Werk & Studie alle pijlers

Thuis werken en gestoord worden

07-09-2010 15:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaan thuiswerkers om met gezellige telefoontjes en bezoekjes? Ik heb een eigen bedrijf aan huis, en regelmatig krijg ik gezellige bezoekjes van familie en vrienden die spontaan langskomen of midden op de dag gezellig kletstelefoontjes. Ik heb het hartstikke druk, dus ik vind het best irritant. Telefoontjes laat ik soms gaan, maar als er iemand voor mijn deur staat vind ik het lastig. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ja, daar word je gestoord van! En hup van dit forum af en aan het werk!
Gewoon wegsturen als ze voor je deur staan, dan leren ze het wel. En vertellen dat je op die dagen van tot aan het werk bent en dus niet gestoord wilt worden voor social bezoekjes. Proberen voor eens en altijd duidelijk te maken.
Beetje lullig, maar niet binnen laten? Misschien wel even deur open doen en zeggen dat je aan het werk bent.

Kennelijk nemen ze het feit dat je werkt niet zo serieus. En als jij ze blijft ontvangen en de telefoon blijft beantwoorden, zal dat zo blijven.
De mensen die dat doen duidelijk vertellen dat je hun bezoekjes en telefoontjes tijdens je werktijden niet op prijs stelt. Als ze toch perse willen langskomen: eerst bellen om te kijken of het jou uitkomt.

Als je de telefoon niet opneemt, evt een voicemail instellen dat je aan het werk bent en dus niet gestoord wil worden van zo tot zo laat.

Werkt dit allemaal nog niet: briefje op je deur plakken en geluid van de bel uit

Succes, ik denk dat je vooral baat hebt bij een portie assertiviteit om je grenzen te bewaken.
Zeggen dat he tniet uitkomt, dat je aan het werk bent en een deadline hebt?

Ik werk ook aan huis maar mijn werk is erg aanwezig dus dan spreekt voorzich dat men dan niet langskomt, ja om te helpen.
Mijn vriend is freelancer en werkt ook thuis.. Hij heeft geloof ik hetzelfde probleem! Hij wordt wel eens gek van mij ) dan gaat hij in de bibliotheek werken en neemt zijn laptop en telefoon die doorgeschakeld is mee.

Je moet mensen gewoon gepast meedelen dat je aan het werk bent en ze wegsturen.

Succes!
Als thuiswerker is het belangrijk, dat je je eigen grenzen laat zien aan je omgeving. Zo weten mensen die mij bellen dat er elk moment een zakelijk telefoontje door kan komen, en die gaan nu eenmaal voor (tenminste op mijn werktijden). Met de telefoon is het inderdaad gemakkelijk: die laat je gewoon overgaan als dat zo uitkomt.

Je kunt iemand die aan de deur staat gerust binnen laten, maar dan om een nieuwe afspraak te plannen op een tijdstip waarop jij ook vrij bent. Je bent immers aan het werk! Wat ik wel eens doe, is een kwartiertje pauze nemen, als er net iemand komt. Pauze nemen, is nl. iets dat er bij mij nog wel eens inschiet, maar toch belangrijk. Maar na een kwartiertje ga ik wel weer aan het werk.

Als je een paar keer vriendelijk doch resoluut je grens hebt laten blijken, gaat je omgeving dat vanzelf meer verwachten van je.

Succes! Wat voor bedrijf heb je aan huis?
Ze nemen mijn werk inderdaad niet serieus. Waarom weet ik eigenlijk niet, want ik heb gewoon een bedrijf met klanten, alleen ik werk dus thuis.

Telefoon neem ik vaak al niet op. Ben je net heel geconcentreerd bezig, en dan is het super irritant als je wordt gebeld.

Zal inderdaad duidelijker mijn grenzen aangeven. De dag vliegt voorbij, dan heb ik geen zin en tijd in gechitchat .

@Esla, ik heb een webwinkel.
Belangrijk is (maar dat is hierboven denk ik ook al wel gezegd), dat je laat blijken, dat jij jouw werk wel degelijk serieus neemt. Je praat gelukkig al niet over "mijn bedrijfJE", maar over een bedrijf! En een webwinkel is denk ik hard werken, om de verschillende stromen te sturen, en de winkel up-to-date te houden.
quote:mariesophie schreef op 07 september 2010 @ 15:21:

Ze nemen mijn werk inderdaad niet serieus. Waarom weet ik eigenlijk niet, want ik heb gewoon een bedrijf met klanten, alleen ik werk dus thuis.

Ik denk dat dat komt omdat je het zelf niet goed aangeeft. Zolang je ingaat op social talk denken mensen dat dat dus kennelijk kan. Geef vriendelijk aan dat je op de dagen dat je werkt overdag geen tijd hebt omdat je het heel druk hebt, en hou je daar dan ook aan. Dat is even lastig, maar het zal je veel opleveren denk ik.
Het is zoals het is
mijn familie/vrienden weten dat ik thuis werk (paar dagen per week) maar heb ze verteld dat ze niet moeten bellen op thuis telefoon overdag (ze moeten net doen of ik ergens anders werk en dan kunnen ze bij spoed op mobiel bellen die op tril staat zodat door mijn zakelijke telfoontjes geen ringende mobiel gaat). datzelfde voor bezoek. ik ben er eigenlijk gewoon niet op die dagen..thuis maar is makkelijker voor mij denk ik omdat ze ook niet weten welke dag ik die week thuis werk of niet.. maar inderdaad gewoon deuidelijk zijn. vertellen welke dag je thuis werkt en of ze dan eerst even willen bellen voordat ze langskomen (of als je helemaal niet wilt) gewoon zeggen dat je op die dagen 'ze maar moeten doen alsof je ergens anders werkt en dus niet thuis bent'.
Wij hebben geen deurbel.
@mariesophie

leuk heb ik ook!

'Gelukkig' heb ik geen vrienden die overdag niet werken, dus meestal heb ik geen last van mensen die zomaar langskomen..anders idd duidelijk aangeven. Of savonds later doorgaan (weet niet of jij aan 24uurs zendingen doet) Dat doe ik ook vaak als ik overdag geen zin/tijd heb..
quote:mariesophie schreef op 07 september 2010 @ 15:01:

Hoe gaan thuiswerkers om met gezellige telefoontjes en bezoekjes? Ik heb een eigen bedrijf aan huis, en regelmatig krijg ik gezellige bezoekjes van familie en vrienden die spontaan langskomen of midden op de dag gezellig kletstelefoontjes. Ik heb het hartstikke druk, dus ik vind het best irritant. Telefoontjes laat ik soms gaan, maar als er iemand voor mijn deur staat vind ik het lastig. Hoe gaan jullie hiermee om?Ik heb geen vrienden en ik ben niet gezellig.
Duidelijk scheppen en gewoon aangeven. Bij mij werkt dat perfect.
DTEEZ!
Ik geef het wel aan, als ik het druk heb.

Dan kunnen ze wel een kop thee krijgen maar daarna ga ik weer aan het werk.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:rider schreef op 07 september 2010 @ 17:04:

[...]

Ik heb geen vrienden en ik ben niet gezellig.

hahahaha dat is de oplossing! Gewoon je vriendin afstoten en ongezellig doen

Rider jij klinkt veel te leuk om geen vrienden te hebben ;)
quote:gelukkigmeisje schreef op 07 september 2010 @ 17:17:

[...]

hahahaha dat is de oplossing! Gewoon je vriendin afstoten en ongezellig doen

Rider jij klinkt veel te leuk om geen vrienden te hebben ;)Dat lijkt maar zo. Alles wat ik aan leukigheid heb reageer ik af op dit forum. Wat resteert is een niet-empatisch rotkereltje.
Ik zal inderdaad duidelijk zijn en er niet meer in meegaan als er weer iemand voor de deur staat. Huistelefoon nam ik al niet meer op en mobieltje ga ik denk ook maar wat minder vaak opnemen.

Thanks iedereen.
Mijn omgeving denkt altijd dat ik vrij ben op woensdag en vrijdag! Maar dan heb ik gewoon m'n promotieonderzoek! Niks vrij. Dat is keihard werken.

Voicemail inspreken dat je na ... bereikbaar bent. En idd bij onverwachte bezoekjes de vrienden binnen laten om een afspraak op een ander moment te plannen.

Tsja en dan is er nog genoeg afleiding: even boodschappen doen, mailtjes beantwoorden etc.
Ik zou gewoon zeggen dat ik aan het werk ben en het druk heb.
als je een zaak hebt, waarom heb je dan geen aparte zakelijke telefoon?
Je telefoon op de voicemail laten gaan, en alleen meteen terugbellen als het zakelijk is.

Niet opendoen, tenzij je bezoek verwacht.

Mensen die je toch prive blijven storen terwijl je zakelijk bezig bent, vragen naar de reden daarvan. Buiten kantoor uren, dat spreekt.

Als prive contacten je zakelijke uren niet op waarde schatten/serieus nemen, dan nemen ze jou dus niet serieus. Schrappen die handel, nu en direct. Met vermelding van reden, maar wel heeeeeel rucksichtlos. Met zulke vrienden, heb je geen vijanden nodig....

(tenzij ze je willen betalen voor je tijd, dat maakt wel een verschil, hihi!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven