Werk & Studie alle pijlers

Syllogismen

06-04-2011 20:19 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het voorbereiden op een assessment. Ben nu bezig met syllogismen.

En ik draai door, ben ineens alle logica kwijt. Ben benieuwd hoe goed jullie hierin zijn :-)

Alle vogels zijn wit. Alle meeuwen zijn wit. Dus:

1. Ten minste sommige vogels zijn meeuwen.

2. Sommige vogels zijn meeuwen.

3. Alle meeuwen zijn vogels.

4. Er is geen conclusie mogelijk.

Moeten meeuwen vogels zijn of kunnen meeuwen ook eventueel geen vogels zijn?

Alle vogels zijn wit. Alle meeuwen zijn wit. Dus:

Totaal aantal stemmen: 45

Ten minste sommige vogels zijn meeuwen. (7%)
Sommige vogels zijn meeuwen. (7%)
Alle meeuwen zijn vogels. (13%)
Er is geen conclusie mogelijk. (73%)
Er is geen conclusie mogelijk.
Ja, of de eerste 3 kloppen allemaal.
geen conclusie mogelijk
Of ik ben gewoon dom
quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 20:23:

Of ik ben gewoon dom Nee hoor, je moet je alleen niet laten verleiden je kennis over de wereld te gebruiken.
Hahaha, ik voel me ook even dom, maar toch viel de score niet mee, 7 van 10 goed... redelijk gemiddeld neem ik aan.

http://vdab.be/werkinzicht/testen.shtml#intelligentie - leuk voor een avondje jezelf slim of dom voelen!
quote:AlettaJacobs schreef op 06 april 2011 @ 20:25:

[...]

Nee hoor, je moet je alleen niet laten verleiden je kennis over de wereld te gebruiken.Precies. Je raakt in de war omdat je weet dat meeuwen vogels zijn. Vervang "meeuwen" door "katten" en het wordt een stuk makkelijker.
Heb je er nog meer?
Geen conclusie mogelijk
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Hulpmiddel voor het oplossen voor syllogismen:

http://www.fibonicci.com/nl/venn-diagrammen
Er is geen conclusie mogelijk.
Ik voel me zo moedellooos
En... heb je nog meer van dat soort vragen (of andere uit intelligentietesten, vind ik leuk!!!!)
Ik voel me zo moedellooos
Geen conclusie mogelijk. Er staat nl niet dat alleen vogels wit zijn. Honden kunnen bv ook wit zijn en dan zouden meeuwen ook honden kunnen zijn. Dus met alleen deze uitspraken kun je geen van de genoemde conclusie trekken.

Misschien raak je in de war doordat je niet alleen kijkt naar wat er staat, maar ook je "gewone/eigen" kennis (meeuwen zijn vogels) mee laat spelen?

Het kan ook helpen door iets anders in te vullen, bv "meeuwen zijn honden" en dan te kijken of de uitspraken nog kloppen.
Ik ben niet 100% bekend met die syllogismen, maar je weet toch dat meeuwen vogels zijn? Of mag je echt ALLEEN de informatie gebruiken die je krijgt in die twee stellingen?
Geen syllogisme, net zo goed wel even puzzelen:

1. Drie bedienden werken in dezelfde firma. Er moet steeds iemand aanwezig zijn. Bediende A werkt twee hele dagen per week. Zij kan niet op dinsdag en vrijdag en werkt liefst twee dagen achter elkaar. Bediende B werkt twee halve dagen per week. Bediende C werkt één hele dag per week en twee halve. Maak een weekplanning voor deze bedienden waarbij je rekening houdt met voorgaande informatie. (Je krijgt al een begin van oplossing.)

1. Woensdag: VM A, NM C / donderdag: VM A, NM C / vrijdag VM A, NM A

2. Woensdag: VM C, NM C / donderdag: VM A, NM A / vrijdag: VM A, NM A

3. Woensdag: VM A, NM A / donderdag: VM A, NM A / vrijdag: VM C, NM C
quote:Denizcim schreef op 06 april 2011 @ 20:30:

Geen conclusie mogelijk. Er staat nl niet dat alleen vogels wit zijn. Honden kunnen bv ook wit zijn en dan zouden meeuwen ook honden kunnen zijn. Dus met alleen deze uitspraken kun je geen van de genoemde conclusie trekken.

Misschien raak je in de war doordat je niet alleen kijkt naar wat er staat, maar ook je "gewone/eigen" kennis (meeuwen zijn vogels) mee laat spelen?

Het kan ook helpen door iets anders in te vullen, bv "meeuwen zijn honden" en dan te kijken of de uitspraken nog kloppen.Ja precies, ik wist ineens niet meer of je nog wel mag weten dat meeuwen sowieso vogels zijn. Maar nee dus, niks is iets. En zelfs wit is niet per se een kleur. Wit is gewoon wit.
Sommige vogels zijn meeuwen

???????

Krijgen we ook het correcte antwoord te horen ?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Poe, is er iets mis met mij als ik de concentratie niet op kan brengen om zo'n vraagstuk op te lossen?
quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 20:31:

Ik ben niet 100% bekend met die syllogismen, maar je weet toch dat meeuwen vogels zijn? Of mag je echt ALLEEN de informatie gebruiken die je krijgt in die twee stellingen?Je mag alleen de informatie uit die stellingen gebruiken, dat is de lol. Dat je weet dat vogels meeuwen zijn, moet je voor die gedachtenoefening dus even vergeten.
quote:kopjekoffie70 schreef op 06 april 2011 @ 20:35:

Sommige vogels zijn meeuwen

???????

Krijgen we ook het correcte antwoord te horen ?Ja het goeie antwoord is dat er geen conclusie te trekken is.
quote:Mirjam762 schreef op 06 april 2011 @ 20:27:

Hulpmiddel voor het oplossen voor syllogismen:

http://www.fibonicci.com/nl/venn-diagrammenHandige link, bedankt!
quote:novina schreef op 06 april 2011 @ 20:32:

Geen syllogisme, net zo goed wel even puzzelen:

1. Drie bedienden werken in dezelfde firma. Er moet steeds iemand aanwezig zijn. Bediende A werkt twee hele dagen per week. Zij kan niet op dinsdag en vrijdag en werkt liefst twee dagen achter elkaar. Bediende B werkt twee halve dagen per week. Bediende C werkt één hele dag per week en twee halve. Maak een weekplanning voor deze bedienden waarbij je rekening houdt met voorgaande informatie. (Je krijgt al een begin van oplossing.)

1. Woensdag: VM A, NM C / donderdag: VM A, NM C / vrijdag VM A, NM A

2. Woensdag: VM C, NM C / donderdag: VM A, NM A / vrijdag: VM A, NM A

3. Woensdag: VM A, NM A / donderdag: VM A, NM A / vrijdag: VM C, NM C3. Werknemer a wil wo en do werken de hele dag, dus 1 valt af. Bovendien kan A niet op vrijdag, zoals bij antwoord 1. Dus hou je 3. over
Whoei! 7 van de 10 goed!!
je ziet ze vliegen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven