Werk & Studie alle pijlers

Vader overleden, uitzendbureau harteloos

07-10-2025 13:13 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vader is nu een kleine 1,5 week geleden overleden. Dat is natuurlijk sowieso al een behoorlijke gebeurtenis, maar ik had al een dikke 15 jaar geleden geen contact meer. Ik ben een paar uur voor zijn dood nog langsgeweest om ‘afscheid’ te nemen toen hij al niet meer bij bewustzijn was. Enige reden dat ik überhaupt wist dat hij stervende was, was omdat mijn sibling waar ik ook al zo’n 10 jaar geen contact meer mee heb me ineens belde met het nieuws.
Ondanks het gebrek aan contact wel geholpen bij de uitvaart, omdat ik mijn sibling dat niet alleen wilde laten doen. De uitvaart zelf was ongekend belastend door dingen die daar gezegd en gebeurd zijn.

Mijn leidinggevende is niets dan begripvol geweest tijdens het organiseren van de uitvaart en nu ook erna en geeft vooral aan dat ik mijn tijd moet nemen om dit te verwerken. Gisteren ben ik even op werk geweest, met hem gesproken en samen tot de conclusie gekomen dat dit te vroeg was om weer aan het werk te gaan.
Mijn uitzendbureau daarentegen… De dag voor de uitvaart kreeg ik een belletje om te checken of ik wel daadwerkelijk meehielp met het organiseren, want anders had ik minder recht op bijzonder verlof. Ook werd direct vermeld dat dit natuurlijk geen geldige reden was om mezelf erna ziek te melden. Het was een bijzonder onprettig gesprek al met al.

En nu zit ik dus wel ziek thuis. Ik wil echt wel werken, maar het lukt gewoon weg niet. Mijn hoofd loopt over van alle gedachten en emoties. Mijn uitzendbureau wil mijn ziekmelding eigenlijk weigeren en stuurt aan op hier verlof voor gebruiken. Ik heb al contact gehad met de vakbond en weet dat ik volledig in mijn recht sta om mij wel gewoon ziek te melden.

Maar wat nu? Het uitzendbureau heeft al laten doorschemeren dat ik niet meer van contractverlenging hoef uit te gaan en met deze ervaring wil ik dat ook niet. Maar nu in deze staat solliciteren klinkt ook als een hel. Ik weet verder niet wat ik met dit topic wil. Ik geloof gewoon even stoom afblazen en misschien wat herkenning, al hoop ik natuurlijk dat dit niet vaak voorkomt.
KooktMetKnoflook schreef:
07-10-2025 17:22
Je bent zelf niet ziek.
En een uitzendbureau heeft te maken met werknemers die per definitie tijdelijk zijn; die zijn ingehuurd zodat ze snel ontslagen kunnen worden; en dus weinig of geen binding met een bedrijf hebben.

Ik verwacht dat ze ervaring hebben met mensen die al vrij willen als hun kat is weggelopen.

Dus dat telefoontje past wel in het stramien.

Volgens mij heb je calamiteitenverlof, bijzonder verlof (overlijden directe familie) en ook nog gewoon verlof (dat is niet persé voor dingen die allemaal leuk zijn, maar ook voor dingen die moeten).
Je bent gewoon niet ziek en posts als 'je kunt je ziekmelden als je héél emotioneel bent' nodigen uit tot jezelf helemaal over je toeren te maken.
Als je vrij wilt neem dan gewoon vrij, als je de uren niet hebt neem ze dan onbetaald vrij.
Maar ga je niet ziekmelden want daarmee ondergraaf je het draagvlak voor mensen die echt ziek zijn.
Wauw… Wie ben jij om te beslissen of ze ziek is of niet? Ze is momenteel niet in staat om te werken en mag zich dus absoluut ziek melden. De werkgever heeft er precies niks mee te maken waarom TO zich ziek meldt.

Ik werk zelf in de re-integratie en heb hier veel mee te maken. Van jouw reactie gaan mijn nekharen echt recht overeind staan.
Is het dan eerlijk dat een werkgever je moet doorbetalen als jij daarvoor niet jouw gebruikelijke tegenprestatie levert? Ik vind van niet. Begrijp me niet verkeerd, ons Nederlandse stelsel met doorbetaling tijdens ziekte vind ik erg fijn (zelf ook een langere periode gebruik van moeten maken) maar het legt het risico van levensgebeurtenissen en uitval daardoor wel eenzijdig bij de werkgever neer.
ravintola wijzigde dit bericht op 07-10-2025 21:32
2.22% gewijzigd
Ravintola schreef:
07-10-2025 21:22
Is het dan eerlijk dat een werkgever je moet doorbetalen als jij daarvoor niet jouw gebruikelijke tegenprestatie levert? Ik vind van niet. Begrijp me niet verkeerd, ons Nederlandse stelsel met doorbetaling tijdens ziekte vind ik erg fijn (zelf ook een langere periode gebruik van moeten maken) maar het legt het risico van levensgebeurtenissen en uitval daardoor wel eenzijdig bij de werknemer neer.
Volgens mij heb je recht op enkele dagen verlof als een ouder of grootouder overlijd. Dat is gewoon geregeld in de meeste CAO's. En sommige mensen zijn gewoon echt ziek van verdriet dus is ziek melden ook prima.
Graze schreef:
07-10-2025 21:29
Volgens mij heb je recht op enkele dagen verlof als een ouder of grootouder overlijd. Dat is gewoon geregeld in de meeste CAO's. En sommige mensen zijn gewoon echt ziek van verdriet dus is ziek melden ook prima.
Dat verlof is alleen maar tot aan de uitvaart. Als je daarna niet kunt werken wordt er nergens in voorzien en moet je je wel ziekmelden.
Ja dat is rot voor de werkgever maar dat is het ook als je griep hebt of een heupoperatie moet ondergaan.
Het is niet voor de lol, maar werken gaat gewoon niet.
Wombat schreef:
07-10-2025 21:36
Dat verlof is alleen maar tot aan de uitvaart. Als je daarna niet kunt werken wordt er nergens in voorzien en moet je je wel ziekmelden.
Ja dat is rot voor de werkgever maar dat is het ook als je griep hebt of een heupoperatie moet ondergaan.
Het is niet voor de lol, maar werken gaat gewoon niet.

Dat hangt van je CAO af. Er zijn CAO's waar nog een week rouwverlof na de uitvaart in staat. Los daarvan staat het iedere werkgever vrij om naar eigen inzicht doorbetaald rouwverlof te geven.
Mariana schreef:
07-10-2025 21:42
Dat hangt van je CAO af. Er zijn CAO's waar nog een week rouwverlof na de uitvaart in staat. Los daarvan staat het iedere werkgever vrij om naar eigen inzicht doorbetaald rouwverlof te geven.
Echt? Ik zie alleen maar het omgekeerde, CAO’s die nog niet eens verlof tot aan de uitvaart bieden, alleen calamiteitenverlof. Er is een tijdje geleden wel iemand geweest die pleitte voor langer rouwverlof maar ik dacht niet dat dat al ergens was doorgevoerd.

Maar om even een beeld te schetsen voor wie vindt dat je maar verlof moet opnemen want je bent niet echt ziek: ik was niet eens in staat om boodschappen te doen. Het hele idee van een lijstje en bijhouden wat je al gepakt hebt en wat nog niet: ik was er totaal niet toe in staat. Laat staan dat ik mijn academische werk had kunnen doen. En zo moe, na een paar uur op moest ik weer slapen. Gelukkig snapte mijn werkgever dat en kreeg ik de ruimte om weer rustig op te bouwen.
Wombat schreef:
07-10-2025 21:49
Echt? Ik zie alleen maar het omgekeerde, CAO’s die nog niet eens verlof tot aan de uitvaart bieden, alleen calamiteitenverlof. Er is een tijdje geleden wel iemand geweest die pleitte voor langer rouwverlof maar ik dacht niet dat dat al ergens was doorgevoerd.

In mijn branche staat al sinds 2021 in de CAO dat er recht is op tien werkdagen rouwverlof bij overlijden van partner, ouder of kind.
Mijn schoonzus zit in het onderwijs, zij had inderdaad geen recht op verlof (maar 'gelukkig' overleed de ouder in een schoolvakantie). Zo suf dat sommige CAO's daar zo kort in zijn. Het was voor mij echt heel waardevol om na de uitvaart nog wat extra te kunnen bijtanken.
Ik werk in de zorg en kreeg bijzonder verlof van werkgever na het overlijden en de uitvaart van mijn vader, begin dit jaar.

TO, gecondoleerd en sterkte.
justagirly wijzigde dit bericht op 07-10-2025 22:12
10.79% gewijzigd
Ravintola schreef:
Is het dan eerlijk dat een werkgever je moet doorbetalen als jij daarvoor niet jouw gebruikelijke tegenprestatie levert? Ik vind van niet. Begrijp me niet verkeerd, ons Nederlandse stelsel met doorbetaling tijdens ziekte vind ik erg fijn (zelf ook een langere periode gebruik van moeten maken) maar het legt het risico van levensgebeurtenissen en uitval daardoor wel eenzijdig bij de werkgever neer.
Dat vind ik wel tegenstrijdig. Voor jezelf vond je het wel fijn dat je er gebruik van kon maken, maar je vindt het niet eerlijk als een werkgever iemand als TO moet doorbetalen tijdens ziekte.
Ravintola schreef:

Ik snap wel wat je bedoeld, als werkgever dan.

Best een interessante discussie, maar niet gepast in dit topic. :-$
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ben-ik-weer schreef:
07-10-2025 17:16
Dit. Ga in overleg over het opnemen van verlof. Door je ziek te melden drijf je de boel op de spits en dat is niet handig.
Huh.

JIj schrijft "Dit' en quote dan iets waar iets heel anders staat dan wat jij vervolgens zegt....
07-10-2025 17:22
Je bent zelf niet ziek.

Je bent gewoon niet ziek en posts als 'je kunt je ziekmelden als je héél emotioneel bent' nodigen uit tot jezelf helemaal over je toeren te maken.
Als je vrij wilt neem dan gewoon vrij, als je de uren niet hebt neem ze dan onbetaald vrij.
Maar ga je niet ziekmelden want daarmee ondergraaf je het draagvlak voor mensen die echt ziek zijn.
Koekoek.
Ga je lekker?
Wat is echt ziek dan in jouw ogen?

Ken je de begrippen arbeidsgeschikt en arbeidsongeschikt?

TO is inderdaad niet ziek. Maar zo te lezen wel arbeidsongeschikt. En bovenal, haar werkgever heeft helemaal niets te zeggen over haar ziekmelding. Geloven ze haar niet? Vinden ze het onzin? Dan is het enige wat ze kunnen doen haar langs de bedrijfsarts laten gaan. Die kan en mag wel een oordeel vellen over de vraag of TO geschikt is om te werken.
Pelle schreef:
07-10-2025 22:12
Dat vind ik wel tegenstrijdig. Voor jezelf vond je het wel fijn dat je er gebruik van kon maken, maar je vindt het niet eerlijk als een werkgever iemand als TO moet doorbetalen tijdens ziekte.

Nee hoor, ik vind het goed dat er een vangnet is voor werknemers. Maar de kosten zouden imo niet alleen bij de werkgever moeten liggen. Het is zo wel heel makkelijk om je tijd te nemen.
Ravintola schreef:
07-10-2025 22:39
Nee hoor, ik vind het goed dat er een vangnet is voor werknemers. Maar de kosten zouden imo niet alleen bij de werkgever moeten liggen. Het is zo wel heel makkelijk om je tijd te nemen.
Werkgevers kunnen zich ervoor verzekeren.
Voor de echt langdurige gevallen in ieder geval.

Hoe stel jij het voor dan? 50/50?
En stel iemand blijft langdurig arbeidsongeschikt? Die gaat na 2 jaar uit dienst.
Die moet 1 jaar salaris inleveren?

En stel je bent overspannen. Degene moet dus salaris inleveren? Of al zijn verlofdagen?
Dan ga je dus krijgen dat iemand zich te snel beter meldt, om vervolgens weer uit te vallen. En de tweede keer is over het algemeen heftiger dan de eerste keer.

Iemand de ziek is, krijgt op een gegeven moment een consult met de bedrijfsarts. Die kan het beoordelen en adviseren in het kader van re-integratie.
Zarah schreef:
07-10-2025 22:19
Koekoek.
Ga je lekker?
Wat is echt ziek dan in jouw ogen?

Ken je de begrippen arbeidsgeschikt en arbeidsongeschikt?

TO is inderdaad niet ziek. Maar zo te lezen wel arbeidsongeschikt. En bovenal, haar werkgever heeft helemaal niets te zeggen over haar ziekmelding. Geloven ze haar niet? Vinden ze het onzin? Dan is het enige wat ze kunnen doen haar langs de bedrijfsarts laten gaan. Die kan en mag wel een oordeel vellen over de vraag of TO geschikt is om te werken.
Arbeidsongeschikt kan door een arts worden vastgesteld.
Depressie of een mentale ziekte is ook ziek.
Emotioneel wegens een overlijden? Begrijpelijk en normaal, maar ziek? Waarschijnlijk ben je ziek als je niets voelt.

Ik vind het echt 1000% prima als iemand zich niet kan concentreren. Er met zijn hoofd niet bij is. Echt prima. Primaprimaprimaprima. Geen probleem. Helemaal ok.
Maar help je mensen door te stellen dat ze ziek zijn? Zeg je dan eigenlijk dat rouw een ziekte is?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
08-10-2025 01:14
Emotioneel wegens een overlijden? Begrijpelijk en normaal, maar ziek? Waarschijnlijk ben je ziek als je niets voelt.

Ik vind het echt 1000% prima als iemand zich niet kan concentreren. Er met zijn hoofd niet bij is. Echt prima. Primaprimaprimaprima. Geen probleem. Helemaal ok.
Maar help je mensen door te stellen dat ze ziek zijn? Zeg je dan eigenlijk dat rouw een ziekte is?
Zoals ik al zei, het gaat erom of je arbeidsgeschikt bent.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
08-10-2025 01:14

Emotioneel is (in mijn geval) een understatement. Zoals ik al zei: het was traumatisch. Iemand anders zei dat iedereen ooit zijn ouders zal verliezen en dat het te voorzien is. Niet iedere ouder gaat op een hoge leeftijd, aan een ziekte, rustig in zijn slaap. Een overdosis, zelfmoord, heel jong of een ongeluk, zomaar wat voorbeelden in mijn omgeving. Moet je je voorstellen: je ouder is nog redelijk jong, niet ziek en staat nog vol in het leven. En opeens heb je de politie aan de deur die je vertelt dat je ouder is overleden bij een ongeluk. Dat doet wel wat met je. Je hebt niet eens tijd om te beseffen wat er is gebeurt, je moet een uitvaart regelen. En als dat achter de rug is, zou je alweer aan het werk moeten? Hoe dan?

En ik zeg niet dat rouw een ziekte is, ik zeg dat je bij een overlijden emotioneel zo'n klap kan krijgen, dat je niet in staat bent om te werken.
Ravintola schreef:
Bij een uitzend-bureau niet. Hoe cru ook, dat zijn gewoon handelaars in warm vlees. Die hebben er 0 belang bij om in een medewerker te investeren.

Als je "gewoon" bij een werkgever zit vind ik het anders, zeker als het geen baan betreft in de lijn (lees: telefoon moeten opnemen, in een winkel staan, in de zorg, aan het bed)... Ik doe ook vaak zat iets voor de werkgever in mijn vrije tijd. Maar daar krijg ik veel voor terug. Ik ben ook langere tijd niet volledige inzetbaar geweest vanwege een ernstig zieke dochter (gaat nu goed!) en dat heeft me geen verlofuurtje gekost. HR is daar verder ook niet bij betrokken, was onnodig. Ook geen ziekmelding, ik was gewoon vaak afwezig. Ik vind het persoonlijk bij goed werkgeverschap passen dat ook dit gewoon meegenomen wordt in het totale plaatje. Met andere woorden; Een WG moet gewoon accepteren dat er bij een dienstverband van pakweg 30 jaar er altijd periodes zullen zijn dat de werknemer even niet helemaal 100% aanwezig kan/wil zijn. En dan moet het niet meteen over verlofuren of onbetaald verlof gaan. Ze bestaan hoor, deze werkgevers. Ik werk er bij 1. En dat betaalt zich ook uit in trouw. Ik ga hier voorlopig niet weg, ook niet voor een paar 100 euro meer.
mbree wijzigde dit bericht op 08-10-2025 08:33
1.96% gewijzigd
Jemoederheethenk6 schreef:
07-10-2025 17:41
Hier snap ik helemaal niks van, hoe kijk je dan aan tegen mentaal ziek zijn? Een depressie? Burnout? Traumatische ervaring hebben? Als ik verkracht word maar lichamelijk niks meer heb, moet ik maar komen werken? Of je hebt een doodgeboren kind, maar lichamelijk ben je weer geheeld, moet je maar weer werken?

Toch zou je ervan opkijken hoe keihard sommige werkgevers met dergelijke situaties omgaan.
Mariana schreef:
07-10-2025 21:42
Dat dus. En daar hoeft ook geen ziekmelding aan te pas te komen hoor. Gewoon een leidinggevende die zegt; Blijf jij maar ff thuis de komende 2-3 weken..

Ik realiseer me dat dat lang niet overal kan. Er zijn sectoren/bedrijven waar het water aan de lippen staat en elke euro er 1 is.. Maar er zijn ook genoeg bedrijven waar het geld tegen de plinten klotst en er tegelijkertijd ook menselijke maat heerst.
Mijn leidinggevende plande mij ook gewoon 2 weken uit.
Later zag ik terug dat hier ook al mijn opgespaarde compensatie uren voor waren gebruikt.
Niet zo netjes vond ik.
"Tja, dan had je je ziek moeten melden!" Kreeg ik als antwoord.
Welkom in de zorg zeggen we dan maar!
TO, gecondoleerd en veel sterkte.
Mariana schreef:
07-10-2025 22:03
In mijn branche staat al sinds 2021 in de CAO dat er recht is op tien werkdagen rouwverlof bij overlijden van partner, ouder of kind.
Mijn schoonzus zit in het onderwijs, zij had inderdaad geen recht op verlof (maar 'gelukkig' overleed de ouder in een schoolvakantie). Zo suf dat sommige CAO's daar zo kort in zijn. Het was voor mij echt heel waardevol om na de uitvaart nog wat extra te kunnen bijtanken.
Ik vind het nogal een verschil: een partner of kind of ouder.

En dat bijtanken na de uitvaart: dat kan dus ook prima door verlof op te nemen.
Van mij krijgt een collega na overlijden ouders een weekje, misschien twee, maar daarna verwacht ik wel weer "gewoon"inzet. Van thuis zitten wordt het het niet gemakkelijker.
Mbree schreef:
08-10-2025 08:31

Ik realiseer me dat dat lang niet overal kan. Er zijn sectoren/bedrijven waar het water aan de lippen staat en elke euro er 1 is.. Maar er zijn ook genoeg bedrijven waar het geld tegen de plinten klotst en er tegelijkertijd ook menselijke maat heerst.

Hier klotst het geld bepaald niet tegen de plinten op. Maar er heerst wel collegialiteit en begrip. Helaas hebben we de afgelopen jaren 2x met een vreselijk ongeval bij naasten van een collega te maken gehad (1x partner, 1x kind). We vangen dat gewoon onderling als team op. We begrijpen dat iemand in zo'n geval tijd nodig heeft en niet 100% arbeidsgeschikt is. We snappen dat de concentratie slecht is en dat iemand tijd nodig heeft. Het komt het werk ten goede als er menselijk mee omgegaan wordt.
Mariana schreef:
08-10-2025 09:32
Hier klotst het geld bepaald niet tegen de plinten op. Maar er heerst wel collegialiteit en begrip. Helaas hebben we de afgelopen jaren 2x met een vreselijk ongeval bij naasten van een collega te maken gehad (1x partner, 1x kind). We vangen dat gewoon onderling als team op. We begrijpen dat iemand in zo'n geval tijd nodig heeft en niet 100% arbeidsgeschikt is. We snappen dat de concentratie slecht is en dat iemand tijd nodig heeft. Het komt het werk ten goede als er menselijk mee omgegaan wordt.
Maar als dit een bejaarde ouder betreft neem ik toch aan dat de flexibiliteit wel even minder is?
Ben-ik-weer schreef:
08-10-2025 09:17
Ik vind het nogal een verschil: een partner of kind of ouder.

En dat bijtanken na de uitvaart: dat kan dus ook prima door verlof op te nemen.
Van mij krijgt een collega na overlijden ouders een weekje, misschien twee, maar daarna verwacht ik wel weer "gewoon"inzet. Van thuis zitten wordt het het niet gemakkelijker.

Gewoon inzet is voor de ene collega wel te doen, voor de andere niet. Thuis zitten is niet de beste oplossing, maar fulltime geconcentreerd aan de slag in een baan waarin fouten heel zwaar wegen kan ook niet iedereen.

Voor sommigen is werk afleiding, maar houden ze dat ook geen hele dagen vol. Ook daar krijgt mijn personeel dan de ruimte voor. Liever een halve dag goed aan het werk en daarna bijv een paar uur slapen thuis of wandelen of sporten of netflixen of wat je ook maar ontspanning geeft om weer op te laden voor de volgende dag, dan doorpushen tot over de grens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven