vaste baan opgeven?
zondag 16 september 2018 om 08:17
Beste forummers,
Ik heb een fulltime vast dienstverband en vond dit werk altijd voldoening geven en rust qua zekerheid aan inkomen. Het afgelopen jaar ben ik aan het twijfelen of ik niet gelukkiger zou worden van een baan waar ik minder stress ervaar en meer ruimte in mijn hoofd krijg voor privé maar vind het zo lastig de stap te wagen vanwege de 'zekerheid' wat ik op zou geven. Erg lastig een knoop door te hakken..
Wie heeft tips bij een dergelijke afweging?
Alvast bedankt!
Ik heb een fulltime vast dienstverband en vond dit werk altijd voldoening geven en rust qua zekerheid aan inkomen. Het afgelopen jaar ben ik aan het twijfelen of ik niet gelukkiger zou worden van een baan waar ik minder stress ervaar en meer ruimte in mijn hoofd krijg voor privé maar vind het zo lastig de stap te wagen vanwege de 'zekerheid' wat ik op zou geven. Erg lastig een knoop door te hakken..
Wie heeft tips bij een dergelijke afweging?
Alvast bedankt!
zondag 16 september 2018 om 08:36
Ligt eraan hoe oud je bent, in welke branche je zit en hoe afhankelijk je bent van je salaris. En indien je in een relatie zit; hoe stabiel is die relatie.
Ik werk in een branche waar ze eigenlijk alleen met tijdelijke contracten werken. Dus meestal is het na maximaal drie jaar klaar. Soms maar een jaar.
En als je dan tegen de vijftig loopt... als je na je vijftigste werkeloos raakt is de kans dat he weer aan het werk raakt minder dan 5%
Met ww gaat je inkomen er vrij snel met 30% op achteruit. En als je dan alleen bent of je relatie (plotseling) verbreekt/wordt verbroken, dan heb je een uitdaging.
Dat gezegd hebbende: rust en geluk is ook veel waard. En op een burn-out moet je ook niet zitten wachten.
Is coaching iets om te leren anders met stress en werkdruk om te leren gaan?
Ik werk in een branche waar ze eigenlijk alleen met tijdelijke contracten werken. Dus meestal is het na maximaal drie jaar klaar. Soms maar een jaar.
En als je dan tegen de vijftig loopt... als je na je vijftigste werkeloos raakt is de kans dat he weer aan het werk raakt minder dan 5%
Met ww gaat je inkomen er vrij snel met 30% op achteruit. En als je dan alleen bent of je relatie (plotseling) verbreekt/wordt verbroken, dan heb je een uitdaging.
Dat gezegd hebbende: rust en geluk is ook veel waard. En op een burn-out moet je ook niet zitten wachten.
zondag 16 september 2018 om 08:42
Doen! Rondkijken kan altijd en als je enthousiast bent en je krijgt de baan...
Tijdens solliciteren zul je al zelf ervaren of je enthousiast bent.
Daarna je nog steeds bedenktijd, contract teken je niet dezelfde dag.
Maar die zekerheid heb je nergens meer, ook vaste contracten kunnen eruit gewipt worden. Eerst beginnen met solliciteren... En kijken wat op je pad komt.
Tijdens solliciteren zul je al zelf ervaren of je enthousiast bent.
Daarna je nog steeds bedenktijd, contract teken je niet dezelfde dag.
Maar die zekerheid heb je nergens meer, ook vaste contracten kunnen eruit gewipt worden. Eerst beginnen met solliciteren... En kijken wat op je pad komt.
zondag 16 september 2018 om 08:46
Kan je minder werken bij je huidige baan? Dat zou al veel kunnen schelen.
Wat houdt je alternatief in?
Ik droom ook wel eens van overstappen naar werken in een koffietentje (niet dat dat stressloos is) , maar ik zou me na een paar maanden vervelen. Uitdaging in werk is ook best belangrijk (voor mij).
Wat houdt je alternatief in?
Ik droom ook wel eens van overstappen naar werken in een koffietentje (niet dat dat stressloos is) , maar ik zou me na een paar maanden vervelen. Uitdaging in werk is ook best belangrijk (voor mij).
anoniem_114396 wijzigde dit bericht op 16-09-2018 09:50
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
5.17% gewijzigd
zondag 16 september 2018 om 08:56
Wat is het alternatief? Meer tijd voor privé kost vaak meer geld. Heb je dat nog als je minder gaat werken of een baan met minder stress hebt? En kun je dan je vaste laten nog betalen? Ik zie wel eens dat mensen in een leven zitten waar het allemaal draait om werken, status en luxe. Ze daar na jaren helemaal klaar mee zijn en overstappen naar een minder stressvolle baan en een basic leven. Soms lukt het maar vaker blijken ze toch niet te kunnen zonder het leven dat ze eerder hadden.
ririanneke wijzigde dit bericht op 16-09-2018 09:58
0.20% gewijzigd
zondag 16 september 2018 om 09:40
Het gras is elders niet altijd groener. Hoe weet je of een andere baan elders niet net zo stressvol is? In een sollicitatiegesprek komt dat niet naar voren. En als je een baan op een lager niveau neemt (met minder stress), ben je dan niet bang dat het te saai en te weinig uitdagend wordt. 8 uur per dag kan lang duren als het suf werk is.
zondag 16 september 2018 om 09:49
Dank voor de snelle reacties! Het is inderdaad zo dat ik zekerheid ook in een andere baan kan vinden maar, zoals een aantal van jullie ook aangeeft, die andere baan heb ik nog niet duidelijk voor ogen. Het is meer dat de huidige situatie moet veranderen omdat er zo weinig privé overblijft voor mijn idee en de balans zoek is.
En misschien zou een dag minder werken ook al veel verlichting kunnen geven.. Moet ook eerlijk zeggen dat ik veel van mijn vrije tijd ook met mijn werk bezig ben, ook omdat een aantal collega's dit doen en ik het lastig vind aan het eind van de dag gewoon om 17 uur naar huis te gaan. Terwijl dit waarschijnlijk al wat verlichting zou geven.
Ik ga er nog eens goed over nadenken..
En misschien zou een dag minder werken ook al veel verlichting kunnen geven.. Moet ook eerlijk zeggen dat ik veel van mijn vrije tijd ook met mijn werk bezig ben, ook omdat een aantal collega's dit doen en ik het lastig vind aan het eind van de dag gewoon om 17 uur naar huis te gaan. Terwijl dit waarschijnlijk al wat verlichting zou geven.
Ik ga er nog eens goed over nadenken..
zondag 16 september 2018 om 09:55
Goed punt; ik hecht niet zozeer aan luxe zaken en status maar om leuke dingen te doen heb ik wel financiële ruimte nodig anders heb ik nog weinig aan de verdiende vrije tijd aangezien mijn vaste lasten vrij hoog zijn en daar wil ik (qua wonen) niets aan veranderen.ririanneke schreef: ↑16-09-2018 08:56Wat is het alternatief? Meer tijd voor privé kost vaak meer geld. Heb je dat nog als je minder gaat werken of een baan met minder stress hebt? En kun je dan je vaste laten nog betalen? Ik zie wel eens dat mensen in een leven zitten waar het allemaal draait om werken, status en luxe. Ze daar naar jaren helemaal klaar mee zijn en overstappen naar een minder stressvolle baan en een basic leven. Soms lukt het maar vaker blijken ze toch niet te kunnen zonder het leven dat ze eerder hadden.
zondag 16 september 2018 om 09:59
Uitdaging is inderdaad wel erg belangrijk, ik denk dat ik het belang daarvan ook wat onderschat. Moet er inderdaad ook niet aan denken dat je constant op de klok aan het kijken bentSara9876 schreef: ↑16-09-2018 09:40Het gras is elders niet altijd groener. Hoe weet je of een andere baan elders niet net zo stressvol is? In een sollicitatiegesprek komt dat niet naar voren. En als je een baan op een lager niveau neemt (met minder stress), ben je dan niet bang dat het te saai en te weinig uitdagend wordt. 8 uur per dag kan lang duren als het suf werk is.
zondag 16 september 2018 om 10:04
Ik ben single en sta er financieel alleen voor en heb best aanzienlijke lasten. Misschien is coaching wel een goed idee, ik zou best wat hebben denk ik aan tools om beter met stress om te gaan en werk en privé minder in elkaar te laten overlopen en meer tijd is om op adem te komen.ik_ben_moppie70 schreef: ↑16-09-2018 08:36Ligt eraan hoe oud je bent, in welke branche je zit en hoe afhankelijk je bent van je salaris. En indien je in een relatie zit; hoe stabiel is die relatie.
zondag 16 september 2018 om 10:10
Ik heb het lang geleden ook gedaan, jaren niet aan de bak gekomen en nu de leukste baan die er is. Heel gezellig team, fijne sfeer etc.
En nu?
zondag 16 september 2018 om 11:02
zondag 16 september 2018 om 11:10
Madeira81 schreef: ↑16-09-2018 10:04Ik ben single en sta er financieel alleen voor en heb best aanzienlijke lasten. Misschien is coaching wel een goed idee, ik zou best wat hebben denk ik aan tools om beter met stress om te gaan en werk en privé minder in elkaar te laten overlopen en meer tijd is om op adem te komen.
Dat zou ik dus echt heel spannend vinden.
Ik ga volgend jaar stoppen bij mijn vaste baan (bedrijf gaat verhuizen en ik heb besloten niet mee te gaan) Maar ik ben a) niet single en b) we hebben hele lage maandlasten.
Ik zing het wel even uit.
Toch denk ik dat je er goed aan doet om de sprong te wagen, wat heb je eraan als je zoveel uren in de week je niet helemaal fijn voelt?!
Als je blijft zitten waar je nu zit krijg je ook spijt.
zondag 16 september 2018 om 11:18
Iedere situatie is anders, maar ik heb vorig jaar ook ontslag genomen (vaste baan, onderwijs, leuk salaris, veel vakantie, maar zeer ongelukkig). Wel met vaststellingsovereenkomst en loopbaantraject, dat heeft de keuze iets makkelijker gemaakt. En hoewel ik langer in de WW heb gezeten dan ik had gehoopt, heb ik nu een geweldige baan gevonden en ben zo ontzettend blij dat ik uiteindelijk niet voor die zekerheid heb gekozen. Ik bedacht me maar zo: dit werk moet ik nog tot mijn 67e uitvoeren (en wellicht nog langer, wie weet wat de toekomst brengt). Zie ik dat voor me? Nee --> dus plannen maken.
Succes met dat wat je beslist.
Succes met dat wat je beslist.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 17-09-2018 10:26
0.40% gewijzigd
maandag 17 september 2018 om 09:17
Je kan altijd alvast in gesprek gaan met bedrijven die jou aanspreken h`e?
Je zit dan nergens aan vast en je gaat pas weg op het moment dat je een goed aanbod hebt liggen, niks mis mee en je houd je zekerheid.
Je zit trouwens nu wel in een markt waarbij een carrière switch het moment is!
Genoeg banen en tekort aan personeel.
Je zit dan nergens aan vast en je gaat pas weg op het moment dat je een goed aanbod hebt liggen, niks mis mee en je houd je zekerheid.
Je zit trouwens nu wel in een markt waarbij een carrière switch het moment is!
Genoeg banen en tekort aan personeel.
maandag 17 september 2018 om 09:22
Kin je dit onder b ouwen ? 5% lijkt me erg weinig .ik_ben_moppie70 schreef: ↑16-09-2018 08:36
Alleen al in. In directe omgeving waaronder ikzelf drie mensen redelijk ver in de vijftig binnen drie maanden een andere baan.
Terwijl het uwv mijn kansen ook laag had ingeschat .
maandag 17 september 2018 om 10:18
Dat ligt nogal aan de branche waarin je werkt denk ik. Ik werk in een vakgebied waar ik gisteren nog een andere baan heb, mocht dat nodig zijn (misschien geen droombaan, maar wel fatsoenlijk inkomen), en waar het gebruikelijk is om na een jaarcontract - mits het bevalt - een vaste aanstelling te geven. De financiële zekerheid vond ik daarom geen groot risico (wel de onzekerheid in wat voor werksfeer je terechtkomt).
Ik heb enkele jaren geleden dan ook de sprong gewaagd en ben gaan solliciteren. Mijn toenmalige baan heb ik wel pas opgezegd nadat ik iets anders had.
Maar jouw verhaal lezend, zou ik inderdaad eens naar (loopbaan)coaching gaan kijken. Een loopbaancoach kan ook helpen bij omgaan met stress e.d. binnen je huidige baan. Want werk en privé niet in balans krijgen, daar helpt een andere baan vaak niet bij.
Ik heb enkele jaren geleden dan ook de sprong gewaagd en ben gaan solliciteren. Mijn toenmalige baan heb ik wel pas opgezegd nadat ik iets anders had.
Maar jouw verhaal lezend, zou ik inderdaad eens naar (loopbaan)coaching gaan kijken. Een loopbaancoach kan ook helpen bij omgaan met stress e.d. binnen je huidige baan. Want werk en privé niet in balans krijgen, daar helpt een andere baan vaak niet bij.