Werk & Studie alle pijlers

Uitbreiden secretaresse functie dmv opleiding, suggesties?

29-12-2009 15:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk momenteel als secretaresse/management assistente. Als vooropleiding heb ik HAVO, vervolgens MBO Directiesecretaresse niveau 4. Ik heb toen 2 jaar administratief werk gedaan. Waarvan ik het laatste jaar in de avond uren de opleiding HBO Officemanagement bij het NCOI heb gedaan. Nu werk ik sinds 10 maanden als secretaresse. Ik heb alleen een beetje het idee dat ik de sommige kennis hiervoor mis. Ik zou daarom mijn kennis en ervaring wat willen uitbreiden d.m.v. bijvoorbeeld een cursus of opleiding.

Ik heb natuurlijk op internet al gezocht naar opleidingen maar ben eigenlijk meer op zoek naar persoonlijk ervaringen met opleidingen/cursussen o.i.d. Heeft er iemand tips?
Heb je al met je leidinggevende en collega's gesproken?
Nee nog niet. Het leek mij beter om zelf met een goed initiatief te komen.

Ik kan moeilijk tegen mijn leidinggevende zeggen, ik wil een opleiding doen. En als hij dan vraagt, welke. Dan zeg ik, geen idee. Komt m.i. niet goed over!
Welke kennis mis je volgens jezelf? En welke kennis mis je volgens de mensen voor wie je werkt?
quote:kattenk0p schreef op 29 december 2009 @ 15:41:

Nee nog niet. Het leek mij beter om zelf met een goed initiatief te komen.

Ik kan moeilijk tegen mijn leidinggevende zeggen, ik wil een opleiding doen. En als hij dan vraagt, welke. Dan zeg ik, geen idee. Komt m.i. niet goed over!Het zou handiger zijn om een gesprek aan te vragen, te vertellen dat je je verder wilt ontwikkelen in richting X en vervolgens te vragen of je leidinggevende nog tips heeft. Daarnaast zou je huidige werkgever kunnen beschikken over een opleidingsprogramma wat jou verder op ideeën zou kunnen brengen. Je kunt toch wel benoemen welke kennis of vaardigheden je zou willen uitbreiden?
Ik zou hun meer dingen uit handen willen nemen. Maar vind het vaak moeilijk om te zien wat ik allemaal over kan nemen. Ik vraag natuurlijk vaak of ik iets kan doen. Maar zou het meer al zelf uit eigen initiatief willen zien. Assertiever worden/zijn.
Denk dat het idee van Wuiles heel goed is, bespreek het met je chef of leidinggevende. Je kan nu ook zeggen dat je na 10 maanden graag een klein stukje wil doorgroeien, door het werk uit handen te nemen. Dat staat alleen maar positief, dat jij die ontwikkeling bij jezelf ziet en daarmee een taakverlichting kan geven aan jouw baas.

Verder hangt het vooral af van welk bedrijf en bijvoorbeeld de grootte van het bedrijf. Je kan bijv. zoeken in de richting van inkoop kantoorartikelen, stukje PZ, marketing, PR, of boekhouding. Zo even wat voorbeelden, hoor. Maar dat hangt heel erg af van de grootte, een groot bedrijf zal dat bijv. wel hebben als afdelingen. Misschien kun je daar ook wat ondersteuining in verlenen en zo gerichter je initiatief tonen en taken uit handen nemen.
Kijk 's bij een ROC bij je in de buurt. Mijn moeder volgt nu een avondopleiding voor managementassistent daar. Je kunt ook losse modules volgen.
quote:kattenk0p schreef op 29 december 2009 @ 15:47:

Ik zou hun meer dingen uit handen willen nemen. Maar vind het vaak moeilijk om te zien wat ik allemaal over kan nemen. Ik vraag natuurlijk vaak of ik iets kan doen. Maar zou het meer al zelf uit eigen initiatief willen zien. Assertiever worden/zijn.

Ten eerste moet je maar net een baas hebben die ervan gediend is dat je hem dingen uit handen neemt. Er zijn er genoeg die juist zelf de controle willen houden en de taken delegeren. ALs je assertiever wil worden, dan kun je je aanmelden voor een assertiviteitscursus.

Ik zou gewoon eens een gesprekje aangaan en aangeven dat je zelf hen meer uit handen zou willen nemen en hoe zij dat zien.
Je hebt het idee dat je kennis mist voor het werk, maar ook dat je het niet aandurft anderen werk uit handen te nemen. Dit zijn twee verschillende dingen. Je hebt een opleiding voor directiesecretaresse gedaan, die opleiding zou toch voldoende kennis moeten bieden voor de functie van secretaresse. Juist door HBO Office Management zou je meer een bepaalde richting op kunnen, er zit een stukje communicatie in en pz (ik heb dezelfde opleiding gedaan, ook bij het NCOI). Als het een gebrek aan assertiviteit is, dan zou je daar eerst aan moeten werken. Dan is een cursus persoonlijke effectiviteit misschien goed voor je, kun je daarna altijd zien of je toch specifieke kennis mist.
Als je een opleiding directiesecretaresse hebt gedaan en officemanagement, dan moet een secretaressebaan toch peanuts voor je zijn? Misschien moet je nog groeien in deze baan? Met jouw opleidingen werk je nu eigenljk onder je niveau en zou ik - gezien je post - misschien een assertiviteitscrursus aanraden.
quote:Xenia66 schreef op 29 december 2009 @ 20:03:

Als je een opleiding directiesecretaresse hebt gedaan en officemanagement, dan moet een secretaressebaan toch peanuts voor je zijn? Misschien moet je nog groeien in deze baan? Met jouw opleidingen werk je nu eigenljk onder je niveau en zou ik - gezien je post - misschien een assertiviteitscrursus aanraden.Helemaal mee eens, ik kan me niet voorstellen dat het een gebrek aan kennis is.
quote:Antikleia schreef op 29 december 2009 @ 19:52:

Kijk 's bij een ROC bij je in de buurt. Mijn moeder volgt nu een avondopleiding voor managementassistent daar. Je kunt ook losse modules volgen.Dat is de nieuwe naam voor de opleiding directiesecretaresse. Dat diploma heeft ze dus al.
Er is niks meer aan te leren, zal allemaal door ervaring moetgen komen.

Hooguit wat losse curcussen, maar die zijn algemeen en niet sectretarieel (PowerPoint, Excel, Time-Management)
quote:nieuwenick1 schreef op 29 december 2009 @ 20:11:

[...]

Dat is de nieuwe naam voor de opleiding directiesecretaresse. Dat diploma heeft ze dus al.

Is geen nieuwe naam, wordt al jaren gebruikt ook in combi.

Allemaal hetzelfde...
quote:Brown_Eyes schreef op 29 december 2009 @ 20:30:

Hooguit wat losse curcussen, maar die zijn algemeen en niet sectretarieel (PowerPoint, Excel, Time-Management)

Ben het hier helemaal mee eens. In het secretaresse vak is ervaring veel belangrijker dan een opleiding. Dit vak moet je gewoon leuk vinden om het goed te kunnen doen en dat kun je niet aanleren. Omdat het heel divers is en er een beroep op je kan worden gedaan dat varieert van het maken van een kopietje tot aan het notuleren van een directievergadering met alle toeters en bellen daaromheen. Doorgroeimogelijkheden zijn beperkt - misschien wel qua functiebenaming maar niet inhoudelijk. Je zou wel met je manager(s) kunnen gaan praten of jouw gevoel van tekort aan kennis overeenkomt met wat zij vinden. En ook hoe jij het beste tot je recht zou kunnen komen.

Op welk vlak vind je dat je kennis mist? Heb je een voorbeeld?
quote:paloma schreef op 29 december 2009 @ 20:41:

[...]

Op welk vlak vind je dat je kennis mist? Heb je een voorbeeld?

Het is moeilijk uit te leggen. Maar misschien ligt het dan inderdaad ook veel aan mijn ervaring. Ik heb wel de opleidingen gevolgd maar daarvoor gewoon administratief werk gedaan. De ervaring heb ik dus inderdaad (nog) niet echt. (Ben ook pas 23 bijna 24)

Maar in het bedrijf willen ze dat ik meedenk met dingen en zaken uit eigen initiatief verbeter. Vaak vind ik dit moeilijk.

Misschien is een assertiviteitstraining/cursus inderdaad wel iets.

Zal ik mijn functioneringsgesprek vragen hoe ze daar tegenover staan. Mijn baas heeft dat namelijk toen ik hier net werkte ook aangegeven als aandachtspunt. Na de half jaar review vond hij wel dat ik erg verbeterd was. Maar ik wil er gewoon meer uithalen.
Misschien zoek je het meer richting bestuurssecretaris of beleidsmedewerker? Zoek je naar inhoudelijke verdieping qua onderwerpen of meer naar sturing van het proces? Dan zou je meer moeten denken aan een HBO bedrijfskunde oid. Vraag aan je leidinggevende of ze jou in een soortgelijke rol zouden kunnen zien (hoeft niet bij je eigen bedrijf). Is een pittige studie!
quote:Brown_Eyes schreef op 29 december 2009 @ 20:30:

Hooguit wat losse curcussen, maar die zijn algemeen en niet sectretarieel (PowerPoint, Excel, Time-Management)Ik ben blij dat niet elke secretaresse daar zo over denkt. Wat te denken van cursus notuleren (helaas iets wat weinigen goed beheersen), een talencursus, een cursus marketing, een cursus personeelsadministratie, een cursus boekhouden, een cursus juridisch jargon, leidinggeven, etcetera. Er is veel te leren in het leven. Gelukkig maar.
Je zegt:

"Maar in het bedrijf willen ze dat ik meedenk met dingen en zaken uit eigen initiatief verbeter. Vaak vind ik dit moeilijk."

Het lijkt mij dus dat het niet om kennis maar om vaardigheden gaat. Denk eens aan praktische trainingen (vergaderen, omgaan met moeilijke situaties, etc).
...
Als je al op zo'n niveau cursussen hebt gevolgd en het vervolgens nog niet goed kan toepassen in je vakgebied denk ik dat het er gewoon niet in zit. En wat er niet in zit kan er ook niet uit. Misschien is een ander vakgebied wel iets voor je?
quote:wuiles schreef op 30 december 2009 @ 10:31:

[...]

Ik ben blij dat niet elke secretaresse daar zo over denkt. Wat te denken van cursus notuleren (helaas iets wat weinigen goed beheersen), een talencursus, een cursus marketing, een cursus personeelsadministratie, een cursus boekhouden, een cursus juridisch jargon, leidinggeven, etcetera. Er is veel te leren in het leven. Gelukkig maar.

Notuleren en talen leer je op school en in de praktijk.

De meeste beheersen dat juist wel.

De overige dingen die je noemt, behoren niet bij een secretaresse.
quote:Brown_Eyes schreef op 30 december 2009 @ 19:39:

[...]Notuleren en talen leer je op school en in de praktijk.

De overige dingen die je noemt, behoren niet bij een secretaresse.Wederom ben ik het helemaal met je eens.
quote:Brown_Eyes schreef op 30 december 2009 @ 19:39:

[...]

Notuleren en talen leer je op school en in de praktijk.

De overige dingen die je noemt, behoren niet bij een secretaresse.

Helaas: de praktijk wijst anders uit.

De overige zaken die ik noem kunnen onderdeel zijn van het takenpakket van een secretaresse. Nu TO zoekt naar verbreding zijn dit concrete richtingen waar zij over na zou kunnen nadenken.
Ervaring, ervaring, ervaring en ervaring. Dat zijn in eerste instantie de sleutelwoorden. Je moet je het bedrijf eigen maken, je persoonlijkheid ontwikkelen, je collega's leren kennen.

Er zijn altijd leuke en goede cursussen om je kennis te vergroten. Maar meestal weet je pas wat je mist als je al een tijdje de functie hebt uitgevoerd.

Ik ben later middlemangement gaan doen om meer leidinggevende kwaliteiten te ontwikkelen. Nu ben ik bezig met een cursus medewerker P&O. Je zult in je bedrijf moeten rondkijken dan bepalen waar je je verder in wilt ontwikkelen.

Ik ben ook gegroeid door jobhoppen. Bij mijn eerste baan durfde ik niets te zeggen en was te verlegen, bij mijn volgende banen nam ik steeds een stukje ervaring mee en dat helpt ook met meedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven