Werk & Studie alle pijlers

Te vrolijk

08-10-2018 22:44 58 berichten
Hoihoi, dar zijn we weer.

Ik wil graag even mijn ei kwijt.

Ik werk sinds 2 maanden bij de textielsuper, als assistent filiaalmanager in opleiding.

Ze zijn altijd positief over mij geweest. Natuurlijk wel eens met dingen waar ik op moet letten/ wat ik beter kan doen enz.

Maar vanochtend werd ik ineens gebeld door mijn leiding of ik even op gesprek wilde komen.
Ik dacht nou prima. Dan krijg ik eindelijk te horen naar welk filiaal ik definitief zou gaan.

Maar het werd een gesprek waar ik niet op voorbereid was.

Ik heb 2 keuzes.
1) ontslag nemen voor zaterdag a.s. dan is mijn proeftijd afgelopen.
2) terug naar verkoop medewerker.

En waarom..... omdat ik te vrolijk ben op mijn werk. Ik zeg iedereen vrolijk gedag, en ben ook vrolijk bij de kassa. Help elke klant die dat wilt/behoefte aan heeft.En dat scheint niet goed te zijn. Ik doe het al jaren zo, en ik heb er nog nooit klachten over gehad.
Dit is gewoon wie ik ben. En dat ik niet volwassen genoeg ben om deze functie te kunnen doen. Die viel helemaal rauw op mijn dak.

Ik voel mij behoorlijk k$t, en weet even niet wat ik moet doen.
Kia•Ora schreef:
08-10-2018 23:17
Ben je aangenomen ter aanvulling van de filiaalmanager of ter vervanging van?
Vervanging. Voor als zij vrij/ziek zijn
Lceetje schreef:
08-10-2018 23:18
Maar het probleem is dat ik dan weer zonder werk kom te Zitten, en dat thuis ga zitten niks doen.

Dit heb ik al eerder gehad. En daar werd ik echt niet gelukkig van.
Dan zou ik dus de verkoopsjob wel tijdelijk aannemen, maar als een gek beginnen solliciteren.

Waarbij het wel echt de job van verkoopster betreft.
Voor assistent-schap moeten ze je meer betalen en zoeken ze dus maar weer iemand anders nieuw (die ze weer mogen opleiden, ...).
We horen één kant van het verhaa en we kennen je niet, we kunnen niet weten of het wel of niet terecht is wat ze hebben gezegd en óf het gesprek daadwerkelijk zo is gegaan of dat je bepaalde delen hebt opgepikt uit het gesprek en verkeerde conclusies trekt.
Ze zijn niet blij met je in de functie die je hebt.
Je hoeft niet thuis te gaan zitten, want ze bieden je een andere functie aan.
En dat thuis nietsdoen daar ben jezelf bij en verantwoordelijk voor. Er is genoeg te doen, als je maar wilt. Niet zo snel opgeven en wanhopig zijn.
Ze vonden je ook niet volwassen genoeg. Heb je daar voorbeelden van? Als manager moet je natuurlijk wel net iets meer gezag/overwicht uitstralen.
Alle reacties Link kopieren
Dit ga je niet winnen helaas. Je proeftijd geeft ze dit recht gewoon, al was het sportiever geweest als ze wat eerder ermee kwamen.

De beste houding die je nu kan nemen is het gebruiken voor persoonlijke groei. Je boosheid is logisch, maar vooral ook omdat ze een flutreden geven. Probeer de regie in handen te nemen en ze te 'dwingen' beter uit te leggen wat ze van je hadden willen zien. Dat kan je meenemen in je volgende kans om te groeien.

Zoek ondertussen verder naar nieuwe opties, maar blijf gewoon plezier hebben in je huidige werkzaamheden. Met chagrijnig worden heb je alleen maar jezelf, de leidinggevenden liggen er echt niet wakker van.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je in je proeftijd zit, kunnen ze jou ontslaan zonder opgaaf van reden. Je hoeft dus zelf geen ontslag te nemen, ze kunnen je gewoon wegsturen. Heb je wel echt een proeftijd? Of was het bericht meer zoiets als: " Je kunt blijven in de functie van verkoper, en anders niet."?

Ik zou geen ontslag nemen, en ook niet akkoord gaan met een andere functie, tenzij hier vooraf afspraken over gemaakt zijn.

Ga op zoek naar een werkkring waar ze je wel waarderen. Hup, solliciteren!
Ik moet helemaal niks!
Je bent 2 maanden in dienst van dit bedrijf, maar hebt de keuze om terug te gaan naar verkoopmedewerker? Dat ben je daar dan toch nog helemaal niet geweest? Ben je gelijk begonnen als assistent in opleiding?

Ze kunnen dus niet weten of je wel geschikt bent als verkoopmedewerker (je bent dat als t goed is dus nog niet eens bij hen geweest), maar ze bieden wel gelijk de functie aan. Terwijl ze je te vrolijk vinden. Vreemd. Ik denk dat ze je gewoon niet geschikt vinden als filiaalmanager en dat op een omslachtige manier kenbaar maken. Dat ze je niet geschikt vinden kan natuurlijk prima. Bedoelen ze niet iets van dat ze je te zachtaardig vinden en twijfelen aan je zakelijke kwaliteiten? Als filiaalmanager moet je ook wel directief zijn, kunnen aansturen en je collega's kunnen aanspreken. Wellicht zien ze dat jouw kwaliteiten daar niet liggen.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit iets anders achter. Bestaat dat voorstel alleen mondeling of staat het ook op papier?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nou hier zou ik ook niet vrolijk van worden van zulke feedback. Dus dat is snel geregeld: vanaf nu ben je een chagerijnige assistent-filiaalmanager. Makkelijk toch? Kun je meteen blijven (maar wil je dat nog).
Lceetje schreef:
08-10-2018 22:53
Ik doe te vrolijk aan de kassa. En dat is voor de medewerkers irritant om naar te luisteren.

Zo heeft zij dat gezegt
Ze zitten overal te springen om mensen, ik zou als ik jou was naar een ici paris, Rituals winkel, Didi oid gaan, een mooie nette winkel waar service belangrijk is.
Wat een druiloren. Wees maar blij dat je daar niet tussen past.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
09-10-2018 08:49
Nou hier zou ik ook niet vrolijk van worden van zulke feedback. Dus dat is snel geregeld: vanaf nu ben je een chagerijnige assistent-filiaalmanager. Makkelijk toch? Kun je meteen blijven (maar wil je dat nog).
Te vrolijk kan best. Chagrijnig is niet de enige optie natuurlijk. Gewoon vriendelijk kan ook.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook klinken als een smoes. Als je assistent-filiaalmanager bent dan is je vrolijkheid storend voor anderen, maar als je verkoopster bent niet? Terwijl je dan waarschijnlijk precies hetzelfde zegt en doet?

Ik denk ook dat ze gewoon van je af willen. Je hebt die taken nu een paar maanden ingevuld en nu zoeken ze iemand anders die dat goedkoop en vrijblijvend kan doen. Sowieso zouden ze je anders ook wel een keer hebben kunnen vragen of je iets minder uitbundig kon zijn. Dit is wel een heel rigoureuze stap.

En morgen gaan ze kijken "of je dan wel gewoon kunt doen"? Wat zijn dat voor onaardige mensen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-10-2018 23:08
je werkt er twee maanden en je bevalt niet in de functie van ass.filiaalmanager i.o.

Dit. Het maakt eigenlijk niet eens zoveel uit hoe ze het verpakken, dit blijft de boodschap.
Dat ze wel heil in je zien als verkoopmedewerker is alleen maar positief. Ze kunnen je ook gewoon uitzwaaien na je proeftijd.
.
Mijn leidinggevende zei vanochtend," ik ga het vandaag laten afhangen hoe je bij de kassa doet".

Ofterwijl. Als je vrolijk doet lig je eruit.
Nou prima. Ik doe gewoon zoals ik het altijd doe . Vrolijk, klantgericht en behulpzaam.
Dus van mij mogen ze mij eruit knikkeren. Maar dan maak ik de laatste dagen hier niet af. Hoe vervelend dat dan ook voor ze is.

Ik kan toch ook niet tegen hun zeggen van. "Hoe je de telefoon opneemt kan echt niet, ik wil dat je het anders doet, ook al doe je dat al jaren zo."
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
08-10-2018 23:04
Vervelend als zo'n gesprek een heel andere wending neemt dan dat je had zien aankomen. En ook vreemd dat je hier niet eerder in je proeftijd op aangesproken bent, dan kon je nog proberen iets te veranderen.

Is het niet zo dat te vrolijk eigenlijk is: te aanwezig? Bijvoorbeeld dat je een enthousiast maar onbewust hard stemgeluid hebt/hard lacht en zo?
Dat is het enige waar ik zo gauw aan denk bij te vrolijk..
Of te lang van stof, wanneer je enthousiast je verhaal doet? dan houd je klanten en personeel ook op. maar dit is geen reden om je te ontslaan en zeker geen reden voor jou om ontslag te nemen! als je dat doet heb je nergens meer recht op, ook niet op ww bijvoorbeeld.
Je zegt dat je een vast contract zou krijgen? of bedoel je daarmee bepaalde tijd? Stel nog een verbeterperiode voor, het is niet eerlijk dat ze nu met klachten komen en je geen tijd geven om je aan te passen. ik zou ook voorbeelden vragen zodat het jou ook duidelijk is waar het precies aan ligt.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Lceetje schreef:
09-10-2018 10:44
Mijn leidinggevende zei vanochtend," ik ga het vandaag laten afhangen hoe je bij de kassa doet".

Ofterwijl. Als je vrolijk doet lig je eruit.
Nou prima. Ik doe gewoon zoals ik het altijd doe . Vrolijk, klantgericht en behulpzaam.
Dus van mij mogen ze mij eruit knikkeren. Maar dan maak ik de laatste dagen hier niet af. Hoe vervelend dat dan ook voor ze is.

Ik kan toch ook niet tegen hun zeggen van. "Hoe je de telefoon opneemt kan echt niet, ik wil dat je het anders doet, ook al doe je dat al jaren zo."
Dat laatste kan wel, maar dan zeg je niet als je het vanmiddag niet verbetert lig je er uit. dan krijg je een bepaalde periode de tijd.
Don't cry, buy a bag and move on.
Je neemt helemaal geen ontslag. Je tijdelijke contract loopt af en je krijgt geen nieuwe op die functie. Je kan kassiere worden, krijg je daar waarschijnlijk ook een tijdelijk contract voor.

Dat is echt wat anders dan dat jij ontslag moet nemen hoor.



Balen. Verder kan je er niks mee. Ik zou zeker niet achter de kassa gaan zitten.

Nieuwe baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Lceetje schreef:
08-10-2018 23:18
Maar het probleem is dat ik dan weer zonder werk kom te Zitten, en dat thuis ga zitten niks doen.

Dit heb ik al eerder gehad. En daar werd ik echt niet gelukkig van.
Dan ga je toch als een malle solliciteren? Een blik door een winkelstraat en je ziet dat ze werkelijk overal personeel zoeken, dus thuiszitten zou niet nodig moeten zijn in deze tijd.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Heb je de familie Kruys gezien, met de verkoopster in de babywinkel? Die was ook heel vrolijk en sloeg daarmee de plank nogal eens mis. Dus ook al meen jij zelf dat je de beste behulpzame vrolijke verkoopster ever bent, kan het toch zijn dat er dingen gebeuren die jou ontgaan maar die niet werken op jouw manier. Ik zou toch uitgelegd willen krijgen wat men precies bedoelt.

Ook de verkoopster die me bejubelt met een goeiemoooooooooooooooorgeeeeeeeeeeeeeen en vervolgens steeds op een meter afstand van mij reageert op elk kledingstuk wat ik wil bekijken met een blij: "Wat een leuke kleurtjes he" en een 'Deze heb ik zelf ook in vier kleurtjes!" geeft me geen vrolijk blij gevoel.

Het is jammer voor je dat het zo loopt, maar je kunt wel iets van de feedback leren en dat meenemen naar een volgende baan. Anders blijf je maar gissen naar wat je fout hebt gedaan.

Nog een aanvulling: Mijn collega's zijn soms moe, soms niet lekker in hun vel. Iemand die heel de dag op de werkvloer vrolijk is en loopt te stuiteren en toch zo'n zin heeft in de dag, komt vaak als onecht over. Ik zeg niet dat jij zo bent, maar het zou wel kunnen. Degene die veel te hard lacht om een grap, net te enthousiasts is over de nieuwe collectie, noem maar op. Nogmaals, ik zou het wel willen weten, wat er nou precies speelt.
Lceetje schreef:
09-10-2018 10:44
Mijn leidinggevende zei vanochtend," ik ga het vandaag laten afhangen hoe je bij de kassa doet".

Ofterwijl. Als je vrolijk doet lig je eruit.
Nou prima. Ik doe gewoon zoals ik het altijd doe . Vrolijk, klantgericht en behulpzaam.
Dus van mij mogen ze mij eruit knikkeren. Maar dan maak ik de laatste dagen hier niet af. Hoe vervelend dat dan ook voor ze is.

Ik kan toch ook niet tegen hun zeggen van. "Hoe je de telefoon opneemt kan echt niet, ik wil dat je het anders doet, ook al doe je dat al jaren zo."
Ik begrijp echt niet waarom jij (en meerdere hier) er zo'n negatieve draai aangeven. Ze vinden je gewoon ongeschikt als assistent filiaalmanager en "te vrolijk" kan m.i. ook wel, maar wellicht zien ze ook te weinig andere kwaliteiten. Nu wil ze zien hoe je het aan de kassa doet (ze had je die kans ook niet kunnen geven) en wie weet kan je blijven. Dus laat zien wat je kunt en probeer kritisch naar jezelf te kijken. Een houding van "ik ben nu eenmaal zo en daar ga ik niets aan veranderen" gaat je sowieso niet helpen in het werkende leven.
Alle reacties Link kopieren
Wat?? Te vrolijk!
Bij ons op het werk stimuleren we juist de klantenbinding en ja daar hoort ook een leuke pro actieve houding bij.

Weer een gesprek aanvragen en optie 3 aandragen. Zij moeten jou maar vertellen hoe het wel moet en misschien willen ze het dan nog een maandje aan zien? Laat merken dat je dit echt wilt!
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
‘Te vrolijk’ klinkt gek maar het kan best hoor.
Zeg maar op een manier dat mensen (klanten) het irritant gaan vinden. Te aanwezig, te dicht op de huid ... zeg niet dat jij zo bent maar het kan best.

Ik zou sowieso nog eens naar concrete voorbeelden vragen.
Alle reacties Link kopieren
Maar inmiddels zijn we weer een paar dagen verder, hoe is het verhaal nu TO?
Raar verhaal. Te vrolijk zijn, laat me niet lachen. Wat moet je dan? Altijd met een chagrijnige kop rondlopen en klanten die binnenkomen niet groeten? Dit is gewoon een goedkope manier om van je af te komen, ze moeten je een vast contract geven en dat willen ze niet. Zelf ontslag nemen echt niet doen hoor, heb je nergens recht op nadien. Laat ze maar met het een of ander over de brug komen. Voor jezelf opkomen. Ben benieuwd hoe het af loopt. Succes!
Oh-happy-day schreef:
09-10-2018 12:52
Heb je de familie Kruys gezien, met de verkoopster in de babywinkel? Die was ook heel vrolijk en sloeg daarmee de plank nogal eens mis. Dus ook al meen jij zelf dat je de beste behulpzame vrolijke verkoopster ever bent, kan het toch zijn dat er dingen gebeuren die jou ontgaan maar die niet werken op jouw manier. Ik zou toch uitgelegd willen krijgen wat men precies bedoelt.

Ook de verkoopster die me bejubelt met een goeiemoooooooooooooooorgeeeeeeeeeeeeeen en vervolgens steeds op een meter afstand van mij reageert op elk kledingstuk wat ik wil bekijken met een blij: "Wat een leuke kleurtjes he" en een 'Deze heb ik zelf ook in vier kleurtjes!" geeft me geen vrolijk blij gevoel.

Het is jammer voor je dat het zo loopt, maar je kunt wel iets van de feedback leren en dat meenemen naar een volgende baan. Anders blijf je maar gissen naar wat je fout hebt gedaan.

Nog een aanvulling: Mijn collega's zijn soms moe, soms niet lekker in hun vel. Iemand die heel de dag op de werkvloer vrolijk is en loopt te stuiteren en toch zo'n zin heeft in de dag, komt vaak als onecht over. Ik zeg niet dat jij zo bent, maar het zou wel kunnen. Degene die veel te hard lacht om een grap, net te enthousiasts is over de nieuwe collectie, noem maar op. Nogmaals, ik zou het wel willen weten, wat er nou precies speelt.
Dit gebeurt toch nog erg vaak in de detailhandel vind ik. Zeer irritant! En toch... In een ver verleden ben ik ooit ontslagen als filiaalmanager i.o., juist omdat ik weigerde om op deze manier tegen mensen te praten. Ik betrek het altijd op mezelf, als ik wat wil weten, dan vraag ik het wel... Maar nee, het ging om de verkoop en bijverkoop.

Overigens benieuwd hoe dit is afgelopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven