Werk & Studie alle pijlers

Voedingsassistente

22-01-2020 20:39 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb volgend week een sollicitatie gesprek voor de functie Voedingsassistente in een verpleeghuis, eventueel gecombineerd met een functie voor de huiskamer.

Zijn er hier mensen werkzaam als Voedingsassistente (en/of huiskamer), met name in een verpleeghuis? En kan je mij dan vertellen hoe een werkdag er ongeveer uit ziet?

Alvast bedankt!
Ik werk, weliswaar als vrijwilliger, als voedingsassistente in een verzorgingshuis. Mijn dag begint met het verzorgen van het ontbijt, koffie en thee zetten. Tafel dekken heeft de nachtdienst al gedaan. Vleeswaren/kaas op schaaltjes en brood in de mandjes. Voor sommige bewoners maak ik pap/brood klaar. Er zijn ook enkele bewoners die wij moeten ondersteunen bij de maaltijd, mag bij ons alleen als we een slikcursus gedaan hebben. Ik weet niet of dat overal zo is. Als het ontbijt klaar is tafels afruimen en vaatwasser in/uitruimen. Rond 10 uur gaan we aan de koffieronde beginnen, daarna neem ik zelf even koffiepauze. Dan tafels opdekken voor de lunch en zelfde brood en belegverhaal. Tussendoor snijden we ook eventueel fruit, tomaat en/of komkommer. Als de lunch klaar is ruim ik de vaatwasser weer in en ben dan klaar voor de dag. Dagdienst ruimt de vaatwasser weer uit. Ik draai een avonddienst in de week, eigenlijk hetzelfde verhaal. Tafels dekken, maaltijd uitserveren, bewoners die dat nodig hebben ondersteunen. Na de maaltijd tafels afruimen, vaatwasser vullen en bewoners koffie schenken. Dit is op een redelijk kleine PG afdeling. Max. 16 bewoners.
Heb het vroeger als bijbaantje gedaan.
Leuk werk! Contact met mensen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!!

Carola, bedankt voor je uitgebreide verlag van jouw werkdag, heel fijn om te lezen! Komen jullie bewoners allemaal naar de huiskamer om daar gezamenlijk te eten? Op vaste tijden paar keer per dag om te eten en koffie/thee te drinken? Zijn er naast vrijwilligers ook gediplomeerde aanwezig?
Laatste vraag, moeten jullie ook verzorgende taken doen? Bijv mensen naar t toilet brengen en ze helpen op het toilet?

Eviva1983, ja dat spreekt mij dus ook zo aan, het echte contact met mensen. leuk dat je zo enthousiast bent erover.

bedankt alvast!
De meesten van onze bewoners komen idd naar de huiskamer om te eten en koffie te drinken. Een enkele eet liever op de kamer. Er is sowieso gediplomeerd zorgpersoneel aanwezig uiteraard en meestal ook wel een voedingsassistente die in vaste dienst is. Echter bij ons hebben we 2 etage's pg dus als ik op de ene sta is collega meestal op de andere. Als vrijwilliger mag ik geen verzorgende taken doen, dat is een verzekeringskwestie. Mijn collega mag dat wel maar die heeft dan wel weer een verzorgende achtergrond en is in vaste dienst. Ben het verder helemaal eens met Eviva, het is heerlijk werk. Ik heb mijn hele leven gewerkt in de zorg en ben sinds anderhalf jaar met pensioen maar moet er niet aan denken om thuis achter de geraniums te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er aan waar je gaat werken .Elk verzorgingshuis en elke afdeling heeft andere regels en gewoontes. Het kan zijn dat je op kleinschalig komt of meerdere afdelingen .Ligt ook echt wel aan de afdeling wat voor soort bewoners er wonen .
Hier op kleinschalig :
Tafel dekken in de ochtend ( nachtdienst doet dit niet omdat het verwarrend is voor bewoners )
Evt helpen bij smeren brood indien nodig , wie zelfstandig kan vooral zelfstandig laten blijven. Afruimen ,vaatwasser inruimen.Tafel en stoelen afvegen . ( vloer komt een poetsploeg doen)
Dan tijd voor een buiten wandeling met bewoners of een spelletje , praatje oid. Boodschappen doen online .
Zorgen dat iedereen fruit krijgt en iets te drinken .
Activiteit doen .( kan van alles zijn van beweegspellen tot verven )
Zorgen voor de lunch idem als ontbijt en afruimen /afwasmachine en wederom activiteit.

Middag dienst
Koffie zetten voor bewoners/bezoekers
Activiteit met bewoners
Samen groenten en aardappels schillen /schoonmaken
koken
tafel dekken en waar nodig helpen met opscheppen , vlees snijden etc.
Afruimen , opruimen, vaatwasser vullen.
Activiteit ( kan een spelletje zijn ,liedjes zingen , tv kijken samen , boeken bekijken , praatje maken etc etc )
Vaatwasser legen .

Grootschalig :
Ligt aan de bewoners /afdeling sommige afdelingen laten bewoners eten op eigen kamer ,andere in een gezamelijke kamer.
Vaak is dit wel drukker ,je blijft lopen en bedienen .

Dankbaar werk . Leuk werk . Je mag geen verzorgende handelingen uitvoeren , ook niemand helpen naar het toilet te gaan .
Soms lastig als de verpleging bezig is met een andere bewoner maar niet doen , het mag evenvoudigweg niet ,als er iets fout gaat dan ben je de pineut.
Er is altijd een verpleegkundige aanwezig .

Mantelzorgers /familie kan wel eens lastig zijn , die verwijs je naar de verpleging :-D Je hebt de lusten en niet de lasten , zeg maar .
een èigen vàllei, een èigen vàllei
Ja ik vond mijn bijbaan fantastisch vroeger. Ik moest in een verzorgingshuis het eten en drinken klaar maken en rond brengen op de kamers van de mensen.
Mooie gesprekken en contacten gehad met de mensen.
Ik werk nu als woonbegeleider in de gehandicaptenzorg. Ben daar ongediplomeerd aangenomen (dat doen instellingen normaal niet maar dit is een particuliere instelling). Moest wel door een zware sollicitatie selectie (ze vinden de klik met de mensen belangrijker dan de opleiding)
Soms vind ik de Verantwoordelijkheid erg groot. Zelf medicatie toedienen zonder controle. Draai nachtdiensten ook en sta dan alleen op de groep. Plus sommige bewoners hebben zware epileptische aanvallen.
Mocht deze baan uiteindelijk niet blijvend zijn, zou ik ook dolgraag als voedingsassistente gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Scottie winkie, bedankt voor je uitgebreide verslag. Daar kan ik echt wat mee...ik begrijp wel hieruit dat je zelf kookt dus, of doet de keuken dat? Dat verschilt volgens mij ook per verpleeghuis?

De verzorgende taken dat dat niet mag vind ik niet erg, ik werkte hiervoor op de dagbesteding en daar moest dat dus wel. En dat terwijl ik eigenlijk act begeleidster was, maja geen personeel/geld. En ik vond het niet erg om te doen, maar het is echt niet mijn ding zeg maar.

Eviva, met eten klaarmaken, bedoel je dan borden opmaken of echt koken?
Oe lijkt me heel mooi werk wat je doet, dat moet je echt liggen maar idd heeeel errg zwaar, respect dat je dit doet. Maar pas wel goed op jezelf, dat je niet over je grenzen heen gaat.

Bedankt hoor voor jullie ervaringen, ben gelijk nog enthousiaster geworden :-)
Alle reacties Link kopieren
Ow en jullie werken ws ook onregelmatig? Weekenden? Vast rooster of wisselt dat steeds?
Goed dat je het zegt, grenzen bewaken is niet mijn sterkste kant en ben er al een paar keer overheen gegaan (36 uur werken naast mijn gezin met kleine kinderen was echt teveel).

Nee er was een kok aanwezig die het eten in grote pannen klaar maakte.
Ik deed dan wel de mise en place en alles rond brengen op de kamers, er was ook genoeg tijd om een praatje te maken met de bewoners. Daarna alles weer opruimen, ook vaatwasser in en uitruimen en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Hoii,

Vandaag heb ik mijn sollicitatie gesprek gehad en dat ging eigenlijk best goed, zat met 2 coördinatoren en het hoofd aan tafel. Allemaal wat uitgelegd wat zijn doen en wat de functie inhield. En het klonk allemaal heel erg goed. Verschillende diensten, ook weekenden om de week.
Ik kon eigenlijk voorkeur geven of ik voor de voedingsassistente functie liever wilde gaan of voor de functie Welzijn medewerker, dat is meer de huiskamer kant voor zover ik begreep.

Woensdag word ik gebeld of ik het geworden ben of niet...er waren namelijk nog meerdere sollicitanten...Spannend!
Ok spannend. Ik heb dat gedaan als bijbaan, ik vond het vrij stressvol. Heel veel mensen in korte tijd en ze willen dan een praatje, maar dat kan niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven