen, is overstappen niet altijd even makkelijk en een nieuwe/tweede studie doen, kan heel kostbaar zijn.
Ik heb zelf rechten gestudeerd als veilige keuze, maar mijn hart heeft er nooit echt helemaal gelegen. Ik heb nu een matig leuke baan met een matig goed salaris, maar al mijn vrienden die de kunstacademie hebben gedaan zijn ook prima terecht gekomen en ik heb het idee dat zij toch wel gelukkiger zijn dan ik met hun werk. Onderschat ook niet de kracht van écht passie voelen voor je vakgebied. Ik heb dat niet écht, ondanks dat ik er best goed in ben, maar ik merk dat mensen door hebben dat het niet 'echt' is en dat belemmert mij tot op zekere hoogte denk ik wel in mijn carrière.
donderdag 15 juni 2017 om 19:37
Wat staat je tegen aan werken in grote fabrieken? Met elektrotechniek en civiele techniek ben je ook bij uitstek geschikt voor werken in de procesindustrie, dus bij raffinaderijen etc. Persoonlijk vind ik dat een heel interessant vakgebied. Ik werk er met veel plezier. Wat spreekt jou er zo expliciet niet in aan?
donderdag 15 juni 2017 om 20:07
Je schrijft gedacht te hebben aan een studie civiele techniek, maar niet geïnteresseerd te zijn in de ruimtelijke inrichting van Nederland. Nu is dat echter een heel andere studie, namelijk ruimtelijke ordening en planologie. Niet te vergelijken met civiele techniek!
Ik heb zelf civiele techniek gestudeerd en de studie succesvol afgerond. Deze studie omvat alles van ontwerp tot realisatie van onder meer wegen, bruggen, sluizen, dijken, gemalen, riolering, stuwen, parkeergarages, tunnels, geluidschemen. Praktisch alles wat je buiten ziet, behalve de gebouwen. Je leert ontwerpen en technisch tekenen en de daarbij behorende berekeningen te maken. Je leert bijvoorbeeld het berekenen van heipalen, betonconstructies, dijklichamen en sluisdeuren. Daarnaast wordt ingegaan op verschillende bouwwijzes, bouwvolgorde, je leert berekenen wat een project kost, omgang met de omgeving, planningen maken, transportroutes, materiaalkeuzes enz. Het is een afwisselende, dynamische studie, omdat het over zoveel onderdelen gaat.
Ik werk nu zelf bij een vrij kleine aannemer en heb zeer afwisselend werk: van het ontwerpen van een brug tot het bestellen van straatstenen en van het berekenen van de kostprijs voor aanbesteding tot het organiseren van omwonenden-informatieavonden. Je kunt echter ook aan de slag bij de overheid (gemeentes, rijkswaterstaat) of ingenieursbureaus of natuurlijk grote aannemers.
Tijdens de realisatie van een project moet je ook regelmatig op de bouwplaats de voortgang bekijken, aanpassingen maken, overleggen met diverse partijen. Je hoeft zeker niet de hele dag in een suf kantoor achter een beeldscherm te zitten.
Misschien is deze studie toch het overwegen waard voor jou!?
Ik heb zelf civiele techniek gestudeerd en de studie succesvol afgerond. Deze studie omvat alles van ontwerp tot realisatie van onder meer wegen, bruggen, sluizen, dijken, gemalen, riolering, stuwen, parkeergarages, tunnels, geluidschemen. Praktisch alles wat je buiten ziet, behalve de gebouwen. Je leert ontwerpen en technisch tekenen en de daarbij behorende berekeningen te maken. Je leert bijvoorbeeld het berekenen van heipalen, betonconstructies, dijklichamen en sluisdeuren. Daarnaast wordt ingegaan op verschillende bouwwijzes, bouwvolgorde, je leert berekenen wat een project kost, omgang met de omgeving, planningen maken, transportroutes, materiaalkeuzes enz. Het is een afwisselende, dynamische studie, omdat het over zoveel onderdelen gaat.
Ik werk nu zelf bij een vrij kleine aannemer en heb zeer afwisselend werk: van het ontwerpen van een brug tot het bestellen van straatstenen en van het berekenen van de kostprijs voor aanbesteding tot het organiseren van omwonenden-informatieavonden. Je kunt echter ook aan de slag bij de overheid (gemeentes, rijkswaterstaat) of ingenieursbureaus of natuurlijk grote aannemers.
Tijdens de realisatie van een project moet je ook regelmatig op de bouwplaats de voortgang bekijken, aanpassingen maken, overleggen met diverse partijen. Je hoeft zeker niet de hele dag in een suf kantoor achter een beeldscherm te zitten.
Misschien is deze studie toch het overwegen waard voor jou!?
vrijdag 16 juni 2017 om 00:56
Een heel klein beetje nadenken over de beroepskansen is natuurlijk verstandig. Als je bijvoorbeeld kunstgeschiedenis gaat studeren, of de dansacademie doet, weet je dat je heel hard zult moeten vechten voor een plekje, en dat moet je er dan voor over hebben.
Maar verder zou ik er ook weer niet alles aan ophangen. Het is nu nog bijna niet te voorspellen welke vakken over 4-5 jaar hard nodig zijn. Toen ik ging studeren (zeg maar in de middeleeuwen), was de IT helemaal in. Als je iets met computers kon, kon je goudgeld verdienen. Tegen de tijd dat ik klaar was, was de markt voor ITers oververzadigd en werkten ze als vakkenvuller. Hetzelfde is met allerlei andere vakken gebeurd. Dus zolang je een gewoon gemiddeld vakgebied hebt, zou ik me daar niet al te druk om maken.
Ben je met je vorige opleiding gestopt omdat de baankansen toch minder waren dan je dacht? Dat zou ik echt een vreemde reden vinden. Als je het vak verder wel leuk vindt, is het geen richting waar het echt extreem moeilijk is om een baan te vinden. Nee, je trekken je niet uit de schoolbanken, maar dat is maar bij heel weinig vakken zo. Maar dat betekent nog niet dat je dús niks kan vinden.
Het klinkt alsof je alles heel zwart-wit ziet. Je wilt niet studie A doen, want je wilt niet in grote fabrieken werken. En niet studie B, want je wilt niet in een kantoortje zitten. Maar elke fabriek is anders, er er ook die uit kleine units bestaan, of kleinere bedrijven. Sommige banen zijn 100% op kantoor, bij anderen ga je ook de werkvloer op, of buiten het bedrijf. Probeer dingen niet zo vast in een hokje te leggen, want dat zijn ze zelden, en dat maakt het onnodig zwaar.
Voorbeeld van mezelf: ik ben onderzoeker in een academisch ziekenhuis. Ik hoor vaak van mensen: 'pfff, dat lijkt me zo saai, alleen maar achter een microscoop zitten de hele dag.' Een kleine opsomming van dingen die ik de afgelopen week gedaan heb: een presentatie gehouden op een internationaal congres, een wetenschappelijk artikel geschreven inclusief de layout van de plaatjes, over onderzoeken van collega's overlegd, naar een ander ziekenhuis gereden om weefsel op te halen, dat weefsel verwerkt en er metingen op gedaan, mijn dieren gecontroleerd op huidafwijkingen, patienten-casus bespreking met de artsen bijgewoond, met de chirurg overlegd over welke foto's we ergens voor nodig hebben, tussendoor nog wat personeelszaken van mijn medewerkers geregeld, en ja, ook nog wat achter de miscroscoop gezeten. En dat is alleen nog maar wat me zo te binnen schoot in twee minuten.
Dus dat 'de hele dag alleen maar achter een microscoop zitten' valt reuze mee. Maar als je je vast gaat houden aan zwart-wit beelden, dan zou ik mijn eigen baan ook niks vinden, omdat je dan maar op 1 klein deeltje focust.
Maar verder zou ik er ook weer niet alles aan ophangen. Het is nu nog bijna niet te voorspellen welke vakken over 4-5 jaar hard nodig zijn. Toen ik ging studeren (zeg maar in de middeleeuwen), was de IT helemaal in. Als je iets met computers kon, kon je goudgeld verdienen. Tegen de tijd dat ik klaar was, was de markt voor ITers oververzadigd en werkten ze als vakkenvuller. Hetzelfde is met allerlei andere vakken gebeurd. Dus zolang je een gewoon gemiddeld vakgebied hebt, zou ik me daar niet al te druk om maken.
Ben je met je vorige opleiding gestopt omdat de baankansen toch minder waren dan je dacht? Dat zou ik echt een vreemde reden vinden. Als je het vak verder wel leuk vindt, is het geen richting waar het echt extreem moeilijk is om een baan te vinden. Nee, je trekken je niet uit de schoolbanken, maar dat is maar bij heel weinig vakken zo. Maar dat betekent nog niet dat je dús niks kan vinden.
Het klinkt alsof je alles heel zwart-wit ziet. Je wilt niet studie A doen, want je wilt niet in grote fabrieken werken. En niet studie B, want je wilt niet in een kantoortje zitten. Maar elke fabriek is anders, er er ook die uit kleine units bestaan, of kleinere bedrijven. Sommige banen zijn 100% op kantoor, bij anderen ga je ook de werkvloer op, of buiten het bedrijf. Probeer dingen niet zo vast in een hokje te leggen, want dat zijn ze zelden, en dat maakt het onnodig zwaar.
Voorbeeld van mezelf: ik ben onderzoeker in een academisch ziekenhuis. Ik hoor vaak van mensen: 'pfff, dat lijkt me zo saai, alleen maar achter een microscoop zitten de hele dag.' Een kleine opsomming van dingen die ik de afgelopen week gedaan heb: een presentatie gehouden op een internationaal congres, een wetenschappelijk artikel geschreven inclusief de layout van de plaatjes, over onderzoeken van collega's overlegd, naar een ander ziekenhuis gereden om weefsel op te halen, dat weefsel verwerkt en er metingen op gedaan, mijn dieren gecontroleerd op huidafwijkingen, patienten-casus bespreking met de artsen bijgewoond, met de chirurg overlegd over welke foto's we ergens voor nodig hebben, tussendoor nog wat personeelszaken van mijn medewerkers geregeld, en ja, ook nog wat achter de miscroscoop gezeten. En dat is alleen nog maar wat me zo te binnen schoot in twee minuten.
Dus dat 'de hele dag alleen maar achter een microscoop zitten' valt reuze mee. Maar als je je vast gaat houden aan zwart-wit beelden, dan zou ik mijn eigen baan ook niks vinden, omdat je dan maar op 1 klein deeltje focust.
vrijdag 16 juni 2017 om 08:16
Daar heb je wel gelijk in.
To, ik heb het idee dat je heel zwart-wit kijkt naar banen en opleidingen. Ik werk zelf in de accountancy en heb ook die opleiding daarvoor gedaan. En hoewel het allemaal hetzelfde lijkt en elk kantoor hetzelfde lijkt, er zijn veel onderlinge verschillen. Bij het ene kantoor zit je heel de dag administraties te verwerken, bij de andere zit je bijna nooit op kantoor, maar werk je voornamelijk bij klanten. Bij de ene doe je wel fiscale aangiften, bij andere niet. Sommige mensen komen bij een normaal bedrijf terecht op de financiële afdeling. Met zo'n rechttoe, techtaan opleiding als accountancy zijn er al zoveel mogelijkheden. En dan heb je het nog geen eens over mensen die niet in een financieel administratieve hoek zijn beland.
Je moet het zo zien, als je niet iets heel specifieks wilt gaan doen, zijn je opties eindeloos. Werkgevers zijn vaak op zoek naar bepaalde vaardigheden of competenties. Een vriend van mij heeft psychologie gestudeerd, kon geen werk krijgen en is in de ict gaan werken (wel al een aantal jaar geleden hoor). Het belangrijkste was dat hij een academisch niveau had. Daarnaast ken ik nog een zilversmid die in de HRM terecht is gekomen, en een makelaar die ook de HRM in is gegaan, bedrijfseconoom die nu ict-er is enz.