Werk & Studie alle pijlers

Vergadering over mijn slechte functioneren

22-10-2020 21:00 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb morgen een vergadering (via Zoom) en ik kijk er enorm tegenop.
Ik ben verantwoordelijk voor een afdeling binnen het bedrijf en om eerlijk te zijn laat mijn functioneren te wensen over. Zo is op mijn productiviteit geen peil te trekken, waardoor ik soms dagen doe over een paar simpele taken omdat ik mij zo moeilijk kan motiveren. Vooral als ze mijn interesse niet hebben blijf ik ze maar voor mij uitduwen. Ik vergeet ook echt VEEL. Soms heb ik een enorme hyperfocus en verzet ik heel veel werk. Deze vergadering is een terugkerende met mijn meerdere en andere afdelingshoofden. Het gaat tijdens deze vergadering natuurlijk over de lopende zaken en zo komen we al gauw bij mij uit, want bij mij blijven dingen hangen. Eigenlijk gaat het in groepsverband over mijn (dis)functioneren. Natuurlijk staan ze daarbij in hun recht, het zijn mijn verantwoordelijkheden.. Nu ben ik bijvoorbeeld iets vergeten (ik kwam er eergisteren achter) dat het bedrijf geld gaat kosten. Ik baal op die momenten enorm van mezelf en het brengt mij veel stress. Ik weet dat ik mij na de vergadering beschaamd ga voelen, en als een loser. Ik voel mij schuldig naar collega's. Ik probeer het écht maar hoe hard ik ook probeer mee te draaien, het lukt maar matig. Ik denk er vaak aan ander werk te zoeken, maar overal waar ik heb gewerkt loop ik tegen mezelf aan.
Weet niet echt wat ik hiermee wil, maar bedankt dat ik hier mijn zorg kan delen..
Wat zal jij je naar voelen.

Ik herken ook het een en ander. Ik ben heel regelmatig tegen dit soort executive disfunction aangelopen. Bij mij bleek het trouwens autisme te zijn, maar ik dacht eerst ook aan add. Net zoals cupcake-baby heb ik enorm goede ervaring met adhd centraal, die zijn ook heel fijn gewoon eerlijk als dat het niet is. Ik had echt het idee dat alles goed onderzocht werd. (Jammer dat ik daarna ergens anders heen moest voor mijn diagnose, maar ik zat na die dag in ieder geal wel op het goede spoor)

En er zijn mensen die zich afvragen waarom mensen het hebben over een diagnose. Ik heb die van mij nu ook omdat ik tegen dit soort dingen aanliep. Op een gegeven moment is het goed om te onderzoeken waaróm je zo veel moeite hebt met taken die helemaal niet zoveel moeite horen te kosten. En die reden kan een diagnose zijn. Dat is dan geen 'ik ben nou eenmaal zo dus ik kan er niets aan doen, klaar', maar een basis van waaruit je kan werken om beter in je vel te zitten en dit soort dingen beter te kunnen, omdat je ze op een andere manier moet benaderen dan de meeste mensen.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
23-10-2020 00:01
Ik weet niet waarom hier een diagnose aan te pas zou moeten komen. Het komt op mij over alsof je:
- werk doet waar je inhoudelijk niet warm voor loopt
- verantwoordelijkheid draagt waar je niet warm voor loopt
- inhoudelijk en/of qua verantwoordelijkheid tekort schiet

Kortom, het klinkt alsof je op de verkeerde plek en/of functie en/of branche zit. Ga onderzoeken wat je wel leuk vindt of lijkt en wat past binnen je mogelijkheden, voorkeuren en karakter.
Dit inderdaad. Tegenwoordig lijkt iedereen te verwachten dat er een passende baan aangeboden dient te worden en/of hulptraject vanuit werkgever om aan iemand zijn/haar diagnose tegemoet te komen. Het kan inderdaad gewoon simpelweg zijn dat je niet op je plek zit. Bij de ene werkgever ben ik ook meer in mijn element dan bij de ander, zal ongetwijfeld wat mankeren maar ga eerst bij mij mijzelf te rade waar ik denk waar het aan kan liggen. Bij mijn huidige baan is dat o.m omdat het een zeer communicatieve omgeving is waar ik omgeven ben door zeer extraverte mensen terwijl ik zelf ambivert ben (ooit uit test gekomen en ben mij daar in gaan verdiepen en herken mij er zeer zeker in). Ligt dat aan werkgever, nee, ik ben gewoon meer op mijn plek in een groter bedrijf waar meer diversiteit is qua persoonlijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet op je plek zit, dan zit je niet op je plek. Maar je kan net zo goed prima op je plek zitten, maar gewoon een beetje hulp nodig hebben om bepaalde strategieën op te doen. En dat je mét dat beetje hulp gewoon hartstikke capabel bent in je werk. Dat is dan toch allen maar mooi?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je bij je leidinggevende beter kan aangeven waar je tegenaan loopt, dan direct naar de conclusie te springen dat de rol je niet past. Ik ben toch wel benieuwd om zijn/haar visie te horen, omdat diegene de problemen wel heeft gezien - diegene zat immers ook bij die meetings - maar nooit het gesprek is aangegaan. Er kunnen verschillende redenen voor zijn, maar 1 daarvan js dat je meer goed doet dan je denkt. Ook omdat je zegt snel in de "zie je wel ik zuig" modus te schieten. Het kan zijn dat je sommige zaken mischien niet helemaal goed aanpakt, maar dat je verder een te negatief beeld van jezelf hebt. Daarom zou ik het gesprek rustig opengooien, waarbij de conclusie kán zijn dat de rol je niet past, maar dat niet per se de conclusie hóeft te zijn.

Het is fijn dat je er in het overleg nu meer met je meegedacht werd. Dat heb je goed opgepakt. Heel goed van je dat je dat meteen gedaan hebt en fijn dat het goed heeft uitgepakt.

Ook fijn dat je verder op onderzoek uit gaat. Blijf je hier updates geven? Ik ben benieuwd hoe het gesprek met je leidinggevende gaat.
Alle reacties Link kopieren
Kath30 schreef:
22-10-2020 21:00
maar overal waar ik heb gewerkt loop ik tegen mezelf aan.
Dit pikte ik op, en dat was zo herkenbaar. Ik heb ik dezelfde situatie gezeten, heb me jaren afgevraagd wat er toch met mij mis was. Alsof iedereen een marathon kon lopen en ik er achteraan kroop, geen kracht om mee te rennen, en de gedachte dat ik dat sowieso niet zou kunnen.
Om een heel lang verhaal samen te vatten: Zwart gat, me afsluiten, geen interesse in iets, moe, verdrietig, faalangst. Op een gegeven moment ben ik toch maar naar de huisarts gegaan en dat was de beste stap die ik maar kon zetten. Bloed laten prikken en toen bleek het ijzergehalte echt dramatisch slecht te zijn dus ijzertabletten gehad. En toen naar de psycholoog gegaan, waar ik dus op een gegeven moment zei wat jij schrijft: Overal waar ik heb gewerkt loop ik tegen mezelf aan. Waarom hij zei: Ja, maar als het je elke keer gebeurd... láát je het dan niet gebeuren? En toen zijn we samen gaan bekijken hoe ik anders met situaties om kon gaan. Uiteindelijk was medicatie voor mij het laatste stapje wat mijn leven 100% heeft veranderd, wat ben ik daar elke dag nog gelukkig mee Ik heb er zin in, ben een gezellig mens en hoor erbij!

Wat ik je eigenlijk mee wil geven, en wat ik je zo gun: Trek aan de bel. Blijf hier niet mee lopen, als je je been breekt ga je naar een hulpverlener, als je in jouw situatie zit moet je dat ook doen! Je kunt niet alles alleen oplossen, en je hoeft je niet te schamen. Maar kom uit die bubbel en ben lief voor jezelf. Dan komt het vast goed.
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan :P Qua inhoud of nivo kun je misschien dit werk wel. Maar het past niet bij je denk. Hoe ging het gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
23-10-2020 00:01
Ik weet niet waarom hier een diagnose aan te pas zou moeten komen. Het komt op mij over alsof je:
- werk doet waar je inhoudelijk niet warm voor loopt
- verantwoordelijkheid draagt waar je niet warm voor loopt
- inhoudelijk en/of qua verantwoordelijkheid tekort schiet

Kortom, het klinkt alsof je op de verkeerde plek en/of functie en/of branche zit. Ga onderzoeken wat je wel leuk vindt of lijkt en wat past binnen je mogelijkheden, voorkeuren en karakter.
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Spiegelwand schreef:
29-10-2020 22:56
Dit!
Dat!

Omdat ze waarschijnlijk ook heel veel dingen wel goed doet, anders was ze al lang aangesproken op haar werk, en stel ze heeft AD(H)D dan is het niet zo raar dat ze alleen naar het negatieve van haar zelf kijkt omdat heel veel mensen met AD(H)D naar het verkeerde van hunzelf kijken..

Plus als ze het heet of hoe je het ook moet zeggen zal vanuit haar AD(H)D juist ook heel veel goed doen en net iets anders naar sommige dingen kijken naar anderen waar bedrijven juist ook gebruik van (kunnen) maken
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
24-10-2020 08:55
Ik denk dat je bij je leidinggevende beter kan aangeven waar je tegenaan loopt, dan direct naar de conclusie te springen dat de rol je niet past. Ik ben toch wel benieuwd om zijn/haar visie te horen, omdat diegene de problemen wel heeft gezien - diegene zat immers ook bij die meetings - maar nooit het gesprek is aangegaan. Er kunnen verschillende redenen voor zijn, maar 1 daarvan js dat je meer goed doet dan je denkt. Ook omdat je zegt snel in de "zie je wel ik zuig" modus te schieten. Het kan zijn dat je sommige zaken mischien niet helemaal goed aanpakt, maar dat je verder een te negatief beeld van jezelf hebt. Daarom zou ik het gesprek rustig opengooien, waarbij de conclusie kán zijn dat de rol je niet past, maar dat niet per se de conclusie hóeft te zijn.

Het is fijn dat je er in het overleg nu meer met je meegedacht werd. Dat heb je goed opgepakt. Heel goed van je dat je dat meteen gedaan hebt en fijn dat het goed heeft uitgepakt.

Ook fijn dat je verder op onderzoek uit gaat. Blijf je hier updates geven? Ik ben benieuwd hoe het gesprek met je leidinggevende gaat.
En ook als uw functie niet bij u past, is het handig om eerst met uw chef te overleggen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Beste TO, wat een fijne reacties allemaal en ook fijn dat je aangeeft er wat aan te hebben.
Jouw openingspost raakte bij mij direct een open zenuw en bespeurde bij mijzelf erg veel weerstand tijdens het lezen.
Kort gezegd; je weet dat je niet op je plek zit, kan je je rot over voelen en vooral langdurig analyseren, maar feit blijft dat je niet voldoet aan hetgeen van je wordt verwacht.
Ik heb ruim een jaar een leidinggevende gehad die ook zo lijdzaam kon gaan zitten wezen, en maar draaien, en maar zuigen, maar concreet en daadkrachtig de zaken aanpakken ho maar. Dodelijk vermoeiend om mee samen te moeten werken. Door deze mismatch heb ik uiteindelijk mijn leuke baan opgegeven, ik trok dat halfslachtige gezever gewoon niet meer.
Zoek iets waar je wel blij van wordt en vooral, waar anderen geen last hebben van je onkunde. Soms zit het er gewoon niet in.
Je kan dan toch prima andere dingen gaan doen waar je wel goed in bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven