Werk & Studie alle pijlers

Uren veranderen

06-10-2014 12:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Na toch eindelijk een overstap te hebben gemaakt van baan (vast contract opgegeven) voor een baan met meer uitzicht (maar wel weer de onzekerheid van tijdelijke contracten) is net mijn eerste half jaarcontract verlengd. Dus ik ben blij!

Tijdens deze contractbespreking heb ik aangekaart of er een mogelijk is om mijn 40 uur per week anders in te delen, zodat ik eens in de 2 weken een dag vrij kan zijn. (bijv. door 4 dagen per week 9 uur per dag draaien). Mijn werkgever is hier net op terug gekomen dat hij dit liever niet heeft, omdat hij bang is dat dan iedereen dit dan wel zou willen. Mij een beetje verstompt achterlatend, want dit argument kan hij natuurlijk voor alle kwesties wel gebruiken...

Hij heeft wel gezegd dat hij ermee akkoord zou gaan als ik mijn 40 uur wil omzetten naar 36 om alsnog deze dag eens in de 2 weken te krijgen. Iets wat voor mij ook geen optie is. Ik ben communicatief niet zo heel erg sterk in dit soort gesprekken. En wellicht niet assertief genoeg om meteen een argument klaar te hebben liggen.

Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden? Of hoe jullie hierop zouden reageren?
quote:naatb schreef op 06 oktober 2014 @ 14:31:

[...]

Jij zou het niet accepteren? In welke zin? Die van mij of van mijn werkgever? En waarom niet?

Je zit dichtbij. Ik ben art director bij een reclamebureau. Wat bedoel je met vrijheid om je tijd in te delen vanzelf?

Ik zou het niet flexibele van je werkgever niet accepteren.... wel overwerken, maar niet af en toe een uur afwezig zijn.

Art directors verdienen helemaal niet slecht, en hebben (voor zover ik ze ken) altijd genoeg vrijheid... goed voor het creatieve proces zeg maar. Ik ben er zelf 1....
quote:paleviolet schreef op 06 oktober 2014 @ 14:30:

[...]

Dit is wel iets waar je het over kunt hebben, dat je in het vervolg overuren uitbetaald wilt krijgen en dat je anders naar huis gaat als je dienst is afgelopen.

Proberen die verloren uren terug te pakken door te gaan kloten met je uren gaat natuurlijk nergens over, en het is wel logisch dat de werkgever er niet mee akoord gaat.Stipt om 17.00 uur vertrekken, omdat je niks uitbetaald of tvt krijgt dan trek je als werknemer ook aan het kortste eind. Daar pakt je werkgever je alleen maar op terug in een volgend functioneringsgesprek oid...
quote:naatb schreef op 06 oktober 2014 @ 14:37:

[...]

Stipt om 17.00 uur vertrekken, omdat je niks uitbetaald of tvt krijgt dan trek je als werknemer ook aan het kortste eind. Daar pakt je werkgever je alleen maar op terug in een volgend functioneringsgesprek oid...Dat vind ik dus echt totale onzin, als art director moet je worden afgerekend op het creatieve proces, niet op hoelang en hoe hard je werkt.
En je kunt best afspraken maken over die uren. Als hij niet flexbibel is hoef jij dat ook niet zijn. Dat hele voor jou tien anderen verhaal vind ik weer zo gemakkelijk. Ook een werkgever mag investeren in zijn medewerker. Als hij niet welwillend is ten opzichte van de te maken overuren, dan ga je lekker om 17 uur naar huis.
quote:naatb schreef op 06 oktober 2014 @ 14:37:

[...]

Stipt om 17.00 uur vertrekken, omdat je niks uitbetaald of tvt krijgt dan trek je als werknemer ook aan het kortste eind. Daar pakt je werkgever je alleen maar op terug in een volgend functioneringsgesprek oid...Als het structureel is dan moet je daar afspraken over maken. Zo simpel is het toch. Als het een enkele keer voorkomt moet je niet zeuren.
quote:spectral schreef op 06 oktober 2014 @ 14:35:

[...]

Ik zou het niet flexibele van je werkgever niet accepteren.... wel overwerken, maar niet af en toe een uur afwezig zijn.

Art directors verdienen helemaal niet slecht, en hebben (voor zover ik ze ken) altijd genoeg vrijheid... goed voor het creatieve proces zeg maar. Ik ben er zelf 1....Nou, ik verdien absoluut geen vetpot als je in je eentje een eigen huis+huishouden moet runnen. Mijn werkgever is inderdaad flexibel, maar wel binnen de gestelde werktijden van 08.30 en 17.00 uur. Daarbuiten niet.
quote:Tuorrebout schreef op 06 oktober 2014 @ 14:42:

[...]

Als het structureel is dan moet je daar afspraken over maken. Zo simpel is het toch. Als het een enkele keer voorkomt moet je niet zeuren.Het is wel vaak ja, dus praktisch structureel. Mijn werkgever zal daar nooit afspraken over gaan maken. Want dan moeten die afspraken voor iedereen gaan gelden en dan is hij klauwen met geld kwijt, want iedereen zit er vaak tot 18.00 uur.
dan heeft werkgever het mooi voor elkaar. Is er een OR?
Tja het "langer doorgaan" hoort ook een beetje bij het vak.

Jammer dat je werkgever daarin niet soepel is, ik zou dat aankaarten. Jij bent tenslotte daarin wel soepel. Alleen niet zelf iets bedenken zonder je werkgever daarvan op de hoogte te brengen. Bespreek het eens rustig, dat je het geen probleem vind je in te zetten en zo nu en dan een tandje extra te zetten, maar dat je dat dan ook terug mag verwachten, op momenten dat het uitkomt. Want dat hoort wel bij het vak, je hebt met deadlines te maken tenslotte.

Nou zit ik zelf in de luxe positie dat ik de enige werknemer ben i.v.m. freelancers, maar bij de kleine uitgeverij waar ik werk als grafisch vormgever is het echt geven en nemen. Als het nodig is, werk ik thuis in de avonduren verder. Helemaal geen probleem, zolang de planning maar wordt aangehouden.

Ze zijn soepel met vrij nemen of als ik tussendoor even weg moet. Dat komt ook omdat we elkaar al heel lang kennen en ik gevraagd ben bij hun te komen werken. Wellicht moet je je inderdaad eerst "bewijzen", het vertrouwen winnen dat je met deze soepelheid goed om kan gaan, want dat kan niet iedereen. Tenslotte moet het werk toch echt op tijd af...
quote:Tuorrebout schreef op 06 oktober 2014 @ 14:49:

dan heeft werkgever het mooi voor elkaar. Is er een OR?Nee, het is een bedrijf van 12 man
quote:Strawberrie schreef op 06 oktober 2014 @ 14:51:

Tja het "langer doorgaan" hoort ook een beetje bij het vak.

Ben ik helemaal met je eens, dat hoort gewoon bij dit soort werk.

Maar ik vind wel dat daar iets tegenover moet staan. Ik ben flexibel, dan moet mijn werkgever dat ook wel zijn...

De discussie in het hele bedrijf is al jaren die overuren waar niemand wat van terug ziet. Zodoende dat ik ook weet dat daar nooit verandering in zal komen, dus ik hoopte het zo op te lossen door mijn uren gewoon anders in te delen.

En het argument dat hij bang is dat iedere werknemer dat anders ook wel zou willen vind ik dan nogal slap. Dat kan je overal op antwoorden in functionerings- of contractgesprekken...

'mag ik een prullenbak naast mijn bureau? nee, want dan wil iedereen dat ook'

' ik zou graag een nieuwe tablet willen, want de huidige is kapot. nee want dan wil iedereen een nieuwe'

'ik zou graag salarisverhoging willen, want... nee, want dan wil iedereen meer salaris'

Misschien niet de beste voorbeelden, but you get my drift ;)
quote:naatb schreef op 06 oktober 2014 @ 15:03:

[...]

Maar ik vind wel dat daar iets tegenover moet staan. Ik ben flexibel, dan moet mijn werkgever dat ook wel zijn...

De discussie in het hele bedrijf is al jaren die overuren waar niemand wat van terug ziet. Zodoende dat ik ook weet dat daar nooit verandering in zal komen, dus ik hoopte het zo op te lossen door mijn uren gewoon anders in te delen.

En het argument dat hij bang is dat iedere werknemer dat anders ook wel zou willen vind ik dan nogal slap. Dat kan je overal op antwoorden in functionerings- of contractgesprekken...

' ik zou graag een nieuwe tablet willen, want de huidige is kapot. nee want dan wil iedereen een nieuwe'

'ik zou graag salarisverhoging willen, want... nee, want dan wil iedereen meer salaris'Als je goed bent in je vak dan moet het binnen deze branche heel eenvoudig zijn om een andere werkgever te vinden...
quote:spectral schreef op 06 oktober 2014 @ 15:09:

[...]

Als je goed bent in je vak dan moet het binnen deze branche heel eenvoudig zijn om een andere werkgever te vinden...

Dat wil ik niet, want buiten de uren-discussie heb ik het echt prima naar mijn zin!

Sorry, jullie horen hier natuurlijk alleen maar de negatieve dingen mbt die uren. Buiten dat is het echt wel een toffe werkgever. Alleen sta ik in dit soort situaties nooit zo sterk in mijn schoenen...
quote:naatb schreef op 06 oktober 2014 @ 15:13:

[...]

Dat wil ik niet, want buiten de uren-discussie heb ik het echt prima naar mijn zin!

Sorry, jullie horen hier natuurlijk alleen maar de negatieve dingen mbt die uren. Buiten dat is het echt wel een toffe werkgever. Alleen sta ik in dit soort situaties nooit zo sterk in mijn schoenen...

Tja ik ben meer het type "creativiteit kun je niet sturen". En daar moeten werkgevers maar in mee gaan. Dus ik ben er soms een halve of hele dag niet omdat ik naar een tentoonstelling ben, of ergens koffie drink/lunch. In rustige tijden haal ik bij lange na de 8u niet, in drukke tijden werk ik bij wijze van spreken dag en nacht.

Dat betekent wel dat ik kwaliteit moet leveren en dat keer op keer moet bewijzen. Dus veel vrijheid, maar ook veel verantwoording.

Daar heb ik jaren hard voor moeten werken en vechten, maar het resultaat is er ook naar. Van 8 tot 5 je creatieve baan doen slaat echt helemaal nergens op, dat zou je werkgever ook moeten weten.

Maar ik zie ook vaak genoeg dat de titel art director voor iedereen wordt misbruikt, en zijn het in de praktijk gewoon veredelde dtp'ers.
Dan zou ik die " toffe werkgever" maar in ere houden!

Heb je een speciaal doel voor die " vrije dag in de 14 dagen?

Gaat mij niets aan! Maar misschien zit daar een argument! 🌷🌷
Als dit het enige is wat je niet aanstaat... zit de compensatie van "overuren" niet in andere dingen?

Zou je nu niet moeten werken, i.p.v. forummen

[...]

Als je wil dat er anders om wordt gegaan met overuren, dan moet je dat aankaarten en niet met een omweg toch tijd voor tijd krijgen. Daar scoor je geen punten mee bij je werkgever.

'ik zou graag salarisverhoging willen, want... nee, want dan wil iedereen meer salaris'

Misschien niet de beste voorbeelden, but you get my drift ;)

Toch is dat precies het argument dat jij gebruikt om voor elkaar te krijgen dat je een keer in de twee weken vrij bent.

quote:naatb schreef op 06 oktober 2014 @ 13:02:

Maar is het ook fair als een andere collega wel elke dag een half uurtje extra draait en elke vrijdag eerder weggaat?
spectral: Daar heb ik jaren hard voor moeten werken en vechten, maar het resultaat is er ook naar. Van 8 tot 5 je creatieve baan doen slaat echt helemaal nergens op, dat zou je werkgever ook moeten weten.

Klopt, dat vertrouwen moet je krijgen/verdienen, dat kun je niet eisen. Ligt er wel aan binnen welke sector je creatieve werk is, hoe "creatief" het werkelijk is.

spectral:Maar ik zie ook vaak genoeg dat de titel art director voor iedereen wordt misbruikt, en zijn het in de praktijk gewoon veredelde dtp'ers.

Ik heb er zo een als "hoofd" gehad. Geen succes inderdaad, ik lag voortdurend met hem in de clich, want hij eigenwijs (ik ook, maar beter opgeleid), na 6 mnd gaf hij het op

Mijn functie is grafisch vormgever, opleiding gevolgd voor grafisch ontwerper, maar dat ben ik in mijn huidige functie niet, maar ik ben ook niet enkel dtp-er (maar als iemand het zo noemt, zul je mij niet horen). Aan de term "art-director" hangen ook bepaalde verantwoordelijkheden, dus laat mij maar mooi grafisch vormgever zijn
quote:Hortence schreef op 06 oktober 2014 @ 15:28:

Dan zou ik die " toffe werkgever" maar in ere houden!

Heb je een speciaal doel voor die " vrije dag in de 14 dagen?

Gaat mij niets aan! Maar misschien zit daar een argument! 🌷🌷

Een goede reden, maar voor mijn baas niet goed genoeg.

Omdat ik fulltime werk, moet ik veel dingen regelenen onder werktijd. Ik merk dat dit ten koste van mijn concentratie gaat.
quote:nerdopviva schreef op 06 oktober 2014 @ 15:29:

Als je wil dat er anders om wordt gegaan met overuren, dan moet je dat aankaarten en niet met een omweg toch tijd voor tijd krijgen. Daar scoor je geen punten mee bij je werkgever.Dat proberen collega's al jaren...zonder succes.
quote:Omdat ik fulltime werk, moet ik veel dingen regelenen onder werktijd. Ik merk dat dit ten koste van mijn concentratie gaat.

Dat zou ik helemaal niet aandragen als 'argument'.

Wat moet je dan regelen wat alleen onder werktijd kan? De sporadische keer dat je cv-ketel gereinigd moet worden, je nieuwe wasmachine komt of je je auto naar de garage moet brengen? Is er dan geen mogelijkheid dat je dat vroeg in de ochtend of laat in de middag afspreekt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat moet toch iedereen die ft werkt, dat weet een werkgever heus wel.

Ik probeer het ook zoveel mogelijk gunstig te plannen en heb het voordeel dat ik 5 min. fietsen van mijn werk woon en veel bedrijven tegenwoordig daar coulant in zijn en je vlak van te voren wel even willen bellen (weten zij ook 100% zeker dat je thuis bent), dan hoef je niet een heel dagdeel thuis te blijven. Sommige bedrijven kunnen tegenwoordig ook 's avonds of in het weekend, ze moeten soms wel...

Ik heb het idee dat er iets anders speelt, maar dat ka ook aan mij liggen.
quote:naatb schreef op 06 oktober 2014 @ 15:13:

[...]

Sorry, jullie horen hier natuurlijk alleen maar de negatieve dingen mbt die uren. Buiten dat is het echt wel een toffe werkgever. Alleen sta ik in dit soort situaties nooit zo sterk in mijn schoenen...Zo tof lijkt hij me anders niet. Hij laat je uren overwerken voor niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven