Thuis werken en gestoord worden
dinsdag 7 september 2010 om 15:01
Hoe gaan thuiswerkers om met gezellige telefoontjes en bezoekjes? Ik heb een eigen bedrijf aan huis, en regelmatig krijg ik gezellige bezoekjes van familie en vrienden die spontaan langskomen of midden op de dag gezellig kletstelefoontjes. Ik heb het hartstikke druk, dus ik vind het best irritant. Telefoontjes laat ik soms gaan, maar als er iemand voor mijn deur staat vind ik het lastig. Hoe gaan jullie hiermee om?
dinsdag 7 september 2010 om 15:11
De mensen die dat doen duidelijk vertellen dat je hun bezoekjes en telefoontjes tijdens je werktijden niet op prijs stelt. Als ze toch perse willen langskomen: eerst bellen om te kijken of het jou uitkomt.
Als je de telefoon niet opneemt, evt een voicemail instellen dat je aan het werk bent en dus niet gestoord wil worden van zo tot zo laat.
Werkt dit allemaal nog niet: briefje op je deur plakken en geluid van de bel uit
Succes, ik denk dat je vooral baat hebt bij een portie assertiviteit om je grenzen te bewaken.
Als je de telefoon niet opneemt, evt een voicemail instellen dat je aan het werk bent en dus niet gestoord wil worden van zo tot zo laat.
Werkt dit allemaal nog niet: briefje op je deur plakken en geluid van de bel uit
Succes, ik denk dat je vooral baat hebt bij een portie assertiviteit om je grenzen te bewaken.
dinsdag 7 september 2010 om 15:13
Mijn vriend is freelancer en werkt ook thuis.. Hij heeft geloof ik hetzelfde probleem! Hij wordt wel eens gek van mij ) dan gaat hij in de bibliotheek werken en neemt zijn laptop en telefoon die doorgeschakeld is mee.
Je moet mensen gewoon gepast meedelen dat je aan het werk bent en ze wegsturen.
Succes!
Je moet mensen gewoon gepast meedelen dat je aan het werk bent en ze wegsturen.
Succes!
dinsdag 7 september 2010 om 15:14
Als thuiswerker is het belangrijk, dat je je eigen grenzen laat zien aan je omgeving. Zo weten mensen die mij bellen dat er elk moment een zakelijk telefoontje door kan komen, en die gaan nu eenmaal voor (tenminste op mijn werktijden). Met de telefoon is het inderdaad gemakkelijk: die laat je gewoon overgaan als dat zo uitkomt.
Je kunt iemand die aan de deur staat gerust binnen laten, maar dan om een nieuwe afspraak te plannen op een tijdstip waarop jij ook vrij bent. Je bent immers aan het werk! Wat ik wel eens doe, is een kwartiertje pauze nemen, als er net iemand komt. Pauze nemen, is nl. iets dat er bij mij nog wel eens inschiet, maar toch belangrijk. Maar na een kwartiertje ga ik wel weer aan het werk.
Als je een paar keer vriendelijk doch resoluut je grens hebt laten blijken, gaat je omgeving dat vanzelf meer verwachten van je.
Succes! Wat voor bedrijf heb je aan huis?
Je kunt iemand die aan de deur staat gerust binnen laten, maar dan om een nieuwe afspraak te plannen op een tijdstip waarop jij ook vrij bent. Je bent immers aan het werk! Wat ik wel eens doe, is een kwartiertje pauze nemen, als er net iemand komt. Pauze nemen, is nl. iets dat er bij mij nog wel eens inschiet, maar toch belangrijk. Maar na een kwartiertje ga ik wel weer aan het werk.
Als je een paar keer vriendelijk doch resoluut je grens hebt laten blijken, gaat je omgeving dat vanzelf meer verwachten van je.
Succes! Wat voor bedrijf heb je aan huis?
dinsdag 7 september 2010 om 15:21
Ze nemen mijn werk inderdaad niet serieus. Waarom weet ik eigenlijk niet, want ik heb gewoon een bedrijf met klanten, alleen ik werk dus thuis.
Telefoon neem ik vaak al niet op. Ben je net heel geconcentreerd bezig, en dan is het super irritant als je wordt gebeld.
Zal inderdaad duidelijker mijn grenzen aangeven. De dag vliegt voorbij, dan heb ik geen zin en tijd in gechitchat .
@Esla, ik heb een webwinkel.
Telefoon neem ik vaak al niet op. Ben je net heel geconcentreerd bezig, en dan is het super irritant als je wordt gebeld.
Zal inderdaad duidelijker mijn grenzen aangeven. De dag vliegt voorbij, dan heb ik geen zin en tijd in gechitchat .
@Esla, ik heb een webwinkel.
dinsdag 7 september 2010 om 15:24
Belangrijk is (maar dat is hierboven denk ik ook al wel gezegd), dat je laat blijken, dat jij jouw werk wel degelijk serieus neemt. Je praat gelukkig al niet over "mijn bedrijfJE", maar over een bedrijf! En een webwinkel is denk ik hard werken, om de verschillende stromen te sturen, en de winkel up-to-date te houden.
dinsdag 7 september 2010 om 16:11
quote:mariesophie schreef op 07 september 2010 @ 15:21:
Ze nemen mijn werk inderdaad niet serieus. Waarom weet ik eigenlijk niet, want ik heb gewoon een bedrijf met klanten, alleen ik werk dus thuis.
Ik denk dat dat komt omdat je het zelf niet goed aangeeft. Zolang je ingaat op social talk denken mensen dat dat dus kennelijk kan. Geef vriendelijk aan dat je op de dagen dat je werkt overdag geen tijd hebt omdat je het heel druk hebt, en hou je daar dan ook aan. Dat is even lastig, maar het zal je veel opleveren denk ik.
Ik denk dat dat komt omdat je het zelf niet goed aangeeft. Zolang je ingaat op social talk denken mensen dat dat dus kennelijk kan. Geef vriendelijk aan dat je op de dagen dat je werkt overdag geen tijd hebt omdat je het heel druk hebt, en hou je daar dan ook aan. Dat is even lastig, maar het zal je veel opleveren denk ik.
Het is zoals het is
dinsdag 7 september 2010 om 16:26
mijn familie/vrienden weten dat ik thuis werk (paar dagen per week) maar heb ze verteld dat ze niet moeten bellen op thuis telefoon overdag (ze moeten net doen of ik ergens anders werk en dan kunnen ze bij spoed op mobiel bellen die op tril staat zodat door mijn zakelijke telfoontjes geen ringende mobiel gaat). datzelfde voor bezoek. ik ben er eigenlijk gewoon niet op die dagen..thuis maar is makkelijker voor mij denk ik omdat ze ook niet weten welke dag ik die week thuis werk of niet.. maar inderdaad gewoon deuidelijk zijn. vertellen welke dag je thuis werkt en of ze dan eerst even willen bellen voordat ze langskomen (of als je helemaal niet wilt) gewoon zeggen dat je op die dagen 'ze maar moeten doen alsof je ergens anders werkt en dus niet thuis bent'.
dinsdag 7 september 2010 om 16:39
@mariesophie
leuk heb ik ook!
'Gelukkig' heb ik geen vrienden die overdag niet werken, dus meestal heb ik geen last van mensen die zomaar langskomen..anders idd duidelijk aangeven. Of savonds later doorgaan (weet niet of jij aan 24uurs zendingen doet) Dat doe ik ook vaak als ik overdag geen zin/tijd heb..
leuk heb ik ook!
'Gelukkig' heb ik geen vrienden die overdag niet werken, dus meestal heb ik geen last van mensen die zomaar langskomen..anders idd duidelijk aangeven. Of savonds later doorgaan (weet niet of jij aan 24uurs zendingen doet) Dat doe ik ook vaak als ik overdag geen zin/tijd heb..
dinsdag 7 september 2010 om 17:04
quote:mariesophie schreef op 07 september 2010 @ 15:01:
Hoe gaan thuiswerkers om met gezellige telefoontjes en bezoekjes? Ik heb een eigen bedrijf aan huis, en regelmatig krijg ik gezellige bezoekjes van familie en vrienden die spontaan langskomen of midden op de dag gezellig kletstelefoontjes. Ik heb het hartstikke druk, dus ik vind het best irritant. Telefoontjes laat ik soms gaan, maar als er iemand voor mijn deur staat vind ik het lastig. Hoe gaan jullie hiermee om?Ik heb geen vrienden en ik ben niet gezellig.
Hoe gaan thuiswerkers om met gezellige telefoontjes en bezoekjes? Ik heb een eigen bedrijf aan huis, en regelmatig krijg ik gezellige bezoekjes van familie en vrienden die spontaan langskomen of midden op de dag gezellig kletstelefoontjes. Ik heb het hartstikke druk, dus ik vind het best irritant. Telefoontjes laat ik soms gaan, maar als er iemand voor mijn deur staat vind ik het lastig. Hoe gaan jullie hiermee om?Ik heb geen vrienden en ik ben niet gezellig.
dinsdag 7 september 2010 om 17:29
quote:gelukkigmeisje schreef op 07 september 2010 @ 17:17:
[...]
hahahaha dat is de oplossing! Gewoon je vriendin afstoten en ongezellig doen
Rider jij klinkt veel te leuk om geen vrienden te hebben ;)Dat lijkt maar zo. Alles wat ik aan leukigheid heb reageer ik af op dit forum. Wat resteert is een niet-empatisch rotkereltje.
[...]
hahahaha dat is de oplossing! Gewoon je vriendin afstoten en ongezellig doen
Rider jij klinkt veel te leuk om geen vrienden te hebben ;)Dat lijkt maar zo. Alles wat ik aan leukigheid heb reageer ik af op dit forum. Wat resteert is een niet-empatisch rotkereltje.
dinsdag 7 september 2010 om 18:44
Mijn omgeving denkt altijd dat ik vrij ben op woensdag en vrijdag! Maar dan heb ik gewoon m'n promotieonderzoek! Niks vrij. Dat is keihard werken.
Voicemail inspreken dat je na ... bereikbaar bent. En idd bij onverwachte bezoekjes de vrienden binnen laten om een afspraak op een ander moment te plannen.
Tsja en dan is er nog genoeg afleiding: even boodschappen doen, mailtjes beantwoorden etc.
Voicemail inspreken dat je na ... bereikbaar bent. En idd bij onverwachte bezoekjes de vrienden binnen laten om een afspraak op een ander moment te plannen.
Tsja en dan is er nog genoeg afleiding: even boodschappen doen, mailtjes beantwoorden etc.
zaterdag 18 september 2010 om 08:59
Je telefoon op de voicemail laten gaan, en alleen meteen terugbellen als het zakelijk is.
Niet opendoen, tenzij je bezoek verwacht.
Mensen die je toch prive blijven storen terwijl je zakelijk bezig bent, vragen naar de reden daarvan. Buiten kantoor uren, dat spreekt.
Als prive contacten je zakelijke uren niet op waarde schatten/serieus nemen, dan nemen ze jou dus niet serieus. Schrappen die handel, nu en direct. Met vermelding van reden, maar wel heeeeeel rucksichtlos. Met zulke vrienden, heb je geen vijanden nodig....
(tenzij ze je willen betalen voor je tijd, dat maakt wel een verschil, hihi!)
Niet opendoen, tenzij je bezoek verwacht.
Mensen die je toch prive blijven storen terwijl je zakelijk bezig bent, vragen naar de reden daarvan. Buiten kantoor uren, dat spreekt.
Als prive contacten je zakelijke uren niet op waarde schatten/serieus nemen, dan nemen ze jou dus niet serieus. Schrappen die handel, nu en direct. Met vermelding van reden, maar wel heeeeeel rucksichtlos. Met zulke vrienden, heb je geen vijanden nodig....
(tenzij ze je willen betalen voor je tijd, dat maakt wel een verschil, hihi!)