Werk & Studie alle pijlers

Verkeerde studiekeuze?

15-11-2016 20:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een 19-jarige student die in september is begonnen met de opleiding hbo-Rechten. Ondanks de negatieve ervaringen besloot ik toch een poging te wagen omdat ik zelf heel enthousiast was over mijn opleiding. Ik heb verschillende open dagen bezocht en een dag meegelopen.

Alleen zit de eerste periode erop, heb ik de tentamens met goed resultaat afgelegd, en is het tweede blok van start gegaan. Ik twijfelde in het begin al een beetje omdat ik mezelf geen 'typische' rechtenstudent vind. Maarja, ik besloot even door te bijten.. misschien moest ik gewoon wennen aan het nieuwe. Maar ik merk dat mijn motivatie langzaam maar zeker af begint te nemen. Ik ben van nature een harde werker en een doorzetter maar ik kan mijn drive niet echt vinden. Ik merk dat ik vaak geen zin heb om mijn literatuur te lezen terwijl ik normaal gesproken echt een boekenwurm ben. Ook vind ik de colleges tot nu toe niet zo denderend en weet ik niet goed wat ik moet doen.

Het ligt niet aan mijn klas of aan de school zelf, daar is echt niets mee. Maar ik heb het idee dat de studie me niet zo ligt. Het is een competitieve studie en ik heb het idee dat als je er niet 100% voor wil gaan, je het maar beter kunt laten. Ook is de banenkans echt om te huilen, en ik merk dat ik me daar langzamerhand aan ga storen. Zekerheid heb je nooit maar mijn kans op een baan wordt wel steeds kleiner.

Verder heb ik al sinds de middelbare school erg getwijfeld tussen alfa en beta studies... ik was altijd erg goed in biologie, wel goed in natuurkunde en redelijk in wiskunde en ik vond het leuk om practica te hebben. Verder spreekt onderzoek doen mij heel erg aan.. ik hou me toch liever op de achtergrond. Nu heb ik de studie Biologie en Medisch Laboatoriumonderzoek op het oog, maar ik wil niet weer een verkeerde keuze maken. Graag zou ik een paar tips/ervaringen willen voor mijn huidige situatie