Werk & Studie alle pijlers

Verschil binnen Nederland

04-02-2017 09:08 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Komend jaar wil ik starten met een studie. Ik woon in Limburg en ben er aan aan het denken om hier weg te gaan. Maar ik ben bang om het vertrouwde achter te laten.

Ik heb vaak het idee dat wanneer ik boven Limburg kom, de mensen een stuk spontaner/aardiger zijn dan in Limburg. Dat ik vaker gegroet wordt, er naar me geglimlacht wordt en mensen sneller een praatje met je maken. Ik heb kennelijk een 'Hollands accent' zoals dat hier wordt genoemd en mensen denken vaak dat ik uit 'Holland' kom. Dan wordt ik verbaasd aangekeken als ik gewoon dialect praat. Ik heb ook het idee dat mensen aardiger tegen me doen als ik dialect praat dan wanneer ik gewoon Nederlands praat. Daardoor praat ik vaak, tegen mijn wil in, dialect. Ik ben zelf een persoon die veel heeft met Nederlandse tv-programma's zoals Ik hou van Holland, Gooische Vrouwen, Moordvrouw, maar ik merk dat veel mensen om mij heen dit niet kijken of zelfs een afkeer hebben voor die 'stomme Hollandse programma's'. Er wordt vaak negatief gepraat over de BN'ers, maar zodra een BN'er iets met Limburg te maken heeft, wordt die een stuk positiever benaderd.

Ik stoor me hier ontzettend aan en begin me steeds meer af te vragen of ik me dit inbeeld of dat dit echt zo is.

Daarom vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn?

Ik denk erover om eventueel naar Eindhoven te verhuizen, maar nu hoor ik dat Eindhoven vaak 'hoort' bij Limburg. Misschien kan ik dan maar beter helemaal weg uit het zachte-g gebied en vertrekken naar Utrecht of zo.

Nu hoor ik dat 'Hollanders' Limburgers vaak niet mogen. Ik heb tot vorig jaar altijd het gevoel gehad dat ik in Nederland woonde, maar sinds ik andere steden aan het ontdekken ben nu ik ouder ben, heb ik het idee dat ik eerder in België woon... Ik word vaker bestempeld als 'aanwezig' maar laatst was ik in Utrecht en toen bleek iedereen zo te zijn. Ik stond er versteld van dat ik niet meer 'de vreemde eend' was die als enige praatte, maar dat anderen ook praatten en dat er geen ongemakkelijke stiltes vielen. Hier wordt ik daar op afgerekend: ik heb het idee dat ze mij in 'Holland' veel meer accepteren of zo.

Wat zijn jullie ervaringen? Is het raar wat ik zeg?

Alvast bedankt!

Groet, opblaaskrokodil
quote:hanke321 schreef op 04 februari 2017 @ 09:59:

Mijn aard past beter bij de volksaard van de provincie waar ik nu woon. Dus als je dat bedoelt dan snap ik je. Voor mij was het één van mijn beste beslissingen in mijn leven om te vertrekken.Dit is wat ik eigenlijk wil zeggen ja.
quote:Perzina schreef op 04 februari 2017 @ 09:59:

[...]

https://www.cbs.nl/nl-nl/ ... elt-meeste-hoogopgeleiden

https://www.cbs.nl/nl-nl/ ... er-bij-rest-van-nederland

Je zegt het zelf al, mensen die wat kunnen trekken weg. Wat blijft er achter? Precies...
quote:Oudblond schreef op 04 februari 2017 @ 09:59:

[...]

Openings Post. TO = Topic Opener. Maar ik kan het fout hebben, ik ben tenslotte een Belg.Bedankt!
Bijzonder dat je verder nergens op reageert.
quote:Fee-de-Goede schreef op 04 februari 2017 @ 10:09:

Bijzonder dat je verder nergens op reageert.Waar moet ik op reageren? Op jouw beschuldiging dat ik onder een steen heb geleefd? Dan kan ik tegen jou zeggen dat je mijn post veel te zwart-wit interpreteert. Kijk naar jezelf voordat je anderen gaat beschuldigen. Maar ik reageer niet omdat ik er geen zin in heb een discussie met jou aan te gaan.
Zelf woon ik ook in Limburg,maar ik ben wel import.

Ik heb veel vrienden in de randstad wonen,je komt daar ook gemakkelijker tussen dan hier in het zuiden.

Maar ik heb nog nooit het gevoel gehad,dat de mensen die in het westen wonen mij niet mogen omdat ik in het zuiden woon.

Daar heb ik geen last van.

Ik bezoek in het westen geregeld festivals en dance feesten,en idd de mensen stappen sneller op je af om een praatje te maken.

Hier kijken ze sneller de kat uit de boom.

Maar dat ze mij niet mogen,dat heb ik nooit mee gemaakt.

Ja ik praat idd geen dialect,maar ik heb wel de zachte g,ja dat zit erin.

ik zou ook wel weg willen,maar het gaat nog niet zo goed met de huizen prijzen,en toch moet je er zelf wat van maken.

Maar ik voel me vooral een Nederlander.
Ik herken wel wat in je verhaal. Een vriend van mij komt uit Limburg en zegt altijd dat Limburg een Calimerocomplex heeft. Er wordt vaak gedacht dat ze 'anders' behandeld worden dan de rest van Nederland, dat ze dus minder zijn en het gevolg is weer dat ze zich daarom distantiëren van die rest.

Er heerst vaak een cultuur van ons-kent-ons en het schijnt moeilijk te zijn als buitenstaander daar tussen te komen.

Hij is mede daarom op zijn 17e vertrokken uit Limburg. Vond het te benauwend daar.

Overigens heb ik zelf nog nooit gemerkt dat 'Hollanders' problemen met Limburgers hebben.
quote:mary57 schreef op 04 februari 2017 @ 10:19:

Ik herken wel wat in je verhaal. Een vriend van mij komt uit Limburg en zegt altijd dat Limburg een Calimerocomplex heeft. Er wordt vaak gedacht dat ze 'anders' behandeld worden dan de rest van Nederland, dat ze dus minder zijn en het gevolg is weer dat ze zich daarom distantiëren van die rest.

Er heerst vaak een cultuur van ons-kent-ons en het schijnt moeilijk te zijn als buitenstaander daar tussen te komen.

Hij is mede daarom op zijn 17e vertrokken uit Limburg. Vond het te benauwend daar.

Overigens heb ik zelf nog nooit gemerkt dat 'Hollanders' problemen met Limburgers hebben.De familie van mijn ex had het ook altijd over 'Hollanders'. Dat zijn dan niet-Limburgers. En maar doen alsof de 'Hollanders' het hoog in hun bol hadden en andere dialecten en accenten belachelijk maken.
Overigens: wat houdt je tegen? Ik ben een geboren en getogen Brabo. Woon nu in Utrecht maar qua mentaliteit bevalt het me niet. Ik ga weer terug naar het Brabantse land.
quote:mary57 schreef op 04 februari 2017 @ 10:19:

Overigens heb ik zelf nog nooit gemerkt dat 'Hollanders' problemen met Limburgers hebben.Ik heb zelf ook nooit gemerkt dat 'Hollanders' problemen hebben met Limburgers, ik ken dit enkel uit verhalen van mensen die hier wonen. Zo zeggen ook vrienden die in België studeren dat ze daar weer aangekeken worden omdat ze juist een Nederlands accent hebben (voor de Belgen maakt het dan niet uit of je uit Limburg of 'Holland' komt, voor hun klinkt alles 'Hollands').
quote:minnimouse schreef op 04 februari 2017 @ 10:33:

Overigens: wat houdt je tegen? Ik ben een geboren en getogen Brabo. Woon nu in Utrecht maar qua mentaliteit bevalt het me niet. Ik ga weer terug naar het Brabantse land.Ik neig heel erg naar Brabant. Vind het er gezellig en ik voel me er altijd wel thuis. Utrecht is me dan weer erg druk (ik kom oorspronkelijk uit een klein dorpje in Limburg). Ik ben alleen bang dat het straks niet bevalt en dan kan ik niet zomaar terug als ik een studie ben begonnen. Daarbij laat ik het vertrouwde hier achter en kan ik nergens meer op terugvallen.
quote:opblaaskrokodil schreef op 04 februari 2017 @ 10:38:

[...]

Ik neig heel erg naar Brabant. Vind het er gezellig en ik voel me er altijd wel thuis. Utrecht is me dan weer erg druk (ik kom oorspronkelijk uit een klein dorpje in Limburg). Ik ben alleen bang dat het straks niet bevalt en dan kan ik niet zomaar terug als ik een studie ben begonnen. Daarbij laat ik het vertrouwde hier achter en kan ik nergens meer op terugvallen.

Ik snap volkomen dat je je wereld wilt vergroten en gaat verhuizen. Maar het is ook weer niet zo dramatisch als jij hier schetst: kan ik nergens meer op terug vallen. Hoezo dan, je familie en vrienden blijven toch jouw familie en vrienden, ook als je verhuist? Of wordt je dan uit de familie gezet ofzo? Ook blijf je in het weekend of 1/2 x per maand gewoon terug naar je ouders gaan, in het begin zeker, dus het is niet alsof je ze achter laat toch?

Ga gewoon lekker naar verschillende open dagen, er komt vanzelf een stad waarbij je denkt: ja, hier kan ik mij wel thuis gaan voelen.

Overigens begrijp ik je wel hoor, ik ervaar als 'Hollander' dat Limburg (vooral Zuid Limburg) zichzelf een beetje buiten NL plaatst. En als ik in Maastricht kom, wordt ik idd anders behandeld in een cafeetje ofzo dan mensen die wel dialect spreken. Toch vind ik het erg mooi en Bourgondisch daar

Kom zelf overigens uit het oosten en ben inmiddels helemaal geaard in het Westen. Nieuwe woonplaats is lastig, want ik vind alles "saaier" dan waar ik nu woon.
quote:SanPellegrino schreef op 04 februari 2017 @ 10:45:

[...]

Ik snap volkomen dat je je wereld wilt vergroten en gaat verhuizen. Maar het is ook weer niet zo dramatisch als jij hier schetst: kan ik nergens meer op terug vallen. Hoezo dan, je familie en vrienden blijven toch jouw familie en vrienden, ook als je verhuist? Of wordt je dan uit de familie gezet ofzo? Ook blijf je in het weekend of 1/2 x per maand gewoon terug naar je ouders gaan, in het begin zeker, dus het is niet alsof je ze achter laat toch?

Ga gewoon lekker naar verschillende open dagen, er komt vanzelf een stad waarbij je denkt: ja, hier kan ik mij wel thuis gaan voelen.

Overigens begrijp ik je wel hoor, ik ervaar als 'Hollander' dat Limburg (vooral Zuid Limburg) zichzelf een beetje buiten NL plaatst. En als ik in Maastricht kom, wordt ik idd anders behandeld in een cafeetje ofzo dan mensen die wel dialect spreken. Toch vind ik het erg mooi en Bourgondisch daar

Kom zelf overigens uit het oosten en ben inmiddels helemaal geaard in het Westen. Nieuwe woonplaats is lastig, want ik vind alles "saaier" dan waar ik nu woon.Bedankt voor je reactie. Haha nee ik word echt niet opeens uit vriendengroep of familie gezet, daar heb je wel gelijk in. Ik herken mij ook wel in wat jij zegt. De stad en het land vind ik overigens erg mooi, dat is ook absoluut niet de reden dat ik weg wil gaan. Bedankt voor de fijne tips! Ik ga dat zeker doen.
quote:Oudblond schreef op 04 februari 2017 @ 09:59:

[...]

Maar ik kan het fout hebben, ik ben tenslotte een Belg.
Hier ook een ervaringsdeskundige

Na mijn middelbare schooltijd vertrokken uit het zuiden omdat ik me er nooit echt heb thuis gevoeld for some reason. En dat staat wat mij betreft los van dialect, of het gevoel afgerekend te worden op mijn afkomst. etc. Ik heb het idee dat op de plek waar ik nu woon (Randstad) en trouwens ook andere plekken waar ik eerder woonde (meer noord + oost NL) mensen over het algemeen directer zijn en daar hou ik van.

Nog steeds merk ik dat mensen in Limburg vaak om iets heen draaien en vooral het achterste van hun tong niet laten zien, tegelijkertijd voel ik dat dat gebeurt. En soms hoor ik dat later dan weer via via terug. Is niet per definitie altijd slecht bedoeld, soms eerder uit overdreven voorzichtigheid/angst. Maar ik vind het super irritant. En yes, ik realiseer me dat dat mijn ervaring is en er altijd en overal uitzonderingen zijn, maar dit is voor mij serieus een reden om niet meer terug te willen, ook al is het de mooiste provincie van NL.

@TO; denk dat je het gewoon eens moet proberen, als je nu al zo'n duidelijk verschil merkt, da's de enige manier om er echt achter te komen.
Binnen Nederland is er inderdaad sprake van cultuurverschillen. Ik vind dat altijd juist prachtig: we zijn zo'n klein landje maar toch zoveel verschillende dialecten en gewoonten.

Ik heb een tijdje in Maastricht gewoond en vond dat vreselijk, ik voelde me behandeld als een allochtoon. Maar ook in Gent ben ik tegen dingen aangelopen. Mijn broer woont in de achterhoek en daar zijn weer andere dingen, mijn vriend is een Fries en met zijn familie merk ik ook weer verschillen.

Weet je al welke studie je wilt gaan doen? Dan kun je kijken waar die wordt aangeboden.

[...]

Ik neig heel erg naar Brabant. Vind het er gezellig en ik voel me er altijd wel thuis. Utrecht is me dan weer erg druk (ik kom oorspronkelijk uit een klein dorpje in Limburg).

Grappig, ik ben ooit gillend uit Utrecht vertrokken omdat ik het zo'n durp vond. Al mis het nu ook weleens.

Amsterdam, dat vond ik pas druk!

Heb je al aan Den Bosch gedacht? Lijkt mij een stuk leuker dan Eindhoven in ieder geval.
Of Nijmegen? Gelders met een Brabants tintje...
quote:Pinda-Kaas schreef op 04 februari 2017 @ 11:22:

[...]

Grappig, ik ben ooit gillend uit Utrecht vertrokken omdat ik het zo'n durp vond. Al mis het nu ook weleens.

Amsterdam, dat vond ik pas druk!

Heb je al aan Den Bosch gedacht? Lijkt mij een stuk leuker dan Eindhoven in ieder geval.Studie wordt waarschijnlijk iets sociaal-psychologisch-pedagogisch, weet nog niet precies wat. Twijfel ook tussen hbo of uni, maar ik denk dat het toch hbo wordt. Heb aan Den Bosch niet per se gedacht, heb die stad ook nooit echt bezocht. Nijmegen vond ik ook gezellig. Is Eindhoven niet leuk dan?
quote:hanke321 schreef op 04 februari 2017 @ 11:24:

Of Nijmegen? Gelders met een Brabants tintje...Nijmegen wilde ik eerst altijd inderdaad. Erg leuk. Alleen ligt daar mijn hbo studie niet... :( De sfeer in Eindhoven vond ik te vergelijken met Nijmegen, vandaar...
quote:opblaaskrokodil schreef op 04 februari 2017 @ 11:26:

[...]

Studie wordt waarschijnlijk iets sociaal-psychologisch-pedagogisch, weet nog niet precies wat. Twijfel ook tussen hbo of uni, maar ik denk dat het toch hbo wordt. Heb aan Den Bosch niet per se gedacht, heb die stad ook nooit echt bezocht. Nijmegen vond ik ook gezellig. Is Eindhoven niet leuk dan?

Nijmegen lijkt mij ook heel erg leuk inderdaad!

Eindhoven, ik doe er nu een klus, vind ik vooral heel erg ongezellig. Buitenruimte heeft niet echt prioriteit, zullen we maar zeggen. Het gaat nu wel heel goed met de stad, dus komende jaren zal er een hele hoop verbeteren.

Den Bosch vind ik echt prachtig, en veel kunst en cultuur. En het is er echt heel erg gezellig.
De manier waarop je 'Hollanders' gebruikt komt wat denigrerend over. Daarnaast is het merendeel van de mensen buiten Limburg geen Hollander. Je doet de regionale verschillen te kort. Ga gewoon eens sfeer proeven bij verschillende hogescholen en/of universiteiten en kies dat wat je aanspreekt, TO.
quote:_Branwen_ schreef op 04 februari 2017 @ 11:57:

De manier waarop je 'Hollanders' gebruikt komt wat denigrerend over. Daarnaast is het merendeel van de mensen buiten Limburg geen Hollander. Je doet de regionale verschillen te kort. Ga gewoon eens sfeer proeven bij verschillende hogescholen en/of universiteiten en kies dat wat je aanspreekt, TO.Misschien had je nog niet begrepen dat Limburgers zelf iedereen die van buiten hun provincie komt 'Hollanders' noemen? Maakt niet uit wat voor kleur huid, ogen of haar ze hebben.

[...]

Ik neig heel erg naar Brabant. Vind het er gezellig en ik voel me er altijd wel thuis. Utrecht is me dan weer erg druk (ik kom oorspronkelijk uit een klein dorpje in Limburg). Ik ben alleen bang dat het straks niet bevalt en dan kan ik niet zomaar terug als ik een studie ben begonnen. Daarbij laat ik het vertrouwde hier achter en kan ik nergens meer op terugvallen.

Je kunt altijd opnieuw beginnen. En als je wilt kun je altijd terug naar huis/je ouders. Denk zo maar, dan is het misschien minder spannend

Zelf vind ik Eindhoven wel leuk. Er is best veel te doen, maar qua uitstraling haalt het het niet bij sommige andere steden. Ik kom oorspronkelijk uit de regio Eindhoven dus voor mij voelt dat wel als thuis.

Den Bosch is ook heel leuk. Gezellige en mooie stad. Met de trein ben je binnen 20 minuten in Eindhoven en met 30 minuten sta je op Utrecht centraal. In Den Bosch zit Avans Hogeschool en daar wordt ook de sociale hbo opleiding aangeboden.

Breda schijnt ook leuk te zijn maar ken ik niet zo goed. Tilburg vind ik zelf ook leuk.

Nijmegen is inderdaad ook een mooie stad. Ken het niet zo heel goed. De HAN zit in die regio.
quote:mary57 schreef op 04 februari 2017 @ 12:01:

[...]

Misschien had je nog niet begrepen dat Limburgers zelf iedereen die van buiten hun provincie komt 'Hollanders' noemen? Maakt niet uit wat voor kleur huid, ogen of haar ze hebben.Ik geloof dat ik het tussen aanhalingstekentjes had gezet. Hier in Limburg wordt iedereen niet een niet-Limburger is 'Hollander' genoemd, waaronder vaak ikzelf, ondanks dat ik niet eens uit Holland kom en gewoon dialect spreek. Doordat mensen denken dat ik 'Hollands' ben word ik voor mijn gevoel vaak anders behandeld dan wanneer ik dialect spreek. Dat was eigenlijk ook mijn hele punt waarom ik hier weg wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven