Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijke functie. Dilemma.

02-03-2010 23:27 15 berichten
Op mijn werk heb ik een hogere functie aangeboden gekregen. Heel leuk en op zich wil ik daar best voor gaan, maar...het betreft een tijdelijke functie (hoe tijdelijk is niet zeker en is van een aantal factoren afhankelijk. We hebben daar geen invloed op).

Nu zit ik er een beetje mee of ik deze functie moet aanvaarden.

Aan de ene kant wel, want ik doe dan veel ervaring op wat weer van pas komt als ik later door wil solliciteren/promotie wil maken.

Aan de andere kant: valt het dan niet enorm tegen als ik over, pak 'm beet, een half jaar weer in mijn lagere functie terug kom?

En hoe zit het met salaris? Ik ga er vanuit dat ik een hoger salaris ga ontvangen, maar dat valt dan zeker ook terug als ik weer terug ga? Of zit hier ruimte voor onderhandeling in, bv dat ik terug in mijn lagere functie toch een stap omhoog kan (ik noem maar iets).

En tenslotte, wat vinden jullie van deze constructie? Word ik niet gebruikt als lekker makkelijke oplossing voor iets wat feitelijk een probleem in de bezetting is?

Alvast bedankt voor jullie licht op dit probleem.
Ik zou deze vragen als eerste aan je werkgever stellen en zien of/wat je kan onderhandelen. Wat wil jij graag als je die functie aanvaardt (en daarna)? Neem dat als uitgangspunt. Die laatste vraag niet stellen trouwens aan je werkgever :-). Succes.
Trouwens, ter aanvulling: probeer het niet te zien als "lekker makkelijke oplossing" voor een bezettingsprobleem. Als jij de manager was, had je misschien ook geprobeerd om een geschikte interne oplossing te vinden. En dat ben jij dan misschien, mooie kans toch? Voor zover ik het kan beoordelen, klinkt het mij niet zo raar in de oren eigenlijk. Waarom is die functie eigenlijk tijdelijk vrij, zwangerschapsverlof?
Nee geen verlof. Een van de bewoners (zorg) gaat weg, maar op welke termijn is nog niet bekend. Het kan over 2 maanden zijn of over 6 maanden en misschien wel langer.

Maar komende maand gaat er ook een collega weg en dat gat moet opgevuld worden. Maar als betreffende bewoner vertrekt is er geen behoefte meer aan de functie, snap je?

Ik snap best dat ze iemand uit het team vragen, want die is bekend met de bewoners.

Mijn idee van 'misbruik' komt een beetje voort uit het feit dat ze me eerst voor de functie gevraagd hadden, maar pas ene paar dagen later er mee op de proppen kwamen dat het tijdelijk is.

Ik wil eigenlijk helemaal niet aan misbruik denken, ik denk dat mijn leidinggevende daar helemaal niet toe in staat is. Hij wil juist altijd het beste voor de bewoners en het team. Maar het knaagt een beetje. Misschien is het wel mijn onzekerheid of ik de functie moet aanvaarden of niet hoor.
Ja, ik snap het. Van jou en van je werkgever ook. Beetje onhandig dat dan later blijkt dat het tijdelijk kan zijn, maar lijkt me geen kwade opzet. Zoals ik het lees, is de verstandhouding over het algemeen best goed. Volgens mij heb je juist een prima onderhandelingspositie. Ga met een positieve instelling om de tafel en bespreek je vragen/zorgen/eisen met je leidinggevende. Kan me zo voorstellen dat ie zich ook in jou kan verplaatsen en een oplossing zoekt voor beide partijen (of nog beter: als jij met een goed plan komt!). Ik vind het nog steeds een mooie kans. Oh, en wat betreft je onzekerheid: denk je dat hij jou zou vragen als hij dacht dat je het niet aankon?
Ik zeg: ervoor gaan. Je bent ambitieus, dus dit soort kansen moet je pakken. Laat zien dat je een hogere functie aankunt. Het zou dan zomaar kunnen dat er over een half jaar nieuwe kansen zijn.
Ja dat is zo.

Ik ga er morgen eens goed over denken, want eind van de week moet ik het laten weten.
Alle reacties Link kopieren
Meid, bekijk het positief, wat voor motivatie de manager ook heeft...

ELKE extra werkervaring is meegenomen voor je toekomst! Dus gewoon DOEN, zou ik zeggen.
quote:Fauve68 schreef op 03 maart 2010 @ 05:52:

Meid, bekijk het positief, wat voor motivatie de manager ook heeft...

ELKE extra werkervaring is meegenomen voor je toekomst! Dus gewoon DOEN, zou ik zeggen.Eens.
Gewoon aanpakken. Je doet ervaring op met een zwaardere functie. Bij de eerstvolgende vrijkomende vacature heb jij een dikke streep voor. Je hebt dan al laten zien dat je op dit niveau kan werken.

Begrijp je twijfel of je niet een "makkelijke" oplossing bent maar ik denk dat ik hetzelfde had gehandeld als je leidinggevende (maar wel direct verteld dat het tijdelijk is). Het is logisch iemand uit het team te nemen. Draai het anders eens om: hoe zou je het vinden als hij iemand van buiten het team had aangetrokken terwijl jij het werk/de functie ook had kunnen vervullen.

Pak de kans aan. Maar maak duidelijke afspraken over eventuele doorgroei. Je kan prima aangeven dat je bij goed functioneren ook de ambitie hebt een dergelijke functie in de toekomst te vervullen.
Tnx Mips, mijn ambitie kennen ze, die heb ik al eerder aangegeven.

Tja, dat ze het niet meteen hadden gezegd dat het maar tijdelijk zou zijn, komt volgens mij, omdat er nog zoveel onzeker is en dat ze misschien echt eerst de intentie hadden het een permanente functie te laten zijn. Het rommelt behoorlijk op die afdeling namelijk (niet op persoonlijk vlak, maar meer qua personele bezetting, er is door omstandigheden een hoop verloop geweest).

Jullie hebben natuurlijk gelijk, ik moet die kans gewoon grijpen. Al is het misschien maar voor drie maanden, het kan net zo makkelijk 6 of 12 worden.

Bedankt allemaal voor de input.
goede keuze Starshine! Wie weet is het straks toch voor vast en de ervaring is altijd meegenomen.

ps heb je nu intussen je avatar veranderd of zie ik spoken..?
ik heb deze nu een paar dagen, de vorige waren een paar sterren bij elkaar.

Laat je nog even weten hoe het afloopt?
Ja hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven