Tips voor de leidinggevende?
woensdag 4 december 2019 om 08:51
Ik start binnenkort een nieuwe baan waarbij ik leiding geef aan een groep van 15 mensen. Ik heb wel wat ervaring, maar met mensen die ik al kende en in een branche die ik al kende.
Hebben jullie tips voor mij? Wat doe je zelf als leidinggevende of wat vind je prettig dat jou leidinggevende doet? Beste binnenkomer? Tips voor de eerste dag?
Hebben jullie tips voor mij? Wat doe je zelf als leidinggevende of wat vind je prettig dat jou leidinggevende doet? Beste binnenkomer? Tips voor de eerste dag?
woensdag 4 december 2019 om 08:54
Ik zou sowieso met iedereen een klein persoonlijk gesprekje houden.
Niet zwaar, maar gewoon een kennismakingsgesprek.
Jij verteld iets van jouw achtergrond en misschien wat persoonlijke details (getrouwd, kids, hou van reizen etc). En zij doen dat dan hopelijk ook.
Je leert heel veel van mensen als je een-op-een met ze praat.
Niet zwaar, maar gewoon een kennismakingsgesprek.
Jij verteld iets van jouw achtergrond en misschien wat persoonlijke details (getrouwd, kids, hou van reizen etc). En zij doen dat dan hopelijk ook.
Je leert heel veel van mensen als je een-op-een met ze praat.
woensdag 4 december 2019 om 08:58
Precies, persoonlijke gesprekken om mensen te leren kennen en luister dan ook echt. Als je er af en toe op terug komt, vorm je sneller een band. Verder altijd eerlijk / transparant zijn en nooit meedoen aan onderling geroddel.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
woensdag 4 december 2019 om 09:02
Persoonlijke gesprekjes inderdaad, eerlijk zijn (ik heb ooit 1 leidinggevende gehad waarbij ik steeds naar een belangrijke situatie moest vragen hoe het er nu voor stond en dat werd na 5 maanden echt bloedirritant. Hou me gewoon uit jezelf even op de hoogte), en complimenten geven wanneer iemand iets goed doet. Dat laatste klinkt heel suf, maar ook dat heb ik bij 1 leidinggevende echt gemist. Die man zei nooit "joh, wat heb je dat goed gedaan!". Maar wel de negatieve dingen benoemen. Dat gaat dan toch wringen na een tijd ofzo.
woensdag 4 december 2019 om 09:08
Ik houd vooral van een leidinggevende die de kaders uitzet en de verwachtingen, iemand die faciliterend is aan het team en zich verder vooral niet te veel bemoeit met de dagelijkse gang van zaken omdat we de meeste dingen zelf kunnen oplossen.
Ik denk dat algemene stellingen je niet helpen. De samenstelling van je team (jong, oud, taakvolwassen of juist niet), opleidingsniv, zelfstandigheid zegt veel meer over het type leidinggevende dat zij nodig hebben dat algemene meningen op een forum.
Wat dat betreft zou ik de vraag veel specifieker stellen.
Ik denk dat algemene stellingen je niet helpen. De samenstelling van je team (jong, oud, taakvolwassen of juist niet), opleidingsniv, zelfstandigheid zegt veel meer over het type leidinggevende dat zij nodig hebben dat algemene meningen op een forum.
Wat dat betreft zou ik de vraag veel specifieker stellen.
woensdag 4 december 2019 om 09:41
Wat voor type mensen geef je leiding aan, dat is een belangrijk gegeven. Een hoog opgeleid team met vooral jonge mensen vereist een hele andere stijl dan een team van oudere, uitvoerend medewerkers.
Ik zou er in de persoonlijke gesprekken vooral proberen achter te komen welke persoon op welke manier aangestuurd wil worden en daar per persoon je stijl op proberen aan te passen.
Ik zou er in de persoonlijke gesprekken vooral proberen achter te komen welke persoon op welke manier aangestuurd wil worden en daar per persoon je stijl op proberen aan te passen.
woensdag 4 december 2019 om 10:13
Ik herinner mij dat topic ook. Daar had men verder kunnen discussiëren.Maud*de*Braose schreef: ↑04-12-2019 09:58Hier was pas ook een topic over. Daar werden goede tips gegeven.
World of Warcraft: Legion
woensdag 4 december 2019 om 10:20
Dit. Het is heel fijn voor een werknemer om eens een schouderklopje te krijgen en het werkt ook nog eens motiverend.Pergamon schreef: ↑04-12-2019 09:02en complimenten geven wanneer iemand iets goed doet. Dat laatste klinkt heel suf, maar ook dat heb ik bij 1 leidinggevende echt gemist. Die man zei nooit "joh, wat heb je dat goed gedaan!". Maar wel de negatieve dingen benoemen. Dat gaat dan toch wringen na een tijd ofzo.
En plan die persoonlijke gesprekjes van tevoren. Ik heb wel eens gehad dat mijn leidinggevende zo nu en dan opeens vroeg: “Heb je even twee minuten” en dan van alles ging spuien waar ik me niet op had voorbereid. Dan bedacht ik later pas wat ik echt had willen en moeten zeggen. Niet fijn dus.
woensdag 4 december 2019 om 10:31
Dank voor de tips, ik zal het oude topic ook opzoeken. Het gaat om een mix van oude en jonge mensen, uitvoerend en MBO-niveau. Ik heb zelf slechte ervaring met leidinggevenden die oneerlijk en niet-transparant waren en juist de beste ervaring met oprechte leidinggevenden, dus dat zal ik proberen te zijn. Ik ben van nature rustig en treed niet heel erg op de voorgrond, maar 1-op-1 werkt dat natuurlijk prima.
woensdag 4 december 2019 om 10:41
Neem 100 dagen de tijd om je een beeld te vormen van het werk en de mensen. Praat met iedereen: medewerkers en stakeholders. Kijk mee met mensen tijdens het werk en vraag wat hen bezighoudt, wat er speelt. Organiseer tijd om met je team aan nieuwe plannen te werken in die 100 dagen. Waar dingen echt mislopen: los ze op in die 100 dagen, maar ga je nog niet overal tegenaan bemoeien, vorm je eerst een beeld.
Dan heb je daarna een heel goed beeld van wat je te doen staat, hoe succes eruit gaat zien en waarschijnlijk ook van hoe je het wilt gaan aanpakken.
Managers die het minst succesvol waren, waren managers met geldingsdrang. Je hoeft echt niet meteen overal jouw plasje overheen te doen. Vertrouw op de mensen die er zitten dat zaken niet voor niks zijn zoals ze zijn. Leer begrijpen waarom en zet van daaruit diezelfde mensen aan om te verbeteren.
Dan heb je daarna een heel goed beeld van wat je te doen staat, hoe succes eruit gaat zien en waarschijnlijk ook van hoe je het wilt gaan aanpakken.
Managers die het minst succesvol waren, waren managers met geldingsdrang. Je hoeft echt niet meteen overal jouw plasje overheen te doen. Vertrouw op de mensen die er zitten dat zaken niet voor niks zijn zoals ze zijn. Leer begrijpen waarom en zet van daaruit diezelfde mensen aan om te verbeteren.
woensdag 4 december 2019 om 10:44
Ik zou zowel in dit topic als in het andere topic wat kunnen opsteken van leidinggeven. Ik volg een opleiding waarbij leidinggeven (op dit moment alleen situationeel leiding geven bij Projectmanagement, later misschien ook bij andere modules, bij Management en Organisatie) een onderdeel is. Ik heb vrijwel geen ervaring met leidinggeven.Maud*de*Braose schreef: ↑04-12-2019 10:28Dat hoeft van mij niet, prima om een nieuw topic te openen.
Maar to heeft misschien wat aan de tips in dat andere topic.
World of Warcraft: Legion
woensdag 4 december 2019 om 10:57
Als je een-op-een kennismakingsgesprekken gaat doen toon dan echt oprechte interesse in de medewerkers. Laat hun het verhaal doen. Probeer ook iets te doen met de knelpunten die ze ongetwijfeld aan je vertellen.
Ik heb vaak zat van die kennismakingsgesprekken gehad met leidinggevenden die dan 45 minuten lang een uiteenzetting gaven van hun CV. Ik was totaal niet interessant. Doe dan geen kennismakingsgesprek.
Ohja, en wek niet de indruk dat jij als nieuwkomer alles beter weet dan de mensen die daar al jaren werken. Neem hun zorgen serieus. En als je iets wilt veranderen, zorg dan dat je de mensen daarin mee krijgt. Niet zomaar alles doordrukken zonder dat er begrip is over het waarom.
Ik heb vaak zat van die kennismakingsgesprekken gehad met leidinggevenden die dan 45 minuten lang een uiteenzetting gaven van hun CV. Ik was totaal niet interessant. Doe dan geen kennismakingsgesprek.
Ohja, en wek niet de indruk dat jij als nieuwkomer alles beter weet dan de mensen die daar al jaren werken. Neem hun zorgen serieus. En als je iets wilt veranderen, zorg dan dat je de mensen daarin mee krijgt. Niet zomaar alles doordrukken zonder dat er begrip is over het waarom.
woensdag 4 december 2019 om 10:57
Sommige teams hebben wel behoefte aan iemand die op het goede moment op de voorgrond treedt.
Verder maakte ik altijd indien mogelijk contact met de vorige leidinggevende. Scheelt dan veel tijd in het wiel opnieuw uitvinden, maar ik nam alles wel ter info aan. Sommige mensen bloeiden helemaal op in de nieuwe situatie, en zo'n lg is ook maar een mens met blinde vlekken.
Verder was ik altijd wel gelijk duidelijk, net als in een nieuwe klas zeg maar. Dus bepaalde omgangsvormen of gedrag zei ik direct wat van, niet de kat uit de boom kijken maar jezelf ook op dat vlak laten zien.
Valt ook onder transparantie.
Ik kwam daar niet om vriendinnen te worden maar ik ben vriendelijk en toch taakgericht en dat was soms wel wennen.
Ik kwam als ik echt te verbaasd was er ook wel op terug, vonden sommige mensen ook niet prettig maar dan zei ik ook dat ik dit gedrag niet ken van een professionele organisatie dus even moest bedenken hoe ik dit aan ging vliegen.
Sommige teams waren gewend om dat een op een te doen maar ik gooide dingen juist soms expres in de groep, omdat meerdere mensen er last van hadden.
Vond men soms ook wat van.
Ik dacht dan altijd in mijn achterhoofd: als jij je grote jongens broek aantrekt om een uur te laat te komen en dan nog ruzie te maken met mij die je amper kent, en je muizige collega een grote bek te geeft omdat ze iets niet had kunnen doen OMDAT JIJ ER NIET WAS.
Dan mag je hem ook aanhouden tijdens de vergadering waarin ik in het algemeen stel dat men gewoon op tijd moet komen en afspraken maak over omgangsvormen.
Was beter geweest dat ter plekke af te handelen, maar ik wilde eerst overleg met PZ etc.
En mijn punt is: dingen niet laten gaan.
Verder maakte ik altijd indien mogelijk contact met de vorige leidinggevende. Scheelt dan veel tijd in het wiel opnieuw uitvinden, maar ik nam alles wel ter info aan. Sommige mensen bloeiden helemaal op in de nieuwe situatie, en zo'n lg is ook maar een mens met blinde vlekken.
Verder was ik altijd wel gelijk duidelijk, net als in een nieuwe klas zeg maar. Dus bepaalde omgangsvormen of gedrag zei ik direct wat van, niet de kat uit de boom kijken maar jezelf ook op dat vlak laten zien.
Valt ook onder transparantie.
Ik kwam daar niet om vriendinnen te worden maar ik ben vriendelijk en toch taakgericht en dat was soms wel wennen.
Ik kwam als ik echt te verbaasd was er ook wel op terug, vonden sommige mensen ook niet prettig maar dan zei ik ook dat ik dit gedrag niet ken van een professionele organisatie dus even moest bedenken hoe ik dit aan ging vliegen.
Sommige teams waren gewend om dat een op een te doen maar ik gooide dingen juist soms expres in de groep, omdat meerdere mensen er last van hadden.
Vond men soms ook wat van.
Ik dacht dan altijd in mijn achterhoofd: als jij je grote jongens broek aantrekt om een uur te laat te komen en dan nog ruzie te maken met mij die je amper kent, en je muizige collega een grote bek te geeft omdat ze iets niet had kunnen doen OMDAT JIJ ER NIET WAS.
Dan mag je hem ook aanhouden tijdens de vergadering waarin ik in het algemeen stel dat men gewoon op tijd moet komen en afspraken maak over omgangsvormen.
Was beter geweest dat ter plekke af te handelen, maar ik wilde eerst overleg met PZ etc.
En mijn punt is: dingen niet laten gaan.
woensdag 4 december 2019 om 11:15
werk-studie/wat-vind-jij-van-leidinggev ... 7/30627848
Dit topic, daar stonden inderdaad heel veel persoonlijke voorkeuren in. Dat zou dan ook mijn tip zijn. Zorg dat je overlegt met je team waar zij behoefte aan hebben. Probeer naar boven helder te zijn dat je niet alles gelijk kunt veranderen in 3 weken en dat je tijd nodig hebt om je team en de omstandigheden te leren kennen voor je dingen kunt veranderen.
En als je echt nieuw bent in leidinggeven zou ik echt zeggen, probeer een opleiding te regelen, dat kan je echt heel erg helpen.
Dit topic, daar stonden inderdaad heel veel persoonlijke voorkeuren in. Dat zou dan ook mijn tip zijn. Zorg dat je overlegt met je team waar zij behoefte aan hebben. Probeer naar boven helder te zijn dat je niet alles gelijk kunt veranderen in 3 weken en dat je tijd nodig hebt om je team en de omstandigheden te leren kennen voor je dingen kunt veranderen.
En als je echt nieuw bent in leidinggeven zou ik echt zeggen, probeer een opleiding te regelen, dat kan je echt heel erg helpen.