Werk & Studie alle pijlers

Vervolgfouten

08-02-2012 13:48 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je een examen maakt met vragen die uit verschillende gedeelten bestaat, bijvoorbeeld een a en een b gedeelte.

En het antwoord van a is fout waardoor je automatisch ook b fout hebt, mag dat dan als 2 afzonderlijke fouten worden beschouwd?

Verschilt dit per examen? Of mogen vervolgfouten niet worden toegepast.
Heb ik wel eens gehad op de middelbare school. Op de universiteit wordt daar strenger naar gekeken. Dus geen idee of het wettelijk mag eigenlijk.
Hmm dat hangt er denk ik vanaf. Volgens mij is het bij berekeningen en cijfers zo dat er dan doorgerekend moet worden met het eerste foute antwoord, zo kan je dan b en c bijvoorbeeld wel goed hebben.

Maargoed dan heb ik het over middelbareschool examens he, ik weet niet waar jij het over hebt?
Ja, natuurlijk mag dat!

(en volgens mij is hier dus echt geen wettelijke regeling voor, gelukkig maar!)
Als het goed zijn a en b wel twee afzonderlijke berekeningen dan. Stel dat je bij a het verkeerde antwoord hebt ingevuld, maar vraag b wel wel op correcte wijze berekend, dan is a fout en b goed.

Zo ging dat bij ons op school tenminste.
Vroeger, op de middelbare school, rekende de wiskundejuf altijd door met mijn foute uitkomsten. Niet dat dat veel uitmaakte

Met het vak dat ik op de universiteit ben gaan doen, kon dat niet. Vraag a en b stonden dan los genoeg van elkaar om apart beoordeeld te worden.
Het gaat in dit geval niet om een berekening.

Bij het eerste gedeelte moest een antwoord worden gegeven en bij het volgende gedeelte moest dat worden gemotiveerd.

Bij het eerste gedeelte is het verkeerde antwoord gegeven, maar vervolgens wel goed gemotiveerd, als dat antwoord goed was geweest althans. Nu zijn beide gedeelten afgekeurd.

Maar als ik goed begrijp is dit niet wettelijk bepaald.
Op de universiteit verschilt dit per tentamen en per docent. Er zijn geen wettelijke regels voor.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Het 'mag' vast wel. Als je op een instelling voor hoger onderwijs zit heb je vast een OER (onderwijs en examen reglement), die zou je er op na kunnen slaan. Of een vraag stellen aan de examencommissie.

Ik vind het wel een teken van een slechte toetsenmaker, als je B nooit correct kunt beantwoorden indien A verkeerd beantwoord is.

Maar in jouw geval vind ik daarvan eigenlijk geen sprake zijn. Je kunt met de correcte motivatie tot een verkeerde conclusie komen.
Nee, niet wettelijk bepaald. Zonder context is het natuurlijk lastig te beoordelen, maar het lijkt mij dat als het antwoord op vraag a fout is, de motivatie bij vraag b per definitie ook fout is. De motivatie is namelijk onzin als het niet tot het juiste antwoord bij a leidt.
Ben je het tentamen overigens al in gaan zien en heb je dit met de docent besproken? Weet je zeker dat de motivatie wel juist is?

Dan zou ik zoiets voorleggen aan de examencommissie.
Kun je aangeven om wat voor soort vraag/vakgebied het gaat? Voor mij zit daar ook nog een verschil in.

Bijvoorbeeld - verzin nu iets heel idioots - voor een examen voor verpleegkundige

Mag je mensen in een bad van 50 graden stoppen?

Antw: ja

Waarom wel/niet?

Dan desinfecteren ze goed.

Als de vervolgvraag is: geef argumenten voor of tegen deze stelling is, dan vind ik het dus een ander verhaal.
Overigens heeft pinks gelijk. Als je het niet eens bent met de beoordeling van de docent kun je het voorleggen aan de examencommissie van jouw opleiding.
quote:mizuki schreef op 08 februari 2012 @ 14:01:

De motivatie is namelijk onzin als het niet tot het juiste antwoord bij a leidt.

Daar ben ik het niet mee eens, maar dit zal ook per vakgebied verschillen. Er zijn best veel vakgebieden waarbij over vraagstukken verschillende afwijkende opvattingen naast elkaar bestaan, en ook zijn er genoeg voorbeelden te bedenken van een juiste motivatie die leidt tot een verkeerde conclusie.

Dan moet je niet aan de beta-wetenschappen denken, maar meer de gamma kant.
quote:Zima schreef op 08 februari 2012 @ 14:02:

Kun je aangeven om wat voor soort vraag/vakgebied het gaat? Voor mij zit daar ook nog een verschil in.

Bijvoorbeeld - verzin nu iets heel idioots - voor een examen voor verpleegkundige

Mag je mensen in een bad van 50 graden stoppen?

Antw: ja

Waarom wel/niet?

Dan desinfecteren ze goed.

Als de vervolgvraag is: geef argumenten voor of tegen deze stelling is, dan vind ik het dus een ander verhaal. 10 punten!
Volgens mij was jouw vergelijking tussen een gamma en beta opleiding iets duidelijker Pink .
Als je naar de examencommissie gaat zou ik overigens niet gaan met de klacht 'ik had die vraag wel goed'.

Dan zou ik het algemener trekken, namelijk: dat is een slechte tentamenvraag, want indien A verkeerd beantwoord is kan je de kennis die de student nodig heeft om B te beantwoorden niet meer toetsen.

En dan maar hopen dat ze het er mee eens zijn en die vraag met terugwerkende kracht uit het tentamen geschrapt wordt.
Gewoon naar de inzage gaan.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je A fout hebt, dan je dan ook niet de goede begrippen in de juiste context en verband in je antwoord bij B hebt gebruikt. Je kunt bijv een theorie verkeerd hebben gebruikt om je antwoord bij A te motiveren.
Ik weet dat het bij ons, (maar dat was inderdaad de beta kant) zo was dat je antwoord A fout kon hebben en antwoord B die daarop voort borduurde nooit helemaal goed kon zijn. Immers; het eindantwoord was fout, of je nou wel of niet de juiste berekening volgde.
Hahaha, Zima, van mij krijg je ook een dikke voldoende!

Borderwalk, bij de inzag kwam dit juist naar voren.

Het was zeg maar zo'n vraag;

Op een plaatje zie dit dier;

De eerste vraag is, is dit een tijger of een eend.

Als antwoord geef ik eend.

Tweede vraag is; hoe plant het in de vorige vraag bedoelde dier zich voort?

Als antwoord geef ik; ze leggen eieren.

Zo iets zeg maar, maar dan een beetje ingewikkelder.
Is het antwoord het verschil tussen een 5,4 en een 5,6 en is het de al je derde kans voor dit tentamen? En moet je nog verder met deze docent? Dat zouden voor mij ook factoren zijn die meespelen om dit nog hogerop te zoeken of lekker te laten zitten.
Het is inderdaad om van een 5.4 toch een voldoende te willen hebben, alle overige onderdelen zijn gehaald. Ach, we zullen zien, we hebben het geprobeerd. Bedankt allemaal!
quote:Annie.Ooi schreef op 08 februari 2012 @ 15:06:

Hahaha, Zima, van mij krijg je ook een dikke voldoende!

Borderwalk, bij de inzag kwam dit juist naar voren.

Het was zeg maar zo'n vraag;

Op een plaatje zie dit dier;

[afbeelding]

De eerste vraag is, is dit een tijger of een eend.

Als antwoord geef ik eend.

Tweede vraag is; hoe plant het in de vorige vraag bedoelde dier zich voort?

Als antwoord geef ik; ze leggen eieren.

Zo iets zeg maar, maar dan een beetje ingewikkelder.Als ik je antwoord weet op de tweede vraag, weet ik of ik gerust gesteld moet zijn of juist niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven