Werk & Studie alle pijlers

tussenjaar

30-04-2017 19:24 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben 16 jaar (geworden in eind november) en ben nu bijna klaar met het eerste jaar mbo en zit nu al een tijdje na te denken over een tussen jaar om naar Amerika te gaan een jaar high school of een talen cursus of misschien zelfs een jaar collage of een hele opleiding daar volgen dit omdat het land mij erg interesseert en omdat ik niet zo goed weet of ik verder wil gaan met de opleiding die ik nu doe omdat ik veel meer dingen leuk vind maar niets echt leuk genoeg om er mijn werk van te maken verder haal ik wel goede cijfers dus dat maakt niet zoveel uit. iemand ervaring of advies?
Hoe dacht je dat te gaan financieren?
We zijn april. Voor volgend schooljaar (dat begint in augustus of september) lijkt mij dit dus nog moeilijk te realiseren.

Ik zou zelf eerst zorgen bovendien dat dat MBO-diploma binnen is.

Heb je bovendien nog een tijdje om het nodige geld in te zamelen.
16 jaar en nu al een tussenjaar willen? Maak eerst je MBO maar eens af. Kan je ondertussen sparen.
Dit regel je niet meer voor het nieuwe schooljaar. Het is immers al mei. Alleen je visum gaat al bijna zo lang duren.

En heb je al een idee hoe je dat gaat betalen? Duo betaalt niet mee namelijk.
quote:SpringDing schreef op 30 april 2017 @ 19:26:

Hoe dacht je dat te gaan financieren?mijn ouders zouden een groot deel financieren en ik heb een redelijke hoeveelheid spaargeld om te reizen etc.
Eerst mbo diploma dan naar het buitenland. Wat vinden je ouders er eigenlijk van?
http://www.ef.nl/highschool/prices/cost-and-options/
quote:anoniempjed11j schreef op 30 april 2017 @ 19:32:

[...]

mijn ouders zouden een groot deel financieren en ik heb een redelijke hoeveelheid spaargeld om te reizen etc.

En je ouders weten dat ook?

Ik zou eerst gaan voor een diploma.

Is je Engels goed genoeg om daar onderwijs te kunnen volgen?
Ik heb ook zo'n dochter, nog jonger dan jij (van april, dus zij is echt net zestien). En zij is gelukkig verstandig genoeg om die 'stomme' mbo-opleiding gewoon af te maken, dan komt dat tussenjaar daarna wel. En in dat geval zullen wij haar aan alle kanten steunen, ook als dat tussenjaar in Amerika is. Maar nu zomaar ineens een tussenjaar: nee natuurlijk niet.
quote:SpringDing schreef op 30 april 2017 @ 19:38:

[...]

En je ouders weten dat ook?

Ik zou eerst gaan voor een diploma.

Is je Engels goed genoeg om daar onderwijs te kunnen volgen?ja dat weten mijn ouders en als ik eerst mijn diploma haal ben ik voor veel organisaties te oud voor een jaar high school daarom zit er ik er over na te denken het nu te doen verder is mijn engels vrij goed ik kan goed engels spreken en verstaan en heb een vrij grote woordenschat alleen het schrijven is niet super maar dat hoop ik daar bij te spijkeren.
quote:Lady_Voldemort schreef op 30 april 2017 @ 19:41:

Ik heb ook zo'n dochter, nog jonger dan jij (van april, dus zij is echt net zestien). En zij is gelukkig verstandig genoeg om die 'stomme' mbo-opleiding gewoon af te maken, dan komt dat tussenjaar daarna wel. En in dat geval zullen wij haar aan alle kanten steunen, ook als dat tussenjaar in Amerika is. Maar nu zomaar ineens een tussenjaar: nee natuurlijk niet.ik vind een mbo opleiding op zich niet stom alleen loop ik nu stage en zie ik me zelf als ik klaar ben daar niet werken en weet ik niet wat ik anders zou moeten gaan doen verder is een jaar high school een once in a lifetime experience en leer je er heel veel op het gebied wat je later wil worden en over je zelf.
Ik vind het wel een goed idee, ik geloof dat je voor een highschool jaar zo'n tienduizend euro kwijt bent. Iemand in mijn omgeving heeft dit gedaan en hier ontzettend veel van geleerd. Alleen je bent wel een beetje laat nu voor het komende studiejaar. Ben je al op informatiebijeenkomsten geweest? Je Engels hoeft niet perfect te zijn voor je daar naartoe gaat he. Ik zou snel contact opnemen met de organisaties die zulke uitwisselingen organiseren. Je bent hartstikke jong dus ik begrijp wel dat zo'n jaar een serieuze optie is en als je het financieel kan is het heel interessant voor je persoonlijke ontwikkeling. Succes
quote:anoniempjed11j schreef op 30 april 2017 @ 19:47:

[...]

ik vind een mbo opleiding op zich niet stom alleen loop ik nu stage en zie ik me zelf als ik klaar ben daar niet werken en weet ik niet wat ik anders zou moeten gaan doen verder is een jaar high school een once in a lifetime experience en leer je er heel veel op het gebied wat je later wil worden en over je zelf.En hoeveel jaar "moet je nog" na dit jaar op MBO?
En na mbo nog hbo doen voordat je een baan zoekt?

De ervaring is super maar je diploma uit Amerika opent hier geen deuren naar hbo die anders gesloten zouden blijven.

Vriendin van dochter heeft het gedaan na de mavo en gaat nu hier mbo doen. Hbo wordt ze niet toegelaten.

[...]

ik vind een mbo opleiding op zich niet stom alleen loop ik nu stage en zie ik me zelf als ik klaar ben daar niet werken en weet ik niet wat ik anders zou moeten gaan doen verder is een jaar high school een once in a lifetime experience en leer je er heel veel op het gebied wat je later wil worden en over je zelf.

Je ziet jezelf daar misschien niet werken, maar je hebt dan in ieder geval wel een opleiding. Dat is beter dan niets.

Denk trouwens aan je interpunctie als je schrijft.

[...]

ik vind een mbo opleiding op zich niet stom alleen loop ik nu stage en zie ik me zelf als ik klaar ben daar niet werken en weet ik niet wat ik anders zou moeten gaan doen verder is een jaar high school een once in a lifetime experience en leer je er heel veel op het gebied wat je later wil worden en over je zelf.

Je leert het meeste over jezelf als je in je eigen normale situatie op een normale manier kunt omgaan met de dagelijkse dingen. Daar hoef je niet voor naar het andere einde van de wereld, integendeel zelfs. Als je hiér jezelf al niet kunt zijn, waarom dáár dan wel?

Maar los daarvan, stel je kunt het financieel rond krijgen, wat verwacht je er dan van? Hoe ga je daarna verder?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:sssssst schreef op 30 april 2017 @ 19:51:

De ervaring is super maar je diploma uit Amerika opent hier geen deuren naar hbo die anders gesloten zouden blijven.

Vriendin van dochter heeft het gedaan na de mavo en gaat nu hier mbo doen. Hbo wordt ze niet toegelaten.Niveau Engels en de ervaring na zo'n jaar is ontzettend goed voor cv en opent derhalve zeker deuren.
quote:TinyBel schreef op 30 april 2017 @ 19:50:

[...]

En hoeveel jaar "moet je nog" na dit jaar op MBO?nog 2 jaar naar heel vaak loopt het uit wegens stage dingen en school die niet al te vlot is dus moet rekenen op 2,5 jaar
quote:pejeka schreef op 30 april 2017 @ 19:53:

[...]

Je leert het meeste over jezelf als je in je eigen normale situatie op een normale manier kunt omgaan met de dagelijkse dingen. Daar hoef je niet voor naar het andere einde van de wereld, integendeel zelfs. Als je hiér jezelf al niet kunt zijn, waarom dáár dan wel?

Maar los daarvan, stel je kunt het financieel rond krijgen, wat verwacht je er dan van? Hoe ga je daarna verder?Wie zegt dat TO hier zichzelf niet kan zijn? Een mens leert veel meer over zichzelf als hij op zichzelf is aangewezen in een vreemde omgeving.
quote:sssssst schreef op 30 april 2017 @ 19:51:

Vriendin van dochter heeft het gedaan na de mavo en gaat nu hier mbo doen. Hbo wordt ze niet toegelaten.hbo doet niet zoveel als ik echt verder zou willen zou ik naar de universiteit moeten gaan en zoveel jaar in iets steken wat ik mezelf niet zie doen lijkt me minder slim dan een jaar weg.
Volgens mij ben je er al uit heb je al infomarkten bezocht? Succes met alles uitzoeken.
Ik vond het ook allemaal niets, ook mijn huidige werk heb ik niet voor geleerd, maar waar ik voor heb geleerd vind ik niet leuk, en wat ik nu doe vind ik ook eigenlijk niet leuk. Dat is misschien niet iets waar je achter gaat komen, misschien ook wel! Een tussen jaar ga je sowieso zooo veel leren over jezelf, wat je wel of niet belangrijk vindt, waar je sterkte en zwakte ligt, alles! Zo'n ervaring is heel belangrijk en zeer bijzonder. Echter, zou ik lekker die 2 a 3 jaar uitzitten, dat MBO diploma in de pocket krijgen en dan verder gaan. Dan heb je namelijk de keuze. Ik heb met een MBO diploma een baan in een hele andere sector gekregen. Het is fijn om het niveau gewoon alvast op papier te hebben, de richting kan je altijd nog veranderen! Ook ben je dan wat ouder en meer vrijer in je reizen denk ik. Hoe lang heb je dit idee al? het lijkt mij in ieder geval het fijnste het grootste 'gedoe' van opleidingen in papiertjes halen alvast achter de rug te hebben. De ervaring komt alsnog gewoon hoor, ik begon pas echter met reizen vanaf mijn 21e en ik sta nu (leeftijd 27) op het punt mijn hele vaste baan eraan te geven om weer een 9 maanden op reis te gaan. Ik begrijp dat je het liefst natuurlijk zo snel mogelijk wilt, maar wij mij zelfs nu die vrijheid geeft om dit te kunnen doen, is voornamelijk gewoon het papiertje wat ik op zak heb in de ervaring, dat geeft mij in ieder geval heel veel rust, en veel keuzemogelijkheden

[...]

Dat kan ook terwijl je je opleiding gewoon af maakt, dat leren over je zelf. Iedereen van zestien moet nog leren over zichzelf, dat is echt volslagen normaal. Het voordeel van je opleiding afmaken is dat je dan een startkwalificatie hebt, dan ben je van dat gezeik tenminste af. En je hebt meteen alle mogelijkheden voor een vervolgopleiding, in een straatje dat je wel past.

Weet je, ik snap je wens wel hoor, even lekker helemaal eruit. Na twaalf jaar verplicht onderwijs ben je het ook wel een beetje zat waarschijnlijk. Maar ik geloof nooit dat zo'n tussenjaar je gaat brengen wat je er nu van verwacht. Uiteindelijk kom je dan toch weer in hetzelfde stramien terecht, van school-thuis-huiswerk maken. Dan kun je nu echt beter even doorbijten, dan heb je het hier voor NL tenminste maar gehad en dan kun je dat tussenjaar gebruiken voor het opbouwen van je CV. Want er is echt veel meer op wereld hoor, dan high school.
Haal eerst je diploma en spaar genoeg spaargeld en ga dan een tussenjaar doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven