Werk & Studie alle pijlers

Verkeerde studiekeuze?

15-11-2016 20:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een 19-jarige student die in september is begonnen met de opleiding hbo-Rechten. Ondanks de negatieve ervaringen besloot ik toch een poging te wagen omdat ik zelf heel enthousiast was over mijn opleiding. Ik heb verschillende open dagen bezocht en een dag meegelopen.

Alleen zit de eerste periode erop, heb ik de tentamens met goed resultaat afgelegd, en is het tweede blok van start gegaan. Ik twijfelde in het begin al een beetje omdat ik mezelf geen 'typische' rechtenstudent vind. Maarja, ik besloot even door te bijten.. misschien moest ik gewoon wennen aan het nieuwe. Maar ik merk dat mijn motivatie langzaam maar zeker af begint te nemen. Ik ben van nature een harde werker en een doorzetter maar ik kan mijn drive niet echt vinden. Ik merk dat ik vaak geen zin heb om mijn literatuur te lezen terwijl ik normaal gesproken echt een boekenwurm ben. Ook vind ik de colleges tot nu toe niet zo denderend en weet ik niet goed wat ik moet doen.

Het ligt niet aan mijn klas of aan de school zelf, daar is echt niets mee. Maar ik heb het idee dat de studie me niet zo ligt. Het is een competitieve studie en ik heb het idee dat als je er niet 100% voor wil gaan, je het maar beter kunt laten. Ook is de banenkans echt om te huilen, en ik merk dat ik me daar langzamerhand aan ga storen. Zekerheid heb je nooit maar mijn kans op een baan wordt wel steeds kleiner.

Verder heb ik al sinds de middelbare school erg getwijfeld tussen alfa en beta studies... ik was altijd erg goed in biologie, wel goed in natuurkunde en redelijk in wiskunde en ik vond het leuk om practica te hebben. Verder spreekt onderzoek doen mij heel erg aan.. ik hou me toch liever op de achtergrond. Nu heb ik de studie Biologie en Medisch Laboatoriumonderzoek op het oog, maar ik wil niet weer een verkeerde keuze maken. Graag zou ik een paar tips/ervaringen willen voor mijn huidige situatie

Hopelijk is het een beetje te volgen, en alvast bedankt.
Het klinkt alsof je nu 180 graden omgekeerde argumenten aan het zoeken bent waarom jouw eerste keuze niet bij je past. Maar, ik denk als iemand jou een jaar geleden gevraagd zou hebben waarom je rechten wilde doen, dat je de omgekeerde argumenten gegeven zou hebben.

Kun je niet praten met je decaan? Niemand kan hier beoordelen of deze keuze wel geschikt voor jou is.
Wat vindt je er niet leuk aan? Welke kant zou je op willen?

Op zich is er best nog werk te vinden hoor, maar dat ligt ook aan je interesses.
quote:sandra1905 schreef op 15 november 2016 @ 20:15:

Het klinkt alsof je nu 180 graden omgekeerde argumenten aan het zoeken bent waarom jouw eerste keuze niet bij je past. Maar, ik denk als iemand jou een jaar geleden gevraagd zou hebben waarom je rechten wilde doen, dat je de omgekeerde argumenten gegeven zou hebben.

Kun je niet praten met je decaan? Niemand kan hier beoordelen of deze keuze wel geschikt voor jou is.Een jaar geleden wist ik rond deze tijd nog niet dat ik rechten wilde gaan doen. Ik heb het in het begin aangekaart bij mijn slb-er maar ze vindt dat ik de opleiding een kans moet geven.
Het is inderdaad een prutstudie en waarschijnlijk gaat je mening niet meer bijtrekken. Ik zou zo snel mogelijk stoppen, zo krijg je nog collegegeld terug en bespaar je stufi. Jaartje gaan werken en open dagen bezoeken en volgend jaar een nieuwe studie kiezen.

Pin je niet vast op Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek, maar ga een breed scala aan studies langs.
quote:minnimouse schreef op 15 november 2016 @ 20:17:

Wat vindt je er niet leuk aan? Welke kant zou je op willen?

Op zich is er best nog werk te vinden hoor, maar dat ligt ook aan je interesses.In de eerste periode hebben we verschillende rechtsgebieden gehad, staat en bestuursrecht vond ik eerlijk gezegd best saai. Het tweede blok staat privaatrecht centraal en ik merk dat ik dit ook niet zo denderend vind. Ik weet niet welke kant ik precies op zou willen...maar ik zou graag onderzoek willen doen...hoogleraar willen worden. Ik wil heel graag carrière maken maar ik merk dat mijn studiegenoten veel enthousiaster over de studie zijn dan ik zelf.
quote:LaFolie schreef op 15 november 2016 @ 20:34:

Het is inderdaad een prutstudie en waarschijnlijk gaat je mening niet meer bijtrekken. Ik zou zo snel mogelijk stoppen, zo krijg je nog collegegeld terug en bespaar je stufi. Jaartje gaan werken en open dagen bezoeken en volgend jaar een nieuwe studie kiezen.

Pin je niet vast op Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek, maar ga een breed scala aan studies langs.Ik heb mijn collegegeld niet voor het hele jaar betaald, dit gebeurt maandelijks en stufi krijg ik niet. Ik heb hiervoor een halfjaar fulltime gewerkt om mijn spaarrekening aan te vullen maar ik wil wel een goed plan hebben voordat ik zomaar stop.
Je kijkt alleen naar wat je kan!

Kijk naar wat je wil. En ga vandaar uit kijken welke studie mogelijkheden er zijn.
Als je zo vroeg ontdekt dat het niet je ding is, zou ik stoppen.

Nu kan het nog zonder al te veel (financiële) schade.

Ik zou terug beginnen werken en eerst maar es uitzoeken wat (welke richting) je écht wil.
Ik ga sowieso even praten met de studieadviseur bij ons op school, alleen weet ik niet of het handig is om gelijk te stoppen. Ik vind wel dat ik een plan en werk moet hebben voordat ik stop. Ik heb momenteel een bijbaantje waar ik alleen in het weekend kan werken, als ik stop heb ik 5 volle dagen te vullen.
Ik zou stoppen. Ik heb zelf echt tegen heug en meug mijn studie gedaan, en enige reden dat ik het mentaal op kon brengen was omdat ik er nog een tweede studie naast deed - die vond ik wel leuk. Hoewel ik nu twee diploma's op zak heb, had ik achteraf gezien mijn eerste studie echt liever niet afgerond. Ik ben echt wel een doorzetter, maar jaar (wo-bachelor) iets doen wat je niet leuk vindt, is best lang (en dan waren de baankansen ook bedroevend).
quote:Moonlight_ schreef op 15 november 2016 @ 20:36:

[...]

Ik weet niet welke kant ik precies op zou willen...maar ik zou graag onderzoek willen doen...hoogleraar willen worden. .

Mooi streven en ik hoop dat je een richting vindt die je meer ligt. Ben zelf ooit geswitcht van studie en achteraf gezien was dat een goede keuze.

Moet er wel bij zeggen: als je echt meer iemand van de achtergrond bent zoals je in je openingspost aangeeft, vergis je dan niet in hoe politiek de onderzoekswereld (iig universiteit) kan zijn. Met alleen maar ijverig onderzoeken ben je er echt niet, de concurrentie kan daar heftig zijn. Al ken ik het biomedische werkveld verder niet, daar kunnen anderen je mss meer over vertellen.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
6 jaar geleden had ik precies hetzelfde probleem. Ik merkte al snel dat de studie niet echt bij me past en had totaal geen interesse in de vakken die werden gegeven. Maarr..ik was een doorzetter en wilde niet zomaar opgeven. Ik wist niet wat ik anders wilde gaan doen en ben dus doorgegaan. 4 jaar lang met tegenzin keihard gebikkeld wat me enorm veel energie had gekost. Ik zat niet lekker in vel en voelde me gestresst. Daarna een baan gevonden die bij mijn studie past en raad eens? Vind het geen zak aan.

Bespaar jezelf de ellende en stop er mee als je nu al voelt dat het niet bij je past. Neem de tijd om er achter te komen wat je wel interesseerd en staar je niet blind op baankansen. Je bent nu jong heel jong en je kan nog alle kanten op! Je wilt niet net als ik op je 30e alsnog een andere studie gaan doen omdat je de verkeerde keuzes hebt gemaakt.

Luister altijd naar je gevoel, ik heb dat niet gedaan.
Ik ben tegen beter weten in jaren doorgegaan met een studie die ik verschrikkelijk vond. En had daardoor totaal geen energie meer. Laat het niet zo ver komen en kies voor jezelf! Ga voor je aan iets nieuws begint je breed oriënteren en dagen meelopen bij verschillende beroepen.
Ik zou ook stoppen. Je bent nog maar 19 jaar, het is geen schande om niet gelijk de juiste studie te hebben gekozen, naarmate je ouder wordt zul je zien dat je interesses en motivaties veranderen of verschuiven naar een ander gebied. Of je kiest uiteindelijk toch wel voor die studie waar je eerder al over twijfelde!

Bedenk wel dat een bèta studie qua niveau stukken hoger ligt dan je studie die je nu volgt. Er wordt véél meer gevraagd van je inzicht en logisch denkvermogen. De arbeidsmarkt ligt (niet geheel verwonderlijk) na het voltooien van veel bèta studies aan je voeten.

Ik zou me trouwens ook niet blindstaren op één bepaalde studie, je krijgt dan mogelijk de kans dat je een tunnelvisie creëert, en de minder leuke kanten van de studie kunnen dan rauw op je dak vallen. Elke studie heeft voor- en nadelen! Veel opendagen, en vooral meeloopdagen bezoeken!

Succes!
Dank jullie wel voor de begripvolle reacties! Ik wil me inderdaad niet teveel blindstaren op banenkansen, maar het is wel fijn om een redelijke kans op de arbeidsmarkt te hebben.

@Silent_trust, er is ook veel niveau verschil tussen bètastudies toch?
Als de studie je nu al tegen valt, zou ik stoppen. Ik heb rechten gestudeerd en heb dit volgehouden omdat ik heel veel interesse had in een bepaald rechtsgebied en (dit was nog niet na een halfjaar, maar na een tijdje wel) ook een bepaald doel voor ogen had. Veel vakken vond ik zo lastig om doorheen te komen (met name staats- en bestuursrecht) en had ik waarschijnlijk niet gehaald zonder uitzicht op een (voor mij in ieder geval) weer interessant vak. Ik kan natuurlijk niet voor een ander oordelen maar denk dat het erg lastig is om deze studie af te ronden als het je nu al tegenvalt, je je niet erg gemotiveerd voelt en twijfelt over de banenkansen.
Ik zou ook stoppen. Anders gaat het komend jaar of het jaar daarna misschien alsnog aan je vreten en ga je denken: had ik die keuze nou maar veel eerder gemaakt...
quote:botanietje schreef op 15 november 2016 @ 21:02:

[...]

Mooi streven en ik hoop dat je een richting vindt die je meer ligt. Ben zelf ooit geswitcht van studie en achteraf gezien was dat een goede keuze.

Moet er wel bij zeggen: als je echt meer iemand van de achtergrond bent zoals je in je openingspost aangeeft, vergis je dan niet in hoe politiek de onderzoekswereld (iig universiteit) kan zijn. Met alleen maar ijverig onderzoeken ben je er echt niet, de concurrentie kan daar heftig zijn. Al ken ik het biomedische werkveld verder niet, daar kunnen anderen je mss meer over vertellen.

Ja, dat kan ik wel. Tja, wat is rustig op de achtergrond? Ik ben biomedisch onderzoeker aan een universiteit, en inderdaad, gewoon ijverig onderzoeken is niet genoeg. Je moet namelijk ook zorgen dat je onderzoek de rest van de wereld bereikt, ten eerste omdat we er anders niet veel mee opschieten, en ten tweede omdat je anders geen geld krijgt.

Naast het lezen en bedenken en uitvoeren van proeven moet ik daarom veel schrijven (wetenschappelijke artikelen en projectvoorstellen), veel netwerken en veel presentaties geven (op congressen voor 40-2500 man). Ik vind presenteren leuk, maar dat geldt niet voor iedereen.

En hoogleraar worden vanuit het HLO is nog wel even een flinke weg (en gebeurt bijna nooit), in principe wordt je analist met die opleiding. Wij hebben recent een vacature voor een analist gehad, waar we 25 reacties op kregen. Geen idee of dat normaal is, maar ik vond het veel, en het deed mij vermoeden dat de banen niet voor het oprapen lagen. Ga in elk geval niet af op wat de school zegt, maar praat met mensen die recent afgestudeerd zijn. Ik denk wel dat het makkelijker is om iets te vinden dan met rechten.

Ik vind het zelf echt een heel leuk vak, maar ik denk wel dat 'onderzoeken' iets is waar je je weinig bij voor kunt stellen. Het gaat namelijk altijd (veel) langzamer dan je denkt, en er mislukt ontzettend veel. Dat klinkt een beetje gek, maar is een inherent deel van het werk, en datgene waar de meeste mensen die stoppen op afknappen. Je moet echt een flinke frustratie tolerantie hebben. Of het iets voor jou is, is heel moeilijk van tevoren in te schatten, de praktijk is namelijk heel anders dan een practicum op school. Ik zou in elk geval proberen met zo veel mogelijk verschillende mensen uit het vakgebied te praten en te kijken of je ergens een keer een dagje mee kunt lopen (wij hebben bv ook regelmatig studiekiezers van de middelbare school).
Als je interesse langzaam afzwakt en je merkt nu al dat het moeilijk is om motivatie op te brengen, moet je gewoon stoppen, want dat wordt alleen maar erger. Heb je al meeloopdagen gedaan voor de studie die je op het oog hebt? Ik zou zoveel mogelijk info zoeken, naar open dagen gaan, proefstuderen, etc. Dan weet je snel of het je écht interessant lijkt! En misschien met je studieadviseur praten, die kunnen je ook informatie geven en verder helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven