Werk & Studie alle pijlers

Uit de zorg...

16-06-2019 22:13 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen?

Ik heb een afgeronde hbo-opleiding voor de zorg, werk hier ook in, maar wil de zorg heel graag uit.

Waarom?

- hogerop is niet mogelijk, doe al jaren mbo-werk en meer zal het niet worden binnen de gemiddelde organisatie.
- jeugdzorg is geen optie ivm de skj, deze heb ik niet, ik val in de groep net te lang het diploma en geen huidig relevant werk.
- andere doelgroepen vind ik ook niet leuk/interessant enz.
- het onregelmatig werken staat me steeds meer tegen, weekenden, korte diensten, voor 24 uur nog 5 dagen moeten komen opdraven, zelfs diensten van 3 uurtjes zijn regelmatig voorkomend.

Maar wat dan wel?

Een tweede hbo opleiding is kostbaar, behalve zorg of onderwijs. Maar dat trekt me dus niet.
Mbo gaat me waarschijnlijk vervelen, maar goede ideeën zijn zeker welkom!
Universiteit is ook kostbaar.

Omscholen zou ik dus graag doen, maar welke richting?

Rechten trok me altijd wel.
Een creatief beroep ook, maar geen talent :-)

Wie oh wie helpt me?

Wat ik wel weet is dat ik het leuk vind om dingen uit te zoeken, ik ben geen goede samenwerker als we dezelfde functie hebben, afhankelijk zijn van een collega in de begeleiding van een client vind ik niet prettig. (ik kan wel prima advies geven/vragen en samenwerken met andere disciplines). Ik vind het leuk om mensen te vermaken en ik kan goed verkopen.

Dus.... roept u maar!!
Odense schreef:
16-06-2019 22:40
Er is op het forum een keer een topic geweest over de toekomst van het beroep secretaresse.
Sommige forummers vonden 'iedereen heeft een PC, dus secretaresses worden overbodig.'
Maar de eindconclusie was dat de taken veranderen, de functie blijft bestaan.
Je zou natuurlijk een nieuw topic kunnen openen om aan secretaresses hun ervaring te vragen...
Secretaresses zijn bij alle bedrijven waar ik heb gewerkt nog steeds onmisbaar. Agendabeheer, vluchten boeken, dingen uitwerken, daar heb je toch nog steeds iemand voor nodig. Het is veel te duur als mensen dat allemaal zelf gaan zitten doen.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
16-06-2019 22:53
Wil je niet meer met de cliënten of patiënten zelf werken maar zou een kantoorbaan met regelmatigheid wel kunnen of wil je helemaal weg uit de sector?

Klachtenfunctionaris? Bij een gemeente mensen de weg wijzen/aanvragen beoordelen in WMO etc.?
Ik wil helemaal weg uit de sector. Ik heb echt geen hekel aan cliënten, maar aan de zorg an sich. Geen geld, geen mogelijkheden, maar wel hetzelfde of zwaarder werk.

WMO, weleens aan gedacht, maar of ik dat zou kunnen?!
Alle reacties Link kopieren
Iets in welzijn, of juridische dienstverlening/trajectbegeleiding?
Poezemens84 schreef:
16-06-2019 22:53
Maar op wat voor functie? Ik weet niks van het bedrijfsleven, zoveel functies en richtingen...
Dat vind ik ook lastig. Ik wil zelf ook een ommezwaai maken, maar vind het heel moeilijk te bedenken wat dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Phoolan schreef:
16-06-2019 22:56
Iets in welzijn, of juridische dienstverlening/trajectbegeleiding?
Juridische dienstverlening vraagt om een opleiding, maar is wel een idee.

De echte welzijnswereld is niet mijn ding.

Heb al eens zitten denken aan curator of bewindvoerder, maar daar zijn vele wegen naar toe, kom ik nog niet helemaal uit.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-06-2019 22:56
Dat vind ik ook lastig. Ik wil zelf ook een ommezwaai maken, maar vind het heel moeilijk te bedenken wat dan wel.
Ik begreep pas een paar jaar geleden dat accountmanager een soort vertegenwoordiger is.

En zo zijn er zoveel termen die ik niet ken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook vanuit de zorg terecht gekomen op een secretariële functie.
Ik heb een loopbaantraject gedaan en zo via via bij mijn huidige baan terecht gekomen.

Is er bij jullie geen loopbaancoach/loopbaantraject binnen de organisatie waar je werkt? Misschien kan die meekijken?
Wat vindt je naast de zorg interessant? Waar ben je goed in en wat vindt je leuk om te doen?
LinkedIn/je netwerk inzetten?
Alle reacties Link kopieren
nadiaxx schreef:
16-06-2019 23:00
Ik ben ook vanuit de zorg terecht gekomen op een secretariële functie.
Ik heb een loopbaantraject gedaan en zo via via bij mijn huidige baan terecht gekomen.

Is er bij jullie geen loopbaancoach/loopbaantraject binnen de organisatie waar je werkt? Misschien kan die meekijken?
Wat vindt je naast de zorg interessant? Waar ben je goed in en wat vindt je leuk om te doen?
LinkedIn/je netwerk inzetten?
Twee jaar geleden nog gedaan, bij de organisatie waar ik werk.
Maar niks aan gehad.

Naast de zorg vind ik muziek, theater en dieren leuk. Ik ben goed in praten met mensen (maar dat kan ook gewoon aangeleerd zijn, maar toch), ik kan verkopen, ik ben creatief en redelijk handig/technisch.

Mijn netwerk/LinkedIn inzetten vind ik lastig, daar zit namelijk ook mijn werkgever in.
Poezemens84 schreef:
16-06-2019 22:59
Ik begreep pas een paar jaar geleden dat accountmanager een soort vertegenwoordiger is.

En zo zijn er zoveel termen die ik niet ken.
De invulling van dergelijke functies is ook overal net weer
anders hoor.

Ja, toch misschien met een job coach zitten en kijken wat voor werkzaamheden bij je passen. Dan rollen er misschien verschillende functies uit.
Alle reacties Link kopieren
Wil je werken in de sector welzijn? Denk dan aan advisering (WMO e.d.), kinderdagverblijf, sport- en beweging, afdeling personeelszaken, REC onderwijsinstellingen.

Zoek een goede arbeidscoach (wellicht kan het UWV hierin iets betekenen) om je hierbij te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien bij een zorg verzekeraar?
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Niet echt uit de zorg, misschien wel een optie? Casemanager dementie. Eenjarige post hbo opleiding voor nodig, instroom met sph mogelijk.

Regelmatig(er) en dynamisch werk. Soli, maar wel veel overleg met diverse disciplines. Geen uitvoerende zorg (als in handen aan bed) wel adviserend en ondersteunend. Werk zat komende jaren en verdiensten imo best ok.
Iets als planner, bijvoorbeeld in de logistieke sector of roostermaker, bijvoorbeeld bij een onderwijsinstelling of toch een zorginstelling.

Kijk voor een idee van richtingen eens op kiesmbo.nl. Is wel voor mbo, maar je vindt er tegelijk een heel scala aan mogelijke richtingen in alle denkbare sectoren.
Ik lees mee. Want ik zit ook met deze vraag.

Wat sommige hebben gedaan is;

- in de zorg werken als Manager/coach
Hiervoor HBO p en o gestudeerd naast hun baan. Een collega bleef paar jaar weg om bij een uitzendbureau te werken. Leerde alles vanaf begin maar deed die opleiding op eigen kosten. Maar kreeg dus wel ook loon.
Dit duurde 5 jaar. Daarna is terug gekomen als Manager en coach. Denk aan teams coachen vooral en op management niveau taken.

- omscholen naast een baan. Ik zat zelf te denken aan winkel of een winkel zoals media markt. Maar ik hoorde dat dit slechter verdient soms. Vind ik weer min punt.

- leraren tekort . Bieden vaak een traject aan van 1 of 2 jaar naast je werk binnen een school

- voor de gemeente werken

- eigen kat of hond salon

- foodtruck
Alle reacties Link kopieren
Even totaal andere richting hoor maar ik denk met je mee, een opleiding volgen binnen de politie academie? Je ontvangt dan maandloon en kan zo studeren en werken tegelijk?
Alle reacties Link kopieren
Misschien komen hier geen reacties meer, maar ik vind dit ook interessant en lees daarom mee.

Het is naar mijn mening onwijs moeilijk om van de ene sector naar een andere te gaan. Ervaring wordt tegenwoordig bij elk beroep gevraagd en traineeships of omscholingstrajecten zijn beperkt.
- bewindvoerder
- ambulant begeleider (en ja je hebt ook organisaties die dat van 9-17 doen en niet in de avonduren)
- politie
- consulent WMO/jeugd/whatever
Ik zie dat er toch voornamelijk functies in de publieke sector/non-profit worden genoemd. Ik heb de indruk dat TO dat juist niet zoekt?
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
17-06-2019 05:59
Even totaal andere richting hoor maar ik denk met je mee, een opleiding volgen binnen de politie academie? Je ontvangt dan maandloon en kan zo studeren en werken tegelijk?
Oh god nee, lijkt me helemaal niks! Maar wel lief dat je meedenkt!
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-06-2019 10:09
Ik zie dat er toch voornamelijk functies in de publieke sector/non-profit worden genoemd. Ik heb de indruk dat TO dat juist niet zoekt?
Klopt, ik wil echt een totaal andere richting op.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn bedrijven waarbij het juist niet relevant is wat voor een achtergrond je hebt, omdat ze kijken naar wat voor een werk en denkniveau je hebt, of omdat ze je intern opleiden. Ik heb dit zelf gezien in de ICT, en bij bedrijven als consultant. Heb je hier al eens aan gedacht?
zzp en dan alleen de leuke klussen aannemen blijf je helaas wel in de zorg
Alle reacties Link kopieren
Er is veel vraag naar monteurs en vrachtwagenchauffeurs... Maar of je dat wil..?

Heb het idee dat je nu dan graag het bedrijfsleven in zou willen gaan? / ondersteunende staff?

Misschien dat je je SPH kennis en diploma nog zou kunnen gebruiken als manager in de zorg? of locatiehoofd? Weet niet of je dat wil..

Bij mijn organisatie zijn er ook managers van kenniscentrums, projectleiders, hoofd media.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
19-06-2019 12:58
Er is veel vraag naar monteurs en vrachtwagenchauffeurs... Maar of je dat wil..?

Heb het idee dat je nu dan graag het bedrijfsleven in zou willen gaan? / ondersteunende staff?

Misschien dat je je SPH kennis en diploma nog zou kunnen gebruiken als manager in de zorg? of locatiehoofd? Weet niet of je dat wil..

Bij mijn organisatie zijn er ook managers van kenniscentrums, projectleiders, hoofd media.
Helaas dien je voor manager een opleiding te hebben gevolgd richting management.

En de functies van projectleider en dergelijke ambieer ik niet.

Vrachtwagenchauffeur kan ook leuk zijn, maar of dat mijn ding is? :-)
Alle reacties Link kopieren
In een thuiszorgwinkel materialen verkopen? Bijv. https://www.vegro.nl/medewerker-thuiszo ... assen-leek

Klantenadviseur bij een zorgverzekering? Bijv. https://www.werkenbijvgz.nl/Vacaturedet ... n-GGZ.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven