Werk & Studie alle pijlers

Tips e.d voor een sollicitatie voor iemand met ADHD...

22-04-2010 08:48 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben druk bezig met solliciteren. Ik solliciteer vooral op kdv's bso's en ik heb gesolliciteerd op een kinderdienstencentrum voor gehandicapten.

Bij deze laatste plek ben ik na een meeloop dag afgewezen, oke dat kan gebeuren. Ik ben afgewezen op ervaring (ik ben 22 en net van school af SPW-4) en als tip ben ik wat druk, aanwezig, e.d. Ik heb niet gezegd dat ik ADHD heb, na tips van het forum oa. Ik heb het dus gegooid op mijn enthousiastme....Dit zagen ze ook en ook dat ik gemotiveerd ben..

Maar het doet een beetje pijn om te horen dat je te aanwezig bent. Zo ben ik. Maar ik weet ook dat ik niet als een stuiterbal rond moet lopen. Probeer er dus op te letten. Maar hebben jullie tips? Want ik wil wel mezelf zijn en dus niet opeens niks tot weinig zeggen en dus ook amper initiatief tonen.

Ik hoor graag van jullie. Ik moet over 45 min weg om te werken (inval) dus zal vanmiddag weer reageren.

Ik heb dinsdag weer een meeloop dag op een kdv.

Bedankt alvast.

MMR
Kun je geen iets andere richting op met jouw studie?

Iemand met ADHD plaatsen bij hele jonge kinderen lijkt mij geen goede combinatie. Er moet gezelligheid zijn, maar wel een bepaalde rust.

Het is niet de bedoeling dat de leidster drukker en chaotischer is dan de kleintjes.

Natuurlijk moet je solliciteren op functies waar je hart ligt, maar mocht het zijn dat je vaker opmerkingen krijgt over je aanwezigheid, dan zou ik toch ook andere functies gaan bekijken. Een functie waar je aanwezigheid een positieve invloed heeft.
Ik ben gelukkig niet chaotisch...Ik weet heel goed wat er moet gebeuren, ik vergeet hooguit soms iets, maar wie niet..

Ik heb laatst 5 maanden stage gelopen met gehandicapten kids en dat ging goed. Mijn begeleidster ga de tip soms wat rustiger te zijn bv aan tafel en dat werkte...

Het zijn vooral de zenuwen en het graag willen en ja wat zien ze nou van me....
Maar ik snap je punt btw wel hoor...
Goed van je dat je meteen met al die tips aan de slag gaat.

En iets vergeten; inderdaad dat heeft iedereen weleens. En jij weet dat je dat hebt en zult er op letten.

Afgewezen worden is niet leuk, maar als jij heel goed let op je 'minpunten',dan moet het toch lukken. Want de wil is er.
Misschien mediteren om rustiger te worden, dat heeft bij mij erg goed geholpen.

Ben/was ook heel druk van mezelf.
Ik pak al vaak mijn rust momenten...

@emmenn: Bedankt. Ik kan ook heel rustig zitten met zijn kleine ukkie...Heerlijk Wordt ik ook gelijk rustig....Het is voor mijn kletsen, druk in mijn kop en als er veel dingen gebeuren qua veranderingen...Dan wordt ik druk...Of als ik veel te vertellen heb Zoals gister tijd niet geweest op mijn oude stage, ging mee zwemmen, en vertelde mijn dingen, dan let ik nog steeds op enz maar praat wel veel, maar ja dan komt ook in etappes er veel uit hihi
Hey, Misschien kun je hier nog wat tips uithalen http://eigenboontjes.nl/werk_vinden en dan die folder voor adhd downlaoden.
Super Marlena bedankt!!!
Ik heb ADD (ofzo iets)

Bij sollicitatie leg ik de nadruk op de dingen die ik goed kan en kaart ik mijn mindere punten aan als leerpunten. Zo probeer ik in een gesprek al te vissen naar mogelijkheden om mijn planning door te spreken met een collega en vraag ik hoe de werkomgeving/sfeer van de groep in elkaar zit zodat ik een inschatting kan maken of ik in die omgeving kan werken.
Ik dacht hier al een topic over gezien te hebben. Ik merk net het werken in de zorg voor mij erg goed is. Ik werk op een woongroep met verstandelijk gehandicapten en ik ben net blij met de structuur die ik daar heb

Ik kan de verantwoordelijkheid prima aan omdat ik net heel goed ben in het overzicht houden (ik zie alles) en dat zeg ik ook altijd in een sollicitatiegesprek.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Je zou kunnen zeggen voordat je aan een meeloopdag begint dat je druk wordt omdat je nogal zenuwachtig bent over het solliciteren, dat je normaal wel aanwezig bent, maar niet te. (of dit zo is moet je zelf even inschatten). Ljikt me vrij normaal eigenlijk.

Verder lijkt het me belangrijk dat je wel bij jezelf in de buurt blijft. Jij bent aanwezig, punt. Er zijn ook instellingen die dit juist als een pluspunt ervaren (de zorgvragenden hebben imho nogal eens een soort aangever nodig om het gezellig te houden).

Probeer erop te letten dat je naast je drukte luistert naar wat een ander, met name de zorgvragers, te melden hebben, verbaal of ook nonverbaal.
Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik kan er echt wat mee.

@ Mamzelle. Hele goede tip van je vond ik dat ik moet zeggen dat ik wat drukker kan zijn door de zenuwen. Dat is ook zeer waarschijnlijk echt zo
IK BEN AANGENOMEN OP HET KDV/BSO
Gefeliciteerd!

Wellicht ten overvloede een tip: als je feedback krijgt, vraag dan verder. Want wat betekent "te aanwezig" nou precies? Betekent dat niet luisteren naar anderen? Betekent dit te weinig gevoel hebben voor de situatie? Betekent dit te hard praten? Pas als je echt weet wat de ander bedoelt kun je proberen je gedrag te veranderen.

Succes bij je nieuwe baan!
MMR, gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven