van uitkering naar uitzendbureau
dinsdag 22 september 2009 om 12:19
Mijn vriend is nu een aantal maanden werkeloos (met uitkering) geweest en heeft nu eindelijk weer werk via een uitzendbureau. (BLIJ BLIJ BLIJ (ja ik ben erg blij)) Nu werkt hij in een branche waarin zijn uren niet gegarandeerd zijn en een 'vast' salaris dus ook niet. Nu ben ik al een tijd aan het stressen over geld in het algemeen en nu twijfel ik ineens. Werk is in onze optiek altijd beter dan geen werk, maar wat nu als hij in plaats van 38 uur (op zijn contract) maar 24 uur mag werken? Ik kan niet goed vinden wat zijn rechten zijn en ik twijfel er ineens aan of dit wel een handige actie is (het werken via een uitzendbureau). Ik ben blij dat hij werkt, maar ik wil er niet nog meer stress voor in de plaats krijgen.
Een verhelderende blik is zeer gewenst! Ik wil niet voor nog meer verassingen komen te staan en ben graag goed voorbereid.
Alvast bedankt!
Een verhelderende blik is zeer gewenst! Ik wil niet voor nog meer verassingen komen te staan en ben graag goed voorbereid.
Alvast bedankt!
dinsdag 22 september 2009 om 12:25
dinsdag 22 september 2009 om 12:32
Wat heeft hij voor contract met het uitzendbureau,hebben zij hem in dienst genomen (detachering) of is het alleen voor deze opdracht?
Als hij een detacheringscontract heeft zal daar het minimum en maxium aantal uren instaan.
(zo had ik bv aangegeven minimaal 32 en maximaal 40 uur te willen werken en toen er even geen werk was kreeg is 32 uur per week uitbetaald en dan 90% van het afgesproken uurloon)
Maar dat is dus alleen als hij een contract met het uitzendbureau heeft.
Anders zal hij toch een contract voor de opdracht hebben met daarin vermeld: de duur van de opdracht en het aantal uren.
Kun je daar niet meer duidelijkheid van krijgen?
Of...je belt es even met het utzendbureau.
Misschien maak je je wel zorgen voor niets (hoop ik dan maar)
Als hij een detacheringscontract heeft zal daar het minimum en maxium aantal uren instaan.
(zo had ik bv aangegeven minimaal 32 en maximaal 40 uur te willen werken en toen er even geen werk was kreeg is 32 uur per week uitbetaald en dan 90% van het afgesproken uurloon)
Maar dat is dus alleen als hij een contract met het uitzendbureau heeft.
Anders zal hij toch een contract voor de opdracht hebben met daarin vermeld: de duur van de opdracht en het aantal uren.
Kun je daar niet meer duidelijkheid van krijgen?
Of...je belt es even met het utzendbureau.
Misschien maak je je wel zorgen voor niets (hoop ik dan maar)
dinsdag 22 september 2009 om 12:32
Hij had eerst een 0-urending, maar daar was ik zo van ondersteboven dat hij nu toch een 38 urencontract heeft geregeld. Zo snugger was ik gelukkig wel.
Ik heb 9 maanden enorme hoeveelheden stress gehad en ik kan me dus ook moeilijk voorstellen dat het nu allemaal ineens goed gaat. Ben dus graag voorbereid op het ergste en ik kan de twijfel dus ook nog niet loslaten.
Ik heb 9 maanden enorme hoeveelheden stress gehad en ik kan me dus ook moeilijk voorstellen dat het nu allemaal ineens goed gaat. Ben dus graag voorbereid op het ergste en ik kan de twijfel dus ook nog niet loslaten.
dinsdag 22 september 2009 om 12:37
Het is niet voor een specifieke opdracht en hij heeft idd een overeenkomst met het uitzendbureau.
Een tweede reden waarom ik me eigelijk zorgen maak is omdat de functie nogal 'vluchtig' is. Er is veel verloop in het personeel en het bedrijf heeft een uitzendbureau intern. Ze zijn dus gewend aan veel personeel dat kort blijft/mag blijven.
Mijn vriend wilde ZO graag weer werken dat hij dus echt alles aanpakt. Ik ben ook zielsgelukkig dat hij weer werkt, maar omdat ik al een tijd niets met uitzendbureaus van doen heb ben ik niet helemaal meer up-to-date.
Een tweede reden waarom ik me eigelijk zorgen maak is omdat de functie nogal 'vluchtig' is. Er is veel verloop in het personeel en het bedrijf heeft een uitzendbureau intern. Ze zijn dus gewend aan veel personeel dat kort blijft/mag blijven.
Mijn vriend wilde ZO graag weer werken dat hij dus echt alles aanpakt. Ik ben ook zielsgelukkig dat hij weer werkt, maar omdat ik al een tijd niets met uitzendbureaus van doen heb ben ik niet helemaal meer up-to-date.
dinsdag 22 september 2009 om 12:42
dinsdag 22 september 2009 om 12:43
Hoi Artio, ik begrijp uit je verhaal dat hij geen detacheringsovreenkomt heeft met het uitzenbureau (een contract met een begin- en einddatum waarin proeftijd en opzegtermijn ed in staan vermeld), maar dat hij hij een opdrachtovereenkomst heeft met einddatum onbekend. In dat geval kan de opdracht in principe ieder moment beeindigd wrden door de opdrachtgever en za het uitzendbureau proberen een nieuwe opdract te vinden, maar heeft geen loondoorbetalingsverplichting. Als de opdracht binnen 6 mnd eindigd heeft hij nog recht op zijn oude uitkering, na de 6 mnd wordt de uitkering berekend op het laatst verdiende loon. Heb je hier iets aan?
dinsdag 22 september 2009 om 12:48
O, is misschien handig om te vertellen dat het 38 urig contract in kwestie mij nog niet heeft bereikt... Die lees ik vanavond, dan wordt hopelijk veel duidelijk.
@ Vera: Ik heb hier zeker wat aan, want ik ben ook huiverig ervoor dat hij ineens geen werk meer heeft en dan geen recht meer heeft op uitkering. Maar als ik het goed begrijp houd je dus je recht op uitkering als je uitzendovereenkomst beindigd wordt? Dat zou wel een verademing zijn
@ Vera: Ik heb hier zeker wat aan, want ik ben ook huiverig ervoor dat hij ineens geen werk meer heeft en dan geen recht meer heeft op uitkering. Maar als ik het goed begrijp houd je dus je recht op uitkering als je uitzendovereenkomst beindigd wordt? Dat zou wel een verademing zijn
dinsdag 22 september 2009 om 13:09