Van werkconsulent naar beleidsmedewerker
vrijdag 23 mei 2025 om 21:08
Goedenavond allemaal,
Momenteel ben ik zo'n 2 jaar aan het werk als werkconsulent (Niet binnen de gemeente).
Nu zou ik dolgraag de stap willen maken naar beleidsmedewerker in het sociale domein, maar ik merk dat ik hier niet tussen kom. Heeft er iemand tips om in deze functie te komen? Ik heb dus ervaring "in het veld", ik zie duidelijke verbeterpunten, maar ik zie vaak dat er wo-wordt gevraagd voor traineeships en dat ik op vacatures niet wordt uitgenodigd. Heeft er iemand tips?
Momenteel ben ik zo'n 2 jaar aan het werk als werkconsulent (Niet binnen de gemeente).
Nu zou ik dolgraag de stap willen maken naar beleidsmedewerker in het sociale domein, maar ik merk dat ik hier niet tussen kom. Heeft er iemand tips om in deze functie te komen? Ik heb dus ervaring "in het veld", ik zie duidelijke verbeterpunten, maar ik zie vaak dat er wo-wordt gevraagd voor traineeships en dat ik op vacatures niet wordt uitgenodigd. Heeft er iemand tips?
vrijdag 23 mei 2025 om 22:03
Maand - 4, voordat jij binnenbent: Externe vogel organiseert een BOT bijeenkomst (BOT = Benen-Op-Tafel) waarbij iedereen zijn ideeën mag inbrengen. Externe vogel maakt verbeterkaart en mailt dit rond.
Maand 1: Jij bent begonnen. Je probeert je verbeterpunten te benoemen. Je leidinggevende noemt de BOT, maar kan de BOT-verbeterkaart niet meer vinden tussen haar 80 binnengekomen e-mails per dag.
Maand 3: Een andere externe begeleidt een droomsessie, waarvoor jij niet uitgenodigd bent. Je hoort er achteraf over. De externe moet daarover lachen en schampert over de communicatie.
Maand 5. Weer een andere externe zegt, dat de gemeente moet functioneren als bol.com en dat een 90jarige aanvrager van Wmo-hulpmiddel een online omgeving en elke dag een e-mail met statusupdate moet krijgen. Wil een excursie naar bol.com voor alle ambtenaren organiseren (met diner na afloop).
Maand 6. Alle eerdere externen uit dienst. Verslagen van BOT en droomsessie zijn geüpdatet naar versie d of e of f, maar niemand weet meer wat de laatste versie was.
Jij oppert een online omgeving voor docu. Nee, kan niet, mag niet. Dit is de gemeente, hier mailen wij alles rond.
Maand 8. Weer twee nieuwe externen, die kwartiermakers zijn voor het project 'Stip op de horizon - sociaal domein'.
Maand 10. Kwartiermakers hebben kwartiermakersrapport opgesteld en zijn vertrokken.
Maand 11. Het geld voor het jaar is op. Alle aanvragen van burgers moeten blijven liggen tot volgend jaar.
Maand 12. Een nieuw systeem gaat live. Niet getest natuurlijk, gewoon in productie nemen en de ambtenaartjes de rommel laten opruimen. Maandenlang alleen tijd en aandacht voor puinruimen en niet voor nieuwe initiatieven.
Repeat. Repeat. Repeat.
Maand 1: Jij bent begonnen. Je probeert je verbeterpunten te benoemen. Je leidinggevende noemt de BOT, maar kan de BOT-verbeterkaart niet meer vinden tussen haar 80 binnengekomen e-mails per dag.
Maand 3: Een andere externe begeleidt een droomsessie, waarvoor jij niet uitgenodigd bent. Je hoort er achteraf over. De externe moet daarover lachen en schampert over de communicatie.
Maand 5. Weer een andere externe zegt, dat de gemeente moet functioneren als bol.com en dat een 90jarige aanvrager van Wmo-hulpmiddel een online omgeving en elke dag een e-mail met statusupdate moet krijgen. Wil een excursie naar bol.com voor alle ambtenaren organiseren (met diner na afloop).
Maand 6. Alle eerdere externen uit dienst. Verslagen van BOT en droomsessie zijn geüpdatet naar versie d of e of f, maar niemand weet meer wat de laatste versie was.
Jij oppert een online omgeving voor docu. Nee, kan niet, mag niet. Dit is de gemeente, hier mailen wij alles rond.
Maand 8. Weer twee nieuwe externen, die kwartiermakers zijn voor het project 'Stip op de horizon - sociaal domein'.
Maand 10. Kwartiermakers hebben kwartiermakersrapport opgesteld en zijn vertrokken.
Maand 11. Het geld voor het jaar is op. Alle aanvragen van burgers moeten blijven liggen tot volgend jaar.
Maand 12. Een nieuw systeem gaat live. Niet getest natuurlijk, gewoon in productie nemen en de ambtenaartjes de rommel laten opruimen. Maandenlang alleen tijd en aandacht voor puinruimen en niet voor nieuwe initiatieven.
Repeat. Repeat. Repeat.
-- tijdelijk mottoloos --
vrijdag 23 mei 2025 om 22:11
Nee, het begeleiden van bijstandsgerechtigden/mensen met indicaties naar werk.
vrijdag 23 mei 2025 om 22:12
Hier kom ik dus vaak niet voor in aanmerking. Ik heb geen wo achtergrond.evelien2010 schreef: ↑23-05-2025 21:57Ik zou aanraden naar de beleidsacademie te gaan voor de opleiding. En ga werken bij de installatie waar je uiteindelijk wilt gaan werken. Intern doorstromen gaat heel vaak voor externen.
vrijdag 23 mei 2025 om 22:13
Ja, ik werk momenteel veel samen met een gemeente en ik zie ook hoe stroperig het gaat, maar het houdt mij niet tegen.Explorista schreef: ↑23-05-2025 22:00Geef de hoop op.
Als je met een rits verbeterpunten aankomt bij het sociaal domein van de gemeente, ben je binnen twee jaar compleet afgestompt.
Been there, done that, got the T-shirt.
vrijdag 23 mei 2025 om 22:14
anoniem1995 schreef: ↑23-05-2025 22:13Ja, ik werk momenteel veel samen met een gemeente en ik zie ook hoe stroperig het gaat, maar het houdt mij niet tegen.
You go, girl!
-- tijdelijk mottoloos --
vrijdag 23 mei 2025 om 22:19
Klinkt als een soort jobcoching.anoniem1995 schreef: ↑23-05-2025 22:11Nee, het begeleiden van bijstandsgerechtigden/mensen met indicaties naar werk.
Ik ken een pr mensen die la beleidsmedewerker aan de slag zijn gegaan bij een gemeente en een soort gelijke wrvar8ngen hebben gehad als explorista. 2 zijn er echt afgebrand en eentje is op tijd vertrokken. Natuurlijk zijn er ook mensen die echt op h7n plek zitten maar de stroperigheid van een gemeente moet wel bij je passen.
ach.. ik doe ook maar wat..
vrijdag 23 mei 2025 om 22:23
vrijdag 23 mei 2025 om 22:24
Het lijkt mij echt vreselijk om beleidsmedewerker te zijn. Ik ben zelf van de uitvoering en ik heb vooral last van ze. Bij ons worden plannen gemaakt en beleid geschreven door mensen die net in dienst zijn, met een fancy achtergrond, klinkend cv en vaak chique traineeprogramma’s. Laatst had ik er drie op sleeptouw die zulke basale vragen stelden dat ik vroeg of ze wel een opleiding hadden gehad in de materie (we hebben daar een programma voor). Maar nee, dat was hen afgeraden. Hoe kun je in godsnaam beleid maken als je niet weet wat je organisatie doet?
vrijdag 23 mei 2025 om 22:27
vrijdag 23 mei 2025 om 22:45
Je vergeet de deep-dive.Explorista schreef: ↑23-05-2025 22:03Maand - 4, voordat jij binnenbent: Externe vogel organiseert een BOT bijeenkomst (BOT = Benen-Op-Tafel) waarbij iedereen zijn ideeën mag inbrengen. Externe vogel maakt verbeterkaart en mailt dit rond.
Repeat. Repeat. Repeat.
En je moet eerst investeren voor het beter wordt. Ben je niet meegenomen in de inspiratiesessie?

zaterdag 24 mei 2025 om 01:28
Ik ben beleidsmedewerker geworden vanuit consulentenfunctie. Heb wel eerst de tussenstap gemaakt naar kwaliteit.
Wat we vaak in sollicitatiegesprekken met een consulent zien, is dat er teveel vanuit de praktijk wordt gedacht (waar loop je als consulent tegen aan) en te weinig vanuit de overview (overheid, geld, beleidskeuzes, wat wil de raad en b&w). Door eerst naar kwaliteit over te stappen kom je al iets meer in een staffunctie.
WO wordt vaak gevraagd bij grotere gemeenten, bij kleinere gemeenten vaak minder relevant. Wat je ook zou kunnen proberen, is bij je huidige gemeente/werkgever aangeven dat je deze stap wil maken en vragen of je 1 dag per week mee zou mogen lopen om te kijken of het daadwerkelijk iets voor je is. Binnen je eigen gemeente de stap zetten is makkelijker dan solliciteren bij een andere gemeente.
Ik heb daarnaast de opleiding beleidsadviseur gedaan, maar wel nadat ik gestart was met de functie en betaald vanuit werkgever.
Verbeterpunten zijn trouwens goed als je richting beleid wil. Maar hou in je achterhoofd dat het minder gaat om.wat jij wil als persoon en veel meer wat de Raad en B&W wil, dat een groot deel ook P&C is, veel overleggen met externe organisaties, veel kunnen managen en neuzen dezelfde kant op krijgen, en dat je een behoorlijke politieke sensitiviteit moet hebben.
Wat we vaak in sollicitatiegesprekken met een consulent zien, is dat er teveel vanuit de praktijk wordt gedacht (waar loop je als consulent tegen aan) en te weinig vanuit de overview (overheid, geld, beleidskeuzes, wat wil de raad en b&w). Door eerst naar kwaliteit over te stappen kom je al iets meer in een staffunctie.
WO wordt vaak gevraagd bij grotere gemeenten, bij kleinere gemeenten vaak minder relevant. Wat je ook zou kunnen proberen, is bij je huidige gemeente/werkgever aangeven dat je deze stap wil maken en vragen of je 1 dag per week mee zou mogen lopen om te kijken of het daadwerkelijk iets voor je is. Binnen je eigen gemeente de stap zetten is makkelijker dan solliciteren bij een andere gemeente.
Ik heb daarnaast de opleiding beleidsadviseur gedaan, maar wel nadat ik gestart was met de functie en betaald vanuit werkgever.
Verbeterpunten zijn trouwens goed als je richting beleid wil. Maar hou in je achterhoofd dat het minder gaat om.wat jij wil als persoon en veel meer wat de Raad en B&W wil, dat een groot deel ook P&C is, veel overleggen met externe organisaties, veel kunnen managen en neuzen dezelfde kant op krijgen, en dat je een behoorlijke politieke sensitiviteit moet hebben.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zaterdag 24 mei 2025 om 01:32
Misschien dat de uitvoering daarom zo blij met me is: 15 jaar consulentenachtergrond en 5 jaar kwaliteit voor ik beleid ging doen. Weet echt wel welke impact een beslissing heeft op de uitvoering én ik betrek ze erbij.KamilleT schreef: ↑23-05-2025 22:24Het lijkt mij echt vreselijk om beleidsmedewerker te zijn. Ik ben zelf van de uitvoering en ik heb vooral last van ze. Bij ons worden plannen gemaakt en beleid geschreven door mensen die net in dienst zijn, met een fancy achtergrond, klinkend cv en vaak chique traineeprogramma’s. Laatst had ik er drie op sleeptouw die zulke basale vragen stelden dat ik vroeg of ze wel een opleiding hadden gehad in de materie (we hebben daar een programma voor). Maar nee, dat was hen afgeraden. Hoe kun je in godsnaam beleid maken als je niet weet wat je organisatie doet?
En ik vind beleid zoveel leuker dan ik dacht, dat ook!
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zaterdag 24 mei 2025 om 01:37
Gelukkig herken ik dit dan weer niet. Zou het helpen dat ik bij een kleine gemeente zit?Explorista schreef: ↑23-05-2025 22:03Maand - 4, voordat jij binnenbent: Externe vogel organiseert een BOT bijeenkomst (BOT = Benen-Op-Tafel) waarbij iedereen zijn ideeën mag inbrengen. Externe vogel maakt verbeterkaart en mailt dit rond.
Repeat. Repeat. Repeat.
Daarentegen word ik soms wel gek van de p&c, raadsvragen waarbij ik denk: Google is your friend, beleid voor de bühne wat moet worden gemaakt ivm aangenomen moties waarbij je eigenlijk al weet dat het niemand écht helpt en vooral bezuinigingen die nu moeten worden doorgevoerd ivm aankomend ravijnjaar waarbij je meer moet afbreken dan dat je op kunt bouwen.
En toch vind ik mijn vak fantastisch

zaterdag 24 mei 2025 om 09:25
Het probleem waar ik in mijn werk met de overheid (als leverancier) zie is dat er meer oog is voor beleid dan voor de praktijk waardoor projecten nogal stropiger gaan. Ik spreek bij mijn overheidsklanten meer beleidsmedewerkers dan mensen die echt iets doen (en die laatste groep klaagt ook omdat ze niet kunnen doen wat ze willen doen, namelijk iets opleveren). Wij overwegen om te stoppen met overheidsprojecten omdat die door de stroperigheid en getreuzel (niemand durft keuzes te maken voordat er nog meer beleidsrapporten zijn gemaakt) meer geld kosten dan ze opleveren op dit moment.Lucy schreef: ↑24-05-2025 01:28
zaterdag 24 mei 2025 om 09:32
Ik heb geen idee wat je doet appeltje, en hoe groot de gemeente is. Maar snap wel wat je zegt.
Een gemeente is geen bedrijf. En ambtenaren kunnen niet zelf beslissingen nemen, zeker niet als het om (veel) geld gaat. Dat heeft niets te maken met geen beslissingen willen nemen: de bevoegdheid is er simpelweg niet. Een beleidsmedewerker adviseert het college en de Raad. Deze twee organen nemen de beslissingen. Als een beslissing door het college genomen mag worden, dan kan het een kwestie van weken zijn. Moet een beslissingen door de Raad genomen worden, dan moet het tenminste 2 maanden van tevoren geagendeerd worden. Dat is dus een nog stroperiger proces.
Dat het voor het bedrijfsleven frustrerend is snap ik, maar heeft alles met bestuursrecht te maken.
Een gemeente is geen bedrijf. En ambtenaren kunnen niet zelf beslissingen nemen, zeker niet als het om (veel) geld gaat. Dat heeft niets te maken met geen beslissingen willen nemen: de bevoegdheid is er simpelweg niet. Een beleidsmedewerker adviseert het college en de Raad. Deze twee organen nemen de beslissingen. Als een beslissing door het college genomen mag worden, dan kan het een kwestie van weken zijn. Moet een beslissingen door de Raad genomen worden, dan moet het tenminste 2 maanden van tevoren geagendeerd worden. Dat is dus een nog stroperiger proces.
Dat het voor het bedrijfsleven frustrerend is snap ik, maar heeft alles met bestuursrecht te maken.
zaterdag 24 mei 2025 om 09:37
(Wel typerend dat je beleidsmakers ziet als mensen die niet echt iets doen trouwens. Ik werk net zo hard als toen ik consulent was, en hoe geïrriteerd de uitvoering soms ook kan zijn op beleid: de uitvoering kan simpelweg niet werken zonder beleid.
Maar goed: ik begrijp wel dat het wordt gezien als een functie die minder uitvoerend is)
Maar goed: ik begrijp wel dat het wordt gezien als een functie die minder uitvoerend is)
zaterdag 24 mei 2025 om 09:37
Ik had het niet beter kunnen omschrijven. Ik ben zo'n ambtenaartje die steeds weer die rommel moet opruimen totdat de volgende puinhoop zich aandient.Explorista schreef: ↑23-05-2025 22:03Maand - 4, voordat jij binnenbent: Externe vogel organiseert een BOT bijeenkomst (BOT = Benen-Op-Tafel) waarbij iedereen zijn ideeën mag inbrengen. Externe vogel maakt verbeterkaart en mailt dit rond.
Repeat. Repeat. Repeat.
zaterdag 24 mei 2025 om 09:59
Ik ken bovenstaande niet, maar ben beleidsmedewerker bij de Rijksoverheid. Weer net anders dan bij de gemeente, en per gemeente scheelt het ook nog flink.
Wat ik vaak bemerk, ook in de reacties hierboven, dat mensen 'lekker uit de praktijk' in wat voor vorm dan ook vaak niet goed begrijpen wat beleid maken nou is en hoe het werkt. Als ze hun zin niet krijgen is het weer 'beleid snapt niks van de praktijk'. Er wordt nogal eens aan voorbij gegaan dat er vaak meerdere stakeholders te maken hebben met beleid en dat nou eenmaal niet alles kán.
Zelf overigens ook begonnen in de uitvoering en daarna naar beleid op een ander ministerie - geen bestuurskunde o.i.d. achtergrond, maar juist mijn achtergrond is (ook) bij dit beleid nodig. En redelijk goed contact met de uitvoering nu, al is het bij een bepaalde uitvoeringsorganisatie wel echt een teringzooi.
Tip - blijven solliciteren, ook als je niet volledig aan het profiel voldoet. Als je functies ziet die niet helemáál naar je zin zijn ook reageren, want eenmaal binnen is beter doorstromen. Kijk je ook bij andere gemeenten?
Wat ik vaak bemerk, ook in de reacties hierboven, dat mensen 'lekker uit de praktijk' in wat voor vorm dan ook vaak niet goed begrijpen wat beleid maken nou is en hoe het werkt. Als ze hun zin niet krijgen is het weer 'beleid snapt niks van de praktijk'. Er wordt nogal eens aan voorbij gegaan dat er vaak meerdere stakeholders te maken hebben met beleid en dat nou eenmaal niet alles kán.
Zelf overigens ook begonnen in de uitvoering en daarna naar beleid op een ander ministerie - geen bestuurskunde o.i.d. achtergrond, maar juist mijn achtergrond is (ook) bij dit beleid nodig. En redelijk goed contact met de uitvoering nu, al is het bij een bepaalde uitvoeringsorganisatie wel echt een teringzooi.
Tip - blijven solliciteren, ook als je niet volledig aan het profiel voldoet. Als je functies ziet die niet helemáál naar je zin zijn ook reageren, want eenmaal binnen is beter doorstromen. Kijk je ook bij andere gemeenten?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in