Werk & Studie alle pijlers

van middelbare school naar vervolgopleiding

23-01-2017 23:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald. Dit jaar ben ik gestart met een hbo-opleiding in Den Bosch , ik moest hiervoor niet op kamers maar moest wel zo'n dik 2 uur per dag reizen.. De opleiding paste niet bij me dus ga ik dit jaar in september starten met een andere hbo-opleiding die helemaal in Amsterdam zit. Allemaal heel leuk en aardig maar het punt is; ik heb het gevoel dat mijn vrienden van de middelbare school allemaal een beetje hun eigen richting zijn gegaan ofnouja hoe zeg je dat, ik spreek ze stukken minder dan voorheen en dat verslechtert toch de band. Met een er van mijn beste vriendin spreek ik wel bijna elk weekend mee af en dan heb ik gelukkig ook nog een tweelingzusje. Maar ja ik had gewoon niet verwacht dat het zo zou gaan lopen. Ook al had ik bij mijn opleiding in Den bosche wel een groepje van 3 meiden maarja heb ze uitgenodigd voor mijn verjaardag die maar heb verder niks ontvangen van hun dusja dan houdt het op. dus mijn vragen

Heeft iemand meer ervaringen met hoe dat gaat met vriendschappen van je middelbare school als je naar hbo/uni gaat en dan op kamers moet en ze dus minder gaat zien?

En hoe kan ik ervoor zorgen als ik op kamers ga in Amsterdam dat ik dan vrienden krijg? Of nouja hoe zeg je het dat ik dan leuke mensen ontmoet die misschien kunnen uitgroeien tot vrienschap... Ik zelf zat te denken om lid te worden van een studenten en sport vereniging
Veel vriendschappen die ik had opgebouwd tijdens de middelbare school verwaterden toen ik begon met studeren. Vrienden gingen verspreid over het land wonen om te studeren, werden actief bij een studenten- of studievereniging, namen een bijbaantje in hun 'nieuwe stad', waardoor het lastiger werd om regelmatig af te spreken. Met sommige mensen had ik nog wel goed contact omdat we een gezamenlijke hobby of interesse hadden en het dan vanzelfsprekender was om er samen op uit te trekken. En sommige mensen kiezen er bijvoorbeeld voor om gezamenlijk 1x per maand met z'n allen af te spreken. Zo zie je oude vriend(in)en wat makkelijker en is de kans kleiner dat het contact verwaterd.

Nieuwe vriendschappen maken kan natuurlijk bij studie- en studentenverenigingen, sportclubs, bijbaantjes waar ook veel jonge mensen werken, vrijwilligerswerk bij evenementen en natuurlijk je toekomstige studie.
Ik ben voor mijn studie verhuisd naar een ander land. En heb daar hele fijne vrienden gemaakt, nog steeds contact met ze. Door de werkgroepen en practicum, in de collegezaal gewoon lekker te gaan zitten kleppen met degene naast je. Soms kletsen ze niet maar meestal had ik hele leuke gesprekken en een aantal nieuwe vriendschappen gemaakt , je kunt ook gewoon gezellig bij iemand gaan zitten in de kantine, gewoon vragen of je erbij mag zitten en een gesprekje aanknopen, ook een vriendin gemaakt bij een printer en mijn partner ook op de campus ontmoet , je geregeld inschrijven in een ander groepje dan de mensen die je al kent. (Zit me ineens te bedenken, heb je werkgroepen op de hbo? Of zit je dan in een vaste klas?) Ook vrienden gemaakt door op verjaardagen van vrienden met anderen contact te maken. Verder zou ik gaan sporten, een teamsport ofzo. En een studentenvereniging kan, maar moet wel bij je passen. Ik heb het nooit gedaan omdat het niet bij mijn persoonlijkheid past. Een bijbaan kan ook een goeie zijn. Hobby clubje. En je kunt natuurlijk altijd een oproepje doen op Viva .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Bij mij zijn alle vriendschappen die ik op de middelbare had verwaterd. Er zijn er wel een paar die na de middelbare ook naar dezelfde school gingen maar dat is ook verwaterd doordat we andere lestijden/pauzes etc hadden. Sinds een tijdje heb ik wel weer contact met een oud klasgenootje van de middelbare via facebook maar dat is toch anders.
Ik spreek niemand meer van mijn middelbare school en dat was al heel snel zo.

Zelf ging ik naar de toneelschool, een kleine opleiding dus dan maak je wel snel vrienden.

Nooit gedacht dat ik dit zo zeggen, maar ik ben vrij recent enigszins van mening veranderd over studentenverenigingen. Dat is een leuke plek om nieuwe vrienden te maken
Toen ik van middelbaar naar universiteit ging, 200 km verderop, verwaterden al mijn vriendschappen van de middelbare school. Eentje bleef nog een beetje warm maar die was na een half jaar ook over. En ik vond dat helemaal niet erg. Maakte al snel nieuwe vriendschappen en kennissen.

Een aantal jaar later ging ik weer terug naar waar ik vandaan kwam, in de tussentijd had ik verkering gekregen met iemand (nu mijn man) die vlakbij mijn ouders woonde. Toen verwaterden al mijn vriendschappen 200 km. verderop weer. En ik pikte de oude niet op, moet er niet aan denken zeg.

Als je je aansluit bij een studentenvereniging of een sportclub dan tref je al snel nieuwe vrienden. Ik vond ze al bij mijn studie- en huisgenoten en ook bij bijbaantjes.

In de typische uni/HBO leeftijd is het gewoon heel erg gemakkelijk vrienden maken, heel veel zijn namelijk op zoek naar wat aansluiting, bewust en onbewust. Zéker als je op kamers woont (4 uur reistijd staat gezellig contact namelijk nogal in de weg, of het moet met medepassagiers zijn) en niet geheel contactgestoord bent natuurlijk.

Gewoon niet zo kritisch zijn, mensen komen en gaan, zowel vrienden als kennissen.

Ik moet zeggen dat er toen wel een aantal meiden waren die echt erop uit waren om "hartsvriendinnen" te krijgen. Daar kreeg ik zelf echt helemaal de kriebels van maar er was er meer dan één zo, dus mocht jij zo zijn: "ze" zoeken jou ook

Veel succes en plezier!
Tip: laat dit verplaatsen naar relaties. Hier hoort het niet.
Ik zie ze nu (5 jaar na middelbaar) nog 1 keer per jaar ongeveer, enkelen vaker, anderen minder.

Je maakt nieuwe vrienden nu eenmaal, ook logistiek niet altijd gemakkelijk met je oude vrienden!

Ben benieuwd of we elkaar terug meer gaan zien als we alleen wonen (ipv op kamers) en dan misschien met een deel terug gaan wonen naar regio van onze middelbare school!
Al mijn vriendschappen van de middelbare school waren weg toen ik ging studeren . Eentje heeft nog volgehouden tot net na m'n eerste jaar volgens mij, daarna hield 't op.

Voor als je gaat starten: de meeste hogescholen (en universiteiten) hebben introductiedagen die buiten de hogeschool om zijn. Meestal krijg je daar vanzelf een uitnodiging voor omdat je een eerstejaars student bent, soms moet je het zelf even opzoeken. Je kunt daar dan al nieuwe mensen ontmoeten, dat zijn vaak ook de mensen die dan net gaan studeren en ineens in hun eentje in Amsterdam zitten. Dan heeft de hogeschool zelf denk ik ook nog een introductiedag en pas daarna begin je eigenlijk. Dus dat zijn allemaal momenten waarop je al contact kan krijgen met nieuwe mensen.

Lid worden van een studentenvereniging kan meestal tijdens de introductiedagen. Ook dat kan je heel erg helpen bij het maken van vrienden, maar zorg wel dat je er een uitkiest die echt bij je past. Laat je niet overhalen bij de eerste de beste, maar ga ze allemaal even af en kijk waar je je het beste voelt. Niets zo naar als lid worden bij een vereniging waar je je uiteindelijk niet op je gemak voelt namelijk.
Ik zie mijn vriendinnen van de middelbare school nog een paar keer per jaar. We wonen nu allemaal wat verder uit elkaar en iedereen is druk bezig met zijn eigen ding (werk, sommigen nog een studie, vriend, gaan samenwonen, 1 vriendin heeft inmiddels ook al een kindje) en daardoor is afspreken een stuk lastiger geworden. Ik zie deze meiden nu meer als heel goede kennissen en niet echt meer als vriendinnen, en dat is ook helemaal prima.
Wat betreft vriendschappen van de middelbare school: ik denk dat het veel mensen overkomt dat die verwateren. Zelf had ik een groep van acht personen ongeveer met wie ik dagelijks op school omging, van hen spreek ik nog twee regelmatig en de andere zes nauwelijks meer. Wel organiseren wij als groep jaarlijks een etentje bij iemand thuis met zijn allen om te horen hoe het met elkaar gaat, wat altijd gezellig is, maar heb zelf ook niet behoefte aan meer contact dan dat.

In het studentenleven maak je snel nieuwe contacten, veel mensen verhuizen voor hun studie en willen dan ook graag nieuwe mensen leren kennen. Vaak kan je tijdens werkgroepen van je studie zelfs socializen door af te spreken eens samen te studeren of zo, of na de les samen te lunchen. Naast de al genoemde studie- of studentenvereniging zou je lid kunnen worden van een (studenten)sportvereniging of toneelclub oid. Ook kan het helpen om in een studentenhuis te wonen waar bijvoorbeeld een keer in de week huisavond is.
Mensen komen en gaan in je leven.....
Mijn dochter zit in 2e jaar hbo. Al haar middelbare school vriendinnen zijn wat anders gaan doen. Wonen elders etc. Ze spreken elkaar soms maar niet zo vaak meer. Ze heeft een leuke nieuwe groep vriendinnen nu. Die zitten bij haar op de opleiding. Spreekt ze dagelijks. Weten waar ze tegenaan loopt etc. Dat creeert een band. En dat is toch ook logisch. Met 1 van haar oude vriendinnen spreekt ze nog regelmatig af (zij studeert in zelfde stad als dochter). De rest ziet ze paar keer per jaar
Toen ik van de middelbare naar HBO ging verwaterde al mijn vriendschappen ook. Dit was omdat ik in het zuiden ging studeren en anderen weer in het noorden of westen. We zagen elkaar dus steeds minder en vriendschappen verwaterde.
Toen ik ging studeren zijn op een na al mijn vriendschappen van de middelbare school ook verwaterd, die ene is mijn beste vriendinnetje en we doen graag wat meer moeite voor elkaar.

Nieuwe vrienden leer je kennen op kamers, vooral in een studentenhuis, op school, via internet, in de kroeg, tram, winkels, overal waar je komt en waar je mensen aanspreekt. Aangezien tijdens je studententijd je eigen interesses meer uitgekristalliseerd worden, als het goed is, is het ook makkelijker om op zoek te gaan naar gelijkgestemden en mensen met dezelfde hobby's.

Wat Downton zegt over dat jaarlijkse etentje met middelbare school vrienden. Mijn vader wordt dit jaar 70 en die doet dat nog steeds elk jaar, erg grappig om al die kerels bij elkaar te zien, compleet andere levens, maar ja, ooit zaten ze bij elkaar in de klas en dat schept een band.
Veel vriendschappen houden geen stand als je van school wisselt. Al doe je je best om het contact warm te houden, soms blijkt dat die gedeelde omgeving eigenlijk de enige basis voor de vriendschap was. Zo gaat dat nu eenmaal. Straks is er weer een nieuwe context die jou met anderen verbind: de opleiding in Amsterdam, het studentenhuis etc. Ik zou me er niet druk om maken.
Nog een vraagje dan , is amsterdam dan wel echt een studentenstad? Ik hoor van mensen dat het meer een toeristenstad is..:(
quote:gebruikersnaam100 schreef op 25 januari 2017 @ 23:39:

Nog een vraagje dan , is amsterdam dan wel echt een studentenstad? Ik hoor van mensen dat het meer een toeristenstad is..:(

Het is zeker wel een studentenstad. Het ene sluit het andere niet uit hè.

Maar het is maar net wat je fijn vindt. Ik bedoel, de ene stad is een studentenstad waar meer een ons-kent-ons sfeertje hangt (bijv Nijmegen) , de andere stad is een grotere vijver met vissen en een vrouwenoverschot (hallo Utrecht).
Heeft iemand misschien ook een tip qua studentenvereniging in Amsterdam?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven