Werk & Studie alle pijlers

Tips afronden en herschrijven scriptie

02-12-2010 20:07 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ojee ik heb een deadline voor mijzelf gesteld. Voor kerst wil ik mijn masterscriptie ingeleverd hebben.

Nu moet er nog behoorlijk wat gebeuren ben ik bang. De meeste stukken tekst heb ik al geschreven, dus ik hoef niet meer dagen te worstelen met het verzinnen van hele constructies maar er moet nog behoorlijk wat aangescherpt worden en nog erger, herschreven. Hoe begin je hiermee?

Tijdens mijn scriptiebesprekingen heb ik telkens punten met aantekeningen gemaakt. Aan het einde van zo'n gesprek heb ik die uitgewerkt en puntsgewijs in een wordbestand gezet. Tussen de afspraken met mijn professor door heb ik al wat dingen veranderd maar mijn prof vond het op dat moment zonde van mijn tijd en iets wat ik ook later kon doen dus ik heb dit niet helemaal afgekregen. Stom dat ik naar hem geluisterd heb, denk ik achteraf maar daar schiet ik nu niks mee op. Het stomme is alleen dat ik nu niet meer precies weet wat ik heb aangepast en wat niet. Idd dom, ik dacht in mijn naïviteit (of juist goddelijke vertrouwen in mijzelf ) dat ik dat allemaal wel zou onthouden. Mwah, niet helemaal

Kan iemand mij motiveren om te beginnen met herschrijven? Doordat het zoveel is ben ik gewoon even de draad kwijt waar te beginnen. Iemand ervaringen met een methode die hem of haar hebben geholpen? Help mij
Hemingway zei: kill your darlings. Schrijven is schrappen.

En laat er iemand anders van je studie naar kijken. Liefst iemand die hogere cijfers haalde
Schrijven is schrappen, potverdrie, in je eerste zin weet je al het gevaarlijke woord te noemen Nee je hebt gelijk, de teksten die ik in het begin heb geschreven bevatten ook nogal veel percentages waardoor het dodelijke vermoeiend wordt niet zo lekker wegleest. Bedankt voor je tip, ik neem m mee naar de volgende ronde

Oja iemand mn scriptie laten lezen, hmm, ik ga er eens over nadenken wie dan dat geniale brein mag zijn
Ha Elizaar,

Een paar tips waar ik me door m'n scriptie heb geworsteld: Maak to do lijstjes waarbij je haalbare doelen per dag op zet. Belangrijk is dat je ze realistisch houdt en binnen 1/2 dagen kan afronden. Dan heb je echt het gevoel dat je dingen afkrijgt en van je lijst kan strepen. Werkte best motiverend voor mij

En een tip die ik toen ook kreeg was iemand je scriptie te laten lezen die totaal niet met de materie bekend is. Als hij/zij het verhaal kan lezen is het goed geformuleerd. Dat betekend ook dat professoren zich beter door de materie kunnen worstelen, dus 1-0 voor jou

Heel veel succes!!!
Ik ben echt fan van to-do lijstjes! zo heb ik dus al mijn stukken geschreven. Een lijst met to-write punten die ik dan in mijn stukken moest verpakken. Dat van die lijstjes gaat dus wel goedkomen maar ik weet nu dus even niet waar ik moet beginnen, onhandig. Als ik dan bedenk dat het nog 3 weken voor kerst is krijg ik helemaal een opvlieger

Iemand zoeken om t te lezen is ook echt een goede tip maar om nou iemand met zo'n 125 blz geneuzel op te zadelen vind ik ook zoiets. Ik geloof dat ik dat aan niemand durf te vragen
Wat ik altijd deed, was het stuk printen en dan de dingen die nog moesten gebeuren erbij schrijven. En het dan per pagina afwerken. (je kunt dus je puntsgewijze lijst dan in het stuk aantekenen, zegmaar)

maar laten lezen is ook een heel goed idee.

Kun je zelf alweer met een heldere blik naar je eerste hoofdstukken kijken? Dan kun je ook zelf opnieuw gaan lezen en aantekeningen maken.
Nou het stomme is dus dat de schrik me zo ongeveer aan t hart slaat als ik ga lezen omdat ik dan bedenk wat er moet gebeuren. Heel erg kinderachtig vast maar daardoor kan ik dus niet echt helder meer beredeneren. Nouja deze stress zal ook wel van voorbijgaande aard zijn maar het is nogal een lap tekst. Ik moet dus weer even op zoek naar mijn focus denk ik. Ook met sinterklaas en borrels op t werk...het is ontspanning en je hebt t nodig maar het kost ook allemaal weer tijd.

Het printen, lezen en dan per blz aanpassen is wel een goed idee. Zo kom je alle krakkemikkigheden tegen en kan je stapsgewijs gaan verbeteren. Ik denk dat ik een tijdelijke onzekerheidsdip heb ofzo.
En alles wat je schrapt in een bestandje plakken zodat het niet helemaal weg is. Dan kan je daar altijd nog weer dingen uit halen en terug plakken.
Ik ben echt een ontzettende freak die doodsbenauwd is dat de lappen tekst spontaan verdwijnen dus alles staan en op mn harde schijf en op mn usb stick en op mn studentenmail en ook nog eens op mn persoonlijke mail. Met back ups zal ik dus geen probleem krijgen
Eens met Nachttrein. Printen (dubbelzijdig, 2 pagina's per kantje, met zo'n lap tekst) en met een frisse blik doorlezen en in de tekst aantekenen wat er nog moet gebeuren. Vervolgens de uitgewerkte aantekeningen erbij en op papier aangeven waar de knelpunten zitten. Dan kun je dit per bladzijde uitwerken. Dat geeft overzicht waardoor je minder snel in paniek raakt.

(Echt alle aantekeningen uitgewerkt? Jee. Had het niet even veel tijd gekost om alles gelijk te veranderen? Dat zou mijn strategie zijn geweest.)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
ik ga morgen alles printen!

wat bedoel je met "echt alle aantekeningen uitgewerkt?"
o ik snap wat je bedoelt. ik bedoel dat ik de aantekeningen puntsgewijs in Word heb gezet en vervolgens heb uitgewerkt in een hele lap tekst. precies zoals jij ook gedaan zou hebben. Maar mijn prof vond dat meteen uitwerken zonde van de tijd dus daar ben ik uiteindelijk (helaas) mee gestopt.
quote:Elizaar schreef op 03 december 2010 @ 00:57:

o ik snap wat je bedoelt. ik bedoel dat ik de aantekeningen puntsgewijs in Word heb gezet en vervolgens heb uitgewerkt in een hele lap tekst. precies zoals jij ook gedaan zou hebben. Maar mijn prof vond dat meteen uitwerken zonde van de tijd dus daar ben ik uiteindelijk (helaas) mee gestopt.

Als ik je goed begrijp had ik dat nou net niet gedaan. Ik was meteen met het commentaar in mijn achterhoofd (en de losse aantekeningen van het gesprek) in mijn scriptietekst aan de slag gegaan. Dus niet de aantekeningen eerst apart uitwerken (want inderdaad zonde van de tijd), maar gelijk veranderen in mijn scriptie.

Maar goed, ik ben dan ook enorm chaotisch (en mijn gespreksaantekeningen van de eerste versie van mijn bachelorscriptie kwijtgeraakt). Als ik het gelijk doe, is er ook geen druk om het te onthouden.
quote:Kwarktaart schreef op 02 december 2010 @ 22:12:

En alles wat je schrapt in een bestandje plakken zodat het niet helemaal weg is. Dan kan je daar altijd nog weer dingen uit halen en terug plakken.Wanneer ik schrijf, worden alle versies apart opgeslagen. Dus scriptie_versie1.doc blijft intact - na dat gesprek volgt gewoon scriptie_versie2.doc.
quote:Kwarktaart schreef op 02 december 2010 @ 22:12:

En alles wat je schrapt in een bestandje plakken zodat het niet helemaal weg is. Dan kan je daar altijd nog weer dingen uit halen en terug plakken.Je kunt beter (vind ik) met versies werken, dan is je oude werk altijd compleet, maar heb je steeds een nieuwe versie. Ben je nooit iets kwijt, maar is terug te vinden in een oudere versie.
quote:Daffodil schreef op 03 december 2010 @ 02:26:

[...]

Als ik je goed begrijp had ik dat nou net niet gedaan. Ik was meteen met het commentaar in mijn achterhoofd (en de losse aantekeningen van het gesprek) in mijn scriptietekst aan de slag gegaan. Dus niet de aantekeningen eerst apart uitwerken (want inderdaad zonde van de tijd), maar gelijk veranderen in mijn scriptie.

Maar goed, ik ben dan ook enorm chaotisch (en mijn gespreksaantekeningen van de eerste versie van mijn bachelorscriptie kwijtgeraakt). Als ik het gelijk doe, is er ook geen druk om het te onthouden.

Na mijn scriptiegesprek had ik altijd een stuk of 20 losse punten die in de volgende tekst moesten komen. Deze 20 punten schreef ik dan snel en overzichtelijk op in een wordbestand (wat meestal maar 1,5 kantje was) en tijdens het schrijven van mijn nieuwe scriptietekst gebruikte ik die punten die ik, als ik ze verwerkt had in een nieuw hoofdstuk, meteen kon afvinken. Ik denk nog steeds dat we hetzelfde bedoelen alleen het anders opschrijven Alleen jij onthield die punten dan en bij mij zou dat niet werken Maar goed, het doet er helemaal niet toe natuurlijk.

Ik ga vandaag beginnen met het lezen van alle blz en dan stuk voor stuk verbeteringen verwerken. Ik ben benieuwd!

En als ik een bestand van een hoofdstuk open dan kopieer ik het hele verhaal en dat plak ik dan in een leeg bestand en dan geef ik de naam van het nieuwe bestand een aanvulling van een cijfer.
quote:Elizaar schreef op 03 december 2010 @ 11:14:

Na mijn scriptiegesprek had ik altijd een stuk of 20 losse punten die in de volgende tekst moesten komen. Deze 20 punten schreef ik dan snel en overzichtelijk op in een wordbestand (wat meestal maar 1,5 kantje was) en tijdens het schrijven van mijn nieuwe scriptietekst gebruikte ik die punten die ik, als ik ze verwerkt had in een nieuw hoofdstuk, meteen kon afvinken. Ik denk nog steeds dat we hetzelfde bedoelen alleen het anders opschrijven Alleen jij onthield die punten dan en bij mij zou dat niet werken Maar goed, het doet er helemaal niet toe natuurlijk.

Ja, misschien wel. Ik zou alleen die punten eerst verwerken in het besproken hoofdstuk voordat ik verder zou gaan. Maar dat is verder ook niet meer belangrijk.

Succes!
Ik zou het uitprinten; het zelf kritisch nalezen en dit dan verwerken tezamen met de punten die je begeleider had genoemd.

Daarnaast alle percentages/waarden/etcetera in een tabel zetten of zo mogelijk in een grafiek weergeven.

En ik vind 125pagina's met tekst ontzettend veel. Op mijn uni is de richtlijn zo ongeveer 25 tot 40pagina's aan teksts, maar dat hangt misschien wel af van de richting. Maar misschien kun je dingen zodanig veranderen dat je het zelfde zegt alleen dan korter en bondiger?

Succes!
Mijn tip is: als je te lang bezig bent, en je merkt dat je gaat turen / blindstaren. Stop dan ermee.

Niet voor altijd natuurlijk ;) Maar neem even pauze, slaap even een nachtje erover en ga dan met een frisse blik verder.

Je zult merken dat je dan veel effectiever bezig bent.

En het gevoel wanneer je klaar bent, en afgestudeerd.... Dat is onbetaalbaar!
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 03 december 2010 @ 14:55:

Ik zou het uitprinten; het zelf kritisch nalezen en dit dan verwerken tezamen met de punten die je begeleider had genoemd.

Daarnaast alle percentages/waarden/etcetera in een tabel zetten of zo mogelijk in een grafiek weergeven.

En ik vind 125pagina's met tekst ontzettend veel. Op mijn uni is de richtlijn zo ongeveer 25 tot 40pagina's aan teksts, maar dat hangt misschien wel af van de richting. Maar misschien kun je dingen zodanig veranderen dat je het zelfde zegt alleen dan korter en bondiger?

Succes!

25 tot 40 pagina's voor een scriptie? Zo lang moet bij ons een gemiddeld verslag zijn Hoeveel studiepunten krijg je dan voor een scriptie? Bij mijn studie kan je 60 punten per jaar verdienen en de scriptie moet hier 36 punten van zijn. Ik heb trouwens een kwalitatief onderzoek gedaan, misschien dat dat ook nog scheelt. Ik heb het zojuist met mijn begeleider gehad over mijn voorlopige eindconclusie, die is nu 6 kantjes én dan moet ik mijn theorie hier nog in verwerken dus dat levert ook nog wel wat op. Ik geloof niet dat het motto van mijn begeleider "less is more" is.

De percentages die ik heb genoemd zijn niet zo interessant, het was puur een samenvatting van de uitkomsten van mijn analyses maar dat hoeft de lezer allemaal niet te weten. Die moet ik dus gewoon schrappen en idd de belangrijkste in een tabel zetten.
quote:Daffodil schreef op 03 december 2010 @ 14:46:

[...]

Ja, misschien wel. Ik zou alleen die punten eerst verwerken in het besproken hoofdstuk voordat ik verder zou gaan. Maar dat is verder ook niet meer belangrijk.

Succes!Ja dat deed ik dus eerst ook totdat mijn begeleider zei dat dat onzin was. Ik heb stom genoeg geluisterd, had het beter meteen kunnen doen. Nouja goede les voor mijn volgende scriptie mocht ik in een wilde bui besluiten een nieuwe studie te gaan doen
quote:lox schreef op 03 december 2010 @ 15:01:

Mijn tip is: als je te lang bezig bent, en je merkt dat je gaat turen / blindstaren. Stop dan ermee.

Niet voor altijd natuurlijk ;) Maar neem even pauze, slaap even een nachtje erover en ga dan met een frisse blik verder.

Je zult merken dat je dan veel effectiever bezig bent.

En het gevoel wanneer je klaar bent, en afgestudeerd.... Dat is onbetaalbaar!Ja dat is dus echt mijn valkuil. Blijven zitten achter dat ding terwijl het voor je ogen gaat tollen. Van frustratie ga ikdan alles bijhouden op hyves, viva, facebook, zelfs de ing check ik meerdere keren per dag Dan kan ik beter besluiten een relaxte avond te hebben ipv te proberen en te proberen en te ...
Hahahahaha, de ING meerdere keren per dag checken, hahahahahahahahahahahaha. Die is echt heel grappig, toppunt van studieontwijkend gedrag.
quote:TheEmpress schreef op 03 december 2010 @ 19:01:

Hahahahaha, de ING meerdere keren per dag checken, hahahahahahahahahahahaha. Die is echt heel grappig, toppunt van studieontwijkend gedrag.Ja sinds de val van de dsb-bank hou ik de ING nauwlettend in de gaten Je kan me nu ook alles vragen van de rentestanden enzo. Hartstikke handig
quote:Elizaar schreef op 03 december 2010 @ 15:54:

[...]

25 tot 40 pagina's voor een scriptie? Zo lang moet bij ons een gemiddeld verslag zijn Hoeveel studiepunten krijg je dan voor een scriptie? Bij mijn studie kan je 60 punten per jaar verdienen en de scriptie moet hier 36 punten van zijn. Ik heb trouwens een kwalitatief onderzoek gedaan, misschien dat dat ook nog scheelt. Ik heb het zojuist met mijn begeleider gehad over mijn voorlopige eindconclusie, die is nu 6 kantjes én dan moet ik mijn theorie hier nog in verwerken dus dat levert ook nog wel wat op. Ik geloof niet dat het motto van mijn begeleider "less is more" is.

De percentages die ik heb genoemd zijn niet zo interessant, het was puur een samenvatting van de uitkomsten van mijn analyses maar dat hoeft de lezer allemaal niet te weten. Die moet ik dus gewoon schrappen en idd de belangrijkste in een tabel zetten.

Hier ook 36 studie punten voor een thesis hoor! Het is niet zo dat je als je een kortere thesis hebt minder hebt gedaan he De reden voor een kortere thesis is dat dit "economisch schrijven" een onderdeel is van wetenschappelijk schrijven en het dus de kunst is om alles te vertellen in zo'n min mogelijk woorden. Dus vandaar ook mijn tip om alles te vertellen in zo min mogelijk woorden

Succes verder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven